Теми статей
Обрати теми

Чи може єдиноподатник розважати?

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
ПКУ забороняє єдиноподатникам займатися діяльністю з організації та проведення гастрольних заходів. Але що саме підпадає під таку діяльність? Наприклад: чи можна продавати квитки на концерти, мати event-агентство, квест-кімнати, кінотеатри, проводити весілля, декорувати приміщення для свят, організовувати семінари, тренінги, корпоративи, встановити платні батути для дітей тощо? Конкретні відповіді — прямо зараз!

Що під забороною

Щоб зрозуміти, які саме розваги заборонені для єдиноподатників, відкриємо п.п. 10 п.п. 291.5.1 ПКУ. Там сказано, що під табу потрапляє «діяльність з організації, проведення гастрольних заходів».

Що ж таке «гастрольні заходи»? Згідно зі ст. 1 Закону № 1115* це «видовищні заходи (фестивалі, концерти, вистави, лекційно-концертні, розважальні програми, виступи пересувних циркових колективів, пересувні механізовані атракціони типу «Луна-парк» тощо) закладів, підприємств, організацій культури, творчих колективів, у тому числі тимчасових, окремих виконавців за межами їх стаціонарних сценічних майданчиків. Гастрольні заходи, за винятком благодійних гастрольних заходів, проводяться з метою отримання доходів».

* Закон України «Про гастрольні заходи в Україні» від 10.07.2003 р. № 1115-IV.

Тобто це видовищні заходи гастролерів «на виїзді», але на території України, які проводяться з метою отримання доходів або з благодійною метою. За межами стаціонарних сценічних майданчиків — отже, за межами сценічних майданчиків, які належить гастролерові на правах власності або регулярно використовуються ним більше одного року на підставі цивільно-правових договорів, наприклад, оренди (ст. 1 Закону № 1115).

Виходить, навіть виступ артиста у своєму місті, але не на власному сценічному майданчику, може вважатися гастрольною діяльністю.

Від цього визначення і «танцюватимемо».

Якими видами розваг може займатися єдиноподатник?

Вид діяльності

Так/ні

Чому?

Продаж квитків на концерт за договором з організатором (єдиноподатник сам не організовує концерт)

+

Організація концерту для єдиноподатника — під забороною. Але що таке організація гастрольного заходу? Це діяльність, яка обов’язково передбачає укладення договорів з гастролерами, власниками сценічних майданчиків та іншими підприємствами (ст. 2 Закону № 1115, п. 3 Порядку № 35**).

Крім того, організатори обов’язково оформляють свідоцтво про проведення гастрольного заходу (п. 6 Порядку № 35).

Оскільки в нашому випадку єдиноподатник займається виключно реалізацією квитків, він не підпадає під визначення організатора гастрольних заходів. Він усього лише надає послуги організаторові з продажу квитків.

Тут головне тримати на контролі момент тим, кому підприємець надає послугу з продажу квитків. Нагадаємо, що члени групи 2 не можуть надавати послуги не-єдиноподатникам (а організатор концерту апріорі не може бути спрощенцем). Відповідно якщо хочемо працювати із замовниками не-єдиноподатниками,

доведеться працювати в групі 3 спрощенки

Єдиноподатник-актор (наприклад, Дід Мороз на новорічні свята)

-

(+)

Зазвичай така діяльність передбачає виїзд до замовника і може бути кваліфікована як розважальні програми.

Тобто всілякі «ранки» і корпоративи можуть бути «втиснуті» в поняття «гастрольних заходів».

Але їх організовувати, проводити, як ми вже з’ясували, єдиноподатнику не можна img 1.

Тут принциповим є момент, що саме слід розуміти під організацією/проведенням.

Якщо дотримуватися п. 3 Порядку № 35, то можна побачити, що гастрольні заходи проводять саме організатори, а не окремі актори. Саме організаторові видається посвідчення про проведення гастрольного заходу.

Тому можна наполягати на тому, що заборона з п.п. 10 п.п. 291.5.1 ПКУ стосується саме організаторів.

А в разі, якщо «ранок» організував суб’єкт господарювання, куди «покликав» актора-єдиноподатника, останній організатором ніяк не є.

Але тут не до кінця зрозуміла позиція податківців:

«не може бути платником єдиного податку… підприємець, який здійснює організацію, проведення гастрольних заходів, як окремий виконавець або учасник творчого колективу під час здійснення театральної та концертної діяльності» (ІПК ГУ ДФСУ в м. Києві від 09.04.2019 р. № 1529/К/26-15-13-06-13-ІПК).

Що мають на увазі податківці?

Якщо йдеться про ситуацію, коли сам артист і є «кінцевим вигодоотримувачем» від «гастролей» (сам організовує продаж квитків на свої заходи, сам наймає майданчик і сам же виступає), то так, згодні, що така діяльність підпадає під заборону.

Але якщо йдеться про ситуацію, коли «кінцевим вигодоотримувачем» від «гастролей» підприємець не є, а просто є «виконавцем» якоїсь ролі при реалізації цілей замовника, то цей висновок спірний.

Знову ж таки оскільки цей висновок допускається, є ризики, що податківці так і трактуватимуть «проведення гастрольних заходів» img 2.

У такій ситуації «закритися» можна спробувати індивідуальною податковою консультацією. Але є велика ймовірність, що її висновки будуть не на вашу користь.

Знову ж таки, якщо підприємець-актор працює на своїй сцені (власній чи орендованій) без виїзду, то питань немає — він цілком може перебувати на спрощенці img 3. Адже немає гастрольного заходу як такого

Корпоратив

-

(+)

Найчастіше, корпоратив — це розважальна програма, яка проводиться на виїзді в замовника і включає виступи творчих колективів або окремих виконавців.

Тут, знову-таки, на перший план виходить, питання про те, що являє собою «діяльність з організації, проведення гастрольних заходів».

На роль «організатора» в цьому випадку підходить замовник. Але навряд чи його можна вважати організатором у термінах того ж Закону № 1115 («організатори гастрольних заходів — суб’єкти господарювання, що займаються організацією гастрольних заходів на території України і статутними документами яких передбачено таку діяльність»).

Проведення «трудового» корпоративу не є в такому разі статутною діяльністю.

Тобто залишається питання з тим, чи вважати забороненим для здійснення на єдиному податку власне виконання єдиноподатником ролі гастролера.

Ми б вважали, що ні. Але як було сказано вище, позиція податківців може відрізнятися.

Знову ж таки, якщо корпоратив у принципі не передбачає виступу запрошених артистів (часто співробітники компанії справляються власними силами), то він не потрапляє під визначення «гастрольного заходу» img 4. А отже, єдиноподатник цілком може бути ведучим такого корпоративу або тим же сценаристом — заборони немає!

Конференція, симпозіум

+

Це точно не видовищний і не розважальний захід. Конференція передбачає збори або нараду, яку проводять компанії для обговорення співпраці, бізнес-ідей, проблем та шляхів їх вирішення. Симпозіум присвячений, переважно, науковим питанням.

Тому займатися організацією таких заходів єдиноподатники можуть сміливо.

Єдине обмеження: якщо ви працюєте в групі 2 — будь-які послуги (у тому числі й організаційні) можете надавати тільки єдиноподатникам. У групі 3 — обмежень немає

Тренінги, семінари

+

Це навчальні заходи, які не належать до розважальних. Тому єдиноподатник може займатися організацією тренінгів/семінарів або проводити їх

Презентації, промоакції

+

Це рекламні заходи, які не мають нічого спільного з розважальними. А отже, єдиноподатник може займатися організацією презентацій/промоакцій або проводити їх.

Але якщо «вклинити» в такий захід «гастролерів», то вже нарвемося на заборону

Виставки

+

Виставки можна вважати видовищними заходами, але вони ніяк не пов’язані з виступом колективів або окремих акторів за межами сценічних майданчиків. Тому організовувати і проводити виставки єдиноподатник може

Івент-агентства

+

(-)

Такі агентства займаються організацією різних заходів (декорують приміщення, можуть організовувати фуршет і розваги гостей). І так, здебільшого, єдиноподатники можуть працювати.

Єдине, що заборонене: запрошувати гастролерів на такий захід (артистів, зірок шоу-бізнесу, хори, творчі колективи тощо). Оскільки це може бути розцінено як організація гастрольних заходів, що для спрощенця — табу

Квест-кімната

+

Знову ж таки, тут немає виступів артистів за межами їх сценічних майданчиків. Крім того, квест-кімнати — це не механізовані атракціони. Тому організувати квест-кімнату єдиноподатник може

Кінотеатр

+

Заборони немає, ця діяльність передбачає демонстрацію кіно- чи відеофільмів, тобто вона взагалі не пов’язана з гастрольними заходами

Продюсер

-

Найчастіше саме продюсер і займається організацією гастролей, тому на єдиному податку такою діяльністю точно займатися не можна

Сценарист, режисер-постановник, художник-оформлювач, декоратор сцени, інженер з освітлення тощо

+

(-)

Якщо сценарій написаний для концерту або розважальної програми за участю гастролерів, то сценарист, режисер-постановник тощо є учасниками гастрольних заходів (ст. 1 Закону № 1115). На наш погляд, вони можуть бути спрощенцями, оскільки не організовують гастролі і не проводять їх (тільки беруть участь).

Але все одно є ризик, що податківці можуть вирішити, що учасники гастрольних заходів якраз-таки проводять їх (так само як і актори), а отже, така їх діяльність несумісна зі спрощенкою img 5

Надувні гірки, басейни, батути, зорбінг

+

Що стосується атракціонів, то тільки пересувні механізовані атракціони належать до гастрольних заходів. Згідно з п.п. 2.1.5 Правил № 110*** механізовані атракціони — це ті, в яких відвідувачі переміщаються завдяки різним видам енергії, за винятком енергії людини або сили тяжіння. Тому гірки, батути і зорбінг не належать до гастрольних заходів і можуть належати спрощенцю

** Порядок організації та проведення гастрольних заходів, затверджений постановою КМУ від 15.01.2004 р. № 35.

*** Правила будови і безпечної експлуатації атракціонної техніки, затверджені наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 01.03.2006 р. № 110.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі