Теми статей
Обрати теми

Новий Закон про державну службу: державний секретар і всі, всі, всі…

Мацокін Андрій, головний редактор
Нарешті 10 грудня 2015 року Верховна Рада України ухвалила у другому читанні і в цілому новий Закон України «Про державну службу». Чи стане цей день «червоним днем» календаря — ми зможемо зрозуміти ще не скоро, адже на повну силу цей Закон має запрацювати лише з 2017 року (подібне ми вже проходили, очікуючи Закон № 4050).
У минулому випуску «Держслужбовця» ми розглянули основні положення нового Закону, але не торкнулися розділу «Прикінцеві і перехідні положення», нормами якого будуть внесені зміни до низки чинних законів. Тож пропонуємо у цій статті усунути білу пляму в частині змін до законів, які регламентують внутрішню структуру і діяльність апаратів центральних органів виконавчої влади.

ДОКУМЕНТ СТАТТІ

Проект № 2490 — проект Закону України «Про державну службу» від 30.03.2015 р. № 2490.

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ

Відповідно до змін, що вносяться проектом № 2490, Кабінет Міністрів України (далі — КМУ) призначатиме на посаду:

1) державних секретарів міністерств, керівників та заступників керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу КМУ, за пропозицією Комісії з питань вищого корпусу державної служби за результатами конкурсу відповідно до законодавства про державну службу;

2) перших заступників і заступників міністрів — за поданням Прем’єр-міністра України.

Звільнення зазначених осіб здійснюватиметься КМУ з підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, законами України «Про Кабінет Міністрів України», «Про центральні органи виконавчої влади», «Про державну службу».

За обґрунтованим поданням керівника центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується КМУ, визначатиме кількість заступників такого керівника.

Прем’єр-міністр України, зокрема, вноситиме на розгляд Кабінету Міністрів України та Президенту України:

— пропозиції щодо кандидатур для призначення на посаду і звільнення з посади голів місцевих державних адміністрацій, відповідно до законодавства про державну службу;

— подання щодо кандидатур для призначення на посаду за результатами конкурсного відбору відповідно до законодавства про державну службу і звільнення з посади керівників центральних органів виконавчої влади, що не входять до складу КМУ.

Міністр, зокрема, вноситиме Прем’єр-міністру України подання щодо призначення на посаду першого заступника та заступників міністра та звільнення зазначених осіб з посади.

Здійснювати керівництво Секретаріатом КМУ буде не Міністр КМУ, а Державний секретар КМУ.

Держсекретар матиме першого заступника та заступників, які будуть призначатися на посаду та звільнятися з посади КМУ за поданням Прем’єр-міністра України.

Державні службовці, інші працівники Секретаріату, як і раніше, призначаються на посаду та звільняються з посади Держсекретарем, крім тих, які призначаються на посаду та звільняються з посади КМУ, у порядку, визначеному законодавством про державну службу та трудовим законодавством.

МІНІСТР

З урахуванням змін, що планується внести проектом № 2490 до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17.03.2011 р. № 3166-VI (далі — Закон № 3166), Міністр залишається членом Кабінету Міністрів України і здійснює повноваження, визначені Законом України «Про Кабінет Міністрів України» від 27.02.2014 р. № 794-VII. Водночас, Міністр як керівник міністерства:

Майбутня редакція

Чинна редакція

Ст. 8 «Міністр»

1) очолює міністерство, здійснює керівництво його діяльністю;

<…>

1) очолює міністерство, здійснює керівництво його діяльністю;

<…>

5) вносить Прем’єр-міністрові України пропозиції щодо призначення на посади першого заступника міністра, заступника міністра;

5) вносить Прем’єр-міністрові України пропозиції щодо призначення на посади першого заступника міністра, заступника міністра, заступника міністра — керівника апарату;

6) затверджує положення про самостійні структурні підрозділи апарату міністерства;

<…>

6) затверджує положення про самостійні структурні підрозділи апарату міністерства, призначає на посади та звільняє з посад їх керівників і заступників керівників, працівників патронатної служби міністра;

<…>

10) виключено;

<…>

10) призначає на посади керівників територіальних органів міністерства за погодженням з головами місцевих державних адміністрацій та їх заступників і звільняє їх з посад;

12) утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи, організації, що належать до сфери управління цього міністерства, затверджує їхні положення (статути), здійснює у межах своїх повноважень інші функції з управління об’єктами державної власності;

12) утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи, організації, що належать до сфери управління цього міністерства, затверджує їхні положення (статути), призначає на посади за погодженням з головами місцевих державних адміністрацій та звільняє з посад їх керівників, крім випадків, установлених законом, здійснює у межах своїх повноважень інші функції з управління об’єктами державної власності;

13) виключено;

<…>

13) притягує до дисциплінарної відповідальності керівників державних підприємств, установ, організацій, що перебувають у сфері управління відповідного міністерства;

<…>

15) порушує в установленому порядку питання щодо заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності першого заступника, заступників міністра та державного секретаря міністерства;

<…>

пункти 17, 18, 20, 22 виключено

15) порушує в установленому порядку питання щодо заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності першого заступника та заступників міністра, заступника міністра — керівника апарату;

<…>

 

 

ДЕРЖАВНИЙ СЕКРЕТАР МІНІСТЕРСТВА

Проектом № 2490 до складу міністерства вводиться нова посада — державний секретар міністерства, і тому статті 10 і 11 Закону № 3166 тепер будуть містити норми, якими будуть визначені «держсекретарські» повноваження та передбачена робота апарату міністерства.

Отже, державний секретар міністерства (колишній заступник міністра — керівник апарату) буде вищою посадовою особою з числа державних службовців міністерства і буде підзвітний і підконтрольний міністрові.

Державний секретар міністерства призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Комісії з питань вищого корпусу державної служби строком на п’ять років з правом повторного призначення. Відбір кандидатури на посаду державного секретаря міністерства здійснюється за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до законодавства про державну службу.

Кандидатом на посаду державного секретаря міністерства може бути громадянин України, який має вищу освіту, загальний стаж роботи не менше семи років, включаючи досвід управлінської роботи не менше трьох років, і відповідає іншим вимогам, визначеним законом.

Державний секретар має, зокрема:

— організовувати роботу апарату міністерства, контролювати виконання апаратом міністерства Конституції та законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, наказів міністерства та доручень міністра, його першого заступника та заступників; готувати та подавати міністрові для затвердження плани роботи міністерства;

— за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, затверджувати штатний розпис та кошторис міністерства;

— призначати на посади та звільняти з посад у порядку, передбаченому законодавством про державну службу, державних службовців апарату міністерства, присвоювати їм ранги державних службовців, приймати рішення щодо їх заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності;

— приймати на роботу та звільняти з роботи працівників апарату міністерства, приймати рішення щодо їх заохочення, притягнення до дисциплінарної відповідальності;

— призначати на посади керівників територіальних органів міністерства та їх заступників і звільняти їх з посад;

— погоджувати у передбачених законом випадках призначення на посади та звільнення з посад керівників відповідних структурних підрозділів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

— призначати на посаду та звільняти з посади керівників підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління міністерства, притягувати їх до дисциплінарної відповідальності;

— забезпечувати організацію підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців та інших працівників міністерства;

— представляти міністерство як юридичну особу в цивільно-правових відносинах;

— з питань, що належать до його повноважень, видавати накази організаційно-розпорядчого характеру та контролювати їх виконання;

На час відсутності державного секретаря міністерства чи неможливості здійснення ним своїх повноважень з інших причин його обов’язки виконує один з керівників самостійних структурних підрозділів апарату міністерства відповідно до наказу державного секретаря міністерства.

АПАРАТ МІНІСТЕРСТВА

Апарат міністерства складатиметься із секретаріату, самостійних структурних підрозділів і посад, що забезпечують діяльність міністра, а також виконання покладених на міністерство завдань. Апарат міністерства очолюватиме державний секретар міністерства.

Державні службовці апарату міністерства будуть призначатися на посаду та звільняються з посади державним секретарем міністерства в порядку, передбаченому законодавством про державну службу.

Працівники ж апарату, що не матимуть статусу держслужбовця, прийматимуться на роботу та звільнятимуться з роботи державним секретарем міністерства в порядку, передбаченому законодавством про працю. Звільнення міністра не може бути підставою для звільнення державних службовців та працівників апарату міністерства, крім працівників патронатної служби міністра.

Чисельність патронатної служби міністра становитиме не більше десяти осіб. Міністр самостійно буде визначати персональний склад патронатної служби, працівники якої також призначатимуться та звільнятимуться державним секретарем за поданням міністра, а також у зв’язку із звільненням міністра.

Керівники територіальних органів міністерства призначаються на посади та звільняються з посад державним секретарем.

Керівники ж центрального органу виконавчої влади призначатимуться на посаду та звільнятимуться з посади КМУ за пропозицією Комісії з питань вищого корпусу державної служби.

«Комісія з питань вищого корпусу державної служби вноситиме на розгляд КМУ пропозиції щодо кандидатури для призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади за результатами конкурсу відповідно до законодавства про державну службу.

Відповідно до змін керівник центрального органу виконавчої влади може мати не більше двох заступників, які будуть призначатися на посаду КМУ на підставі пропозицій Комісії з питань вищого корпусу державної служби за результатами конкурсу відповідно до законодавства про державну службу.

Заступники керівника центрального органу виконавчої влади звільнятимуться з посади КМУ на підставі пропозицій Комісії з питань вищого корпусу державної служби відповідно до законодавства про державну службу.

Кількість заступників керівника центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується КМУ, визначається КМУ на основі обґрунтованого подання відповідного керівника».

ВСІ, ВСІ, ВСІ… І НОВИЙ ЗАКОН

У державних органах, керівники або голови яких виконують повноваження керівників державної служби та з дня набрання чинності новим Законом «Про державну службу» втрачають статус державних службовців, утворюються посади керівників державної служби. Повноваження керівників державної служби до призначення на такі посади осіб за результатами конкурсу в порядку, визначеному цим Законом, продовжують виконувати керівники або голови відповідних державних органів, але не довше ніж до 1 січня 2017 року.

Повноваження Державного секретаря Кабінету Міністрів України та його заступників, державних секретарів міністерств до призначення на посади осіб за результатами конкурсу в порядку, визначеному цим Законом, виконують відповідно Міністр Кабінету Міністрів України та його заступники, заступники міністрів — керівники апаратів, але не довше ніж до 1 січня 2017 року.

Повноваження заступників міністрів — керівників апаратів припиняються одночасно з призначенням на посади державних секретарів міністерств осіб за результатами конкурсу в порядку, визначеному цим Законом. Особи, які перебували на посадах заступників міністрів — керівників апаратів, звільняються у зв’язку із скороченням таких посад відповідно до Кодексу законів про працю України.

Інші державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби, визначені відповідно до цього Закону, продовжують виконувати свої посадові обов’язки у відповідному державному органі.

На працівників Національної академії державного управління при Президентові України, Національного інституту стратегічних досліджень, Інституту законодавства Верховної Ради України, які на день набрання чинності цим Законом є державними службовцями, поширюватиметься дія цього нового Закону протягом двох років з дня набрання ним чинності.

Умови оплати праці працівників органів державної влади, інших державних органів, їх апаратів (секретаріатів), державних підприємств, установ та організацій, які на день набрання чинності цим Законом є державними службовцями і посади яких відповідно до цього Закону не є посадами державної служби, визначатимуться КМУ і не зможуть передбачати зменшення розміру їх заробітної плати.

Стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності новим Законом обчислюватиметься у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

За державними службовцями, які відповідно до ст. 35 чинного Закону «Про державну службу» набули право на отримання додаткових оплачуваних відпусток більшої тривалості, ніж передбачено ст. 58 цього Закону, така тривалість додаткових відпусток зберігатиметься після набрання чинності новим Законом.

Перелік посад державної служби, які займали особи з числа колишніх державних службовців, що належать до певної категорії посад, передбачених новим Законом, визначатиметься КМУ.

За державними службовцями, які на день набрання чинності новим Законом перебуватимуть у відставці відповідно до ст. 31 чинного Закону «Про державну службу», зберігатимуться гарантії, передбачені цією статтею.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі