Уміння керівника: три види навичок, необхідних менеджерові

Перерва Аліна, експерт з питань управління персоналом
Держслужбовець Серпень, 2020/№ 8
В обраному У обране
Друк
Управління — не просте завдання. Для його здійснення потрібні знання і досвід. Тому й існує ієрархія — організаційна структура, в якій кожен представник організації, що володіє достатніми знаннями, досвідом і навичками, має можливість перейти на більш високий рівень управлінської піраміди. У статті розберемося з трьома основними управлінськими навичками, а також поговоримо про їх зв’язок з ієрархічною структурою організації.

ЩО ЯВЛЯЮТЬ СОБОЮ УПРАВЛІНСЬКІ НАВИЧКИ?

Попросту кажучи, організаційні навички — це знання і здібності людей, що займають керівні посади, пов’язані з виконанням деяких конкретних управлінських дій або завдань. Ці знання і здібності можна освоїти і застосувати на практиці. Однак вони також можуть бути придбані шляхом практичної реалізації необхідних заходів і завдань. Тому будь-яку з цих навичок можна розвивати за допомогою навчання або використовуючи практичний досвід при роботі керівником.

У багатьох визначеннях навички, вміння пов’язують з поняттям таланту.

Талант — це щось персональне, асоційоване з особистістю і є таким собі природним даром, властивим конкретній талановитій людині. Не всі люди вміють добре малювати. Зазвичай художники народжуються з даром живописця, але, незважаючи на вроджений талант, їм потрібно і надалі розвивати свої здібності і вдосконалювати художні навички.

Коли мова заходить про управлінські навички, ми, в першу чергу, маємо на увазі вміння менеджера підтримувати високу ефективність виконання співробітниками повсякденних робочих завдань. У зв’язку з цим керівникам потрібні навички, що допомагають їм керувати людьми і технологіями для забезпечення ефективного і результативного виконання робочих обов’язків.

Три види управлінських навичок. Роберт Кац, американський соціальний і організаційний психолог, виділяє три типи навичок, необхідних для успішного управління:

технічні;

концептуальні;

вміння працювати з людьми, або міжособистісні навички управління.

ТЕХНІЧНІ НАВИЧКИ

Як говорить сама назва, такі навички дають менеджеру знання і здатності використовувати різні техніки для досягнення бажаного. Технічні навички відносяться не тільки до верстатів, виробничих інструментів або іншого обладнання, а й до вмінь, необхідних для збільшення продажів, розробки різних видів продукції і варіантів сервісу, маркетингу товарів і послуг тощо.

Наприклад, спеціаліст працює у відділі звернень громадян і володіє відмінними знаннями та навичками в цій сфері, отриманими завдяки освіті та досвіду роботи в своєму відділі або в аналогічних секторах різних організацій. Завдяки цим умінням, якими він володіє, цей працівник може стати ідеальним кандидатом на посаду керівника відділу. Це найкраще рішення, оскільки він володіє відмінними технічними прийомами, що належать до сфери завдань відділу звернень.

З іншого боку, людина, яка стане керівником відділу, почне формувати наступний тип необхідних навичок. Адже якщо до цих пір її завданням була тільки робота з громадянами як представника влади, то тепер, крім роботи з громадянами, йому доведеться працювати і із співробітниками відділу.

Технічні навички найбільш важливі для менеджерів першого рівня. Якщо йдеться про топ-менеджерів, то ці напрацювання не мають такого високого рівня значущості. У міру просування ієрархічною драбиною технічні навички втрачають свою актуальність.

Навіщо менеджерам потрібні ці навички?

По-перше, організація включає в себе велику кількість функцій, таких робота з документами, громадянами, органами влади, підприємствами, установами тощо.

Всі ці елементи мають різні цілі, часом навіть протилежні. Концептуальні навички допоможуть менеджерам поглянути на цілі свого підрозділу. Таким чином, вони будуть приймати рішення, які будуть задовольняти загальним цілям організації.

Концептуальні навички життєво необхідні для керівників вищої ланки, менш критичні для керівників середньої ланки, і вони практично не потрібні для керівників першого рівня. У міру просування від нижньої щаблі управлінської ієрархії до найвищої важливість цих навичок буде зростати.

УМІННЯ ПРАЦЮВАТИ З ЛЮДЬМИ, АБО МІЖОСОБИСТІСНІ НАВИЧКИ УПРАВЛІННЯ

У сфері управління вміння взаємодіяти з людьми, або навички міжособистісних відносин, є знаннями і вміннями менеджера працювати з персоналом і кінцевим бенефіціаром. Одним з найважливіших завдань менеджменту є робота з людьми. Без людей необхідності в існуванні менеджменту і менеджерів просто не було б.

Ці навички дозволяють керівникам стати лідерами і мотивувати співробітників до більш значних досягнень. Крім того, вони допоможуть їм ефективніше використовувати в компанії потенційні людські можливості. Простіше кажучи, вони є необхідними вміннями для менеджерів.

Навички міжособистісного управління потрібні на всіх ієрархічних рівнях компанії.

ІНШІ УПРАВЛІНСЬКІ НАВИЧКИ

Ми розглянули три типи навичок, необхідних для успішного процесу управління. Деякі управлінці зосереджують увагу на інших вміннях, що мають відношення до менеджменту. Але, якщо подумати, вони просто є похідними цих трьох видів первинних навичок.

Це можна побачити на прикладі системи контролю.

Контроль не може бути навиком, він, скоріше, є процесом або однією з управлінських функцій. Менеджери контролюють своїх співробітників через свої міжособистісні управлінські навички, про які вже згадувалося.

Інші додаткові навички — це навички прийняття рішень. Знову ж, прийняття рішень — це процес, а не вміння. Наявність хороших концептуальних навичок дозволяє знаходити оптимальний вихід із ситуації. Крім того, при наявності технічних навичок можна прийняти більш якісне з технічної точки зору рішення. Тож, до первинних вмінь, необхідних всім менеджерам, відносяться саме технічні, концептуальні та міжособистісні управлінські навички.

Зрештою, варто відзначити зв’язок управлінських навичок і потенційних можливостей організації. Підвищення компетентності у сфері управління дозволяє розширити можливості організації. Таким чином, ці три види навичок відносяться до категорії елементів, які можуть підвищити потенціал організації.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 10 грн
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд