Теми статей
Обрати теми

Розміри окладів працівників держорганів у 2019 році: нюанси визначення

Мирний Іван, експерт з питань трудового права
Нарешті Уряд затвердив «оплатні» умови для працівників держорганів на 2019 рік. Як і очікувалося, у схемах посадових окладів зазначені не конкретні розміри окладів, а коефіцієнти співвідношення до мінімального посадового окладу. Тож розміри окладів доведеться розраховувати самостійно. Які у цій процедурі є нюанси, читайте у сьогоднішній статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про Держбюджет-2019 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» від 23.11.2018 р. № 2629-VIII.

Закон про держслужбу — Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Постанова № 15 — постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15.

Постанова № 102 — постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо впорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2019 році» від 06.02.2019 р. № 102.

Постанова № 304 — постанова КМУ «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» від 20.04.2016 р. № 304.

Постанова № 784 — постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 р. № 304» від 12.09.2018 р. № 784.

Порядок № 100 — Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ

ПМПО — прожитковий мінімум для працездатної особи.

В абз. 1 ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу зазначено, що схема посадових окладів на посадах держслужби визначається щорічно Кабміном при підготовці проекту закону про держбюджет на відповідний рік. Для 2019 року (як і для двох минулих років) таким нормативним документом є постанова № 15.

Постановою № 102 (набрала чинності 16 лютого 2019 року, але застосовується з 01 січня 2019 року) до постанови № 15 були внесені зміни, якими передбачається встановлення нових розмірів посадових окладів на 2019 рік для держслужбовців, працівників держорганів, які виконують функції з обслуговування, і працівників патронатних служб держорганів. Про них і поговоримо далі.

ОКЛАДИ ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ

Постановою № 102 для цього року затверджено Схему посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів у 2019 році (далі — Схема посадових окладів — 2019).

На відміну від минулого року, у Схемі посадових окладів — 2019 зазначені не конкретні розміри посадових окладів, а коефіцієнти співвідношення до мінімального посадового окладу. Самі ж розміри посадових окладів потрібно визначити шляхом множення мінімального окладу на відповідний коефіцієнт.

Нагадаємо, що з 01.01.2019 р. набрав чинності абз. 2 ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу, який встановлює, що мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або декількох районів, міст обласного значення, не може бути менше 2 ПМПО на 1 січня календарного року. Тобто з 1 січня 2019 року мінімальний оклад держслужбовця мав би становити 3842 грн. (1921 грн. х 2).

Але не все так просто. Своє слово у цьому питанні сказав Закон про Держбюджет-2019. Так у п. 8 Прикінцевих положень цього Закону передбачено, що у 2019 році для визначення посадових окладів, зарплати, грошового забезпечення працівників державних органів як розрахункова величина застосовується ПМПО, встановлений на 01.01.2018 р., тобто 1762 грн. Отже, мінімальний посадовий оклад держслужбовців з 01.01.2019 р. складає 3524 грн. (1762 грн. х 2).

Мінімальний розмір посадового окладу держслужбовця з 01.01.2019 р. дорівнює 3524 грн.

Саме така цифра закладена в Схему посадових окладів-2019. Про це зазначено в примітці 1 до цієї Схеми.

Отже, враховуючи зазначене, розміри окладів держслужбовців у 2019 році визначаються таким чином: мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення (3524 грн.), множать на відповідний коефіцієнт (зазначений у схемі посадових окладів).

Крім того, приміткою 1 до Схеми посадових окладів — 2019 передбачено правило щодо округлення окладів. Так, якщо посадовий оклад визначено у гривнях з копійками, цифри до 4,99 відкидаються, від 5 і вище — округлюються до 10 гривень.

Зверніть увагу: таке округлення не застосовують для мінімального розміру посадового окладу групи 9. Тобто розмір мінімального посадового окладу спеціаліста державного органу території одного або кількох районів, міст обласного значення становить 3524 грн. Округлювати його не потрібно.

Розглянемо приклад.

Приклад 1. Посадовий оклад головного спеціаліста держоргану (вся територія України) без округлення становить:

3524 грн. х 2,27 = 7999,48 грн.

Тобто отримали оклад у гривнях з копійками. Але гривні у розмірі 5 і вище закруглюють до 10 грн.

Отже, оклад головного спеціаліста, який потрібно встановити у штатному розписі держоргану, становить 8000 грн.

ОКЛАДИ «ОБСЛУГОВУЮЧИХ» ПРАЦІВНИКІВ

Також постановою № 102 для 2019 року затверджено Схему посадових окладів працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, з урахуванням юрисдикції державних органів і працівників Управління адміністративних будинків Господарсько-фінансового департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України, Управління адміністративними будинками Державного управління справами, Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України.

У ній, як і в ситуації з держслужбовцями, замість окладів зазначені коефіцієнти співвідношення до мінімального посадового окладу (3524 грн.).

Відповідно, й алгоритм розрахунку посадових окладів для «обслуговуючих» працівників аналогічний до порядку визначення окладів для держслужбовців: мінімальний розмір посадового окладу (3524 грн.) слід помножити на відповідний коефіцієнт.

ОКЛАДИ ПЕРШИХ ЗАСТУПНИКІВ КЕРІВНИКІВ

Згідно з приміткою 4 до Схеми посадових окладів — 2019 посадові оклади перших заступників керівників самостійних структурних підрозділів (група 4) установлюються на 3 % нижче від посадового окладу керівника відповідного самостійного структурного підрозділу.

Отже, для того, щоб встановити оклади таким працівникам, потрібно оклад безпосереднього керівника, на підставі якого визначають розмір окладу першого заступника, зменшити на 3 %. Проте при розрахунку окладів першим заступникам керівників самостійних структурних підрозділів держорганів виникає питання щодо необхідності їх округлення (після зменшення на 3 %), адже примітка 4 не містить жодних пояснень з цього приводу.

Розглянемо приклад.

Приклад 2. Розмір посадового окладу керівника самостійного управління, служби держоргану (вся територія України) становить:

3524 грн. х 3,46 = 12193,04 (грн.)

При цьому відповідно до примітки 1 до Схеми посадових окладів — 2019, у разі коли посадовий оклад визначено у гривнях з копійками, цифри до 4,99 відкидаються, від 5 і вище — округлюються до 10 гривень. Тому оклад із округленням становить 12190 грн.

Розрахуємо посадовий оклад першого заступника керівника самостійного управління, служби (вся територія України):

12190 грн. - (12190 х 3 %) = 11824,30 грн.

Як бачимо, у результаті розрахунку ми отримали оклад у гривнях з копійками. У зв’язку з цим і виникло запитання щодо округлення.

Зауважимо, що Мінсоцполітики на своєму офіційному сайті (msp.gov.ua) надало роз’яснення, згідно з яким у вищенаведеного випадку оклади округлювати не потрібно. А отже, першим заступникам керівників самостійних структурних підрозділів держорганів посадові оклади потрібно встановлювати у гривнях з копійками.

Але у нас із цього приводу виникли сумніви, адже оклади першим заступникам керівників самостійних структурних підрозділів аналогічним чином встановлюють не вперше. Так само їх визначали й до 2019 року (декілька років поспіль). І тоді схожих роз’яснень «працеоплатне» відомство не надавало. У зв’язку з цим наша редакція звернулась до Міністерства з відповідним запитом. Тільки-но ми отримаємо офіційну відповідь від Мінсоцполітики, то обов’язково вас з нею ознайомимо на сторінках нашого журналу. Тож стежте за публікаціями.

ОКЛАДИ «ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ-РЕФОРМАТОРІВ»

Відповідно до абз. 2 примітки 3 до Схеми посадових окладів — 2019 оклади держслужбовців 4 — 9 груп оплати праці, у тому числі фахівців з питань реформ, міністерств, НАДС, Державного агентства з питань електронного урядування, фахівців з питань реформ Секретаріату КМУ визначаються відповідно до цієї Схеми з коефіцієнтом 1,2.

Зауважимо, що в цьому випадку виникає запитання: для посад яких саме держслужбовців 4 — 9 груп оплати праці встановлюється підвищуючий коефіцієнт 1,2?

Адже деяких бухгалтерів держорганів формулювання «в тому числі» у вищенаведеній нормі збиває з пантелику. І, на їхню думку, коефіцієнт 1,2 застосовується до окладів усіх без винятку «держслужбовців-реформаторів», зазначених у 4 — 9 групах з оплати праці. Але це не так.

Підвищуючий коефіцієнт 1,2 застосовується виключно до посадових окладів «держслужбовців-реформаторів» міністерств, НАДС, Державного агентства з питань електронного урядування, Секретаріату КМУ.

У свою чергу, посадові оклади керівних працівників структурних підрозділів, головних та провідних спеціалістів Мін’юсту (крім фахівців з питань реформ), які здійснюють правову експертизу проектів нормативно-правових актів, державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, а також інших органів, визначаються відповідно до Схеми посадових окладів — 2019 з коефіцієнтом 1,45.

Як визначити оклад держслужбовця в разі застосування підвищуючого коефіцієнта (1,2, 1,45 тощо)? Дійте таким чином: мінімальний розмір посадового окладу (3524 грн.) множте на відповідний коефіцієнт (зазначений у Схемі посадових окладів — 2019.) та округлюйте за правилами, передбаченими приміткою 1 до Схеми посадових окладів — 2019. Далі визначений таким чином оклад множте на відповідний підвищуючий коефіцієнт.

І тут знову ж виникає запитання: чи потрібно після такого підвищення округлювати отриманий результат? Зокрема, у ситуації коли оклад визначається із застосуванням коефіцієнта 1,45.

Згідно із роз’ясненнями, наведеними Мінсоцполітики на офіційному сайті (msp.gov.ua), для такого випадку округлення не передбачено. Тобто ситуація схожа до порядку визначення окладів перших заступників керівників самостійних структурних підрозділів держорганів. Проте, як ми вже зазначали, щоб поставити крапку у цьому питанні, чекаємо на офіційну відповідь від Міністерства.

ОКЛАДИ ГОЛІВ МІСЦЕВИХ ДЕРЖАВНИХ АДМІНІСТРАЦІЙ ТА ЇХ ЗАСТУПНИКІВ

Нагадаємо, що з 04.10.2018 р. розміри посадових окладів голів місцевих державних адміністрацій та їх заступників залежать від розміру посадового окладу керівника державної служби в державному органі з урахуванням його юрисдикції. Відповідні зміни були внесені постановою № 784 до п. 1 постанови № 304.

Так, розмір посадового окладу голови відповідної держадміністрації та його заступників розраховують шляхом множення посадового окладу керівника державної служби в цьому органі на відповідний коефіцієнт співвідношення. Такі коефіцієнти для ОДА визначені в додатку 2 до постанови № 304, а для РДА — у додатку 3 до постанови № 304 (ср. ).

Оскільки постановою № 102 підвищено посадові оклади керівників державної служби, відповідно підвищилися й посадові оклади голів місцевих державних адміністрацій та їх заступників. Розмір посадового окладу керівника апарату ОДА, визначений Схемою посадових окладів — 2019, з 01.01.2019 р. становить 11100,00 грн., а розмір посадового окладу керівника апарату РДА — 8920,00 грн.

У таблиці нижче наведемо розміри посадових окладів керівників ОДА і РДА та їх заступників з 01.01.2019 р.

Розміри посадових окладів голів ОДА та їх заступників з 01.01.2019 р.

Найменування посади

Коефіцієнти співвідношень (додаток 2 до постанови № 304)

Посадові оклади, грн.

Голова обласної державної адміністрації, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

1,6

17760

Перший заступник голови обласної державної адміністрації, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

1,4

15540

Заступник голови обласної державної адміністрації, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

1,25

13875

Розміри посадових окладів голів РДА та їх заступників з 01.01.2019 р.

Найменування посади

Коефіцієнти співвідношень (додаток 3 до постанови № 304)

Посадові оклади, грн.

Голова районної, районної у місті державної адміністрації

1,6

14272

Перший заступник голови районної, районної у місті державної адміністрації

1,4

12488

Заступник голови районної, районної у місті державної адміністрації

1,25

11150

ПРОВОДИМО ПЕРЕРАХУНОК ТА КОРИГУВАННЯ ЗАРПЛАТИ «ЗАДНІМ ЧИСЛОМ»

У зв’язку з тим, що постанова № 102 уведена в дію «заднім числом», тобто з 1 січня 2019 року, керівники держорганів повинні затвердити нові штатні розписи станом на 01.01.2019 р. Але перераховувати потрібно не лише оклади. Слід відкоригувати й інші виплати, розмір яких залежить від підвищення окладів.

Відпускні. Як відомо, підвищення посадових окладів працівників на законодавчому рівні впливає на проведення коригування їх заробітної плати під час розрахунку середнього заробітку відповідно до Порядку № 100. Так, згідно з абз. 1 п. 10 цього Порядку у випадках підвищення тарифних ставок і посадових окладів відповідно до актів законодавства як в розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, зарплата, включаючи премії та інші виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення. Якщо законодавче підвищення окладів відбулося в періоді збереження середнього заробітку, то за цим заробітком здійснюються нарахування тільки в частині, що стосується днів збереження середньої заробітної плати з дня підвищення тарифних ставок (окладів) (абз. 2 п. 10 Порядку № 100). Коефіцієнт коригування (підвищення) при цьому визначається шляхом ділення окладу, встановленого працівникові після підвищення, на його оклад (тарифну ставку) до підвищення.

Коригуванню підлягають усі виплати, що враховуються при обчисленні середнього заробітку.

Оскільки постанова № 102 оприлюднена із запізненням, це вплинуло на проведення коригування відпускних. Так, якщо ви вже нарахували та виплатили відпускні для відпусток, які почалися у січні-лютому 2019 року, доведеться їх переобчислити, враховуючи коефіцієнт підвищення окладів з 01.01.2019 р.

Проте при проведенні розрахунку відпускних враховуйте, що тільки премії включають до заробітку того місяця, на який вони припадають згідно з відомістю нарахування зарплати. Усі інші виплати відносять до місяців, за які вони нараховані (див. лист Мінсоцполітики від 09.12.2011 р. № 1105/13/81-11).

Матдопомога. Для матдопомоги (у розмірі середньомісячної зарплати), нарахованої та виплаченої у січні 2019 року, розраховувати коефіцієнт коригування не потрібно. Основною умовою для коригування виплат, які не є збереженням середнього заробітку (матдопомога, вихідна допомога, компенсація за невикористану відпустку), є тільки підвищення окладів в розрахунковому періоді.

А от якщо матдопомога була виплачена в лютому 2019 року до набрання чинності постанови № 102, то її слід переобчислити і відкоригувати виплати на коефіцієнт підвищення окладу. Адже в розрахунковому періоді (грудень 2018 року — січень 2019 року) було підвищення окладу.

Індексація. Оскільки оклади держслужбовців були підвищені з 1 січня 2019 року, нехай і із запізненням, для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2019 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2019 року.

У місяці підвищення окладів необхідно провести порівняльні розрахунки і визначити право працівника на подальшу індексацію. Для цього необхідно суму зарплатного підвищення порівняти із сумою індексації, яка складається в місяці підвищення окладу. Якщо сума зарплатного підвищення перевищить суму можливої індексації, то індексація не нараховується. Якщо ж суми зарплатного підвищення не вистачить, щоб перекрити суму можливої індексації, то визначають різницю між сумою можливої індексації та сумою підвищення (абз. 3 і 4 п. 5 Порядку № 1078).

Проаналізувавши нові розміри окладів, можна сказати: сума їх підвищення перевищила суму індексації, що складається в січні 2019 року (138,31 грн.). Тобто в січні індексацію не нараховують і цей місяць став новою точкою відліку, від якої відштовхуються для розрахунку коефіцієнтів індексації. Не індексують зарплату держслужбовців і в лютому та березні 2019 року.

Враховуючи, що постанова № 102 опублікована із запізненням, зарплату держслужбовцям за січень 2019 року нарахували виходячи зі старих окладів, а також індексацію за січень 2019 року від попереднього «базового» місяця (січень 2018 року). Оскільки нові оклади застосовують з 01.01.2019 р., слід відсторнувати суму індексації зарплати за січень.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі