Пункт 3 Типового положення про проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2001 р. № 1440 (далі — Типове положення), передбачає, що у період між атестаціями під час підбиття підсумків роботи органу за рік проводиться щорічна оцінка виконання посадовими особами місцевого самоврядування покладених на них обов’язків та завдань.
Атестація та щорічна оцінка за змістом мають відмінності, зокрема в частині покладених на них завдань. Атестація проводиться з метою підвищення ефективності діяльності посадових осіб місцевого самоврядування та відповідальності за доручену справу, а щорічна оцінка здійснюється з метою поліпшення добору та розстановки кадрів, розвитку ініціативи, планування кар’єри, вдосконалення процесу планування та організації діяльності як посадової особи, так і органу місцевого самоврядування в цілому, виявлення організаційних проблем.
Також атестація та щорічна оцінка мають відмінності в частині часових меж, які вони охоплюють. Тому проведення атестації не виключає проведення щорічної оцінки у році, в якому проводиться чергова атестація.
Особи, що не підлягають щорічному оцінюванню, визначені п. 1.6 Загальних методичних рекомендацій щодо проведення щорічної оцінки виконання посадовими особами місцевого самоврядування покладених на них завдань та обов’язків, затверджених наказом Головного управління державної служби України від 30.07.2004 р. № 102, зокрема:
— сільські, селищні, міські голови, голови та заступники голів районних у містах (у разі їх створення), районних, обласних рад;
— секретарі сільських, селищних, міських рад;
— працівники патронатної служби;
— особи, які перебувають на займаній посаді менше одного року, молоді спеціалісти;
— вагітні жінки чи жінки, які працюють менше одного року після виходу з відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами чи для догляду за дитиною;
— особи, прийняті на роботу на визначений термін.
Відповідно до ст. 42 і 55 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493 та п. 1.7 Загальних методичних рекомендацій щорічною оцінкою виконання сільським, селищним, міським головою покладених на нього обов’язків і завдань можна вважати його звіт про свою роботу перед територіальною громадою чи перед радою; щорічною оцінкою виконання головою районної у місті (у разі її створення) районної, обласної ради — звіт про свою діяльність перед радою.
Також відповідно до ст. 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. № 93-IV та п. 1.7 Загальних методичних рекомендацій про щорічне оцінювання щорічною оцінкою виконання заступником голови районної у місті (у разі її створення), районної, обласної ради, секретарем сільської, селищної, міської ради покладених на нього обов’язків і завдань можна вважати його звіт про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян.
Зазначимо, що необхідність щорічного оцінювання заступників голів районних у містах, районних, обласних рад є типовою помилкою при розробці на місцевому рівні Положення щодо проведення щорічної оцінки виконання посадовими особами місцевого самоврядування покладених на них обов’язків і завдань.
Враховуючи викладене, звертаємо увагу, що відповідно до Загальних методичних рекомендацій про оцінювання та Типового положення заступники голів районних у містах (у разі їх створення) та районних, обласних рад не підлягають щорічному оцінюванню, але мають проходити атестацію.