Лист Міністерства соціальної політики України «Щодо виплати посадовим особам місцевого самоврядування допомоги для оздоровлення при поділі щорічної основної відпустки на частини» від 12.06.2018 р. № 1006/0/101-18

В обраному У обране
Друк
Держслужбовець Липень, 2018/№ 7
Лист Міністерства соціальної політики України від 12.06.2018 р. № 1006/0/101-18.

Міністерство соціальної політики розглянуло лист щодо виплати посадовим особам місцевого самоврядування допомоги для оздоровлення при поділі щорічної основної відпустки на частини і в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до підпункту 3 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» керівникам органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів у межах установленого фонду оплати праці надано право надавати працівникам допомогу для оздоровлення при наданні щорічної відпустки у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника.

Згідно зі статтею 12 Закону України «Про відпустки» щорічну основну відпустку на прохання працівника може бути поділено на частини будь-якої тривалості за умови, що основна безперервна її частина становитиме не менше 14 календарних днів. При цьому ця частина відпустки не обов’язково повинна бути першою її частиною.

У випадку поділу щорічної основної відпустки на частини допомога для оздоровлення у розмірі середньомісячної заробітної плати виплачується за заявою працівника один раз на рік при наданні будь-якої з частин щорічної основної відпустки.

Якщо допомога для оздоровлення була виплачена до частини щорічної основної відпустки, вважаємо, що підстав для виплати допомоги до другої частини цієї відпустки немає незалежно від часу її надання.

Водночас зазначаємо, що листи Міністерства не є нормативно-правовими актами, за своєю природою вони носять інформаційний, роз’яснювальний та рекомендаційний характер і не повинні встановлювати нових правових норм.

Директор Департаменту заробітної плати та умов праці О. Товстенко

коментар до листа Мінсоцполітики від 12.06.2018 р. № 1006/0/101-18

ПОСАДОВА ОСОБА ОМС ВИКОРИСТОВУЄ ЩОРІЧНУ ОСНОВНУ ВІДПУСТКУ ЧАСТИНАМИ В РІЗНИХ КАЛЕНДАРНИХ РОКАХ: КОЛИ ВИПЛАТИТИ «ОЗДОРОВЧІ»

Перш ніж прокоментувати відповідь фахівців Мінсоцполітики на наш запит, наведемо його:

«Посадова особа місцевого самоврядування має право на щорічну відпустку тривалістю 30 календарних днів за восьмий робочий рік з 08.02.2017 р. по 07.02.2018 р. Цей працівник скористався першою частиною щорічної відпустки за восьмий робочий рік тривалістю 20 календарних днів з 04.08.2017 р. по 23.08.2017 р. з виплатою допомоги для оздоровлення.

Тепер посадовій особі МС надається друга частина щорічної відпустки за восьмий робочий рік тривалістю 10 календарних днів з 04.06.2018 р. по 13.06.2018 р. Цей працівник написав заяву на виплату йому допомоги для оздоровлення при наданні щорічної відпустки з 04.06.2018 р. по 13.06.2018 р.

Чи допустимо посадовій особі МС виплатити допомогу для оздоровлення при наданні другої частини щорічної відпустки за восьмий робочий рік з 08.02.2017 р. по 07.02.2018 р. у червні 2018 року, враховуючи, що при наданні першої частини щорічної відпустки за цей же робочий рік у серпні 2017 року йому вже надавалася допомога для оздоровлення? Чи для отримання допомоги для оздоровлення у 2018 році посадова особа МС повинна скористатися щорічною відпусткою за поточний дев’ятий робочий рік з 08.02.2018 р. по 07.02.2019 р.?»

Отже, давайте спочатку подивимося, що записано в чинному законодавстві з приводу надання допомоги для оздоровлення посадовим особам МС.

Згідно зі ст. 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III (далі — Закон № 2493) посадовій особі місцевого самоврядування надається щорічна відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законами України не передбачено більшу тривалість відпустки, з виплатою допомоги для оздоровлення в розмірі посадового окладу.

Водночас у п.п. 3 п. 2 постанови КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268) зазначено, що керівникам органів місцевого самоврядування надано право в межах затвердженого фонду оплати праці надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань і допомогу для оздоровлення при наданні щорічної відпустки в розмірі, що не перевищує середньомісячної зарплати посадової особи МС.

Про розмір допомоги для оздоровлення при наданні щорічної відпустки посадовим особам МС роз’яснено в листах Мінсоцполітики від 11.09.2013 р. № 10212/0/14-13/13 і від 26.02.2008 р. № 87/13/84-08: допомога для оздоровлення при наданні щорічної відпустки посадовій особі МС повинна виплачуватися у розмірі посадового окладу, а за наявності коштів ця допомога може бути надана в розмірі, що не перевищує середньомісячної зарплати такої посадової особи. Тобто у ст. 21 Закону № 2493 і п.п. 3 п. 2 постанови № 268 йдеться про одну й ту ж допомогу для оздоровлення, виплата якої у розмірі посадового окладу є обов’язковою. А якщо є кошти, її можна видати в розмірі, що не перевищує середньомісячної зарплати.

Під час формування фонду оплати праці на рік для кожного посадової особи МС передбачається допомога для оздоровлення (див. лист Мінсоцполітики від 11.09.2013 р. № 10212/0/14-13/13).

Механізм надання щорічних відпусток посадовим особам МС врегульовано загальними нормами Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР (далі — Закон № 504). Тому він поширюється і на щорічні відпустки посадових осіб МС. При цьому у ст. 12 Закону № 504 визначено: щорічна відпустка на прохання працівника може бути розділена на частини будь-якої тривалості за умови, що її основна безперервна частина складає не менше 14 календарних днів.

Усе. Більше жодних додаткових вимог до виплати допомоги для оздоровлення посадовим особам МС чинне законодавство не висуває. Водночас формулювання висновку з вищезгаданого листа Мінсоцполітики від 11.09.2013 р. № 10212/0/14-13/13 дає підстави вважати, що при виплаті допомоги для оздоровлення посадовим особам МС треба відстежувати, за який робочий рік надається щорічна відпустка. Наведемо цитату із зазначеного листа:

«У разі поділу щорічної відпустки на частини допомога для оздоровлення може виплачуватися посадовій особі МС при наданні однієї (будь-якої) частини щорічної відпустки за відповідний період роботи за заявою цієї посадової особи.»

Тому у нас і виникло запитання щодо такої ситуації: чи можна посадовій особі МС за її заявою виплатити допомогу для оздоровлення при наданні другої частини щорічної відпустки у 2018 році, якщо до першої частини щорічної відпустки за цей робочий рік їй вже виплачувалася допомога для оздоровлення у 2017 році? Чи для отримання допомоги для оздоровлення у 2018 році посадова особа МС має скористатися щорічною відпусткою (хоча б один день) за поточний робочий рік, до якого ще не виплачувалася допомога для оздоровлення?

Відповідь фахівців Мінсоцполітики в листі, що коментується, така: якщо допомога для оздоровлення була виплачена до частини щорічної основної відпустки, то підстав для виплати допомоги до іншої частини цієї відпустки немає незалежно від часу її надання. Інакше кажучи, стосовно нашої ситуації, для того, щоб посадова особа МС отримала право на допомогу до відпустки у 2018 році, їй необхідно використати хоча б один день за поточний робочий рік з 08.02.2018 р. по 07.02.2019 р.

Відзначимо, що така відповідь нас щиро здивувала. Чому? А тому, що зовсім нещодавно фахівці Мінсоцполітики в аналогічній ситуації, але тільки щодо держслужбовців, відповіли абсолютно по-іншому. Про це зазначено в листі Мінсоцполітики від 07.12.2017 р. № 23966/0/2-17/28 («ОП», 2018, № 9, с. 5). У ньому, а також у коментарі фахівця Мінсоцполітики до нього, зазначено, що держслужбовцеві грошова допомога виплачується один раз на календарний рік до частини щорічної основної відпустки, зазначеної в його заяві. При цьому не має значення, яка частина щорічної основної відпустки і за який робочий рік використовується.

Логічно, що підхід до надання допомоги до відпустки, яка виплачується посадовій особі МС, має бути таким же, як і для держслужбовців. І головними аргументами на користь такої думки є такі:

— на кожен бюджетний рік планується одна допомога до відпустки для посадової особи МС;

— чинне законодавство не містить додаткових вимог щодо виплати допомоги до відпустки, окрім того, що виплатити її можна до щорічної відпустки і розмір її складає посадовий оклад, але якщо є кошти — не більше середньомісячної зарплати.

Тому якщо ви готові обстоювати свою думку перед перевіряючими, можете взяти їх на озброєння.

Тетяна РУДА, експерт з питань оплати праці»

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити