Відпустки в ОМС: щорічна основна, «за стаж» тощо

Мацокін Андрій, головний редактор журналу "Держслужбовець", Мирний Іван, експерт з питань трудового права
Держслужбовець Серпень, 2020/№ 8
В обраному У обране
Друк
Так, цього року про відпустки ми почали згадувати дуже рано. Ну що ж поробиш, усьому виною коронавірус та карантин. Він не дав нам дуже розгулятися літом, але ще є місяць, щоб встигнути відпочити, а можливо, й запланувати відпустку на «бархатну» осінь! Тож давайте пройдемося «відпускними» особливостями для працівників органів місцевого самоврядування.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КЗпП Кодекс законів про працю від 10.12.71 р.

Закон про держслужбу Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Закон про відпустки Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

Закон № 2493 Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

Закон № 530 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 р. № 530-IX.

Порядок № 229 Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229.

Постанова № 250 постанова КМУ «Про порядок і умови надання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування додаткових оплачуваних відпусток» від 27.04.94 р. № 250.

Постанова № 268 постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Постанова № 1290 постанова КМУ «Про затвердження Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці» від 17.11.97 р. № 1290.

Порядок № 283 Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283.

Порядок № 16 Порядок застосування Списку № 1290-2, затверджений наказом Мінпраці від 30.01.98 р. № 16.

Наказ № 77 наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77.

Карантин у нашій країні знову продовжили. Цього разу до 31 серпня, тому багатьом доводиться використовувати відпустки, «приготовані» на потім. Адже саме відпустка є одним із законних способів не працювати під час поширення епідемії.

ЩОРІЧНА ОСНОВНА ВІДПУСТКА

Згідно з ч. 5 ст. 21 Закону № 2493 посадовим особам МС надається щорічна відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законами України не передбачено тривалішої відпустки.

Як бачимо, тільки посадовим особам МС гарантовано надання щорічної відпустки більшої тривалості. А от службовцям та «обслуговуючим» робітникам таке право не надається. А отже, вони можуть скористатися щорічною основною відпусткою загальної тривалості — 24 календарних дні.

«Оздоровчі» — це виплата допомоги на оздоровлення. Про «оздоровчу» допомогу для йдеться одразу у двох нормативних документах.

У Законі № 2493 сказано, що допомогу на оздоровлення виплачують у розмірі посадового окладу.

Водночас п.п. 3 п. 2 постанови № 268 передбачає право керівників ОМС у межах затвердженого фонду оплати праці виплачувати працівникам матеріальну допомогу на оздоровлення при наданні щорічної відпустки в розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника.

Тобто ця підзаконна норма дозволяє керівникові за наявності коштів прийняти рішення про виплату такої допомоги у розмірі середньомісячної зарплати. При цьому конкретний порядок надання матеріальної допомоги має бути встановлений у Положенні про надання працівникам матеріальної допомоги, яке є додатком до колективного договору.

Отже, «залізобетонно» допомога на оздоровлення обов’язково виплачується у розмірі посадового окладу, а у розмірі, що не перевищує середньомісячну зарплату, — не факт!

За таку можливість — фахівці Мінсоцполітики, і про це вони зазначають в листах від 16.10.2009 р. № 620/13/84-09, від 19.07.2010 р. № 671/13-84-10, від 11.09.2013 р. № 10212/0/14-13/13.

Проти — фахівці Нацдержслужби, і позицію свою вони обґрунтовують у роз’ясненні від 3 серпня 2020 року № 111-р/з «Щодо визначення розміру матеріальної допомоги при наданні щорічної відпустки посадовим особам місцевого самоврядування». Нацдержслужба обґрунтовує свою позицію тим, що постанова № 268 є підзаконним нормативно-правовим актом, і тому норма, визначена у Законі № 2493, є більш вагомою.

При цьому, коли щорічна відпустка ділиться на частини, матдопомога на оздоровлення виплачується працівнику один раз на рік при наданні будь-якої з частин щорічної відпустки. І тут обидва відомства єдині у своїй позиції.

Є ще один нюанс: якщо посадова особа МС використовує у поточному році відпустку за минулі роки, то потрібно відстежити цей момент. Адже, на думку Мінсоцполітики, висвітлену в листі від 12.06.2018 р. № 1006/0/101-18, якщо допомога для оздоровлення вже була виплачена до частини щорічної основної відпустки, то немає підстав виплачувати її до другої частини цієї відпустки, незалежно від часу її надання.

Тобто якщо частину відпустки за 2019 рік використано у 2019 році із виплатою «оздоровчих», то при використанні другої частини минулорічної відпустки вже у 2020 році посадова особа не має права на матдопомогу на оздоровлення. Для цього потрібно взяти хоча б один день відпустки за 2020 рік.

ДОПОМОГА НА ОЗДОРОВЛЕННЯ ІНШИМ ПРАЦІВНИКАм ОМС

Згідно з п.п. 3 п. 2 постанови № 268 допомога на оздоровлення виплачується працівникам ОМС, а це означає, що, крім посадових осіб, отримати її можуть ще й службовці. Але для них «оздоровча» допомога не є обов’язковою виплатою. Якщо керівник прийняв рішення надати її, то зробити це треба в розмірі, що не перевищує середньомісячної зарплати. Якщо ж коштів, передбачених у кошторисі на виплату такої допомоги, недостатньо, то її можна виплатити в меншому розмірі виходячи з фінансових можливостей.

Для робітників, які виконують функції з обслуговування в ОМС, виплата матдопомоги в розмірі середньомісячної зарплати передбачена п.п. «з» п. 2 наказу № 77. При цьому, оскільки така виплата є необов’язковою, то її виплачують за наявності коштів за рішенням керівника. Як бачимо, вид допомоги наказом № 77 не конкретизовано, тобто це може бути будь-яка матеріальна допомога, у тому числі й на оздоровлення до щорічної відпустки, яку може отримати робітник протягом календарного року. При цьому якщо «обслуговуючий» робітник отримає матеріальну допомогу при виході у відпустку, то інші види матдопомоги протягом поточного року йому вже не надають (див. лист Мінсоцполітики від 15.03.2016 р. № 272/13/84-16).

У питанні щорічних основних відпусток особливості полягають у тривалості щорічної основної відпустки для посадових осіб МС та виплаті «оздоровчих». Далі діють загальні правила: поділу, продовження, надання відпустки новачкам тощо. Про це ви можете дізнатися із журналу «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 15, с. 12.

Однак є ще й інші види відпусток. Далі поговоримо про них більш детально.

ДОДАТКОВА ВІДПУСТКА ЗА СТАЖ

Крім основної щорічної відпустки, посадові особи МС мають право ще й на додаткову оплачувану відпустку — за стаж служби в ОМС. Якщо такий стаж складає понад 10 років, то посадовій особі надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю до 15 календарних днів (ч. 6 ст. 21 Закону № 2493).

Конкретний механізм визначення її тривалості наведений у постанові № 250.

Так, у п. 1 цієї постанови зазначено: посадовим особам МС, які мають стаж служби в цих органах понад 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю 5 календарних днів, а починаючи з 11-го року ця відпустка збільшується на 2 календарних дні за кожний наступний рік. При цьому тривалість додаткової оплачуваної відпустки не може перевищувати 15 календарних днів.

ЯК ПРАВИЛЬНО ВИЗНАЧИТИ СТАЖ, ЯКИЙ ДАЄ ПРАВО НА ВІДПУСТКУ?

Згідно зі ст. 22 Закону № 2493 до стажу служби в ОМС зараховується період роботи на посадах, на які поширюється дія цього Закону, а також на посадах і в органах, час роботи у яких зараховується до стажу державної служби.

Оскільки при наданні відпустки маємо справу із довгостроковим періодом (більше 10 років), то слід озирнутись на кілька років назад.

Водночас слід мати на увазі те, що до 01.05.2016 р. стаж державної служби обчислювався відповідно до Порядку № 283 (ср. 025069200). А із цієї дати йому на заміну прийшов Порядок № 229, який є підзаконним актом Закону України «Про державну службу» № 889 від 10.12.2015 р., норми якого не розповсюджуються на посадових осіб ОМС.

Отже, при визначенні стажу служби в ОМС користуємося нормами Порядку № 283. Якщо ж нам потрібно буде визначити стаж дерслужби, який зараховується й до стажу служби в ОМС, то слід керуватися:

— до 01.05.2016 р. — нормами Порядку № 283

— з 01.05.2016 р. — нормами Порядку № 229

При визначенні права на додаткову відпустку за стаж служби в ОМС слід пам’ятати декілька важливих нюансів.

Дата надання — наступний день. Додаткова відпустка відповідної тривалості надається при досягненні стажу служби в ОМС понад 10, 11, 12 тощо років. Тобто із дня, наступного після дня набуття відповідного стажу служби. Розберемо на прикладі.

Приклад 1. Посадовою особою, яка увесь час без перерв пропрацювала в ОМС, складено Присягу 20.09.2007 р. Згідно з правилами обчислення строків для років, зазначених у ст. 2411 КЗпП, така особа досягла 10-річного стажу в ОМС 19.09.2017 р.

Право на додаткову відпустку за стаж служби в ОМС понад 10 років тривалістю 5 календарних днів виникло в неї з 20.09.2017 р. Відповідно за стаж в ОМС понад 11 років право на додаткову відпустку тривалістю 7 календарних днів виникло з 20.09.2018 р., понад 12 років (9 календарних днів) — з 20.09.2019 р.

Стаж служби сумується. Тривалість додаткової відпустки залежить від сумарного стажу, який зараховується до стажу служби в ОМС. Наприклад, посадова особа звільнилася з ОМС і згодом знову прийнята як посадова особа на службу в ОМС.

У такому разі для цілей визначення права на додаткову відпустку та її тривалості враховується увесь стаж служби в ОМС — до звільнення і після повторного прийняття.

Особливості для декретної відпустки. До стажу служби в ОМС зараховуються періоди відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею 3 (6) років. Однак на підставі пп. 3 і 4 ч. 1 ст. 9 Закону про відпустки за час перебування у таких відпустках посадовій особі МС не належить додаткова відпустка за стаж.

Такий підхід підтверджують й фахівці Мінсоцполітики у листі від 25.07.2018 р. № 1319/0/101-18/28с. І хоча лист стосується державних службовців, проте підхід однаковий і для посадових осіб МС. При цьому, для того щоб використати відпустку за стаж, потрібно відпрацювати хоча б 1 день у році, що настає після набуття права на таку відпустку.

Правило досить заплутане.

А тому давайте розберемо все на прикладі.

Приклад 2. Посадова особа МС перебувала у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею 3 років з 06.06.2016 р. по 08.04.2019 р. Стала до виконання своїх обов’язків 09.04.2019 р. Вона досягла 10-річного стажу служби в ОМС 20.03.2017 р., тобто на момент перебування у відпустці для догляду за дитиною до 3 років. Чи надається додаткова відпустка за стаж служби в ОМС та за які роки?

Дата досягнення стажу служби в ОМС

Дата виникнення права на відпустку

Тривалість відпустки

Право на додаткову відпустку за стаж служби в ОМС

20.03.2017 р. — 10 років

21.03.2017 р. (за стаж понад 10 років)

5 календарних днів

Не має, оскільки посадова особа МС після набуття права на таку відпустку не працювала з 21.03.2017 р. по 20.03.2018 р.

20.03.2018 р. — 11 років

21.03.2018 р. (за стаж понад 11 років)

7 календарних днів

Не має, оскільки посадова особа МС після набуття права на таку відпустку не працювала з 21.03.2018 р. по 20.03.2019 р.

20.03.2019 р. — 12 років

21.03.2019 р. (за стаж понад 12 років)

9 календарних днів

Має, оскільки в період після набуття права на відпустку посадова особа стала до роботи 08.04.2019 р., тобто у період з 21.03.2019 р. по 20.03.2020 р.

20.03.2020 р. — 13 років

21.03.2020 р. (за стаж понад 13 років)

11 календарних днів

Має, оскільки в період після набуття права на відпустку посадова особа працює

В описаному випадку посадова особа МС не може використати додаткову відпустку за стаж служби в ОМС понад 10 років (5 календарних днів) та понад 11 років (7 календарних днів).

А от за дванадцяти- та тринадцятирічний стаж служби вона має право скористатися додатковою відпусткою тривалістю відповідно 9 та 11 календарних днів.

Не залежить від робочого року. Тривалість додаткової відпустки залежить виключно від наявного стажу служби в ОМС, тобто її надання не прив’язане до відпрацьованого часу в робочому році. При визначенні тривалості відпустки за стаж не застосовується розрахунковий підхід (пропорційно відпрацьованому часу в робочому році).

Приклад 3. Для посадової особи стаж служби в ОМС 12 років склав 29.03.2020 р., тому з 30.03.2020 р. у неї виникає право на додаткову відпустку за стаж тривалістю 9 календарних днів. При цьому на теперішньому місці роботи (сільська рада) вона займає посаду з 02.08.2016 р.

Додаткову відпустку за стаж посадова особа може взяти починаючи з 30.03.2020 р. — тривалістю 9 календарних днів. До робочого року 02.08.2019 р. — 01.08.2020 р. прив’язки немає. Його не потрібно допрацювати для того, щоб використати відпустку за стаж.

Не залежить від основної відпустки. Відповідно до абз. 3 п. 1 постанови № 250 додаткові оплачувані відпустки посадовим особам МС надають одночасно із щорічною відпусткою згідно з установленим графіком або за згодою сторін окремо від неї.

Належить до щорічних відпусток. Відповідно до ст. 4 Закону про відпустки до щорічних відпусток належать, зокрема, інші додаткові відпустки, передбачені законодавством. Саме до цієї категорії щорічних відпусток і належить додаткова відпустка за стаж служби в ОМС.

Це підтвердили фахівці Мінпраці та Головного управління державної служби у спільному листі від 27.01.99 р. № 13-294, 10/364. У ньому зазначено, що додаткова оплачувана відпустка, яка надається державним службовцям (посадовим особам ОМС), належить до щорічних відпусток, передбачених ст. 4 Закону про відпустки. Це означає, що на додаткову відпустку за стаж поширюються норми про щорічні відпустки цього Закону. Окремо зупинимось на наданні такої відпустки новачкам.

За загальним правилом право працівника на щорічні відпустки повної тривалості в перший рік роботи настає після закінчення 6 місяців безперервної роботи в цього роботодавця. До спливу зазначених 6 місяців при узгодженні з роботодавцем працівник може піти в таку відпустку, але її тривалість визначать пропорційно відпрацьованому часу (ч. 5 і 6 ст. 10 Закону про відпустки).

Це правило діє для основної відпустки, що надається посадовій особі МС тривалістю 30 календарних днів. А от для додаткової відпустки за стаж — ні. Тому посадова особа МС в перший рік служби в ОМС зможе скористатися правом на щорічну додаткову відпустку за стаж (за наявності відповідного стажу не менше 10 років) після закінчення 6 місяців служби в цьому ОМС.

Водночас посадова особа може належати до категорії працівників, яким щорічна відпустка повної тривалості за їх бажанням надається до відпрацювання 6 місяців (ч. 7 ст. 10 Закону про відпустки), наприклад до осіб з інвалідністю, жінок, які мають 2 і більше дітей до 15 років або дитину з інвалідністю. У такому разі й додаткова відпустка за стаж надається раніше закінчення 6-місячного строку роботи.

Також додаткова відпустка може бути поділена на частини, перенесена або продовжена, компенсована грошима при звільненні.

Замінити частину невикористаної додаткової відпустки за стаж грошовою компенсацією без звільнення можливо у випадку, коли за кілька років накопичилось більше 24 днів такої відпустки. У такому разі, дотримуючись правила ч. 4 ст. 24 Закону про відпустки, 24 календарних дні посадова особа МС може відгуляти, а інші накопичені дні замінити грошовою компенсацією.

ІНШІ ВІДПУСТКИ

«Особливі» та «шкідливі» відпустки. Статтею 7 Закону про відпустки передбачено надання щорічної додаткової відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці, а ст. 8 цього ж Закону — щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці.

Посадові особи МС не мають права на ці відпустки (лист Мінпраці від 08.08.2007 р. № 562/13/84-07). Річ у тім, що ст. 21 Закону № 2493 передбачено надання саме щорічної відпустки тривалістю 30 календарних днів. Тобто в цій нормі не конкретизовано, про яку саме щорічну відпустку (основну чи додаткову) йдеться. Тому вважається, що в подовженій тривалості щорічної відпустки (30 календарних днів) уже «закладена» компенсація за специфічні умови праці (за роботу з комп’ютером, в умовах ненормованого робочого дня). Плюс посадовим особам МС надається додаткова відпустка за стаж служби в цих органах як своєрідний привілей за роботу в цій сфері.

Водночас для службовців та робітників, які виконують функції з обслуговування, подібних обмежень не передбачено.

Як ми вже говорили раніше, щорічна основна відпустка їм надається загальної тривалості — 24 календарних дні.

Тож вони можуть претендувати на відпустку за «особливі» та «шкідливі» умови праці.

Переважна більшість посад із шкідливим і важкими умовами праці, перелічена у додатку 1 до постанови № 1290, належать до галузі промисловості.

А от у додатку 2 до постанови № 1290 є назви працівників, які трапляються і в ОМС.

Наприклад, прибиральники службових приміщень, зайняті прибиранням загальних убиралень та санвузлів, мають право на 4 дні додаткової відпустки (п. 60 додатка 2 до постанови № 1290).

Відпустка такої ж максимальної тривалості (4 календарних дні) надається працівникам, які працюють на електронно-обчислювальних та обчислювальних машинах, наразі — на комп’ютерах. Наприклад, це можуть бути касир, діловод ОМС або інші службовці.

При цьому працівники мають право на додаткову відпустку за умови, що вони фактично були зайняті на роботах з особливим характером праці (прибирали санвузли, вбиральні, працювали за комп’ютером) не менше половини тривалості робочого дня, встановленої для працівників відповідної професії (посади) (п. 7 Порядку № 16).

Інші. Всім працівникам і робітникам ОМС можуть надаватися всі інші види відпусток, передбачені Законом про відпустки. Звичайно, якщо вони мають на це підстави. Мова йде про навчальну відпустку, творчі відпустки, відпустки для підготовки та участі у змаганнях, соціальні відпустки, відпустку без збереження зарплати, додаткову відпустку окремим категоріям ветеранів війни.

Крім того, їм можуть надаватися інші відпустки, передбачені спеціальним законодавством (наприклад, «чорнобильська» відпустка).

До речі, ці відпустки не враховують при підрахунку максимально допустимої тривалості щорічної відпустки в 59 календарних днів. Адже в ч. 3 ст. 10 Закону про відпустки йдеться про обмеження тривалості саме щорічної відпустки.

Окремо декілька слів скажемо про відпустку «за свій рахунок». Донедавна неоплачувану відпустку через уведення карантину могли взяти:

— ті працівники, які мали необхідність доглядати за дітьми віком до 14 років (п. 31 ч. 1 ст. 25 Закону про відпустки);

— всі працівники за угодою сторін тривалістю максимум 15 календарних днів на рік (ст. 26 Закону про відпустки, ст. 84 КЗпП).

Проте завдяки «антивірусному» Закону тривалість відпустки «за свій рахунок», яку працівник може взяти на період карантину за домовленістю сторін (згідно зі ст. 26 Закону про відпустки та ст. 84 КЗпП), не включається до максимального 15-денного строку, передбаченого для такого виду відпустки. Простіше кажучи, під час карантину працівник може піти у неоплачувану відпустку будь-якої тривалості. При цьому урядовці звідусіль закликають не відправляти працівників у такі відпустки насильно. Це має бути включно ініціатива самого працівника.

Висновки

  • Посадовим особам МС щорічна основна відпустка надається тривалістю 30 календарних днів. Іншим працівникам і робітникам ОМС — загальної тривалості 24 дні.
  • Посадові особи МС мають право на додаткову відпустку за стаж служби в ОМС понад 10 років від 5 до 15 календарних днів.
  • Щорічна додаткова відпустка за особливий характер праці посадовим особам МС не надається. А от окремі категорії службовців та «обслуговуючих» робітників можуть на неї претендувати.
  • Усі працівники і робітники ОМС можуть отримати інші види відпусток за наявності на те підстав.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 10 грн
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд