Теми статей
Обрати теми

Щодо набуття повноважень сільськими, селищними, міськими головами

Федченко Леся, юрист
У березні набрав чинності прийнятий Верховною Радою України 09.02.2017 р. Закон № 1850-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів». Цим документом внесено зміни до законів України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» та від 14.07.2015 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори». Що саме змінилося — розповімо у цій статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 280 — Закон України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Закон № 595 — Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 р. № 595-VIII.

Закон № 1850 — Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів» від 09.02.2017 р. № 1850-VIII.

У ЗАКОНІ № 280

По-перше, викладено у новій редакції перше речення ч. 1 ст. 42 Закону № 280, яка саме й визначає момент початку повноважень сільського, селищного, міського голови.

Порівняємо редакції ч. 1 ст. 42 Закону № 280 до та після внесення змін:

До внесення змін

Після внесення змін

1. Повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону

1. Повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону

По-друге, зазнало змін перше речення абз. 2 ч. 2 ст. 46 Закону № 280, що регламентує порядок скликання та проведення сесії ради, зокрема першої сесії ради.

Порівняємо редакції ч. 2 ст. 46 Закону № 280 до та після внесення зазначених змін:

2. Перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до статті 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.

У разі якщо на час проведення першої сесії відповідний сільський, селищний, міський голова не обраний, про що на сесії ради інформує голова територіальної виборчої комісії, рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості трьох — п’яти осіб. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання секретаря ради. З часу обрання секретаря ради він головує на пленарних засіданнях ради

2. Перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до статті 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.

У разі якщо на час проведення першої сесії відповідний сільський, селищний, міський голова не зареєстрований відповідно до закону про місцеві вибори, про що на сесії ради інформує голова територіальної виборчої комісії, рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості трьох — п’яти осіб. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання секретаря ради. З часу обрання секретаря ради він головує на пленарних засіданнях ради

У ЗАКОНІ № 595

Цей Закон зазнав лише однієї зміни, що стосується п. 6 ч. 1 ст. 24 цього Закону.

Порівняємо редакції:

До внесення змін

Після внесення змін

Стаття 24. Повноваження Центральної виборчої комісії

1. Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію»:

<...>

6) у разі невиконання відповідною територіальною виборчою комісією вимог цього Закону щодо встановлення в порядку та строки, визначені цим Законом, результатів відповідних місцевих виборів встановлює результати таких місцевих виборів. Порядок транспортування до Центральної виборчої комісії виборчої документації від відповідної територіальної виборчої комісії встановлюється Центральною виборчою комісією

<...>

Стаття 24. Повноваження Центральної виборчої комісії

1. Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію»:

<...>

6) у разі невиконання відповідною територіальною виборчою комісією вимог цього Закону щодо встановлення в порядку та строки, визначені цим Законом, результатів відповідних місцевих виборів та/або реєстрації обраних депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост встановлює результати таких місцевих виборів та/або приймає рішення щодо реєстрації відповідних осіб. Порядок транспортування до Центральної виборчої комісії виборчої документації від відповідної територіальної виборчої комісії встановлюється Центральною виборчою комісією

<...>

Виходячи з тексту Пояснювальної записки до відповідного законопроекту внесені зміни були зумовлені необхідністю усунення прогалин у чинному законодавстві щодо набуття повноважень сільськими, селищними, міськими головами.

Як ідеться у Пояснювальній записці, чинне законодавство пов’язує проведення першої сесії новообраної сільської, селищної, міської ради з реєстрацією новообраних депутатів відповідної ради.

Інакше кажучи, набуття повноважень новообраних депутатів пов’язане з їх реєстрацією відповідною територіальною виборчою комісією. Проте стосовно сільського, селищного, міського голови такої вимоги прямо не було передбачено. Законотворці виправили цю неточність.

У своїх зауваженнях до законопроекту № 4110 Головне юридичне управління Верховної Ради України, зокрема, звернуло увагу (як, мабуть, і ви, шановні читачі) на невідповідність внесеної до ст. 42 Закону № 280 зміни в частині складення сільським, селищним, міським головою присяги відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» ч. 6 ст. 11 нині чинного Закону України від 07.06.2001 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Як ви знаєте, ця норма наразі передбачає, що на сесії відповідної ради складають Присягу особи, які вперше були обрані на посади сільських, селищних, міських голів. Цілком ймовірно, що законотворці при розробці законопроекту № 4110 мали на увазі норму ч. 2 ст. 73 законопроекту № 2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування», відповідно до якої «присяга виголошується та підписується із зазначенням дати складення особою, яка обрана на посаду на місцевих виборах, невідкладно після оголошення відповідною територіальною комісією щодо її обрання та реєстрації на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради».

Одночасно з цим Головним юридичним управлінням Верховної Ради України було зазначено, що законопроект № 4110 повинен набирати чинності не з дня, наступного за днем його опублікування, а не раніше дня набрання чинності як законом законопроектом № 2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування» у разі його ухвалення Парламентом.

Але, як бачите, Закон № 1850 прийнято саме у такому вигляді, і він вже набрав чинності, незважаючи на цю суперечність норм. Тож щоб набути повноважень у передбачений законодавством спосіб, сільському, селищному, міському голові, який вже не вперше обирається на цю посаду, доведеться складати присягу кожного разу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі