Теми статей
Обрати теми

Ремонт з використанням чужих/своїх матеріалів: як відображати в первинці і податковій накладній?

Казанова Марина, податковий експерт, m.kazanova@buhgalter911.com
З актами виконаних робіт на ремонтні роботи стикається, напевно, кожне підприємство. При цьому доволі часто в бухгалтера виникає запитання: чи повинні в акті виконаних робіт перелічуватися використані підрядником матеріали? Якщо вони там перелічені, то чи потрібно їх відображати в себе в обліку? Розберемо в сьогоднішній статті ці й інші питання, пов’язані з ними.
первинні документи, виконання робіт

Ремонт з використанням матеріалів підрядника

img 1Підрядник виконав роботи з ремонту і заміни запчастин. В акті вказані види проведених робіт і вартість використаних запчастин. Чи повинна складатися видаткова накладна на такі запчастини? Чи потрібно нам прибуткувати встановлені підрядником запчастини як ТМЦ?

Ремонт згідно з ч. 2 ст. 837 ЦКУ є роботою. Тобто на виконання ремонтних робіт поширюються норми про договір підряду (гл. 61 ЦКУ). А за договором підряду передаються результати роботи. Предметом такого договору є саме робота, а не її складові, у тому числі матеріальні.

З юридичної точки зору виконання робіт є самостійною операцією, а не сукупністю операцій з продажу сировини і робіт з її переробки.

Про це говорив і ВАСУ: оплата матеріалів, використаних для виконання робіт, не є окремою операцією постачання товарів, а є компенсацією підрядникові його витрат при виконанні ним підрядних робіт (ухвала від 10.04.2014 р. у справі № 2а-9653/10/0570).

Більше того, в ч. 1 ст. 839 ЦКУ сказано, що за загальним правилом підрядник зобов’язаний виконувати роботи з використанням своїх матеріалів (інакше кажучи, підрядник використовує свої матеріали, а не поставлені покупцеві). Причому в цьому випадку такі матеріали не постачаються окремо, а їх вартість включається в ціну роботи.

Тому якщо предметом договору є виконання робіт, то тут немає операції з реалізації запчастин. Тобто не потрібна і видаткова накладна. Замовник не оприбутковує запчастини в бухобліку.

Не потрібно розписувати запчастини окремими рядками і в акті виконаних робіт. В акті краще використати «підрядні» формулювання: «Заміна мастила…», «Заміна…», «Виконання робіт з…» тощо. Тоді не виникатиме і зайвих запитань із заповненням податкових накладних.

img 2За винятком випадків, коли цього вимагає законодавство (наприклад, в акті приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2В обов’язково відображаються види і кількість матеріалів, використаних для проведення ремонтних або будівельних робіт).

За бажанням сторін до акта слід додати кошторис, де буде приведена калькуляція вартості виконаної роботи.

Пару слів скажемо і про заповнення податкової накладної в цьому випадку. Податківці погоджуються з тим, що якщо договір укладений на виконання робіт і за його умовами підрядник матеріали/запчастини не постачає окремо, а використовує (встановлює) в процесі виконання робіт (їх вартість включається в ціну роботи), то жодних товарних кодів УКТ ЗЕД у податковій накладній за цією операцією бути не повинно (лист ДФСУ від 11.09.2017 р. № 1893/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Тобто використані матеріали в такому разі в податковій накладній узагалі не потрібно показувати, навіть якщо вони за договором є складовою вартості виконаних робіт.

Інша справа, якщо договір передбачає як постачання товарів, так і надання робіт/послуг, тобто він є змішаним. Наприклад, у договорі вказано «Підрядник зобов’язується поставити товар і виконати роботи з його монтажу». Тоді дійсно має місце і постачання товарів, і постачання послуг.

Наприклад, якщо згідно з договором СТО (1) постачає підприємству шини і (2) виконує роботи з їх установки, то замовник повинен отримати і (1) видаткову накладну на шини, і (2) акт виконаних робіт на установку шин.

img 3І відповідно, замовник повинен оприбуткувати ці шини в себе в обліку.

У такому разі і в податковій накладній, окрім послуг, у номенклатурній графі 2 окремими позиціями слід обов’язково вказати номенклатуру товару, що постачається, і позначити кожну товарну позицію в графі 3.1 кодом товару згідно з УКТ ЗЕД (як мінімум 4 знаки, якщо товар вітчизняний і непідакцизний).

Ремонт з використанням матеріалів замовника

img 4Для нас підрядник виконує роботи, при цьому використовує наші матеріали. Як нам документально оформити передачу матеріалів і показати це в обліку (як реалізацію чи списати на витрати)?

За загальним правилом підрядник зобов’язаний виконати роботу, визначену договором підряду, зі свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлене договором (ст. 839 ЦКУ).

Тому якщо роботи виконуватимуться з матеріалів замовника, потрібно обов’язково обумовити цей момент у договорі. Можливість виконувати роботи з матеріалів замовника прямо встановлена ст. 840 ЦКУ.

img 5У договорі підряду мають бути встановлені норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов’язків.

Окремо варто виділити ситуацію, коли підрядник купує матеріали в замовника для виконання робіт. Тоді така операція відображається як звичайне постачання (реалізація) матеріалів. Це вже не вважатиметься виконанням робіт з матеріалів замовника, адже такі матеріали перейдуть у власність підрядника і вважатиметься, що роботи виконуються з матеріалів підрядника (див. ситуацію вище).

Тому далі розглянемо варіант, коли роботи виконуються саме з матеріалів замовника без переходу права власності на них.

Передача матеріалів замовникові. Зазвичай при передачі матеріалів виконавцеві замовник оформляє у 2 екземплярах:

видаткову накладну з позначкою «без оплати» або товарно-транспортну накладну (якщо доставка матеріалів виконавцеві покладена на замовника і він залучає для цього перевізника);

— або акт приймання-передачі із зазначенням мети передачі матеріалів (може бути довільної форми, але з дотриманням вимог до первинки, тобто в ньому мають бути вказані всі обов’язкові реквізити, властиві первинному документу).

img 6Вартість переданих матеріалів слід відображати в накладній / акті приймання-передачі за ціною їх придбання з урахуванням ПДВ.

Якщо матеріали передаватимуться виконавцеві зі складу замовника, то ще має бути й оформлена в установленому порядку довіреність на їх отримання (але нагадаємо, що сьогодні з цією метою можуть використовуватися й інші документи).

Передача матеріалів від замовника до виконавця в цьому випадку не вважається їх продажем (вони, як і раніше, є власністю замовника й обліковуються на його балансі), відповідно така операція для цілей ПДВ не вважається постачанням (п.п. 14.1.191 ПКУ) і не вимагає складання податкової накладної.

Приймання виконаних робіт. Після виконання робіт сторони (замовник і виконавець) підписують акт виконаних робіт. У ньому мають бути перелічені тільки виконані роботи і їх вартість. Використані матеріали в ньому не вказуються.

На використані в процесі виконання роботи матеріали замовника виконавець повинен оформити акт про використання матеріалів. Це прямо встановлено ст. 840 ЦКУ: «підрядник зобов’язаний надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок».

img 7Як орієнтир використовуємо форму М-23 «Акт № про витрату давальницьких матеріалів». Якщо йдеться про ремонт і техобслуговування автомобілів, то при документальному оформленні виконаних робіт слід орієнтуватися на Правила 615*.

* Правила надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 28.11.2014 р. № 615.

На підставі цього акта (про використання матеріалів):

— підрядник — списує їх із забалансового рахунку;

— замовник — включає вартість використаних матеріалів у витрати (або у вартість об’єкта основних засобів).

Що стосується податкової накладної, то вона оформляється тільки на виконані роботи (за першою подією: на дату підписання акта виконаних робіт або на дату перерахування оплати за роботу). Предметом договору є виконання робіт, і за ним передаються саме результати роботи. Тому використані матеріали замовника в податковій накладній зазначатися не повинні.

Покажемо на прикладі, як в обліку замовника відображатиметься ремонт з використанням матеріалів замовника.

з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

1

Придбано матеріали для ремонту

207

631

1000,00

2

Відображено податковий кредит з вартості матеріалів

641/ПДВ

631

200,00

3

Передано матеріали виконавцеві

207/1

207

1000,00

4

Виконано роботи замовником (підписано акт виконаних робіт)

15, 23, 91,

92, 93, 94

685

3000,00

5

Відображено податковий кредит з вартості виконаних робіт (отримано зареєстровану податкову накладну)

641/ПДВ

685

600,00

6

Списано вартість використаних матеріалів

15, 23, 91,

92, 93, 94

207/1

1000,00

7

Перераховано оплату виконавцеві

685

311

3600,00

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі