Теми статей
Обрати теми

РРО/ПРРО & POS-термінал

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Які суб’єкти господарювання зобов’язані забезпечити можливість здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням POS-термінала?

За загальним правилом у разі застосування РРО обов’язково має бути і POS-термінал (п. 14.19 Закону № 2346*, п. 1 постанови № 878**, див. також 109.06 ЗІР). Із цього загального правила є всього три винятки, які стосуються (п. 2 постанови № 878):

* Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III.

** Постанова КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 р. № 878.

1) закладів громадського харчування закритого типу, які обслуговують певний контингент споживачів;

2) підприємств торгівлі з торговельною площею до 20 кв. метрів (крім автозаправних станцій);

3) суб’єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше 25 тис. осіб.

Як бачимо, наявність РРО практично завжди передбачає наявність платіжного термінала. Причому зауважте: POS-термінал установлюють додатково до РРО, а не замість нього. Адже він не виконує фіскальних функцій РРО. Операції, які здійснюють за допомогою платіжного термінала, оформляються відповідною квитанцією, в якій немає інформації про кількість проданого товару (послуги). Тобто цей документ не є розрахунковим документом у розумінні Закону про РРО. А отже, розрахункові операції через платіжний термінал не здійснюються.

З 01.08.2020 р. на рівних правах з традиційними РРО використовуються програмні РРО (ПРРО). Логічно стверджувати, що тут повинні застосовуватися ті самі правила. Адже й у РРО, й у ПРРО одне і те саме призначення — реєстрація розрахункових операцій. Отже, у разі застосування ПРРО обов’язково має бути і POS-термінал. Хоча, якщо підійти формально до питання, то в постанові № 878 сказано про застосування POS-термінала разом з РРО, а не з ПРРО. Утім, навряд чи це можна назвати серйозним аргументом для уникнення застосування термінала.

Зауважимо: зараз активно розробляють програмні POS-термінали, які аналогічно ПРРО можна встановити на смартфон. Наприклад, Tap to Phone дозволяє використовувати смартфони на операційній системі Android з NFC для прийняття платежів за товари та послуги. При цьому для iOS-смартфонів ця система не підійде.

Ще один момент. Нині платіжний термінал можна використовувати і без прив’язки до РРО, за умови, що суб’єкт господарювання звільнений від застосування РРО згідно із Законом про РРО. Хоча якщо такий суб’єкт господарювання використовує РРО в нефіскальному режимі для ведення обліку і роздрукування чеків (ч. 4 ст. 13 Закону про РРО, а з 01.08.2020 р. теж стосується і ПРРО), то фіскали наполягали на встановленні ще й POS-термінала (див. лист Міндоходів від 26.02.2014 р. № 3737/6/99-99-18-03-01-15). Утім, у консультації, розміщеній у підрозділі 109.10 ЗІР, вони акцент на цьому моменті вже не роблять (що, правда, не означає зміни їх позиції). Наша позиція: ті особи, які РРО/ПРРО застосовувати згідно із Законом про РРО не зобов’язані, також не зобов’язані використовувати і POS-термінали.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі