Теми статей
Обрати теми

Захист права на державну службу

Турчин Ірина, магістр державного управління
Правовий захист працівників органів державної влади в Україні, як і в інших державах світу, базується на правових джерелах державної служби. Правові джерела державної служби в Україні — це принципи, правила та норми, закріплені в нормативно-правових актах, які регулюють правовідносини в галузі державної служби, в тому числі: правовий статус державних службовців, гарантії і процедури його реалізації, умови, порядок проходження і припинення державної служби, види заохочень і відповідальності державних службовців. Сукупність цих правових норм утворює правовий інститут державної служби.
Існуючі нині механізми правового захисту держслужбовців є слабкими та далекими від досконалості. Саме тому новим Законом «Про державну службу» передбачено відповідну статтю, де закладні норми покликані сприяти захисту прав держслужбовця. Тож давайте розглянемо ці норми більш детально.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 889 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889.

Порядок розслідування — Порядок проведення службового розслідування Національним агентством з питань державної служби або його територіальними органами стосовно керівника державної служби в державному органі чи державного службовця вищого органу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 р. № 393.

Порядок направлення вимоги — Порядок оформлення та направлення (вручення) вимоги про скасування рішень державних органів та їх посадових осіб з питань державної служби, які суперечать законодавству в частині реалізації громадянами права на державну службу, про усунення порушень прав державного службовця або про скасування результатів конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби, затверджений наказом Національного агентства України з питань державної служби від 25.05.2016 р. № 110.

ДЕРЖСЛУЖБОВЕЦЬ — КЕРІВНИК ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Так, ст. 11 Закону № 889, зокрема, передбачено, що у разі порушення наданих цим Законом прав або виникнення перешкод у реалізації таких прав державний службовець у місячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про це, може подати керівнику державної служби скаргу із зазначенням фактів порушення його прав або перешкод у їх реалізації.

У скарзі державний службовець може вимагати від керівника державної служби утворення комісії для перевірки викладених у скарзі фактів.

Зверніть увагу! Форма скарги до керівника державної служби не затверджена, а тому вона може бути викладена у довільній формі із зазначенням традиційно усталених реквізитів: адресат — керівник державної служби, адресант — держслужбовець, дата написання скарги, підпис скаржника. У скарзі мають бути викладені: факти, які мали місце і, на думку держслужбовця, спричинили порушення його прав або перешкоду у їх реалізації; вимога іх перевірки і усунення, вимога створення відповідної комісії. Оскільки форма скарги не затверджена, то формальних підстав для її відхилення чи повернення на доопрацювання, уточнення тощо у керівника державної служби немає!

А тому керівник державної служби зобов’язаний не пізніше 20 календарних днів з дня отримання скарги надати державному службовцю обґрунтовану письмову відповідь чи прийняти якесь рішення.

Важливо! Керівник державної служби на вимогу державного службовця для перевірки викладених у скарзі фактів утворює комісію у складі не менше трьох осіб.

У Законі № 889 не визначено випадків чи умов, при настанні яких держслужбовець отримує право вимагати утворення такої комісії. Така вимога — це виключне право держслужбовця, яким він може скористатися на власний розсуд.

До складу комісії включаються в однаковій кількості:

— представники керівника державної служби, визначені ним із числа державних службовців цього державного органу;

— представники державного службовця, визначені ним із числа державних службовців цього державного органу;

— представники виборного органу первинної профспілкової організації з числа державних службовців, делеговані рішенням цього органу, а в разі відсутності профспілкової організації — представники державних службовців, обрані на загальних зборах (конференції) державних службовців державного органу.

Статтею 11 Закону № 889 не передбачено механізмів утворення та діяльності комісії, тож, на нашу думку, у випадку її створення можна за аналогією скористатися нормами, що регулюють діяльність дисциплінарної комісії.

Тож, якщо йти за аналогією, то «картинка» буде такою:

— підставою для створення комісії є відповідна вимога держслужбовця, викладена у скарзі. У цій же скарзі може бути відразу зазначено і кандидатуру представника держслужбовця;

— комісія створюється розпорядчим документом (наказом, рішенням, розпорядженням, дорученням) керівника державної служби. Цим розпорядчим документом затверджується і її склад. Звертаємо увагу, що нормами ст. 11 не передбачено обмежень щодо підпорядкування членів комісії;

— строк повноважень членів комісії визначається терміном розгляду скарги;

— члени комісії здійснюють свої повноваження на громадських засадах;

— члени комісії на першому засіданні обирають головуючого та секретаря комісії;

— комісія розглядає факти, викладені у скарзі державного службовця;

— результатом роботи комісії є висновок про перевірку фактів порушення прав держслужбовця, викладених у його скарзі. Висновок разом з іншими документами зберігається в державному органі відповідно до правил діловодства.

Щодо відповіді на скаргу. З урахуванням викладеного у відповіді керівника має міститися інформація про перевірку фактів, зазначених держслужбовцем, та у разі їх підтвердження — подальші дії керівника державної служби стосовно відновлення порушених прав.

Увага! У разі неотримання в установлений строк (не пізніше 20 календарних днів) обґрунтованої відповіді на скаргу або незгоди з відповіддю керівника державної служби державний службовець може звернутися із відповідною скаргою до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, яким на сьогодні є Нацдержслужба України.

ДЕРЖСЛУЖБОВЕЦЬ — НАЦДЕРЖСЛУЖБА

1. За результатами розгляду такої скарги Нацдержслужба надає державному службовцю вмотивовану відповідь не пізніше 20 календарних днів з дня надходження скарги та в разі встановлення факту порушення прав державного службовця направляє відповідному державному органу обов’язкову для виконання вимогу про усунення відповідних порушень.

Порядок направлення вимоги встановлює процедуру оформлення та направлення (вручення) державним органам та їх посадовим особам вимог про:

— усунення порушень прав державного службовця, встановлених Законом № 889, відповідно до ч. 5 ст. 11 цього Закону;

— скасування рішень з питань державної служби, які суперечать законодавству в частині реалізації громадянами права на державну службу, відповідно до п. 14 ч. 3 ст. 13 цього Закону;

— скасування результатів конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорій «Б» і «В» відповідно до ч. 7 ст. 28 цього Закону.

Вимога — це письмова, обов’язкова для виконання у визначений термін вимога Нацдержслужби або його територіальних органів, яка надсилається державним органам та їх посадовим особам у встановлених Законом випадках з метою усунення порушень законодавства про державну службу.

Нацдержслужба має право направляти вимогу до будь-якого державного органу, а її територіальні органи — державним органам, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, міст Києва або Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення.

Вимога може містити припис державному органу та його посадовим особам щодо скасування рішення державного органу, яке суперечить законодавству про державну службу, в частині реалізації громадянами права на державну службу, повністю або частково. Рішення про направлення вимоги про часткове скасування рішення державного органу приймається у випадку, коли інша частина рішення державного органу не суперечить законодавству про державну службу щодо реалізації громадянами права на державну службу.

Важливо! Вимога підлягає виконанню державними органами, їх посадовими особами в термін, установлений у вимозі.

Керівник державної служби в державному органі, якому направлено вимогу про скасування результатів конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорій «Б» і «В», приймає рішення про скасування результатів конкурсу невідкладно, але не пізніше 30-денного строку від дня оприлюднення інформації про переможця конкурсу.

Вимога складається у двох примірниках за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку направлення вимоги. Перший примірник вимоги залишається у Нацдержслужбі (територіальному органі), другий — із супровідним листом направляється поштою (вручається) державному органу або його посадовим особам, а у разі скасування результатів конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорій «Б» і «В» — керівнику державної служби в державному органі, якому направлено вимогу.

У разі відмови керівника державної служби в державному органі або особи, яка виконує його обов’язки, інших посадових осіб державного органу від отримання вимоги посадові особи Нацдержслужби (територіального органу) складають акт про відмову від отримання вимоги у двох примірниках.

Про результати виконання вимоги державний орган чи його посадові особи, яким було направлено вимогу, повідомляють Нацдержслужбу (територіальний орган) протягом трьох робочих днів з дня виконання вимоги. Контроль за виконанням вимоги здійснює структурний підрозділ Нацдержслужби (територіальний орган), який готував вимогу.

2. Якщо права державного службовця, встановлені цим Законом, порушені керівником державної служби чи державним службовцем вищого органу або якщо ці особи створили перешкоди в реалізації прав державного службовця, він може подати скаргу із зазначенням фактів порушення його прав або перешкод у їх реалізації безпосередньо до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, за фактом подання держслужбовцем скарги та з метою перевірки фактів, викладених у ній, ініціює та проводить службове розслідування в Порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 393 (дія цього Порядку не поширюється на осіб, зазначених у ч. 3 ст. 3 Закону № 889, тобто на тих, до кого Закон № 889 не застосовується).

Водночас звертаємо увагу на те, що у скарзі державного службовця повинно обов’язково зазначатися:

— найменування та адреса уповноваженого органу, до якого подається скарга;

— інформація про державного службовця:

— прізвище, ім’я та по батькові;

— найменування посади;

— зворотна адреса;

— прізвище, ім’я та по батькові, найменування посади керівника державної служби в державному органі чи державного службовця вищого органу;

— факти, що призвели до порушення прав державного службовця, встановлених Законом, керівником державної служби в державному органі чи державним службовцем вищого органу або створення перешкод у їх реалізації;

— вимога про проведення службового розслідування;

— наявні у державного службовця рішення, які приймалися за результатами розгляду його скарг (висновки щодо проведення службових розслідувань), або їх копії.

Уповноважений орган протягом трьох робочих днів з дати надходження скарги державного службовця приймає рішення про проведення службового розслідування або відмову в розгляді скарги.

Рішення про відмову в розгляді скарги може бути прийнято в разі, коли скарга подана з порушенням вимог, зазначених вище. Таке рішення доводиться до відома державного службовця уповноваженим органом у письмовій формі із зазначенням підстав, а також порядку оскарження рішення.

За фактом подання скарги службове розслідування проводиться:

Нацдержслужбою — в державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;

територіальним органом Нацдержслужби — в державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, мм. Києва і Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення.

Строк проведення службового розслідування становить не більш як один місяць. Службове розслідування за фактом подання анонімної скарги не проводиться.

У разі потреби (отримання відповіді від інших органів, відсутності з поважних причин керівника державної служби в державному органі чи державного службовця вищого органу, стосовно якого проводиться службове розслідування (далі — державний службовець, стосовно якого проводиться службове розслідування)) зазначений строк може бути збільшений уповноваженим органом, але не більш як до двох місяців.

Строк проведення службового розслідування включає час вивчення, проведення аналізу та оцінювання матеріалів службового розслідування, підготовки та підписання висновку щодо його проведення.

Строк проведення службового розслідування не включає часу тимчасової втрати працездатності державним службовцем, стосовно якого проводиться службове розслідування, його перебування у відпустці або службовому відрядженні, відсутності з інших поважних причин, а також часу ознайомлення з висновком щодо проведення службового розслідування.

У разі виявлення порушень прав державного службовця або створення перешкод у їх реалізації винні у порушенні посадові особи повинні бути притягнуті до відповідальності, встановленої відповідним законодавством.

Увага! Порушені права державного службовця підлягають безумовному поновленню, а перешкоди в реалізації цих прав — усуненню!

Отже, нормами ст 11 Закону № 889 передбачено, що у разі порушення своїх прав або встановлення перешкод у їх реалізації держслужбовець може «піти» двома шляхами (і одним — запасним):

— якщо вищезазначені дії були здійснені, наприклад, безпосереднім керівником — звернутися до керівника державної служби державного органу, у якому він працює;

— якщо вищезазначені дії були здійснені керівником державної служби чи державним службовцем вищого органу — звернутися безпосередньо до Нацдержслужби;

— якщо держслужбовець не отримав від керівника державної служби в установлений строк (не пізніше 20 календарних днів) обґрунтованої відповіді на свою скаргу або не згоден з відповіддю — звернутися із відповідною скаргою до Нацдержслужби.

Заявник має право оскаржити рішення, дії чи бездіяльність державних органів та їх посадових осіб, що перешкоджають реалізації прав, наданих йому цим Законом, до суду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі