(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
4/27
Держслужбовець
Держслужбовець
Червень , 2017/№ 6

Утворення та ліквідація районів: перспективи і наслідки

http://tinyurl.com/y5sup997
На сторінках нашого видання ми інколи розглядаємо матеріали, які стосуються проектів законодавчих актів, але часто-густо вони змінюються протягом їх розгляду у Парламенті і на «виході» можемо отримати взагалі «новий» документ. У цьому номері ми зробили виняток. І якщо ви на цій сторінці, то майте на увазі, читати будете про проект проекту Закону, який поки що навіть не зареєстрований у Верховній Раді України, але вже встиг наробити галасу.
Йдеться про проект Закону України «Про порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж». На наш погляд, мало хто з представників місцевого самоврядування і органів виконавчої влади на місцях може залишатися осторонь запропонованих у законопроекті нововведень, оскільки торкнуться вони у майбутньому кожного (якщо, звісно, його буде прийнято).

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 157 — Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 р. № 157-VIII.

Проект Закону — проект Закону України «Про порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж».

ПРО ПРОЕКТ ЗАКОНУ

Отже, основною метою проекту Закону є визначення порядку утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж у процесі формування об’єднаних територіальних громад відповідно до Закону № 157.

Так, ст. 1 проекту Закону визначає умови для утворення, ліквідації району, встановлення і зміни його меж. В її ч. 1, зокрема, зазначається, що утворення нового району здійснюється шляхом:

по-перше, об’єднання в один район територій двох і більше суміжних районів чи їх частин;

— по-друге, визначення нового адміністративного центру району.

При цьому ч. 2 цієї ж статті уточнюється, що при утворенні нового району шляхом об’єднання в один район територій двох і більше суміжних районів здійснюється ліквідація району (районів), які увійшли до складу новоутвореного району.

Також звертаємо вашу увагу на те, що проект Закону (ч. 3 ст. 1) визначив підставу, за наявності якої має відбутися обов’язкове утворення нового району шляхом об’єднання в один район територій двох і більше суміжних районів. Це створення в одному з цих районів територіальної громади (територіальних громад) у порядку, визначеному Законом № 157, яка відповідає Перспективному плану формування спроможних громад чи визнана КМУ спроможною, і при цьому:

— більше половини населення району входить до такої об’єднаної територіальної громади (об’єднаних територіальних громад);

— адміністративний центр району є адміністративним центром об’єднаної територіальної громади чи є містом республіканського АР Крим, обласного значення.

Частиною 4 ст. 1 проекту Закону передбачається, що при утворенні нового району встановлюються його межі. При цьому означено, що межі новоствореного району визначаються по зовнішніх межах територій міських, сільських, селищних рад, що в нього входять.

Без утворення ж нового району зміна меж районів відбувається шляхом віднесення частини території одного району до іншого (ч. 5 ст. 1 проекту Закону).

Увага! Частиною 6 ст. 1 проекту Закону визначено, що назва району, як правило, є похідною від назви його адміністративного центру.

Тепер щодо порядку утворення, ліквідації району, встановлення і зміни меж районів. Він встановлений ст. 2 проекту Закону.

Так, ч. 1 вказаної статті визначено, що утворення, ліквідація району, встановлення і зміна меж районів здійснюються ВРУ шляхом прийняття відповідного закону.

ПРАВОВІ НАСЛІДКИ

Слід вказати, що проект Закону не лише окреслив умови та порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж, а також визначив правові наслідки таких «подій». Вони наведені в ст. 3 проекту Закону.

Так, у ч. 1 вказаної статті зазначається, що райони вважаються утвореними, ліквідованими, такими, де встановлені чи змінені межі, після набуття чинності відповідним законом.

Увага! Передбачається, що при ліквідації району в порядку, визначеному законодавством, ліквідовуються районна рада, її апарат, районна державна адміністрація, районні територіальні органи центральних органів виконавчої влади.

Можливо, в когось виникне запитання: «А як же бути депутатам, яких було обрано до районних рад, які ліквідуються?». Відповідь на нього міститься в ч. 2 ст. 3 проекту Закону, де зазначається, що депутати районної ради району, що ліквідовується, продовжують виконувати свої повноваження до чергових місцевих виборів у складі районної ради району, до складу якого включено район, що ліквідовується. Голова районної ради, що ліквідовується, стає заступником голови районної ради району, до складу якого включено район, що ліквідовується. Питання про його звільнення з цієї посади може ставитись не раніше ніж через півроку після ліквідації району.

Дещо інша ситуація у випадках зміни меж районів без утворення нового району. У цій ситуації визначено, що депутати відповідних районних рад виконують свої обов‘язки до чергових місцевих виборів.

Також ч. 4 ст. 3 проекту Закону встановлено, що районні бюджети районів, що ліквідовуються, виконуються окремо до кінця бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цією частиною. Які ж це особливості? Власне, нічого нового. Відповідь аналогічна тій, яка передбачена у випадку утворення об’єднаної територіальної громади, і полягає вона в тому, що до завершення періоду окремого виконання районних бюджетів районів, що ліквідовуються, функції головного розпорядника, розпорядника бюджетних коштів районних бюджетів районів, що ліквідовуються, продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі голови районної державної адміністрації району, до складу якого включено район, що ліквідовується, керівників її структурних підрозділів, інших керівників бюджетних установ.

Також районній раді новоствореного району надається можливість вносити зміни до рішень про районні бюджети, які ліквідовуються.

Тепер щодо залишків коштів: передбачається, що залишки коштів на кінець бюджетного періоду районних бюджетів районів, що ліквідовуються, перераховуються до районного бюджету району, до складу якого включено район, що ліквідовується, на підставі платіжних доручень за підписом голови районної державної адміністрації району, до складу якого включено район, що ліквідовується.

За аналогією з утворенням об’єднаних територіальних громад було застосовано також інститут правонаступництва. Так, ч. 6 ст. 3 проекту Закону передбачено, що районна рада новоствореного району є правонаступником прав та обов’язків районної (районних) рад району (районів), що ліквідовуються, з дня ліквідації району (районів).

Майно, яке перебувало у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст району, який ліквідовується, переходить у власність територіальної громади за місцем його розміщення, крім майна, яке передається до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст новоствореного району для виконання повноважень, визначених законодавством. Порядок передачі майна визначається Кабінетом Міністрів України.

Власне, це і всі норми, які віднайшли своє закріплення в проекті Закону. Відтепер залишається лише чекати, чи буде його прийнято та в якому вигляді. Адже, при 366 об’єднаних громадах, які утворилися станом на кінець 2016 року, щонайменше 50 районів уже підлягають реформуванню.

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
порядок утворення районів, порядок ліквідації районів, встановлення меж районів, зміна меж районів додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті