Теми статей
Обрати теми

Податківці вимагають від підприємця акт про кількість товару

Бала Людмила, податковий експерт
Протягом багатьох років податківці дістають питання з веденням обліку товарів підприємцями із «запорошеної скриньки», коли потрібно до чогось чіплятися при перевірці. Розбираємося, як із цим ідуть справи зараз.

Товарний облік

Розпочнемо з того, що з обліком товарів ми розбиралися нещодавно* і дійшли такого висновку. Обов’язок вести облік товарів може «зачепити» тільки тих підприємців, які отримують готівковий дохід. А все тому, що натяк на це є в Законі про РРО.

* У статті «Якщо в підприємця вимагають дані про залишки товарів, але цих даних у нього немає» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 29).

Але єдиноподатники — неплатники ПДВ точно «не у справі». Їх від обліку товарів прямо звільняє п. 12 ст. 3 Закону про РРО.

А ось із загальносистемниками і спрощенцями-ПДВшниками ситуація трохи заплутаніша. З одного боку, Закон про РРО вимагає, щоб при здійсненні готівкових розрахунків і прийманні платіжних карток облік товарів був. З іншого боку, цей облік повинен вестися «в порядку, встановленому законодавством», а такого порядку для підприємців (ні для загальносистемників, ні для спрощенців) немає і ніколи не було img 1!

Крім того, ПКУ теж не вимагає від них якогось спеціального обліку товарів. Достатньо вести облік доходів і витрат у спеціальній Книзі (п. 177.10, п.п. 296.1.2 ПКУ). Тому ми схилялися до того, що і загальносистемники, і спрощенці-ПДВшники не зобов’язані вести спеціального обліку товарів/запасів.

Зауважимо, що й податківці в ІПК ДФСУ від 06.02.2018 р. № 506/О/99-99-13-01-02-14/ІПК підтвердили нашу позицію img 2. Вони навели вельми логічні аргументи на користь того, що загальносистемники не зобов’язані вести облік товарів:

Схоже, що через місяць фіскали самі злякалися свого сміливого висновку. Так, в ІНК від 06.03.2018 р. № 898/Т/99-99-13-01-02-14/ІПК ДФСУ заявила, що спрощенці-ПДВшники мають право вести облік запасів відповідно до П(С)БО 9 img 3!

1) п. 177.10 ПКУ вимагає вести тільки Книгу обліку доходів і витрат згідно з Порядком № 481**, а він не передбачає «ведення залишку товарних запасів… підприємцями на загальній системі оподаткування»;

** Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481.

2) саме поняття «запаси» (тобто й «облік запасів/товарних запасів») у підприємців не може застосовуватися, оскільки це — суто бухгалтерське поняття (П(С)БО 9***), а бухобліку підприємці не ведуть (ст. 2 Закону про бухоблік).

*** Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.99 р. № 246.

Тому для загальносистемників законодавством не передбачений обов’язок вести облік товарних запасів — вважає ДФСУ img 4.

З огляду на те, що думка фіскалів стосовно цього періодично змінюється, радимо підстрахуватися індивідуальною консультацією.

На щастя, такої ж думки дотримується і ВАСУ (ухвала від 07.06.2017 р. №2а-1516/10/2270, постанова від 06.04.2016 р. № 2а-5120/10/2170).

Захід через інвентаризацію

Але… на цьому крапку зараз не ставимо. Чи не зможуть інспектори зайти з іншого боку і при перевірці вимагати від підприємця проведення інвентаризації? Як сказано в заголовку цієї статті, взятому з життя, чи не будуть вони вимагати той же акт про кількість наявного товару?

З темою інвентаризації в підприємців ми вже розбиралися****. Тому зараз лише озвучимо висновки, актуальні й на сьогодні.

**** Стаття «Фізсоба-підприємець та інвентаризація: точки дотику» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 43).

Дійсно, при проведенні перевірок (!) податківці таки можуть зажадати від підприємця проведення інвентаризації основних засобів, товарів, матеріалів, готівкових коштів. І наявність обов’язку вести товарний облік (так само як і відсутність такого) тут «не зіграє».

Річ у тому, що право вимагати проведення інвентаризації під час перевірки дає контролерам п.п. 20.1.9 ПКУ, в якому йдеться про всіх платників податків (а отже, і про підприємців теж). У разі ж відмови фіскали можуть накласти адмінарешт на майно платника податків (після схвалення судом).

Але інвентаризація у підприємця має низку нюансів, які потрібно враховувати:

1) по суті, вона буде лише «підбиттям» фактичних залишків товарно-матеріальних цінностей. Адже порівнювати отриманий факт ні з чим. Бухобліку в підприємців немає. Порядок ведення кількісного обліку руху товару законодавством не регламентується (див. вище);

Оформити її результати ви можете в довільній формі. Бухгалтерські документи для цього використовувати зовсім необов’язково. Таких вимог у законодавстві немає.

2) розпочинатися інвентаризація повинна тільки після того, як ви отримаєте від податківців документ з вимогою її провести, і не раніше. Жодної обов’язкової форми для цього документа не встановлено, тому податківці оформляють його як звичайний лист. Але в ньому зазначають дату початку інвентаризації (не раніше, ніж вам вручений цей лист) і необхідний її обсяг.

До речі, у ньому ж вони можуть зазначити і строки її проведення.

Див. лист ДФСУ від 13.04.2016 р. № 8191/6/99-99-19-03-02-15.

Але майте на увазі: у нормативці «граничні строки інвентаризації» ніде не встановлені. Логічно завершити її до закінчення податкової перевірки. Але фіскали можуть наполягати і на негайному її проведенні, загрожуючи адмінарештом. Не піддавайтеся! Знайте: якщо ви прямо не відмовилися від інвентаризації, а лише не вписуєтеся у встановлені фіскалами строки, то в них немає підстав накласти адмінарешт на ваше майно, і суд їх у цьому не підтримає img 5;

3) якщо у 2018 році податківці прийдуть з перевіркою за минулі роки, чи мають право вони вимагати «інвентаризацію»? Ні img 6, оскільки інвентаризація завжди проводиться на поточну дату (у 2018 році), а ця дата не потрапляє до періоду, що перевіряється (минулі роки).

Провести інвентаризацію заднім числом неможливо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі