Теми статей
Обрати теми

Виплати за додаткове навантаження держслужбовцям: кому та за що

Коновал Світлана, головний спеціаліст відділу оплати праці в бюджетній сфері Департаменту заробітної плати та умов праці
У держоргані один із держслужбовців — керівник відділу перебуває на лікарняному, а посада керівника (держслужбовця) ще одного відділу — вакантна. У зв’язку з цим обов’язки таких керівників виконують їх заступники. Чи можна в такому разі заступникам керівників здійснювати виплати за виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця і за виконання обов’язків за вакантною посадою держслужби? Чи встановлюється виплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця керівнику відділу, який виконує обов’язки керівника іншого відділу у складі одного департаменту?

Спершу зауважимо, що в запитанні йдеться про виплату за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця і про виплату за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби. Ці виплати є одними із складових зарплати держслужбовця (ч. 2 ст. 50 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII, далі — Закон № 889). Розглянемо їх детальніше.

У ч. 3 ст. 52 Закону № 889 зазначено: виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця встановлюється керівником держслужби держслужбовцю за поданням його безпосереднього керівника в розмірі 50 % посадового окладу тимчасово відсутнього держслужбовця.

Згідно із загальноприйнятим підходом у сфері трудового законодавства під виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника слід розуміти заміну працівника, тимчасово відсутнього у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, відрядженням, відпусткою, виконанням громадських обов’язків, коли за ним згідно з чинним законодавством зберігається місце роботи (посада). При цьому працівник виконує обов’язки тимчасово відсутнього співробітника одночасно з виконанням своїх основних обов’язків за посадою в межах тривалості робочого дня, установленої графіком роботи.

Підкреслимо: ч. 3 ст. 52 Закону № 889 не обмежено період, протягом якого може здійснюватися виплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця. Водночас не допустимо доручати виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця працівнику, який не має статусу держслужбовця (тобто іншим, ніж держслужбовцям, категоріям персоналу в держоргані).

Тепер поговоримо про виплату за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби. Згідно з ч. 4 ст. 52 Закону № 889 така виплата встановлюється керівником держслужби за поданням безпосереднього керівника тим держслужбовцям, між якими розподілено обов’язки за вакантною посадою держслужби. При цьому зазначену виплату здійснюють пропорційно додатковому навантаженню за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною вакантною посадою.

Зауважимо: ч. 4 ст. 52 Закону № 889 також не передбачено обмеження періоду, протягом якого може здійснюватися виплата у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби.

Також підкреслимо: у нормі ч. 4 ст. 52 Закону № 889 зазначено про те, що виплата у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби здійснюється за рахунок економії фонду посадового окладу за вакантною посадою. Отже, мається на увазі економія в розмірі 100 % фонду посадового окладу.

Проте конкретний розмір цієї виплати, який може бути встановлений окремому держслужбовцю, що виконує обов’язки за вакантною посадою держслужби, залежить як від обсягу, складності та якості виконуваної додаткової роботи, так і від кількості держслужбовців (адже це може бути не один держслужбовець), на яких покладено додаткові обов’язки за вакантною посадою держслужби.

Тепер повертаємося до першої ситуації, зазначеної в запитанні: чи допустимо здійснювати раніше розглянуті виплати заступникам керівників, якщо вони виконують додаткове навантаження у зв’язку з тимчасовою відсутністю їх керівників або в разі вакантної посади такого керівника? Вважаємо, що це не допустимо.

У п. 13 Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336, зазначено: похідні посади, назви яких утворено за допомогою слова «заступник», мають такі самі кваліфікаційні характеристики, що й базові. Завдання, обов’язки, знання та кваліфікаційні вимоги цих працівників при розробці посадових інструкцій визначаються на підставі кваліфікаційних характеристик відповідних базових професій.

При цьому конкретний перелік посадових обов’язків заступників керівника (у тому числі заступників керівників відділу) визначає відповідний керівник шляхом розподілу (делегування) завдань, обов’язків та відповідальності разом з необхідними для цього повноваженнями. Виходить, що саме заступник (заступники) керівника повинен відповідати за якісне та своєчасне виконання обов’язків відповідного керівника під час його відсутності.

Важливо! У разі виконання заступником керівника відділу обов’язків тимчасово відсутнього відповідного керівника відділу або виконання обов’язків за вакантною посадою відповідного керівника відділу виплати за додаткове навантаження, передбачені ч. 3 і 4 ст. 52 Закону № 889, не здійснюються.

Тобто в такому разі не встановлюються виплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця і виплата за виконання обов’язків за вакантною посадою держслужби. Причина: до посадових обов’язків заступника керівника відділу і так входить завдання з виконання обов’язків керівника відділу в разі його відсутності (тимчасової або внаслідок вакантності його посади). Отже, тут не йдеться про додаткове навантаження.

А ось якщо обов’язки керівника відділу на час його тимчасової відсутності або у зв’язку з вакантністю посади керівника виконує головний спеціаліст відділу, то йому можуть здійснюватися виплати за додаткове навантаження: за виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця і за виконання обов’язків за вакантною посадою держслужби. Для цього повинні виконуватися вимоги, установлені ч. 3 і 4 ст. 52 Закону № 889.

Переходимо до розгляду другої ситуації, викладеної в запитанні: чи може керівник одного відділу виконувати обов’язки тимчасово відсутнього керівника іншого відділу з наданням відповідної виплати?

За таких обставин керівник відділу повинен виконувати обов’язки керівника іншого відділу, тимчасово відсутнього, у межах свого робочого часу за основною посадою. Оскільки йдеться про керівний склад держслужби, ураховуючи завдання та обов’язки керівника відділу з організації та керівництва структурним підрозділом, таке додаткове навантаження може негативно позначитися на функціонуванні відділів.

Вважаємо, що керівник відділу не може виконувати обов’язки тимчасово відсутнього керівника іншого відділу.

У такому разі не здійснюється виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця, передбачена ч. 3 ст. 52 Закону № 889.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі