Теми статей
Обрати теми

Коли розпочне діяти норма Закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо оплати праці працівників апарату суду?

Тищишина Альона, начальник відділу кадрової роботи та проходження державної служби Вінницького апеляційного адміністративного суду
Розмір заробітної плати державних службовців не змінювався уже 6 років. При інтенсивному зростанні протягом останнього часу цін на всі товари та послуги заробітна плата переважної більшості державних службовців залишилася на позначці мінімальної. З огляду на це працівники апаратів судів звертаються до Президента України, Прем’єр-міністра України та інших посадовців з вимогою підвищення заробітної плати.

У зв’язку із подальшою неможливістю виживання на мізерну заробітну плату працівники апаратів Вінницького апеляційного адміністративного суду, Господарського суду Івано-Франківської області, Господарського суду Миколаївської області, Господарського суду Тернопільської області, Господарського суду Львівської області, Господарського суду Дніпропетровської області, Апеляційного суду Львівської області звернулися з відкритими листами до Президента України, Прем’єр-міністра України та представників органів державної влади. У своїх листах працівники апаратів суду звернули увагу на той факт, що при невпинному зростанні цін на житло, воду, електроенергію, газ, на фармацевтичну продукцію, продукти харчування, одяг заробітна плата працівників суду, як і всіх державних службовців, залишається злидарською.

Оплата праці державних службовців регулюється постановою Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268. Згідно з цією постановою посадовий оклад секретаря суду загальної юрисдикції становить 478 грн. З 1 лютого 2008 року посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців, розміри яких затверджено вищезазначеною постановою, було підвищено на 45 відсотків (згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 06.02.2008 р. № 34), і посадовий оклад секретарів суду загальної юрисдикції склав 693 грн.

Враховуючи той факт, що посадові оклади державних службовців не переглядалися з 2008 року, то зараз розмір мінімальної заробітної плати вищий, аніж передбачено для державного службовця згаданою постановою. І тому на даний час посадовий оклад державного службовця дорівнює мінімальній заробітній платі — 1218 грн.

Мінімальна заробітна плата — це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може здійснюватися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт) (ст. 95 Кодексу законів про працю України, ст. 3 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР).

Не секрет, що заробітна плата секретарів суду загальної юрисдикції складається з окладу та надбавки за ранг — 55 грн. (13 ранг). При успішній роботі на займаній посаді впродовж 2 років працівнику буде присвоєно 12 ранг державного службовця і розмір надбавки до посадового окладу складе 60 грн., тобто на 5 грн. більше, а при роботі протягом 3 років на державній службі встановлюється надбавка за вислугу років 10 %, тобто 121,8 грн. Тож з урахуванням такої вислуги та надбавки за ранг заробітна плата секретарів суду загальної юрисдикції складає 1399,8 грн.

Ситуація із мізерними заробітними платами ускладнюється ще тим фактом, що працівники судів від секретаря, провідного спеціаліста до головного спеціаліста та помічника судді, а в деяких судах і начальників відділів отримують однакову заробітну плату, а відповідальність і вимоги до посад різні!

Якщо розглянути вимоги до працівника апарату суду, який є державним службовцем, то побачимо таку картину.

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII прийняття на державну службу на посади третьої — сьомої категорій здійснюється на конкурсній основі, крім випадків, коли інше встановлено законами України.

На посаду провідного спеціаліста апарату суду призначається особа, яка має повну вищу освіту за спеціальністю «Правознавство» або «Правоохоронна діяльність», стаж роботи за фахом на державній службі в судових органах України не менше 1 року, чи стаж роботи за фахом на державній службі не менше 2 років, або стаж роботи за фахом інших сферах не менше 3 років.

Окрім того, претендент на посаду державного службовця повинен пройти «спецперевірку» та перевірку, передбачену Законом України «Про очищення влади» від 16.09.2014 р. № 1682-VII.

Невелику надію на збільшення заробітної плати працівникам судової системи надав Закон України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 р. № 1697-VII. Цим Законом були внесені зміни до ст. 144 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. № 2453-VI, через доповнення її абзацом другим такого змісту: «… розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».

На жаль, надія на гідну заробітну плату майоріла недовго. Пункт 9 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28.12.2014 р. № 80-VIII встановлював, що норми і положення статей Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. № 2453-VI (далі — Закон про судоустрій) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Водночас, 28 березня цього року набув чинності Закон України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 р. № 192-VII, який залишив норму «про гідну заробітну плату» працівників апарату суду в силі.

Тепер Верховною Радою України було ухвалено у першому читанні проект Закону України «Про державну службу» (реєстраційний № 2490), яким передбачено скасування абз. 2 ч. 1 ст. 147 Закону про судоустрій (щодо посадових окладів працівників апарату суду).

Разом з цим, Законом України «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 р. № 213-VІІІ були скасовані обмеження щодо заробітної плати народним депутатам, працівникам Кабміну, Нацбанку, прокурорам, суддям. Натомість працівникам апарату суду посадові оклади залишили на тому ж мінімальному рівні.

Для прикладу, посадовий оклад судді місцевого суду становить 10 мінімальних розмірів заробітної плати, посадовий же оклад працівника апарату суду, як вже зазначалось вище, становить одну мінімальну заробітну плату.

Працівники апарату Вінницького апеляційного адміністративного суду — це молоді, креативні, комунікативні спеціалісти, які вміють працювати у команді і націлені на результат. Вони готові працювати і розвиватись, будувати в умовах кардинальних реформ сім’ї та державу! Єдиною їх вимогою є виконання норм Закону про судоустрій (матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи), закріплення постановою КМУ розміру посадових окладів працівників апарату суду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі