Теми статей
Обрати теми

Спеціалісти в штаті ради: чи є вони посадовими особами?

Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
У штаті сільської ради об’єднаної територіальної громади є посади «спеціаліст», «спеціаліст І-ї категорії» та «головний спеціаліст». Яка з вищеназваних посад належить до посад, на які поширюється дія ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (прийняття присяги, присвоєння рангів та подання електронної декларації)? Чи є вони посадовими особами органів місцевого самоврядування? А також постає питання: чи виплачується надбавка за вислугу років відповідним спеціалістам в органах місцевого самоврядування?

Відповідно до норм Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III (далі — Закон № 2493) служба в органах місцевого самоврядування — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Відповідно до ст. 3 Закону № 2493 посадами в ОМС є:

— виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;

— виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;

— посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Звертаємо увагу на те, що дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал ОМС.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в ОМС, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Міністерство юстиції України у своєму листі від 03.11.2006 р. № 22-48-548 зазначає, що організаційно-розпорядчі обов’язки — це обов’язки зі здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форми власності.

Визначення консультативно-дорадчих функцій, на жаль, відсутнє у чинному законодавстві.

Правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України та законами України, зазначеними у ст. 7 Закону № 2493. Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності, зокрема, актами органів місцевого самоврядування, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Увага! Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) рада є представницьким органом місцевого самоврядування та для здійснення виконавчих функцій і повноважень, що належать до відання виконавчих органів, відповідно до ст. 54 цього Закону у межах затверджених структури і штатів вона може створювати відділи, управління та інші органи.

Таким чином, якщо «підрозділ» ОМС є його виконавчим органом (призначеним для здійснення відповідних функцій), посада працівника у цьому підрозділі фінансується з бюджету і має інші ознаки, передбачені зазначеними вище актами законодавства, то на неї поширюється й дія Закону № 2493.

Ще один нормативний документ, який підтверджує нашу думку, — Типові професійно-кваліфікаційні характеристики посадових осіб місцевого самоврядування, затверджені наказом Національного агентства з питань державної служби від 07.11.2019 р. № 203. Зверніть увагу на те, що наказ Головного управління державної служби України «Про затвердження Типових професійно-кваліфікаційних характеристик посадових осіб місцевого самоврядування» від 29.12.2009 р. № 406 втратив чинність!

Цими Типовими професійно-кваліфікаційними характеристиками рекомендовано керуватись обласним, міським, районним (районним у містах), сільським, селищним радам при розробці професійно-кваліфікаційних характеристик і посадових інструкцій посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до цих характеристик провідний спеціаліст, зокрема:

— у межах, визначених посадовою інструкцією завдань, забезпечує реалізацію визначених повноважень, бере участь у розробленні місцевих програм (за відповідними галузевими напрямами), здійснює контроль за їх виконанням, аналізує їх результативність та ефективність;

— здійснює контроль, аналізує та оцінює стан реалізації визначених повноважень, готує відповідні висновки та пропозиції;

— бере участь в узагальненні практики застосування законодавства та ходу реалізації завдань у відповідній сфері управління, забезпеченні їх виконання у межах своїх повноважень;

— готує проєкти рішень та пропозиції керівнику структурного підрозділу або керівнику вищого рівня щодо виконання рішень місцевої ради та її виконавчого комітету;

— бере участь у підготовці проєктів організаційно-методичних документів, що стосуються відповідного напряму роботи підрозділу, та в підготовці інформації про результати цієї роботи.

«Повинен знати:

Конституцію України; закони України «Про місцеве самоврядування в Україні»,

«Про службу в органах місцевого самоврядування»,

«Про запобігання корупції»,

інші закони України з питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування,

укази та розпорядження Президента України,

постанови Верховної Ради України,

постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України,

інші підзаконні нормативно-правові акти,

інструкцію з діловодства у відповідному органі місцевого самоврядування…»

Відповідні характеристики містять і посади спеціалістів 1 та 2 категорій.

Постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 визначає певний перелік посад органів місцевого самоврядування, які працюють в апараті та інших підрозділах і виконують повноваження відповідних рад.

Тепер щодо надбавки за вислугу років.

Умови і порядок виплати щомісячної надбавки за вислугу років службовцям органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів були визначені Положенням про порядок і умови виплати щомісячної надбавки за вислугу років працівникам органів виконавчої влади та інших державних органів, затвердженим постановою КМУ «Про надбавки за вислугу років для працівників органів виконавчої влади та інших державних органів» від 20.12.93 р. № 1049 (ср. ). Спочатку це Положення стосувалось усіх працівників органів виконавчої влади та інших державних органів, але в 1994 році до нього були внесені зміни. З 03.05.94 р. зазначене Положення втратило чинність на підставі постанови КМУ «Про порядок обчислення стажу державної служби» від 03.05.94 р. № 283, яка для посадових осіб органів місцевого самоврядування залишилась чинною й на сьогодні. Обчислений відповідно до цього Порядку стаж служби застосовується для встановлення надбавки за вислугу років і надання відповідних щорічних додаткових оплачуваних відпусток.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі