Теми статей
Обрати теми

Право на електронне звернення: законодавчі норми та практичні реалії (продовження)

Гапєєв Леонід, юрист

ЕЛЕКТРОННІ ЗВЕРНЕННЯ ДО МІНІСТЕРСТВ, ОРГАНІВ ВЛАДИ ТА ДЕРЖАВНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Генеральна прокуратура України на офіційному сайті містить інформацію про електронні поштові адреси в органах прокуратури України. Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» від 02.07.2015 р. № 577-VIII внесено зміни та доповнення до ст. 5 Закону України «Про звернення громадян». Закон розширив шляхи надходження звернень до відповідних органів, уповноважених їх розглядати, за допомогою засобів телефонного та електронного зв’язку. Запроваджено можливість подання громадянами усних звернень за допомогою засобів телефонного зв’язку, тобто через телефони «гарячі лінії», надіслання звернень з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронні звернення), приймання звернень в органах прокуратури України у робочий час щодня, крім вихідних. Електронні звернення до Генеральної прокуратури України можна надсилати на електронну пошту zvern@gp.gov.ua. Вимоги до електронного звернення: назва органу прокуратури України, прізвище, ім’я, по батькові заявника, місце проживання заявника, суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги; про результати розгляду звернення повідомити (зазначити поштову адресу або інші засоби зв’язку).

Державна пенітенціарна служба України 16.12.2015 р. у відповідь на запит повідомила, що протягом 2015 року прийнято 245 електронних звернень (адреса: us@kvs.gov.ua), відмов у розгляді електронних звернень через відсутність особистого підпису або його сканованої копії не було.

Мінсоцполітики на інформаційний запит від 05.12.2015 р. у відповіді «Про розгляд звернення» від 11.12.2015 р. повідомило про таке. Відповідно до п. 2.7 Інструкції з діловодства за зверненнями громадян у Міністерстві соціальної політики України реєстрація та облік звернень громадян здійснюється за допомогою єдиної автоматизованої системи «Діловодство та КВД». За даними зазначеної системи, у період з 01.11.2015 р. по 10.12.2015 р. до Мінсоцполітики надійшло 246 електронних звернень громадян.

РІЗНІ ПІДХОДИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ПОЛОЖЕНЬ СТ. 5 ЗАКОНУ «ПРО ЗВЕРНЕННЯ ГРОМАДЯН»

Державна фіскальна служба України не прийняла мого електронного звернення від 29.12.2015 р. На моє прохання в супровідному листі повідомити про одержання електронного звернення одержав повідомлення: треба надіслати скановану копію особистого підпису. Аналогічно Головне управління ДФС у м. Києві, отримавши на офіційну електронну адресу моє звернення, надіслало повідомлення про повернення (тобто відмову у розгляді) через те, що відсутній особистий підпис (його сканована копія або фотокопія). Аналогічним чином Головне управління ДФС у м. Києві, надавши 18.01.2016 р. відповідь на запит, повідомило про наступне.

Відповідно до ст. 5 Закону «Про звернення громадян» письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через 10 днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою ст. 7 цього Закону.

Отже, за висновком Головного управління ДФС у м. Києві, електронне звернення, якщо воно надсилається без використання електронного цифрового підпису, повинно мати вигляд сканованої копії або фотокопії. З огляду на вищевикладене, електронне звернення не є самостійним видом звернень, а лише формою надіслання письмового звернення, вимоги до якого зазначені вище.

Щодо кількості електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до ГУ ДФС у м. Києві з використанням мережі Інтернет. Протягом 2015 року було розглянуто 8 електронних звернень від громадян, оформлених згідно з вимогами чинного законодавства.

Міністерство фінансів України (Мінфін) 20.01.2016 р. повідомило про наступне. Надіслати електронне звернення до Мінфіну можна на електронну адресу: zvernennya@minfin.gov.ua. Електронне звернення пишеться у довільній формі, але має відповідати вимогам Закону «Про звернення громадян». У зверненні необхідно: вказати прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викласти суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги; зазначити дату, підпис. (Електронне звернення, якщо воно надсилається без використання електронного цифрового підпису, повинно мати вигляд скан-копії та/або фотокопії.) Міністерство фінансів у 2015 році розглядало електронні звернення, що були надіслані без підпису (скан-копії та/або фотокопії підпису), оскільки існують різні підходи до застосування положень ст. 5 Закону «Про звернення громадян». За 2015 рік на адресу Мінфіну надійшло 21 електронне звернення.

МВС України 11.12.2015 р. повідомило, що на їх офіційному сайті у розділі «Приймальня громадян» є необхідна інформація про порядок оформлення електронних звернень від громадян. Електронні адреси для направлення електронних звернень від громадян: МВС України: pg.mia@mvs.gov.ua та Національна поліція України: pg.npu@police.gov.ua.

Харківська дирекція УДППЗ «Укрпошта» 16.12.2015 р. у відповідь на запит повідомило, що протягом 2015 року прийнято 74 електронних звернення (адреса: oper_kharkov@ukrposhta.com), відмов через відсутність особистого підпису або сканованої копії особистого підпису не було. Водночас 18.12.2015 р. УДППЗ «Укрпошта» повідомило, що протягом 11 місяців 2015 року на електронну адресу: ukrposhta@ukrposhta.ua надійшло 24850 електронних звернень від заявників, які були розглянуті. Випадків відмов у розгляді електронних звернень, у тому числі через відсутність підпису, не встановлено.

Міністерство оборони України на своєму офіційному веб-сайті має зазначену адресу для інформаційних запитів на публічну інформацію: zapytmou@gmail.com та адресу для електронних звернень: zvernmou@ukr.net. Нововведення щодо електронних звернень не описані. У переліку обласних військкоматів вказані адреси й контактні телефони, можна подивитися яндекс-карти, при цьому не вказано електронних адрес.

Більш конкретну інформацію отримав 16.12.2015 р. у відповіді на запит. Міноборони та обласні військові комісаріати приймають до розгляду електронні звернення без особистого підпису та його сканованої копії. Не розглядались та повертались заявникам лише ті звернення, які були оформлені без дотриманням вимог, передбачених ст. 5 Закону «Про звернення громадян» (зі змінами). Протягом 2015 року до МОУ надійшло від громадян 3247 електронних звернень.

Міністерство освіти і науки України у відповіді на запит 14.12.2015 р. повідомило, що приймаються до розгляду електронні звернення від фізичних осіб без особистого власноручного підпису та його сканованої копії на адресу: ez@mon.gov.ua. Випадки відмов у розгляді електронних звернень через відсутність особистого власноручного підпису та його сканованої копії не зафіксовані.

Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів (Держспоживінспекція) на офіційному сайті http://www.dsiu.gov.ua/content/ddpi-ddpi.html не зазначає інформації про новий порядок прийняття електронних звернень, а також не вказує адреси для електронної пошти. Маючи особисте актуальне звернення щодо відновлення прав споживачів, направив його на електронну адресу: info_zapit@dsiu.gov.ua, яка стосується запитів на публічну інформацію, із проханням в електронному листі передати звернення до розгляду.

На офіційному інтернет-представництві Нацбанку України (переглянув 14.12.2015 р.) в розділі «звернення громадян» є дані про надходження, характер і стан виконання звернень громадян у центральному апараті Національного банку України за дев’ять місяців 2015 року. Користуючись посиланнями звернень громадян, можна знайти повний текст Закону «Про звернення громадян» в новій редакції. Додатково 16.12.2015 р. отримав запитувану інформацію, що являє суспільний інтерес, у відповіді на інформаційний запит від 14.12.2015 р. «Адреса електронної пошти, на яку можна надсилати звернення громадян в центральному апараті Національного банку України: nbu@bank.gov.ua або zvg@bank.gov.ua, електронна адреса представника Національного банку України в Харківській області: spra@uuh0.bank.gov.ua. Також інформуємо, що станом на 14.12.2015 р. з початку року на електронну адресу Національного банку України надійшло 259 звернень громадян, випадків відмови у розгляді таких звернень не було».

У Національному агентстві України з питань державної служби на запит від 11.12.2015 р. відповіли, що приймаються до розгляду електронні звернення від фізичних осіб без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису, з моменту введення в дію нового Закону випадків відмов не було.

Мінагрополітики 10.12.2015 р. відповіло наступне. «Електронну адресу в Міністерстві для отримання звернень визначено: luda.belinska@minagro.gov.ua, інформація розміщена на Урядовому порталі: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245427186&cat_id=245427156. Одночасно інформуємо, що з 01.11.2015 р. по теперішній час відсутні випадки відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб».

Міністерство молоді та спорту України приймає до розгляду електронні звернення без скан-копії особистого підпису. Про це дізнався на практиці, направляючи особисті електронні звернення стосовно однієї теми. Надіслати звернення до Мінмолодьспорту можна на електронні адреси: g.liniya@msms.gov.ua, zvernennja@msms.gov.ua.

ЗАПИТИ НА ІНФОРМАЦІЮ ПРО ЕЛЕКТРОННІ ЗВЕРНЕННЯ

Враховуючи суспільний інтерес та актуальність інформації як для державних службовців, так і для окремих громадян стосовно нової практики розгляду електронних звернень, спробую зробити певну систематизацію. Виходячи з практики ділового спілкування, кожен інформаційний запит направив розпорядникам інформації електронною поштою у прикріпленому файлі із коротким супровідним листом-проханням повідомити про одержання й присвоєний номер реєстрації.

Звернувшись із запитами до різних розпорядників інформації, виявив певні недоліки. На деяких сайтах є застарілою й недостовірною інформація про адресу електронної пошти для звернень. Певні технічні складнощі виникли на тих сайтах, де довелося чимало часу шукати різні розділи й підрозділи, які були ретельно приховані, щоб дістатися до електронної адреси для направлення інформаційного запиту.

Запити на інформацію про електронні звернення направив до різних органів державної влади й місцевого самоврядування, міністерств та інших центральних органів влади, галузевих академій наук, посольств різних країн тощо.

За змістом запитів сформував від 3 до 5 запитань. На підставі ст. 19 Закону «Про доступ до публічної інформації» просив розпорядників протягом 5 робочих днів надати інформацію, що являє суспільний інтерес.

Просив повідомити:

1) чи приймаються до розгляду електронні звернення від фізичних осіб без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису;

2) чи мали місце з 01.11.2015 р. по теперішній час (мається на увазі станом на грудень 2015 року) випадки відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб до розпорядника інформації через відсутність сканованої копії власноручного особистого підпису;

3) скільки електронних звернень від фізичних осіб було прийнято до розгляду з 01.11.2015 р. по теперішній час;

4) скільки письмових звернень було прийнято до розгляду з 01.11.2015 р. по теперішній час;

5) діючу адресу електронної пошти для прийняття до розгляду електронних звернень від фізичних осіб.

Львівська облдержадміністрація надіслала відповідь від 11.12.2015 р. на інформаційний запит від 05.12.2015 р. на електронну адресу та листом на поштову адресу. Приймаються до розгляду електронні звернення від фізичних осіб без власноруч зробленого особистого підпису, без сканованої копії особистого підпису на електронну пошту zvern@loda.gov.ua. Із 01.11.2015 р. по 10.12.2015 р. прийнято до розгляду 25 електронних звернень. Випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб до Львівської обласної державної адміністрації через відсутність сканованої копії власноруч зробленого особистого підпису не було.

Львівська міська рада (адміністративно-господарське управління) на запит від 07.12.2015 р. надала дуже конкретну, повну й вичерпну відповідь. Приємно вражає й кількість електронних звернень за короткий проміжок часу. Отож, коротко процитую: «1. Львівська міська рада приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, що мають статус офіційного документа, без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису. 2. З 01.11.2015 р. по теперішній час випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб до Львівської міськради через відсутність сканованої копії власноручного особистого підпису не було. 3. З 01.11.2015 р. по теперішній час прийнято та зареєстровано 515 електронних звернень від фізичних осіб. 4. Діюча адреса електронної пошти для прийняття до розгляду Львівською міською радою електронних звернень від фізичних осіб, що мають статус офіційного документа: call-center@city-adm.lviv.ua.»

Дніпропетровська облрада приймає електронні звернення на адресу: zvernennja@oblinfo.dp.ua. Скарг від громадян щодо відмови у розгляді електронних звернень не надходило. Дніпропетровська міськрада (відділ організації роботи зі зверненнями громадян) надала вичерпну відповідь. Звернення від громадян без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису приймаються, відмов не було. Також повідомили 3 офіційні електронні адреси: zvernennya@miac.dp.ua, zvernennya1@miac.dp.ua, zvernennya2@dniprorada.gov.ua.

Виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) 10.12.2015 р. надіслала Укрпоштою відповідь на інформаційний запит від 07.12.2015 р. та повідомила, що за період з 01.11.2015 р. по 06.12.2015 р. управлінням з питань звернень громадян апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєстровано 379 звернень громадян, що надійшли на електронну поштову скриньку управління (zvernen@kma.gov.ua). Також за період з 01.11.2015 р. по 06.12.2015 р. цим управлінням зареєстрвано 1678 письмових звернень громадян.

Сумська облдержадміністрація у відповідь на запит 11.12.2015 р. повідомила, що надіслати електронне звернення до керівництва Сумської ОДА можна на адресу: kol_centr@ukr.net. Ця інформація розміщена у рубриці «Звернення громадян» офіційного веб-порталу місцевих органів виконавчої влади Сумської області. Станом на 01.11.2015 р. відмов у розгляді електронних звернень через відсутність сканованої копії особистого підпису не було.

Сумська обласна рада 14.12.2015 р. відповіла, що у виконавчому апараті здійснюється реєстрація електронних звернень, надісланих із використанням мережі Інтернет на адресу: s_zvernen@sorada.gov.ua. Відмов у прийнятті до розгляду електронних звернень, оформлених із дотриманням ст. 5 Закону «Про звернення громадян», не було.

ПОЗИТИВНІ ПРАКТИЧНІ ЗМІНИ: ДЕРЖСЛУЖБОВЦІ ПРИЙМАЮТЬ ДО РОЗГЛЯДУ ЕЛЕКТРОННІ ЗВЕРНЕННЯ

У контексті розвитку електронного урядування факт ухвалення Закону про електронні звернення, безперечно, є довгоочікуваним важливим кроком до створення практичних засад діяльності відкритого інформаційного суспільства.

Приємно повідомити про те, що окремі органи державної влади та органи місцевого самоврядування, до яких звертався із конкретними проханнями, без проблем приймають до розгляду електронні звернення (при цьому не вимагають надавати скановану копію особистого підпису). Так, Харківська міська рада та її департаменти прийняли до розгляду й зареєстрували мої електронні звернення (без додаткових скан-копій особистого підпису) про благоустрій території населеного пункту, повідомивши про це, як просив у короткому супровідному листі, на електронну адресу. Сайт цілком технічно доступний і зручний у користуванні, адресу електронної пошти для направлення звернень до міськради довго не довелося шукати.

Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини теж приймає електронні звернення на свою адресу електронної пошти, не створюючи при цьому зайвої й не передбаченої законом бюрократії. Тобто сканованої копії особистого підпису й самого особистого підпису в електронному зверненні їм надавати не потрібно. Це наочно демонструє певні зрушення на шляху до реформування державно-суспільних відносин та практичного позитивного втілення законодавчих змін. Як пояснили мені телефоном працівники Секретаріату Уповноваженого, приймати електронні звернення у такий простий і доступний для заявників спосіб там почали ще задовго до ухвалення Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» (йдеться про ст. 5 Закону «Про звернення громадян», якою нещодавно спрощено вимоги до звернення).

НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ ПРАКТИЧНОГО ЗАСТОСУВАННЯ ОДНАКОВИХ ДЛЯ ВСІХ НОРМ ЗАКОНУ

На практиці існують різні підходи до застосування положень ст. 5 Закону «Про звернення громадян» щодо наявності особистого підпису.

Водночас проблемною невизначеністю й неузгодженістю залишається неоднозначне тлумачення однакових норм ст. 5 Закону «Про звернення громадян» (вимоги до звернень, йдеться саме про електронні звернення). Автором цього матеріалу під час проведення дослідження виявлено те, що більшість органів влади у своїх відповідях позитивно наголошують на спрощеній системі прийому до розгляду електронних звернень від фізичних осіб, тобто сканованої копії особистого підпису не вимагається. Проте мушу зазначити, що проблеми існують. Отримавши від Мінсоцполітики України повідомлення про необхідність мати скановану копію особистого підпису в електронному зверненні, звернувся із відповідним зверненням до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Отримана відповідь від 24.12.2015 р., певною мірою серйозно здивувала: «... як убачається з вимог статті 5 Закону «Про звернення громадян», електронне звернення є різновидом письмового. Електронне звернення має відповідати усім вимогам щодо письмового. Таким чином, електронне звернення має містити підпис заявника (заявників) у будь-якій формі, окрім електронного цифрового підпису. З огляду на викладене, відповідь Міністерства соціальної політики України не суперечить вимогам Закону «Про звернення громадян».» Втім, згодом навесні 2016 року відбулися зміни на краще: у Мінсоцполітики прийняли до розгляду й зареєстрували моє електронне звернення про надання роз’яснень із питань трудового законодавства без сканованої копії особистого підпису.

Міністерство фінансів України (Мінфін) за підписом заступника міністра — керівника апарату на інформаційний запит (про розгляд електронних звернень) 20.01.2016 р. повідомило про вимоги до електронного звернення. Окрім тих, що визначені Законом, Мінфін зазначає таке: електронне звернення, яке надсилається без використання електронного цифрового підпису, повинно мати вигляд скан-копії та/або фото-копії. Міністерство фінансів розглядало у 2015 році електронні звернення, надіслані без підпису (скан-копії та/або фото-копії підпису), оскільки існують різні підходи до застосування положень ст. 5 Закону «Про звернення громадян». Протягом минулого року до Мінфіну надійшло 21 електронне звернення.

Державна фіскальна служба України (ДФС) на інформаційний запит від 13.01.2016 р., отриманий електронною поштою, надала 18.01.2016 р. письмову відповідь. Коротко наведу основну інформацію. Письмове звернення повинно бути підписане заявником (заявниками) із зазначенням дати. За період з 28.10.2015 р. (з моменту набуття чинності новим законом) по 31.12.2015 р. включно до ДФС від громадян надійшло 81 письмове звернення з використанням мережі Інтернет та засобів електронного зв’язку (електронне звернення). За період з 01.11.2015 р. по 13.01.2016 р. заявникам повернуто із відповідними роз’ясненнями 27 електронних звернень.

Головне управління ДФС у Харківській області на інформаційний запит надало 18.01.2016 р. письмову відповідь. З моменту набрання чинності змінами до Закону від 02.07.2015 р. № 577 до ГУ ДФС надійшло 25 електронних звернень. ГУ ДФС у Харківській області не здійснює аналітичну обробку електронних звернень з питань відмов у їх розгляді.

Державна служба України з питань праці (за підписом Голови Держпраці Р. Чернеги) надіслала відповідь від 10.12.2015 р. на інформаційний запит (про розгляд електронних звернень). Коротко поінформую про головне. Частиною другою ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Додатково Держпраці повідомила, що в період з 01.11.2015 р. по теперішній час у Держпраці зареєстровано 295 звернень громадян, з них 6 — в електронному вигляді. Випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб через відсутність додаткової сканованої копії особистого підпису в зазначений період не зафіксовано.

Міністерство закордонних справ України надало 21.01.2016 р. відповідь на запит. МЗС приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб без власноручного особистого підпису, без його сканованої копії. За період з 01.11.2015 р. по 15.01.2016 р. випадки відмов у розгляді електронних звернень від громадян через відсутність власноручного особистого підпису або сканованої копії особистого підпису відсутні. Протягом 2015 року до МЗС через мережу Інтернет від громадян надійшло 541 електронне звернення.

Міністерство юстиції України надало відповідь від 04.01.2016 р. на електронне звернення. Міністерство зазначило, що застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається. Стосовно необхідності надсилання скан-копії та/або фото-копії особистого підпису в електронному зверненні (як вимагають окремі державні органи), Міністерство юстиції уточнило, що Закон "Про звернення громадян» не містить окремих вимог щодо способу надсилання електронного звернення з використанням мережі Інтернет. Додатково Міністерство юстиції України листом від 27.01.2016 р. повідомило, що у період з 28.10.2015 р. по 16.01.2016 р. на попередній розгляд та реєстрацію до Міністерства надійшло 506 електронних звернень. Чинні адреси електронної пошти: themis@minjust.gov.ua та civil@minjust.gov.ua.

Отже, система діловодства цього року зазнала певних змін. Що нового відбулося в контексті розгляду електронних звернень? Яким чином працює Урядовий контактний центр в плані спрощення оформлення електронних звернень? Про це та інше — в наступному номері.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі