Теми статей
Обрати теми

Не прийняли декларацію після квитанції № 2

Солошенко Людмила, податковий експерт
Здали декларацію з ПДВ за червень, надійшла квитанція № 2 про прийняття. Але незабаром отримали повідомлення про відмову в прийнятті декларації, оскільки неправильно зазначи-ли контролюючий орган: «ДФС» замість «ДПС». Оскільки граничні строки подання минули, фіскали пропонують перездати декларацію зі штрафом. Наскільки це правомірно?

Підхід податківців

Розпочнемо з позиції фіскалів. На їхню думку, після квитанції № 2 про прийняття декларації платникові може бути направлене повідомлення про відмову в прийнятті декларації із зазначенням причин цієї відмови (ЗІР 129.03).

У такому разі, отримавши відмову, платник має право (п. 49.12 ПКУ):

— подати повторно декларацію. І якщо граничні строки подання минули — зі сплатою штрафу 340 грн за несвоєчасне подання за п. 120.1 ПКУ. Нагадаємо, що від ПДВ-штрафів на карантині звільнень немає (див. п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). При цьому повторну декларацію подають з відміткою «Звітна», оскільки відмовній декларації присвоюють ознаку документа «Вважається неподаним», або

— оскаржити відмовне рішення за правилами ст. 56 ПКУ (тобто в адміністративному та/або судовому порядку).

Що в нормативці

Назва контролюючого органу, якому подається звітність, — обов’язковий реквізит податкової декларації (п. 48.3 ПКУ). Що буде, якщо в нього закралася прикра помилка? img 1.

Порядок подання податкової звітності контролюючим органам урегульовано ст. 49 ПКУ. І нею окремо обумовлено наслідки подання платником декларації з помилками в обов’язкових реквізитах.

Фактично відловити неточність фіскали повинні були відразу при отриманні декларації. Оскільки згідно з п. 49.8 ПКУ під час прийняття податкової звітності податківці зобов’язані перевірити наявність і достовірність заповнення в ній усіх обов’язкових реквізитів з пп. 48.3, 48.4 ПКУ. І якщо в них допущено помилки (п. 49.11 ПКУ) — направити платникові податків письмове повідомлення про відмову в прийнятті податкової декларації (із зазначенням причини цієї відмови) протягом 5 робочих днів з дня отримання декларації (зверніть увагу: отримання (!), а не прийняття декларації, як це подають податківці).

Причому у відмовному випадку роль такого письмового повідомлення якраз і виконує квитанція № 2.

Відмова в прийнятті декларації повинна фіксуватися в другій квитанції.

Тим паче, що це прямо передбачено п. 12 розд. II Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557. Ним визначено, що друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття електронного документа контролюючим органом. І в ній, зокрема, зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, дата і час прийняття (реєстрації) або неприйняття. Таким чином позначена двоїстість другої квитанції: вона фіксує прийняття або відмову.

До речі, про те, що документ вважають прийнятим тільки після перевірки наявності/достовірності обов’язкових реквізитів і за відсутності зауважень до його оформлення, говорить і п.п. 2 п. 2 розд. IV Порядку ведення органами ДФСУ оперативного обліку податків і зборів.., затвердженого наказом Мінфіну від 07.04.2016 р. № 422.

Якщо документ оформлено з порушеннями, його реєструють в інформаційній системі органів ДПС з ознакою «Вважається неподаним» і зазначенням причин.

Усе це тільки підтверджує, що перед прийняттям (тобто ще до відправлення другої квитанції) документ, який надійшов, повинен пройти попередню перевірку на наявність і коректність відображених у ньому обов’язкових реквізитів. І якщо перевірку пройдено та звітність прийнято (отримано другу квитанцію), надалі в контролерів відсутні підстави, щоб не визнавати її. Проте податківці, як бачимо, трактують норми ПКУ по-своєму і допускають проведення такої перевірки вже постфактум — після відправлення другої квитанції.

Що говорять суди

Суди, на щастя, стоять на боці платників і звертають увагу на те, що:

— направляючи повідомлення про неприйняття декларації після квитанції № 2, контролюючий орган діяв усупереч положенням ст. 48, 49 ПКУ. Оскільки квитанція № 2 фактично підтверджує відповідність поданої звітності вимогам пп. 48.3, 48.4 ПКУ і повторна перевірка податкової звітності після її прийняття на відповідність таким вимогам податковим законодавством не передбачена;

— саме друга квитанція в розумінні п. 49.11 ПКУ є тим документом, яким податковий орган повідомляє про прийняття або відмову в прийнятті декларації і повідомляє про причини цієї відмови;

під час прийняття декларації контролери згідно з п. 49.8 ПКУ зобов’язані перевірити наявність і достовірність заповнення всіх обов’язкових реквізитів з пп. 48.3, 48.4 ПКУ (ср. ). І оскільки були отримані квитанція № 1 з квитанцією № 2 про прийняття декларації, то це означає, що в момент перевірки причини для неприйняття-невизнання декларації були відсутні. Інакше платникові податків слід було направити квитанцію № 2 про неприйняття декларації.

Постанова ВС від 02.04.2019 р. у справі № 826/608/16 // reyestr.court.gov.ua/Review/80894443;

Постанова Донецького апеляційного адмінсуду від 07.08.2018 р. у справі № 805/246/18-а // reyestr.court.gov.ua/Review/75755495;

Постанова Херсонського окружного адмінсуду від 13.12.2017 р. у справі № 821/1804/1715 // reyestr.court.gov.ua/Review/70997773.

Висновки судових рішень — контроль за заповненням обов’язкових реквізитів відбувається саме на стадії прийняття декларації.

Як бути?

Як діяти платникові в подібній ситуації? На жаль, вибір варіантів невеликий.

У такому разі залишається або заплющити очі на самовілля контролерів і подати повторно «Звітну» декларацію (якщо граничні строки закінчилися — зі штрафом у 340 грн), або йти шляхом оскарження. Можна розпочати з адміністративного, звернувшись до контролюючого органу вищого рівня — ДПСУ (п. 56.2 ПКУ).

Нагадаємо, що скарга подається протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання повідомлення про відмову в прийнятті декларації. А також по захист можна звернутися до суду.

Щоправда, через карантин строки оскарження (адміністративного/судового) продовжено (пп. 522, 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тому поскаржитися можна, загалом, навіть і після завершення карантину.

А щоб уникнути подібних ситуацій, краще перед відправленням здійснювати автоматичну перевірку декларації (якщо програмне забезпечення це дозволяє).

Ну а ще, пам’ятаючи, що у фіскалів на відмову є 5 робочих днів, з поданням декларацій краще не затягувати та не відкладати на останній день, а подавати їх завчасно.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі