Згідно з частиною 2 ст. 50 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889 (далі — Закон № 889, цим Законом змінено правила визначення складових зарплати державних службовців) заробітна плата державного службовця складається з:
1) посадового окладу;
2) надбавки за вислугу років;
3) надбавки за ранг державного службовця;
4) виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця;
5) виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою;
6) премії (у разі встановлення).
Статтею 52 Закону № 889 визначено умови нарахування надбавок, доплат та премій.
Таким чином, з 01.05.2016 р. оплату праці держслужбовців, на яких поширюється дія Закону № 889, здійснюють згідно зі ст. 50 — 52 цього Закону.
З урахуванням зазначеного та з метою розроблення механізму здійснення таких виплат були розроблені відповідні нормативні акти.
Так, з 01.05.2016 р. держслужбовці, оплата праці яких повинна проводитися згідно із Законом № 889, не користуються положеннями постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268, яка втратила для них чинність!
Відповідно до Закону № 889 схема посадових окладів на посадах державної служби визначається щороку Кабінетом Міністрів України. Для 2016 року — це постанова Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році».
На 2017 і 2018 рік основні працеоплатні питання визначає постанова Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року № 15 «Питання оплати праці працівників державних органів» (зі змінами).
Щодо виплат за додаткове навантаження. Частиною 2 ст. 1 Закону № 889 визначено, що державний службовець — це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі — державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження.
Частиною 1 ст. 2 Закону № 889 визначено, що посада державної служби — визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу з установленими відповідно до законодавства посадовими обов’язками в межах повноважень. Цією ж частиною визначено, що рівнозначна посада — посада державної служби, що належить до однієї групи оплати праці з урахуванням юрисдикції державного органу.
З урахуванням цих норм Законом № 889 визначено правила переведення державних службовців і механізмів виконання обов'язків тимчасово відсутнього державного службовця чи обов'язків за вакантною посадою на інших державних службовцв.
Так, переведення держслужбовця на вищу за групою оплати праці посаду здійснюється за конкурсною процедурою, без конкурсу — на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду. Переведення здійснюється лише за згодою державного службовця. У разі переведення державного службовця на іншу посаду йому виплачується заробітна плата, що відповідає посаді, на яку його переведено. Зверніть увагу, що переведення на іншу посаду передбачає зміну основних посадових обов'язків, що, у свою чергу, тягне за собою застосування процедури зміни істотних умов служби!
У разі коли переведення держслужбовця з посади на посаду не відбувається, то застосовується процедура виконання обов’язків іншого, відсутнього, працівника.
Так, ст. 52 Закону № 889 передбачено, що:
— за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця керівником державної служби державному службовцю, який виконуватиме обов'язки, за поданням його безпосереднього керівника встановлюється виплата у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця;
— за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою керівником державної служби державним службовцям, між якими здійснено розподіл обов’язків за вакантною посадою, за поданням безпосереднього керівника встановлюються виплати пропорційно додатковому навантаженню за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою.