Одразу відповімо — НІ! За новими нормами не може староста бути депутатом відповідної ради!
А тепер обґрунтуємо чому.
Нормою ч. 2 оновленої ст. 511 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР* передбачено, що староста є членом виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради за посадою і працює в ньому на постійній основі.
* Далі — Закон «Про місцеве самоврядування».
А ч. 9 ст. 51 цього ж Закону визначено, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.
Тож, з урахуванням того, що тепер кандидатура старости затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови, слід мати на увазі таке:
якщо кандидатура старости буде запропонована і затверджена з числа депутатів відповідної ради, то депутатські повноваження такій особі потрібно буде скласти достроково;
якщо ж староста, призначений радою за новими нормами, буде обраний депутатом, зокрема на проміжних виборах, то повноваження старости мають бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.
Водночас, з урахуванням цих та інших норм, зазначимо, що староста може бути депутатом «чужої» ради, але не працювати в ній на постійній основі!
Також обґрунтуємо чому.
Щодо отримання старостою депутатського мандата в інших радах прямої заборони немає.
Водночас ч. 7 ст. 51 Закону «Про місцеве самоврядування» зазначає, що «На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.»
Частина 4 ст. 12 цього Закону визначає: «Сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю».
Наша позиція така: при вирішенні цього питання слід брати до уваги саме уточнюючу частину цієї норми «…щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.»
А про суміщення у ч. 4 ст. 12 Закону «Про місцеве самоврядування» зазначено, що голова не може «….суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю».
З урахуванням зазначеного робимо висновок, що депутатом «чужої» ради староста може бути.