Теми статей
Обрати теми

Місцеві вибори — 2015: встановлення результатів

Мацокін Андрій, головний редактор
Фінальний етап будь-яких виборів — встановлення їх результатів. Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.15 р. № 595-VIII не зовсім зрозуміло визначає процедуру встановлення результатів місцевих виборів, зокрема в частині встановлення результатів по багатомандатним округам. Тож давайте розберемо цей механізм, як-то кажуть, «по кісточках».

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 595 — Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.15 р. № 595-VIII.

Закон № 280 — Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Постанова № 179 — Постанова Центральної виборчої комісії «Про форми протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування та результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ» від 05.08.2015 р. № 179.

ХТО ЯКІ ВСТАНОВЛЮЄ РЕЗУЛЬТАТИ

обласна територіальна виборча комісія

встановлює результати виборів депутатів обласної ради, здійснює офіційне опублікування результатів виборів до обласної ради

районна територіальна виборча комісія

встановлює результати виборів депутатів районної ради, здійснює офіційне опублікування результатів виборів до районної ради

сільська, селищна територіальна виборча комісія

встановлює результати виборів депутатів відповідної сільської, селищної ради та відповідного сільського, селищного голови

міська, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія

встановлює результати виборів депутатів відповідно міської, районної у місті ради, здійснює офіційне опублікування результатів таких виборів

міська територіальна виборча комісія

встановлює результати виборів міського голови та визнає міського голову обраним

 

ДЕПУТАТИ СІЛЬСЬКОЇ, СЕЛИЩНОЇ РАДИ, СІЛЬСЬКИЙ, СЕЛИЩНИЙ, МІСьКИЙ ГОЛОВА

Нагадаємо! Вибори депутатів сільських, селищних рад відбуваються в одномандатних округах, а сільських, селищних, міських голів — у єдиних одномандатних округах. Тобто, по суті, на цих рівнях збереглась мажоритарна система виборів.

Сама процедура встановлення результатів виборів у одномандатних виборчих округах та виборів сільського, селищного, міського голови визначена в ст. 85 Закону № 595.

Отже, Законом передбачається, що сільська, селищна територіальна виборча комісія на підставі протоколу про підсумки голосування у відповідному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів, який складає дільнича виборча комісія, встановлює результати виборів у цьому окрузі, про що складає відповідний протокол.

Саме у протоколі про результати виборів депутатів в одномандатному виборчому окрузі буде зафіксовано, окрім інших відомостей, прізвище, власне ім’я та по батькові кандидата у депутати, який набрав найбільшу кількість голосів виборців у відповідному виборчому окрузі.

У ч. 2 ст. 85 Закону № 595 зазначається, що «сільська, селищна територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі складеного нею протоколу про результати виборів депутатів у єдиному одномандатному виборчому окрузі не пізніш як на п’ятий день з дня голосування приймає одне з рішень:

— про визнання депутата обраним у відповідному єдиному одномандатному виборчому окрузі;

— про проведення повторного голосування;

— про визнання виборів у відповідному одномандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися».

Тож, як бачимо, у територіальної виборчої комісії після отримання протоколів з відповідною інформацією від дільниць є всього п’ять днів для того, щоб встановити результати голосування.

Є сенс зупинити окрему увагу на вказаній нормі. Вже, напевно, більшість наших читачів обізнані, що відповідно до ст. 2 Закону № 595:

1

вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» об’єднаної сільської, селищної територіальної громади

2

вибори сільського, селищного, міського (міст, кількість виборців у яких є меншою ніж 90 тисяч) голови проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія відповідного села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, територія об’єднаної сільської, селищної громади, територія міста

 

Враховуючи вказану вище норму, слід розмежовувати таке:

результати виборів депутатів до відповідної сільської, селищної ради

встановлюються на підставі протоколів про результати виборів депутатів у відповідних одномандатних виборчих округах (форма визначена у додатку 9 до постанови ЦВК № 179)

результати виборів на посаду сільського, селищного, міського (міст, кількість виборців у яких є меншою ніж 90 тисяч) голови

встановлюються на підставі протоколів про результати виборів голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі (форма визначена у додатку 10 до постанови ЦВК № 179)

 

В протоколі про результати виборів голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі також фіксуються, окрім інших відомостей, прізвище, власне ім’я та по батькові кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, який набрав найбільшу кількість голосів виборців у відповідному виборчому окрузі.

І знову ж, сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі складеного нею протоколу про результати виборів сільського, селищного, міського голови не пізніш як на п’ятий день з дня голосування приймає одне з рішень:

— про визнання сільського, селищного, міського голови обраним;

— про проведення повторного голосування;

— про визнання виборів відповідного сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися.

Тепер більш детально зупинимося саме на моментах, коли все ж таки кандидати в депутати по одномандатних виборчих округах, кандидати на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови вважаються обраними залежно від їх чисельності у виборчому бюлетені.

Що говорить нам про це Закон № 595:

якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів в одномандатному виборчому окрузі включено не менше двох:

— кандидатів на посаду сільського, селищного, міського (міста, кількість виборців у якому є меншою ніж 90 тисяч) голови;

— кандидатів у депутати

обраним вважається кандидат, за якого подано більше голосів виборців відносно інших кандидатів, які балотувалися у відповідному одномандатному виборчому окрузі

якщо найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців у виборчому окрузі набрали два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови

територіальна виборча комісія призначає повторне голосування по цих кандидатурах

Примітка. Порядок проведення повторного голосування визначений в ст. 87 Закону № 595.

якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів в одномандатному виборчому окрузі включено не менше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови

обраним вважається кандидат на посаду міського голови, за якого подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні

якщо голосування проводилося по одному кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови згідно з ч. 1 ст. 48 цього Закону, кандидат вважається

обраним депутатом, сільським, селищним, міським головою, якщо за нього подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні

Примітка. Частиною 1 ст. 48 Закону № 595, зокрема, встановлено: якщо після закінчення строку реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови залишився один кандидат, голосування проводиться по одному кандидату.

якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено:

— лише одного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, і за результатами голосування у день виборів він не був обраний відповідно до вимог ч. 8 ст. 85 Закону № 595 (тобто за нього не проголосувало більше половини виборців, які взяли участь в голосуванні);

двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і жоден з них не був обраний відповідно до вимог ч. 7 ст. 85 цього Закону (тобто за нього не проголосувало більше половини виборців, які взяли участь у голосуванні)

територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися

Примітка. Відповідно до ч. 4 ст. 14 Закону № 595 передбачено, що у разі визнання виборів у відповідному виборчому окрузі такими, що не відбулися, територіальною виборчою комісією призначаються повторні вибори у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Зауважте, що згідно з ч. 1 ст. 91 Закону № 595 рішення про призначення повторних виборів депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів депутатів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися.

Це ж стосується і випадків, коли необхідність у призначенні повторних виборів настає у зв’язку з визнанням особи такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Рішення про призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови приймається територіальною виборчою комісією також не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи такою, яка відмовилася від посади відповідно сільського, селищного, міського голови.

Повторні місцеві вибори проводяться по тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені цим Законом.

якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено більше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і за результатами голосування у день виборів жоден з них не обраний відповідно до вимог ч. 7 ст. 85 Закону № 595 (тобто за нього не проголосувало більше половини виборців, які взяли участь у голосуванні)

територіальна виборча комісія призначає повторне голосування

 

Про результати виборів депутатів сільської, селищної ради, сільського, селищного, міського голови відповідна територіальна виборча комісія інформує відповідну раду на її першому пленарному засіданні відповідно до Закону № 280.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 46 Закону № 280 перша сесія новообраної, зокрема, сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до ст. 45 цього Закону.

Рада вважається повноважною за умови обрання не менш як двох третин депутатів від загального складу ради.

У разі якщо до ради обрано менше двох третин її складу, до обрання необхідної кількості депутатів продовжує здійснювати повноваження рада попереднього скликання.

(ч. 4, 5 ст. 45 Закону № 280)

Повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання.

(ч. 1 ст. 42 Закону № 280)

ДЕПУТАТИ ОБЛАСНОЇ, РАЙОННОЇ, МІСЬКОЇ РАДИ

Згідно з ч. 3 ст. 2 Закону № 595 вибори депутатів обласних, районних, міських рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно до Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад» об’єднаної міської територіальної громади.

Процедура встановлення результатів виборів депутатів у багатомандатному окрузі передбачена у ст. 86 Закону № 595 (ср. ). В ній зазначається, що міська територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, знову ж таки, не пізніш як на десятий день з дня голосування установлює результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Форма протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіального виборчого округу та форма протоколу про результати виборів депутатів міської ради у багатомандатному виборчому окрузі затверджені постановою ЦВК № 179 (відповідно додаток 2 та додаток 8 до цієї постанови).

Для того, щоб краще зрозуміти, яким чином встановлюються результати виборів у багатомандатному окрузі та відбувається розподіл депутатських мандатів, рекомендуємо вам детально ознайомитися із зазначеними формами протоколів завчасно. Крім іншого, доречно буде опрацювати постанову ЦВК «Про Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті ради у багатомандатному виборчому окрузі» від 21.09.15 р. № 356.

Отже, ч. 2 ст. 86 визначено, що право на участь у розподілі депутатських мандатів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі набувають кандидати в депутати, включені до виборчих списків від місцевих організацій партій, що отримали п’ять і більше відсотків голосів виборців, у відношенні до сумарної кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій.

Перший крок, яка має вчинити відповідна територіальна виборча комісія, — це визначення місцевих організацій партій, які візьмуть участь у розподілі депутатських мандатів.

Визначення у відсотках кількості голосів виборців, поданих за кожну місцеву організацію партії (А), здійснюється щодо кожної з них окремо шляхом ділення кількості голосів виборців, поданих за місцеву організацію партії (Б) (пункт 12 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179)), на загальну кількість голосів виборців, поданих за місцеві організації партії у багатомандатному виборчому окрузі (В) (пункт 13 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179)), та множення на 100:

А = Б : В х 100

Відомості про відсоток голосів виборців, отриманий кожною місцевою організацією партії, зазначаються у пункті 14 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179).

Другий крок. Після цього виборча комісія визначає сумарну кількість голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, що отримали п’ять і більше відсотків голосів виборців, та заносить таку кількість до пункту 15 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179). Таким чином отримуються відомості щодо переліку місцевих організацій партій, які візьмуть участь у розподілі депутатських мандатів.

Третій крок. Потрібно встановити кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (виборча квота), яка обчислюється шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, що отримали п’ять і більше відсотків голосів виборців, на число, що дорівнює кількості депутатських мандатів у цьому багатомандатному виборчому окрузі.

Отже, виборча квота (Г) обчислюється шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, що отримали п’ять і більше відсотків голосів виборців (Д) (пункт 15 протоколу), на кількість депутатських мандатів у багатомандатному виборчому окрузі (Е):

Г = Д : Е

Обчислена виборча квота вноситься до пункту 16 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179).

Увага! Кандидати в депутати, включені до виборчого списку місцевої організації партії, за яку подали свої голоси виборці у кількості, меншій за виборчу квоту, права на участь у розподілі депутатських мандатів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі не мають.

(ч. 4 ст. 86 Закону № 595)

Тобто право на участь у розподілі депутатських мандатів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі набувають кандидати в депутати, включені до виборчих списків від місцевих організацій партій, які отримали п’ять і більше відсотків голосів виборців, за умови, що кількість цих голосів дорівнює або є більшою за виборчу квоту.

Не мають права на участь у розподілі депутатських мандатів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі кандидати в депутати, включені до виборчого списку від місцевої організації партії, за яку подали свої голоси виборці в кількості, меншій за виборчу квоту.

Четвертий крок. Визначити кількість мандатів, що отримує кожна місцева організація політичної партії, яка взяла участь у розподілі депутатських мандатів. Ця цифра буде занесена до п. 17 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179).

Для цього кількість голосів виборців, поданих за кожну місцеву організацію партії, які набули право на участь у розподілі депутатських мандатів, ділиться на виборчу квоту. Ціла частина отриманого числа становить кількість депутатських мандатів, що отримали кандидати в депутати від цієї організації партії. Дробові залишки враховуються при розподілі решти депутатських мандатів, що залишаються після цього нерозподіленими.

Важливо! Місцеві організації партій, які мають більші порівняно з іншими дробові залишки після ділення відповідно до частини шостої цієї статті, отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з місцевої організації партії, що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові залишки у двох чи більше місцевих організацій партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує та місцева організація партії, за яку віддано більшу кількість голосів виборців. Розподіл додаткових депутатських мандатів закінчується після вичерпання загальної кількості депутатських мандатів.

Отже, депутатські мандати у багатомандатному виборчому окрузі між кандидатами у депутати, включеними до виборчих списків місцевих організацій партій, розподіляються пропорційно до кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, кандидатів, закріплених ними за територіальними виборчими округами, в межах відповідного багатомандатного округу.

П’ятий крок. Визначити вже всередині місцевої організації партії кандидатів, які отримають мандати і відповідно є обраними в багатомандатному виборчому окрузі. Ця інформація також буде занесена до п. 18 протоколу (додаток 8 до постанови ЦВК № 179).

Увага! Частиною 8 ст. 86 Закону № 595 встановлено, що результатом виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі є визначення в порядку черговості кандидатів у депутати від місцевих організацій партій осіб, обраних депутатами від місцевих організацій партій в кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій.

При цьому, зауважте, першими депутатські мандати отримують перші кандидати в депутати, включені до виборчих списків місцевих організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів (кандидати в депутати, не закріплені за територіальними виборчими округами), після чого — кандидати в депутати, закріплені за територіальними виборчими округами.

Черговість кандидатів у депутати, закріплених за територіальними виборчими округами, у виборчому списку від місцевої організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначається рішенням виборчої комісії на підставі протоколів про підсумки голосування у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів шляхом формування та затвердження виборчого списку місцевої організації партії.

У зазначеному виборчому списку кандидати в депутати (крім кандидата в депутати, який не закріплений за територіальним виборчим округом та залишається у такому виборчому списку першим) розташовуються в порядку зменшення відсотку голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію партії у територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у відповідних територіальних виборчих округах.

У разі якщо отримані відсотки є рівними у кількох кандидатів у депутати, вони розміщуються у виборчому списку в порядку зменшення кількості голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі за місцеву організацію партії та відповідного кандидата. Тобто береться до уваги абсолютна кількість голосів виборців.

Черговість кандидатів у депутати, закріплених за територіальними виборчими округами, у виборчому списку від місцевої організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначається рішенням виборчої комісії на підставі протоколів про підсумки голосування у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів шляхом формування та затвердження виборчого списку місцевої організації партії.

У зазначеному виборчому списку кандидати в депутати (крім кандидата в депутати, який не закріплений за територіальним виборчим округом та залишається у такому виборчому списку першим) розташовуються в порядку зменшення відсотку голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію партії у територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у відповідних територіальних виборчих округах.

У разі якщо отримані відсотки є рівними у кількох кандидатів у депутати, вони розміщуються у виборчому списку в порядку зменшення кількості голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі за місцеву організацію партії та відповідного кандидата. Тобто береться до уваги абсолютна кількість голосів виборців.

Увага! У разі якщо в окремих територіальних виборчих округах, утворених у межах багатомандатного виборчого округу, голосування не проводилося або на всіх виборчих дільницях таких округів голосування визнано недійсним, кількість голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у цих округах, дорівнює нулю.

За таких обставин черговість кандидатів у депутати, закріплених за такими територіальними виборчими округами у виборчому списку від місцевої організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, не змінюється, такі кандидати розміщуються у кінці виборчого списку в алфавітному порядку.

Також необхідно пам’ятати, що якщо кількість депутатських мандатів, отриманих місцевою організацією партії, є більшою за кількість кандидатів у депутати у виборчому списку цієї місцевої організації партії у відповідному багатомандатному окрузі, депутатські мандати залишаються вакантними до проведення чергових або позачергових виборів.

Якщо за результатами виборів до місцевої ради обрано менше двох третин її складу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися. Це є підставою для призначення повторних виборів.

Що ще важливо знати про наслідки одночасного балотування, наприклад, депутатом у багатомандатному окрузі та депутатом у одномандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою? В цьому разі ч. 11 ст. 86 Закону № 595 визначає, що у разі обрання одного з кандидатів, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, депутатом у багатомандатному виборчому окрузі та депутатом у одномандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою, такий кандидат вважається обраним відповідно депутатом у одномандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою.

У такому разі відповідна територіальна виборча комісія протягом одного дня з дня отримання такого повідомлення приймає рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку відповідної місцевої організації партії.

Також у ч. 1 ст. 89 Закону № 595 визначено, що у разі обрання одного з кандидатів, включеного до виборчих списків місцевої організації партії, депутатом у двох або більше багатомандатних виборчих округах такий кандидат має право звернутися для його реєстрації депутатом лише однієї місцевої ради.

Повідомлення про підсумки голосування та результати виборів, рішення про черговість кандидатів у депутати у виборчих списках місцевих організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, а також список обраних депутатів у багатомандатному окрузі (в алфавітному порядку) із зазначенням прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання депутата, назв місцевих організацій партій, від яких вони обрані, не пізніш як на п’ятий день після встановлення результатів публікуються в друкованих засобах масової інформації або доводяться до відома населення в інший спосіб.

Про підсумки голосування та результати виборів територіальна виборча комісія приймає відповідне рішення.

Крім іншого про підсумки голосування і результати виборів, рішення про черговість кандидатів у депутати у виборчих списках місцевих організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, список обраних депутатів у багатомандатному окрузі територіальна виборча комісія невідкладно надсилає повідомлення ЦВК, а також про результати виборів депутатів інформує відповідну раду на її першому пленарному засіданні відповідно до Закону № 280.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі