Теми статей
Обрати теми

Напишеш — не зітреш? Правила «люстраційної» перевірки від ДФС

Мацокін Андрій, головний редактор
Останнім часом до редакції «Держслужбовця» надходить все більше запитань стосовно перевірки органами Державної фіскальної служби України достовірності відомостей, зазначених у «антикорупційній декларації», у рамках Закону України «Про очищення влади». Запитували — відповідаємо. Отже, у цій статті поговоримо про правила «люстраційної» перевірки фіскальною службою.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 1682 — Закон України «Про очищення влади» від 16.09.2014 р. № 1682-VII.

Порядок № 563 — Порядок проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2014 р. № 563.

Порядок № 1100 — Порядок проведення перевірки достовірності відомостей, передбачених пунктом 2 частини п’ятої статті 5 Закону України «Про очищення влади», затверджений наказом Міністерства фінансів України 03.11.2014 р. № 1100.

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ

КМУ — Кабінет Міністрів України.

МФУ — Міністерство фінансів України.

ДФС — Державна фіскальна служба України.

Мін’юст — Міністерство юстиції України.

ПКУ — Податковий кодекс України.

Перш за все визначимося із термінологією. Оскільки мова піде про перевірку відомостей, зазначених у деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (далі — Декларація), то давайте з’ясуємо, що ДФС має на увазі під терміном «майно».

Так, відповідно до Порядку № 1100 під терміном «майно (майнові права)» слід розуміти нерухоме майно, транспортні засоби, кошти на рахунках у банках та інших фінансових установах, цінні папери, внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації, інформація щодо яких міститься в розділах ІІІ, ІV та V декларації. Терміни «платники податків», «податкова декларація», «розрахунок», «податкова інформація» вживаються у значеннях, наведених у Податковому кодексі України.

Сам Порядок № 1100 як раз і визначає процедуру проведення органами ДФС перевірки достовірності відомостей у Деклараціях (форма Декларації встановлена Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI).

Зверніть увагу! Дія цього Порядку поширюється на:

— осіб, стосовно яких проводиться перевірка;

— контролюючі органи (це самі органи ДФС);

— органи державної влади;

— органи місцевого самоврядування та органи, визначені ч. 4 ст. 5 Закону № 1682.

Перевірка відомостей щодо членів сім’ї особи, стосовно якої проводиться перевірка, вказаних у декларації, не проводиться.

Хто проводить перевірки? Перевірки проводяться апаратом ДФС, а також її територіальними органами (державними податковими інспекціями) за місцем проживання особи, стосовно якої проводиться перевірка. Апаратом ДФС здійснюється перевірка «високопосадовців» від Прем’єр-міністра України до членів Центральної виборчої комісії та членів національних комісій, що здійснюють державне регулювання природних монополій, державне регулювання у сферах зв’язку та інформатизації, ринків цінних паперів і фінансових послуг. Територіальні органи ДФС проводять перевірку інших зазначених у ч. 1 ст. 2 Закону № 1682 осіб (крім зазначених в абзацах третьому-сьомому цього пункту).

АЛГОРИТМ ПЕРЕВІРКИ

1

Отримання від керівника відповідного органу, передбаченого частиною четвертою статті 5 Закону, запиту про проведення перевірки достовірності відомостей щодо особи, стосовно якої проводиться перевірка, а також копії декларації цієї особи

2

Одержання у разі необхідності та в межах повноважень, визначених Податковим кодексом України, від державних органів, органів місцевого самоврядування, банків, інших юридичних осіб публічного права, а також платників податків інформації, копій підтвердних документів, які стосуються відомостей, зазначених у декларації, у тому числі копії трудової книжки особи, стосовно якої проводиться перевірка

3

Проведення перевірки:

— аналіз наявної в контролюючого органу податкової інформації щодо доходів, отриманих особою;

— порівняння відомостей про вказане в декларації майно (майнові права), набуте (набуті) особою за час перебування на відповідних посадах, з наявною в контролюючого органу податковою інформацією про майно (майнові права) такої особи;

— порівняльний аналіз наявної інформації з метою з’ясування відповідності вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) у декларації, доходам, отриманим із законних джерел

4

Повідомлення особі, стосовно якої проводиться перевірка, про виявлення перевіркою всіх недостовірностей та/або невідповідностей

5

Одержання від особи, стосовно якої проводиться перевірка, письмового пояснення та підтвердних документів щодо виявлених перевіркою недостовірностей та/або невідповідностей

6

Підготовка висновку про результати перевірки та надсилання його відповідному органу, від якого отримано запит про перевірку

 

ПЕРЕВІРЯЮТЬ?

При проведенні перевірки використовується наявна в інформаційних ресурсах контролюючих органів податкова інформація, а саме:

— інформація, що міститься в податкових деклараціях платників податків;

— інформація, надана особою, стосовно якої проводиться перевірка;

— інформація, що надходить від суб’єктів інформаційних відносин і платників податків (фізичних та юридичних осіб) в установленому законом порядку;

— інша інформація, що надійшла до контролюючих органів.

Загалом, для перевірки використовуються дані, що зазначені у відповідних розділах Декларації особи, стосовно якої проводиться перевірка, а також дані про фізичних осіб, які включаються до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків.

Тепер — до перевірки самої декларації.

1. Пошук наявної в інформаційних ресурсах контролюючих органів податкової інформації щодо особи, стосовно якої проводиться перевірка, здійснюється з використанням реєстраційного номера облікової картки платника податків або за прізвищем, ім’ям, по батькові, серією та номером паспорта громадянина України. Отримана та узагальнена податкова інформація порівнюється на предмет її достовірності з даними, вказаними в декларації.

Зверніть увагу! За результатами порівняння встановлюється відсутність чи наявність недостовірностей та/або невідповідностей між податковою інформацією та вказаними в Декларації відомостями, а також відсутність чи наявність невідповідності вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) у Декларації, набутого (набутих) особою, стосовно якої проводиться перевірка, за час перебування на відповідних посадах, доходам, отриманим із законних джерел.

2. У ході перевірки здійснюється арифметичний контроль зазначених у підрозділі А розділу ІІ (Доходи одержані (нараховані) з усіх джерел в Україні) декларації даних про доходи, який полягає у встановленні арифметичної точності суми доходів, вказаних у позиціях 6 — 20 декларації, сумі загального сукупного доходу, вказаного у позиції 5 декларації (Загальна сума сукупного доходу).

Для перевірки повноти та достовірності вказаних у розділі ІІ декларації даних про доходи використовується інформація, що надходить від:

— платників податків (юридичних та фізичних осіб) — про суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь особи, стосовно якої проводиться перевірка, яка відображається в податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку;

— платників податків — фізичних осіб — про отримані (нараховані) доходи, які включаються до загального оподатковуваного доходу та відображаються в податковій декларації про майновий стан і доходи, у тому числі про іноземні доходи (отримані з джерел за межами України); доходи, отримані від провадження господарської діяльності; доходи, отримані фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, а також

— наявна інформація про доходи, одержана з інших джерел.

3. Відомості про загальну суму доходу, відображену у позиції 5 Декларації, а також про суми доходів, відображені у позиціях 6 — 20 + 21 (Доходи одержані (нараховані) з джерел за межами України) Декларації, порівнюються з наявною податковою інформацією на предмет їх достовірності та повноти відображення.

4. Далі, у розділі ІІІ (Відомості про нерухоме майно) Декларації перевірці підлягають:

— достовірність відомостей щодо наявності нерухомого майна, вказаного у декларації, набутого особою, стосовно якої проводиться перевірка, за час перебування на відповідних посадах, наявній податковій інформації про нерухоме майно такої особи;

— відповідність вартості нерухомого майна, вказаного у декларації, набутого особою, стосовно якої проводиться перевірка, також за час перебування на відповідних посадах, наявній податковій інформації про доходи, отримані із законних джерел.

Для перевірки інформації про нерухоме майно використовуються дані, що надходять від суб’єктів інформаційних відносин, а саме

відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отримані відповідно до законодавства, — про виникнення, перехід чи припинення речових прав на нерухоме майно;

Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру — про набуті до 01 січня 2013 року речові права на земельні ділянки;

платників податків — фізичних осіб — про об’єкти нерухомого майна, зазначені в податковій декларації про майновий стан і доходи, а також наявна податкова інформація про нерухоме майно, одержана з інших джерел.

5. Для з’ясування відомостей про транспортні засоби (Розділ ІV Декларації) перевірці також підлягають:

— достовірність відомостей щодо наявності транспортних засобів, вказаних у декларації, набутих особою, стосовно якої проводиться перевірка, за час перебування на конкретних посадах, наявній податковій інформації про транспортні засоби такої особи;
— відповідність вартості транспортних засобів, вказаних у декларації, набутих особою, стосовно якої проводиться перевірка, наявній податковій інформації про доходи, отримані із законних джерел.

Для перевірки даних про транспортні засоби використовується інформація, що надходить від:

органів внутрішніх справ — щодо зареєстрованих (знятих з обліку) колісних транспортних засобів та їх власників, у тому числі про дату їх реєстрації (зняття з обліку), індивідуальні ознаки транспортного засобу, повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові) та місцезнаходження (місце проживання) власника;

Державної служби України з безпеки на транспорті — про судна, зареєстровані (зняті з реєстрації) у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України, та їх власників або фрахтівників, зокрема індивідуальні ознаки судна, повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові) та місцезнаходження (місце проживання) власника або фрахтівника;

Державної авіаційної служби України — про повітряні судна, зареєстровані (зняті з реєстрації) у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України, та їх власників або експлуатантів, зокрема індивідуальні ознаки судна, повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові) та місцезнаходження (місце проживання) власника або експлуатанта;

платників податків — фізичних осіб — про транспортні засоби, зазначені в податковій декларації про майновий стан і доходи, а також

наявна податкова інформація про транспортні засоби, одержана з інших джерел.

Звертаємо увагу на те, що при проведенні перевірки також порівнюється вказане в таких даних місцезнаходження (місце проживання) особи, стосовно якої проводиться перевірка, — власника транспортного засобу з відомостями про нерухоме майно, зазначене в розділі ІІІ Декларації.

6. У розділі V (Відомості про вклади у банках, цінні папери та інші активи) Декларації перевіряють:

достовірність відомостей щодо наявності майнових прав, у тому числі суми коштів на рахунках у банках та в інших фінансових установах, номінальної вартості цінних паперів, розміру внесків до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації, вказаних у декларації, набутих особою, стосовно якої проводиться перевірка, наявній податковій інформації про майнові права такої особи;

відповідність вартості майнових прав, у тому числі суми коштів на рахунках у банках та в інших фінансових установах, номінальної вартості цінних паперів, розміру внесків до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації, вказаних у декларації, набутих особою, стосовно якої проводиться перевірка, наявній податковій інформації про доходи, отримані із законних джерел.

Для перевірки цих даних використовується інформація:

державних реєстраторів — про частки засновників (учасників) юридичної особи у її статутному (складеному) капіталі, отримана в порядку взаємного обміну інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;

банків та інших фінансових установ — про відкриті або закриті рахунки платника податків — самозайнятої фізичної особи;

Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку — про володіння особою, стосовно якої проводиться перевірка, значним пакетом акцій (10 відсотків і більше статутного капіталу) емітентів;

особи, стосовно якої проводиться перевірка, — про відкриття нею валютного рахунку в установі банку-нерезидента;

наявні відомості про рахунки у банках та інших фінансових установах, придбання цінних паперів, внески до статутних (складених) капіталів товариств, підприємств, організацій, одержані з інших джерел.

7. Для перевірки відомостей про фінансові зобов’язання (Розділ VІ Декларації) використовуються наявна податкова інформація про фінансові зобов’язання та інші витрати особи, стосовно якої проводиться перевірка, одержана контролюючим органом у встановленому законом порядку.

НАСЛІДКИ ПЕРЕВІРКИ

У разі встановлення за результатами перевірки недостовірності та/або невідповідності у будь-якому з розділів Декларації контролюючий орган, в межах своїх повноважень, може надіслати відповідні запити до державних органів, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права, а також платників податків для отримання необхідної інформації та копій документів про підтвердження чи спростування зазначених відомостей.

Увага! В обов’язковому порядку протягом трьох робочих днів з дня виявлення таких невідповідностей, але не пізніше ніж на тридцятий день з дня отримання запиту та копії декларації особи, стосовно якої проводиться перевірка, повідомляє про них таку особу для отримання від неї пояснень причин виникнення недостовірностей та/або невідповідностей та копій документів, які підтверджують зазначені у декларації відомості.

Особа, стосовно якої проводиться перевірка, не пізніше ніж на п’ятнадцятий робочий день з дня отримання нею відповідного повідомлення надає письмове пояснення за фактами невідповідності та підтвердні документи, які є обов’язковими для розгляду та врахування ДФС під час підготовки висновку про перевірку (п. 28 Порядку № 563).

Після опрацювання всієї інформації висновок про результати перевірки (див. додаток до Порядку № 1100), підписаний керівником контролюючого органу (або особою, яка виконує його обов’язки), який проводив перевірку, надсилається керівнику органу, що направляв запит, не пізніше ніж на шістдесятий день з дня початку проходження перевірки.

Одночасно з надсиланням висновку про результати перевірки контролюючий орган, який проводив перевірку, надсилає копію такого висновку до Мін’юсту для офіційного оприлюднення на його офіційному веб-сайті відповідної інформації та внесення до Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону № 1682 (ср. ).

Якщо після надсилання висновку про результати перевірки від органу, в якому проводиться перевірка, одноразово надходить запит з метою проведення додаткової перевірки чи уточнення отриманої інформації, контролюючий орган зобов’язаний розглянути його та надати відповідь протягом десяти робочих днів.

Якими будуть дії керівника у разі отримання негативного висновку — передбачити не дуже складно. Відповідно до п. 14 Закону № 1682 та п. 37 Порядку № 563 керівник органу не пізніш як на третій робочий день з дня складення довідки про результати перевірки у разі встановлення недостовірності відомостей щодо особи, зазначених у п. 1 та/або 2 ч. 5 ст. 5 Закону № 1682, приймає рішення про звільнення такої особи та у той самий день надсилає в паперовій формі до Мін’юсту відповідне повідомлення разом із засвідченою копією рішення про звільнення.

Усі матеріали перевірки, які надійшли до керівника органу, передбаченого частиною четвертою цієї статті, додаються до особової справи особи, стосовно якої проводилася перевірка. Мін’юст має право доступу до всіх матеріалів перевірки.

На запит особи, стосовно якої проводилася перевірка, з її особової справи надається копія матеріалів перевірки.

Важливо! Висновок про результати перевірки може бути оскаржений особою, щодо якої проводилась перевірка, в судовому порядку (п. 39 Порядку № 563).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі