Теми статей
Обрати теми

Антикорупційні обмеження, що виникають після припинення служби

Безрук Тетяна, юрист
Антикорупційним Законом державним службовцям та посадовим особам органів місцевого самоврядування встановлено обмеження та заборони певних видів поведінки. Зокрема щодо використання службових повноважень чи свого становища, одержання подарунків, сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, а також спільної роботи близьких осіб. Крім того, антикорупційні обмеження встановлено не лише щодо діяльності осіб, які перебувають на службі. Антикорупційні заборони встановлено також і щодо діяльності осіб, які припинили службу в державних органах та органах місцевого самоврядування. Які антикорупційні заборони виникають після припинення служби? Протягом якого часу вони діють? Які наслідки тягне за собою порушення цих обмежень? Відповіді на ці запитання наведемо у статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.

Антикорупційний Закон, Закон № 1700 — Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Закон № 3206 — Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI.

Закон № 251 — Закон України «Про ратифікацію Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції» від 18.10.2006 р. № 251-V.

Конвенція ООН проти корупції — Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції від 31.10.2003 р.

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ

Нмдг — неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Нацагентство — Національне агентство з питань запобігання корупції.

ОБМЕЖЕННЯ ПІСЛЯ ПРИПИНЕННЯ СЛУЖБИ

Статтею 26 Закону № 1700 особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема державним службовцям та посадовим особам органів місцевого самоврядування, встановлені обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону № 1700 державним службовцям та посадовим особам органів місцевого самоврядування, які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, забороняється:

Стаття 26 Закону № 1700

Зміст заборони

Мета заборони

Термін дії заборони

п. 1 ч. 1

укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності

з юридичними особами приватного права або фізичними особами — підприємцями, якщо особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема, державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування, протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб — підприємців

запобігання випадкам, коли особа, перебуваючи на посаді, заздалегідь «готує» для себе робоче

місце у підприємстві чи організації, які вона контролює, чи іншим чином впливає на їх діяльність. Крім цього, це обмеження запобігає необ’єктивності в діяльності службовців

протягом року з дня припинення відповідної діяльності

п. 2 ч. 1

розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, окрім випадків, встановлених законом

запобігання недобросовісному використанню особою конкретної інформації, отриманої при виконанні службових обов’язків, в приватних інтересах. Адже не виключені випадки, коли, перебуваючи на службі, особа отримує певну офіційну інформацію, яка в подальшому може бути використана нею на користь майбутнього роботодавця або в процесі безпосереднього здійснення тієї чи іншої приватної практики

запобігання недобросовісному використанню особою конкретної інформації, отриманої при виконанні службових обов’язків, в приватних інтересах. Адже не виключені випадки, коли, перебуваючи на службі, особа отримує певну офіційну інформацію, яка в подальшому може бути використана нею на користь майбутнього роботодавця або в процесі безпосереднього здійснення тієї чи іншої приватної практики

п. 3 ч. 1

представляти інтереси будь-якої особи у справах (у тому числі в тих, що розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган, підприємство, установа, організація, в якому

(яких) вони працювали на момент припинення зазначеної діяльності

запобігання недобросовісному використанню колишнім службовцем своїх зв’язків при здійсненні ним представницької діяльності. Це правило, наприклад,

є досить актуальним для юристів, серед яких поширеною є практика представництва інтересів громадян чи юридичних осіб після припинення державної служби чи роботи у правоохоронних та контролюючих структурах, у тому числі в процесі здійснення адвокатської діяльності

протягом року з дня припинення відповідної діяльності

 

Слід зазначити, що визначені ст. 26 Закону № 1700 антикорупційні обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, є загальновизнаним міжнародним антикорупційним стандартом.

Зокрема, відповідно до п. «е» ч. 2 ст. 12 Конвенції ООН проти корупції, яка була ратифікована Україною 18.10.2006 р. Законом № 251 та набула чинності 01.01.2010 р., серед інструментів, спрямованих на запобігання корупції в приватному секторі, передбачено запобігання виникненню конфлікту інтересів шляхом установлення обмежень, у належних випадках і на обґрунтований строк, стосовно професійної діяльності колишніх державних посадових осіб у приватному секторі після їхнього виходу у відставку або на пенсію, якщо така діяльність або робота безпосередньо пов’язана з функціями, що такі державні посадові особи виконували в період їхнього перебування на посаді або за виконанням яких вони здійснювали нагляд.

Норми ст. 26 антикорупційного Закону щодо встановлення обмежень певної поведінки колишніх службовців та посадовців держорганів або органів місцевого самоврядування, за своїм призначенням є одним із засобів запобігання корупції, тобто превентивним антикорупційним механізмом.

За своєю природою зазначений превентивний механізм має на меті мінімізувати ризики виникнення конфлікту інтересів при переході службовця чи посадовця на іншу, не пов’язану з виконанням функцій держави роботу, мінімізувати випадки, коли особа у неправомірний спосіб створює особливо сприятливі умови для установ, підприємств, організацій, де вона планує працювати після залишення публічної служби або використовує на новій посаді службову інформацію або інші можливості своєї колишньої посади на службі.

Статтею 26 Закону № 1700 передбачено три види наведених вище у таблиці обмежень, для яких притаманні певні спільні ознаки.

По-перше, на відміну від інших заборон та обмежень Розділу IV «Запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням» антикорупційного Закону, а саме:

— обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища (ст. 22 Закону № 1700);

— обмеження щодо одержання подарунків (ст. 23 Закону № 1700);

— обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст. 25 Закону № 1700);

— обмеження спільної роботи близьких осіб (ст. 27 Закону № 1700).

Важливо! Обмеження, які встановлено ст. 26 Закону № 1700, стосуються не службовців, а осіб, які припинили перебування на публічній службі.

По-друге, ще однією особливістю, на яку слід звернути увагу, є визначений строк дії антикорупційних обмежень щодо осіб, які звільнилися з посад або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, а саме: один рік з моменту припинення служби щодо заборони укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними особами — підприємцями та заборони представляти інтереси будь-якої особи у справах (у тому числі в тих, що розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган, підприємство, установа, організація, в якому (яких) вони працювали на момент припинення зазначеної діяльності. А от термін дії заборони стосовно розголошення або використання в інший спосіб у своїх інтересах інформації, яка стала відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, взагалі не обмежено, тобто вона діє безстроково.

Отже, з одного боку, визначеність законодавством строків заборон дозволяє значно послабити чи взагалі усунути можливості особи недобросовісно використовувати своє попереднє службове становище, а з іншого — воно не встановлює надмірних обмежень для громадян, які звільнилися з державних органів чи органів місцевого самоврядування.

Водночас нагадаємо, що термін дії до набуття чинності Законом № 1700 всіх цих трьох заборон для осіб, які звільнилися з посад або припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, складав один рік з дня припинення служби (ст. 10 Закону № 3206).

НАСЛІДКИ ПОРУШЕННЯ АНТИКОРУПЦІЙНОГО ОБМЕЖЕННЯ

Частиною 2 ст. 26 антикорупційного Закону визначено наслідки, які настають при порушенні встановлених ч. 1 цієї статті обмежень — обмежень після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, які наведемо у таблиці.

Порушення

Наслідки

Підстава

Порушення особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема державними службовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядування, що звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня припинення відповідної діяльності щодо укладення трудового договору (контракту) з юридичними особами приватного права або фізичними особами — підприємцями, якщо державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб — підприємців

Є підставою для припинення відповідного трудового договору (контракту)

Абз. 1 ч. 2 ст. 26 Закону № 1700

Порушення особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема державними службовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядування, що звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня припинення відповідної діяльності щодо вчинення правочинів у сфері підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними особами — підприємцями, якщо державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб — підприємців

Правочини у сфері підприємницької діяльності можуть бути визнані недійсними

Абз. 2 ч. 2 ст. 26 Закону № 1700

 

У разі виявлення зазначених порушень, задля припинення трудового договору (контракту) та визнання правочину недійсним, Нацагентство має звернутися до суду з відповідною позовною заявою (абз. 3 ч. 2 ст. 26 Закону № 1700).

Слід зазначити, що ще однією характерною особливістю антикорупційних обмежень для осіб, які припинили публічну службу, є відсутність окремо встановленої відповідальності за їх порушення.

Таким чином, порушення обмеження на укладання трудових угод та правочинів у сфері підприємницької діяльності може тягнути за собою правові наслідки у виді визнання відповідної угоди чи правочину недійсним.

Що стосується порушення обмеження щодо представництва інтересів тієї чи іншої фізичної юридичної особи, то у даному випадку може йтися про певні процесуальні наслідки (якщо мало місце представництво інтересів у суді) або, знову ж таки, про недійсність досягнутих під час такого представництва домовленостей (наприклад, у випадку представництва інтересів у комерційних операціях тощо).

Власне, суб’єктами адміністративної відповідальності за незаконне використання інформації, що стала відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, є лише особи, які перебувають на службі (примітка до ст. 172-8 КпАП).

Нагадаємо, ст. 172-8 КпАП «Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень» передбачає, що незаконне розголошення або використання в інший спосіб особою у своїх інтересах інформації, яка стала їй відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, тягне за собою накладення штрафу від 100 до 150 нмдг* (тобто від 1700 до 2550 грн.).

* Поняття нмдг використовується для кваліфікації правопорушення, тобто визначення розміру шкоди, завданої протиправним діянням особи, та для визначення розміру покарання у вигляді штрафу. Отже, звертаємо увагу, що нмдг, який встановлює суму штрафу, не змінювався вже багато років і дорівнює 17 грн. — Прим. ред.

Отже, підсумовуючи наведене, пам’ятайте, що навіть після припинення проходження служби в державних органах та органах місцевого самоврядування щодо подальшої поведінки «колишніх» службовців протягом певного часу діють антикорупційні обмеження, порушення яких можуть мати негативні наслідки для їх «цивільної» діяльності.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі