Теми статей
Обрати теми

Корупційні злочини у світлі нового законодавства

Козіна Віра, юрист
Новації, про які ми будемо говорити у цій статті, не є якимись спонтанними, їх було передбачено ще у жовтні минулого року. Проте у дію вони вступили з кінця січня 2015 року — з моменту набрання чинності Законом України «Про Національне антикорупційне бюро України» від 14.10.14 р. № 1698-VII. Незважаючи на свою значущість, ці нововведення оминула увага широкого загалу. А даремно, адже вони стосуються корупційних злочинів та відповідальності за їх вчинення. Тому маємо вивчити ці положення Закону.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Кримінальний кодекс — Кримінальний кодекс України.

Закон № 1698 — Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України» від 14.10.14 р. № 1698-VII.

УМОВНЕ СКОРОЧЕННЯ

КК — Кримінальний кодекс.

Отже, Закон № 1698 набув чинності 26 січня 2015 року. Хочу звернути увагу на Прикінцеві положення цього акту. Вони передбачають внесення величезної кількості новацій до Кримінального кодексу.

Одним з найбільш позитивних зрушень є те, що законодавець нарешті визначився, які ж злочини вважати корупційними.

Згідно з приміткою до редакції ст. 45 КК корупційними злочинами вважаються наступні злочини:

Норма КК

Склад злочину

ч. 2 ст. 191

Привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем

ч. 2 ст. 262

Викрадення, привласнення, вимагання вогнепальної зброї (крім гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин, вибухових пристроїв чи радіоактивних матеріалів або заволодіння ними шляхом зловживання службової особи своїм службовим становищем

ч. 2 ст. 308

Заволодіння наркотичними засобами, психотропними речовинами або їх аналогами шляхом зловживання службової особи своїм службовим становищем

ч. 2 ст. 312

Заволодіння прекурсорами шляхом зловживання службової особи своїм службовим становищем

ч. 2 ст. 313

Заволодіння обладнанням, призначеним для виготовлення наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем

ч. 2 ст. 320

Порушення встановлених правил посіву або вирощування снотворного маку чи конопель, а також порушення правил виробництва, виготовлення, зберігання, обліку, відпуску, розподілу, торгівлі, перевезення, пересилання чи використання наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів, призначених для виробництва чи виготовлення цих засобів чи речовин, якщо вони спричинили нестачу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів

у великих розмірах, або призвели до викрадення, привласнення, вимагання наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або заволодіння ними шляхом шахрайства чи зловживання службовою особою своїм службовим становищем

ч. 1 ст. 357

Викрадення, привласнення, вимагання офіційних документів, штампів чи печаток або заволодіння ними шляхом шахрайства чи зловживання особи своїм службовим становищем, а так само їх умисне знищення, пошкодження чи приховування, а також здійснення таких самих дій відносно приватних документів, що знаходяться на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форми власності, вчинене з корисливих мотивів або в інших особистих інтересах

ч. 2 ст. 410

Викрадення, привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бойових припасів, вибухових або інших бойових речовин, засобів пересування, військової та спеціальної техніки чи іншого військового майна або заволодіння ними шляхом шахрайства, вчинені військовою службовою особою із зловживанням службовим становищем

Увага! Перелічені вище злочини вважатимуться корупційними лише у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем!

А ось злочини, перелічені далі, відносяться до корупційних без будь-яких умов (так звані «чисті» корупційні склади):

Норма КК

Склад злочину

ст. 354

Підкуп працівника підприємства, установи чи організації

ст. 364

Зловживання владою або службовим становищем

ст. 3641

Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми

ст. 3652

Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги

ст. 368

Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою

ст. 3682

Незаконне збагачення

ст. 3683

Підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми

ст. 3684

Підкуп особи, яка надає публічні послуги

ст. 369

Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі

ст. 3692

Зловживання впливом

ст. 370

Провокація підкупу

 

У  ЧОМУ ВИРАЖАЄТЬСЯ ПОСИЛЕННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ?

При вчиненні перелічених злочинів у період після 25.01.15 р. не буде допускатися звільнення від кримінальної відповідальності:

— у зв’язку з дійовим каяттям;

— у зв’язку з примиренням винного з потерпілим;

— у зв’язку з передачею особи на поруки;

— у зв’язку із зміною обстановки.

Також не буде допускатися призначення більш м’якого покарання, ніж передбачено законом, у порядку, визначеному ст. 69 КК.

Незалежно від тяжкості злочину, особа, яка вчинила корупційний злочин, не буде звільнятися від покарання «за бездоганну поведінку і сумлінне ставлення до праці» у порядку, передбаченому ст. 74 КК.

Звільнення від відбування покарання з випробуванням, можливість застосування якого передбачена ст. 75, 79 КК, для осіб, які вчинили корупційні злочини, також стане неможливим.

Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання до осіб, які вчинили корупційні злочини, згідно з редакцією ч. 3 ст. 81 КК, яка почне діяти з 25.01.15 р., буде застосовуватись лише після фактичного відбуття засудженим:

1

не менше 2/3 строку покарання, призначеного судом за корупційний злочин середньої тяжкості, тяжкий корупційний злочин

2

не менше 3/4 строку покарання, призначеного судом за особливо тяжкий корупційний злочин

 

Стануть більш суворими умови, за яких буде можлива заміна невідбутої частини покарання більш м’яким. Для засуджених корупціонерів вона буде можлива після фактичного відбуття:

1

не менше 1/2 строку покарання, призначеного судом за корупційний злочин середньої тяжкості, тяжкий корупційний злочин

2

не менше 2/3 строку покарання, призначеного судом за умисний, особливо тяжкий злочин

 

Майже неможливо буде застосовувати до корупціонерів й акти помилування. Так, згідно з новою редакцією ч. 4 ст. 86 КК особи, визнані винними у вчиненні корупційних злочинів, вироки стосовно яких не набрали законної сили, не можуть бути звільнені від відбування покарання, а особи, вироки стосовно яких набрали законної сили, — не можуть бути повністю звільнені законом про амністію від відбування покарання. Зазначені особи можуть бути звільнені від відбування покарання після фактичного відбуття ними строків, встановлених ч. 3 ст. 81 КК. Тобто амністія до осіб, які вчинили корупційний злочин і вироки щодо яких набрали законної сили, може бути застосована тільки після відбуття 2/3 або 3/4 строку покарання (залежно від тяжкості злочину).

Змінилися і строки погашення судимості. Щоправда, у випадку з корупційними злочинами — у частині застосування додаткової санкції у вигляді позбавлення права обіймати певні посади.

Нова редакція ст. 89 КК передбачає, що для осіб, позбавлених вказаних прав, судимість буде вважатися погашеною, тільки якщо вони протягом року з дня відбуття покарання (основного та додаткового) не вчинять нового злочину.

Ця новела, до речі, стосується усіх видів злочинів, які передбачають санкцію у вигляді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, а не лише корупційних.


Зняття судимості до закінчення строків, зазначених у ст. 89 КК, за вчинення корупційних злочинів, незалежно від ступеню їхньої тяжкості, допускатися не буде.

ЗМІНИ ОКРЕМИХ СКЛАДІВ КОРУПЦІЙНИХ ЗЛОЧИНІВ

Змінений також суб’єктний склад осіб, які можуть притягатися до відповідальності за вчинення корупційних злочинів, передбачених ст. ст. 368, 3682, 369 та 382 КК.

Так, згідно з новою редакцією п. 2 Примітки до ст. 368 КК, яка набере чинності з 26.01.15 р., керівники і заступники керівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів та одиниць віднесені до категорії осіб, які займають відповідальне становище, для цілей застосування ст. 368, 3682, 369 та 382 КК. А особи, посади яких згідно із ст. 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені до першої та другої категорій посад в органах місцевого самоврядування, вважаються такими, що займають особливо відповідальне становище. Відповідно, діяння таких осіб кваліфікуються як більш тяжкі злочини.

На додачу змінений склад злочину, що охоплюється ст. 3682 КК (незаконне збагачення).

Так, ч. 1 ст. 3682 КК передбачає відповідальність за набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність майна, вартість якого значно перевищує доходи особи, отримані із законних джерел, або передачу нею такого майна близьким родичам.

Значним перевищенням у цій статті є сума, що в два або більше рази перевищує розмір доходу, зазначеного в антикорупційній декларації за відповідний період.

Для осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, покарання за це порушення буде на порядок суворішим: позбавлення волі на строк від 2 до 5 років та від 5 до 10 років відповідно. Як додаткова санкція застосовується позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, спеціальна конфіскація та конфіскація майна.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі