Теми статей
Обрати теми

Як установити оклади, надбавки держслужбовцям МДА після 01.05.2016 р.

Мацокін Андрій, головний редактор журналу «Держслужбовець», Бєлєвцова Людмила, експерт з питань оплати праці
Коментар до листа Мінсоцполітики від 27.05.2016 р. № 7696/0/14-16/13

У листі, що коментується, фахівці Мінсоцполітики виклали свою думку з приводу таких питань:

1. Чи виплачуються держслужбовцям надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови, доплата за науковий ступінь, надбавка за почесне звання після 01.05.2016 р.?

2. До якої групи оплати праці належать посади керівника апарату місцевої державної адміністрації (далі — МДА), заступника керівника апарату МДА, керівників структурних підрозділів МДА та їх заступників?

3. Як визначаються посадові оклади держслужбовців районних державних адміністрацій в м. Києві?

Розглянемо їх детальніше.

Держслужбовцю зі знанням іноземної мови, науковим ступенем або почесним званням старі надбавки та доплати з 1 травня 2016 року не належать?

З 01.05.2016 р. Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889) диктує нові умови оплати праці насамперед для держслужбовців. У зв’язку з цим виникло резонне запитання: чи можна із зазначеної дати держслужбовцям, на яких поширюється дія цього Закону, нараховувати надбавку за знання та використання в роботі іноземної мови, доплату за науковий ступінь, надбавку за почесне звання? Ідеться про ті виплати, які передбачені постановою КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268).

Із роз’яснення, наведеного в листі, що коментується, стає зрозуміло: з 01.05.2016 р. виплати, передбачені постановою № 268, не нараховуються держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889.

Далі подивимося на аргументи. Для цього звертаємо увагу на головний акцент листа, що коментується, стосовно складових зарплати держслужбовців з 01.05.2016 р.: «норми актів Кабінету Міністрів України, які визначали умови оплати праці державних службовців до набуття чинності Законом № 889, не застосовуються». Звісно, це — логічно! Водночас, постанову № 268 було розроблено задовго до набуття чинності Законом № 889 і з урахуванням такої логіки з 01.05.2016 р. виплати, передбачені постановою № 268 (у тому числі надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови, доплата за науковий ступінь, надбавка за почесне звання), не нараховуються держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889.

Якщо це так, то в ідеалі такий припис слід зафіксувати в самій постанові № 268. На що Мінсоцполітики в листі, що коментується, зазначає: з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до Закону № 889 розроблений проект постанови КМУ, якою передбачається визнати такими, що втратили чинність, деякі акти КМУ. Сподіваємося, що нормотворці «не наламають дров», адже ця постанова, як і раніше, застосовується для окремих працівників. Наприклад, її норми використовують при нарахуванні зарплати і тих же надбавок за знання та використання в роботі іноземної мови, доплати за науковий ступінь, надбавки за почесне звання, зокрема, посадових осіб і службовців органів місцевого самоврядування!

Нам слід з’ясувати ще одне питання: чи можна виплатити надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, доплати за науковий ступінь, надбавки за почесне звання, що передбачені Законом № 889 і входять до складу зарплати держслужбовців? Давайте з’ясовувати.

З 01.05.2016 р. оплату праці держслужбовців, на яких поширюється дія Закону № 889, здійснюють згідно зі ст. 50 — 52 цього Закону. Крім того, у 2016 році в цьому питанні слід також керуватися нормативними документами, розробленими під норми Закону № 889: постановою КМУ «Деякі питання оплати праці державних службовців в 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292 (далі — постанова № 292) і Положенням про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженим постановою КМУ від 06.04.2016 р. № 289 (далі — Положення № 289).

Так-от, у ст. 50 Закону № 889 визначені складові зарплати держслужбовця, оплата праці якого здійснюється згідно з цим Законом:

— посадовий оклад;

— надбавка за вислугу років;

— надбавка за ранг держслужбовця;

— виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця (при виконанні такого додаткового обсягу робіт);

— виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби (при виконанні такого додаткового обсягу робіт);

— премія (у разі її встановлення).

Саме на таку структуру зарплати держслужбовця згідно з новою нормативною базою вказує Мінсоцполітики в листі, що коментується.

Ми ж доповнимо цей перелік виплатами, які можуть здійснюватися держслужбовцям, що підпадають під дію Закону № 889, згідно з новою нормативною базою: грошова допомога при наданні щорічної основної відпустки (ст. 57), матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань (ч. 2 ст. 54), а також додаткові стимулюючі виплати (надбавка за інтенсивність праці та надбавка за виконання особливо важливої роботи), передбачені Положенням № 289.

Отже, з 01.05.2016 р. держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889, здійснюються виплати, передбачені цим Законом, постановою № 292 і Положенням № 289. Як бачимо, новою нормативно-оплатною базою також не передбачені надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови, доплата за науковий ступінь, надбавка за почесне звання. Це, на думку Мінсоцполітики, означає, що з 01.05.2016 р. вказані надбавки та доплати не можна виплачувати держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889. Але справедливості ради зауважимо, що існують окремі виняткові надбавки, які виплачуються держслужбовцям і після 01.05.2016 р. Про них окремо поговоримо в наступному коментарі до листа Мінсоцполітики від 03.06.2016 р. № 8072/0/14-16/13.

До якої групи оплати праці віднести посади керівників апарату МДА, їх заступників, керівників структурних підрозділів МДА?

Керівник апарату МДА та його заступник. Проблема з визначенням посадового окладу керівника апарату МДА та його заступника полягає в тому, що про них забули при віднесенні посад держоргану до відповідної групи оплати праці (ст. 51 Закону № 889 і постанова № 292). Але, незважаючи на це, зарплату їм нараховувати все ж потрібно.

Фахівці Мінсоцполітики в листі, що коментується, рекомендують посадовий оклад керівника апарату МДА визначати за групою 4 оплати праці на рівні керівника департаменту, а заступника керівника апарату МДА — за групою 5 оплати праці з відповідним посадовим окладом з урахуванням юрисдикції державних органів.

Керівники структурних підрозділів МДА та їх заступники. Зупинимося детальніше на питанні віднесення посад керівників структурних підрозділів МДА до відповідних груп оплати праці.

Постанова № 292 передбачає певну градацію у встановленні посадових окладів залежно від самостійності підрозділу (див. схему).

img 1

На жаль, визначення самостійності структурного підрозділу МДА в чинному законодавстві немає. Статтею 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.99 р. № 586-XIV (далі — Закон № 586) визначено, що склад МДА формують їхні голови, вони ж і визначають структуру адміністрації.

Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації затверджене постановою КМУ від 26.09.2012 р. № 887 (далі — постанова № 887). Пунктами 4 і 15 цієї постанови встановлено:

«Вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) і його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації.

<…>

Структурні підрозділи, створені як юридичні особи публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, власні бланки.»

Як бачимо, про статус самостійності — ані слова.

Статус самостійності згадується в постанові КМУ «Про впорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів і місцевих державних адміністрацій» від 12.03.2005 р. № 179 (далі — постанова № 179). У цій постанові визначені такі види самостійних підрозділів:

— управління (самостійний відділ) — структурний підрозділ одногалузевого або однофункціонального напрямку;

— самостійний сектор — структурний підрозділ, який створюється для виконання завдань за окремими напрямками діяльності органу виконавчої влади, функції якого неможливо поєднати з функціями інших структурних підрозділів.

Тобто згідно з постановою № 887 структурний підрозділ МДА може як мати статус юридичної особи публічного права, так і не мати такого статусу, а постановою № 179 самостійність визначена як функціональна спрямованість роботи підрозділу.

На нашу думку, у цьому питанні слід виходити з норм відповідного галузевого положення про конкретний структурний підрозділ або з питання підлеглості та функціонального навантаження.

Наприклад, Загальним положенням про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженим постановою КМУ від 26.11.2008 р. № 1040, визначено, що юридична служба органу виконавчої влади, підприємства створюється як самостійний структурний підрозділ. Зверніть увагу: самостійний, хоча вона й не створюється як юридична особа публічного права.

Те саме визначене і в наказі Мін’юсту від 10.02.2012 р. № 232/5, яким затверджено Типове положення про архівний підрозділ державного органу, органу місцевого самоврядування, державного і комунального підприємства, установи та організації.

Стосовно посад, які передбачені в апараті МДА, слід вказати, що ст. 44 Закону № 586 визначено: для правового, організаційного, матеріально-технічного та іншого забезпечення діяльності МДА, підготовки аналітичних, інформаційних та інших матеріалів, систематичної перевірки виконання актів законодавства і розпоряджень МДА, надання методологічної та іншої практичної допомоги МДА та органам місцевого самоврядування головою МДА створюється апарат МДА в межах виділених бюджетних коштів.

Тобто структурні підрозділи апарату МДА забезпечують основну діяльність районної державної адміністрації, не здійснюючи безпосередньо повноваження і компетенцію МДА. Але вони все одно є структурними, оскільки знаходяться в структурі МДА.

Тому, на нашу думку, посади начальника відділу економіки, освіти, культури, ЖКГ тощо та їх заступників слід віднести до груп 4 і 5 оплати праці відповідно.

У листі ж, що коментується, фахівці Мінсоцполітики вважають, що посади керівників структурних підрозділів та їх заступників в апараті МДА визначаються як для керівників структурних підрозділів у складі департаменту, служби, самостійного управління за групою 6 оплати праці.

Водночас це роз’яснення в частині керівників структурних підрозділів апарату МДА суперечить нормі, що викладена у другому реченні ч. 4 ст. 44 Закону № 586, якою передбачено, що керівники структурних підрозділів апарату МДА за умовами оплати праці прирівнюються до керівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів МДА.

Зауважимо, що у 2007 році це положення виключили із Закону № 586, але Конституційний Суд України визначив таке виключення неконституційним, тому на сьогодні воно все ж таки діє.

Виходячи з цього керівник структурного підрозділу апарату МДА може за умовами оплати праці прирівнюватися до групи 4 оплати праці за рішенням керівника державної служби (див. п. 4 Примітки до схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів, затвердженої постановою № 292).

Водночас фахівці Мінсоцполітики рекомендують відносити посади керівника структурного підрозділу апарату МДА та його заступників до групи 6 оплати праці. До речі, КМУ розроблено проект постанови «Про внесення змін до постанов КМУ від 6 квітня 2016 р. № 292 і від 5 квітня 2016 р. № 323» і передано на обговорення СПО об’єднання профспілок, в якому з цього питання викладена така сама позиція. Чи погодиться СПО об’єднання профспілок з такою позицією і чи буде прийнято постанову КМУ з тим текстом, який закладений у проект, покаже час. Ну а ми зі свого боку обов’язково повідомимо вам про остаточне вирішення цього наболілого питання.

Як визначаються посадові оклади держслужбовців районних державних адміністрацій у м. Києві?

Згідно зі схемою посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці, визначеною в додатку 1 до постанови № 292, посадові оклади держслужбовців визначаються з урахуванням юрисдикції державних органів:

— уся територія України (колонка 3);

— територія однієї або декількох областей, м. Києва або м. Севастополя (колонка 4);

— територія одного чи декількох районів, міст обласного значення (колонка 5).

Причому чим ширшою є юрисдикція держоргану, тим відповідно більшим є розмір посадового окладу держслужбовця.

Запитання полягає в такому: за якою колонкою визначати розміри посадових окладів держслужбовців РДА в м. Києві — за колонкою 4 чи колонкою 5?

Відповідь фахівців Мінсоцполітики така: посадові оклади держслужбовців РДА в м. Києві потрібно визначати за колонкою 5.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі