Житлові субсидії: відповіді на актуальні запитання

В обраному У обране
Друк
Бондаренко К., експерт із соціальних питань
Місцеве самоврядування Травень, 2015/№ 5
Ось і набув чинності новий порядок призначення житлових субсидій. Але запитань від того не стає менше. На допомогу вам ми зібрали найактуальніші запитання і запросили відповісти на них експерта із соціальних питань.

Я проживаю у приватному будинку разом з чоловіком та сином. Також у будинку зареєстрована старша донька з двома дітьми. Донька зі своєю сім’єю проживає окремо в іншому населеному пункті. Чи будуть враховуватись при призначенні субсидії донька та онуки, які зареєстровані, але фактично в даному будинку не мешкають?

(Сумська обл.)

Слід зазначити, що субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу ( п. 7 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21.10.95 р. № 8481).

1 Далі за текстом — Положення № 848.

Для домогосподарств, у яких обсяг споживання води, газу та електроенергії вимірюється індивідуальними засобами обліку, субсидія може розраховуватись виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, які фактично в ньому проживають. Такі рішення приймають відповідні місцеві комісії на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. Під час прийняття рішень у таких випадках враховується наявність документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих. До таких документів можна віднести, зокрема, довідки, що підтверджують місце перебування особи в іншій адміністративно-територіальній одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідки про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні (будинку) тощо.

А от звертатися до комісії з даного питання чи не звертатисяце справа особи, яка буде подавати заяву про призначення житлової субсидії.

У поміч дописувачці наведу певну інформацію для роздумів.

Розмір субсидії для відшкодування плати за користування житлом, централізованим та індивідуальним опаленням (теплопостачанням) розраховується виходячи з фактичного розміру загальної, опалюваної площі, якою користуються мешканці домогосподарства, але не більше встановленої соціальної норми житла. Субсидія для відшкодування оплати вартості житлово-комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергії, вивезення побутового сміття та рідких нечистот) призначається у розмірі соціальних нормативів користування відповідними житлово-комунальними послугами. У разі якщо сім’я економно споживала послуги, сума субсидії, що не використана, буде зарахована як оплата обов’язкової частки платежу домогосподарства на наступний розрахунковий період (п. 15 Положення № 848).

Загальний обсяг соціальної норми та соціальних нормативів, на які надаватиметься субсидія, визначається виходячи із кількості осіб, які враховуються при розрахунку субсидії. У наведеному випадку, наприклад, соціальна норма користування житлом становить:

— на 6 осіб (які зареєстровані)

117,12 м2 = (13,65 м2 х 6 осіб + 35,22 м2 на домогосподарство);

— на 3 особи (які зареєстровані та фактично проживають)

76,17 м2 = (13,65 м2 х 3 особи + 35,22 м2 на домогосподарство).

Аналогічним чином розраховуються і соціальні нормативи споживання за кожним видом житлово-комунальних послуг.

З іншого боку, розмір субсидії залежить від розміру обов’язкової плати сім’ї за житлово-комунальні послуги. Нагадую, що обов’язкова плата безпосередньо залежить від сукупного доходу сім’ї. Проте визначити абсолютне та відносне значення показника «обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги» на шістьох або трьох членів домогосподарства у наведеному випадку можливо лише після проведення відповідного розрахунку. При цьому, можливо, розмір субсидії при врахуванні шістьох членів домогосподарства буде більшим та вигіднішим для сім’ї, ніж при врахуванні лише трьох осіб.

Тож, підсумовуючи наведене, ще раз наголошую, що кінцевий результат у даному питанні залежить від першого кроку заявника. А саме: якщо в заяві буде підкреслена фраза: «У разі коли прийняття рішення щодо моєї заяви потребує окремого рішення місцевих органів виконавчої влади / місцевого самоврядування або утвореної ними комісії, прошу розглянути мою заяву відповідними органами або утвореною ними комісією», то комісією буде розглянуто питання врахування фактично проживаючих осіб, які зареєстровані у житловому приміщенні. У разі прийняття позитивного рішення при розрахунку субсидії будуть враховані саме фактично проживаючі особи. Ну а якщо комісія не задовольнить прохання заявника, то розрахунок субсидії буде проведено, враховуючи всіх зареєстрованих.

 

Мені була призначена житлова субсидія на опалюваний період 2014 — 2015 років. У нашому населеному пункті опалюваний сезон закінчено 31 березня 2015 року. Як буде надаватися субсидія? Мені потрібно звертатися до органу соціального захисту населення чи субсидія буде призначена автома­тично?

(Херсонська обл.)

Особам, які отримували житлову субсидію протягом опалювального періоду 2014 — 2015 року, субсидія на наступний період призначається на підставі раніше поданих документів ( п. 4 постанови КМУ від 28.02.15 р. № 106 «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій»).

Враховуючи, що згадана постанова набула чинності з 1 травня 2015 року, то технічно субсидія даним особам буде призначена у травні поточного року без звернення.

У наведеному випадку субсидія була призначена на опалюваний період 2014 — 2015 років. Дата закінчення опалюваного періоду (у березні чи у квітні) не впливає на застосування вищезазначеної норми п. 4 цієї постанови. Тобто субсидія повинна бути призначена з 1 травня поточного року без додаткового звернення.

Постає питання щодо отримання субсидії за квітень 2015 року.

Тут необхідно згадати п. 14 Положення № 848, який дає можливість призначення субсидії у разі підвищення нових цін і тарифів на житлово-комунальні послуги протягом двох місяців з часу підвищення розміру платежів. Оскільки з квітня 2015 року в Україні підвищено тарифи по електроенергії та газу, то субсидія може бути призначена дописувачці з квітня поточного року за умови, що вона користується електроенергією чи природним газом.

Проте я раджу дописувачці звернутися до органу соціального захисту населення за місцем проживання та з’ясувати, чи призначена їй субсидія автоматично та з якого часу.

 

Мені 62 роки, проте я працюю, проживаю сама. Чи можу я розраховувати на отримання житлової субсидії на загальну площу житла?

(м. Запоріжжя)

Субсидія призначається у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами.

В окремих випадках виходячи з конкретних обставин субсидії можуть призначатися непрацездатним особам, які проживають самі, на понаднормову площу житла. Рішення про надання субсидії на загальну площу житла приймається відповідними місцевими комісіями на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї і переглядається у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у такому приміщенні, працевлаштування таких осіб або виникнення в них інших джерел доходів (п. 4 Положення № 848).

Вищенаведена норма також стосується сімей, які складаються лише з непрацездатних осіб.

До непрацездатних осіб, зокрема, відносяться пенсіонери та інваліди.

Законодавчо не встановлено, що зазначені непрацездатні особи не повинні працювати. Тож відповідне рішення буде прийматися виключно комісією, враховуючи конкретні обставини, в яких перебуває непрацездатна особа.

У наведеному випадку раджу дописувачці звернутися із заявою до комісії та чекати відповідного рішення.

 

Чув, що ті, хто отримує житлову субсидію, про всі зміни, що відбуваються, повинні повідомляти орган соціального захисту населення. Чи так це?

(Чернівецька обл.)

Майже так. Отримувачі субсидій повинні інформувати орган соціального захисту населення про ті зміни, які впливають на розмір субсидії або на право її отримувати. Ось як ця норма визначена у п. 14 Положення № 848:

«Громадянин, якому призначено субсидію, зобов’язаний протягом місяця поінформувати структурні підрозділи з питань соціального захисту населення про зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендарі — про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг, передбачених пп. 5 п. 5 цього Положення, шляхом подання відповідних документів.»

Нагадаю про що йдеться у пп. 5 п. 5 Положення № 848:

«Субсидія не призначається, якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії (призначенням субсидії без звернення) здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив послуги з будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (в тому числі мобільного) зв’язку, крім житлово-комунальних послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами та медичних послуг, пов’язаних із забезпеченням життєдіяльності, на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис. гривень.»

Давайте разом розберемося, що відбуватиметься після інформування органу соціального захисту населення про ті чи інші зміни.

Види змін

Дії органу соцзахисту

Зміни у складі зареєстрованих осіб

Субсидія повинна бути перепризначена на новий період на підставі заяви особи

Змінено перелік житлово-комунальних послуг

Змінився соціальний статус зареєстрованих осіб

Ця інформація буде врахована при призначенні субсидії на наступний період

Змінилися джерела доходу зареєстрованих осіб

Така інформація враховується при призначенні субсидії на наступний період, після закінчення терміну діючої субсидії

Придбано майно, товари або оплачено послуги тощо на суму, що перевищує 50 тис. грн.

У будь-якому випадку у разі виникнення змін краще повідомте про це орган соцзахисту, а фахівці самі визначаться, як використати цю інформацію відповідно до чинного законодавства.

Не раджу намагатися приховати інформацію про зміни. Органи соцзахисту постійно моніторять та перевіряють інформацію, що відображена у Заяві та Декларації, на відповідність дійсності та актуальність.

Нагадую, що сума субсидії, перерахована (виплачена) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у п. 14 Положення № 848, повертається ним у подвійному розмірі (п. 20 Положення № 848).

 

Я одинока мати, виховую доньку 5 років, не працюю. Наш дохід складається лише з державної допомоги на дитину одинокій матері. Який розмір обов’язкового платежу повинна сплачувати моя сім’я?

(Харківська обл.)

 

На жаль, дописувачка не вказала повної інформації про свою сім’ю (скільки осіб зареєстровано в домогосподарстві, до якої соціальної групи вона належить тощо). Припустимо, що вона не має інвалідності, тобто є особою працездатного віку, не навчається за денною формою навчання, в житловому приміщенні зареєстрована вдвох з донькою.

У такому випадку для отримання відповіді пригадаємо п. 12 Положення № 848:

«Для працездатних осіб (крім осіб, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, вищих навчальних закладах; осіб, призваних на строкову військову службу), середньомісячний дохід яких протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на такий період, у розрахунок субсидії за кожний місяць зазначеного періоду включається місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді.

Для громадян, які одержують (одержували) стипендію, соціальні виплати (допомоги при народженні (усиновленні) дитини, до досягнення дитиною трирічного віку, по догляду за інвалідом I групи або особою, яка досягла 80-річного віку, за дитиною-інвалідом віком до 18 років, інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, допомоги по безробіттю, а також компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги і мають право на отримання субсидії, у тому числі на підставі рішень комісій, під час визначення сукупного доходу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) (осіб, які фактично проживають), враховуються фактичні розміри стипендій та соціальних виплат.»

Як бачимо, до переліку вищевказаних соціальних послуг не входить допомога на дітей одиноким матерям. Таким чином, якщо працездатна особа не має інших доходів, крім допомоги на дітей одиноким матерям і розмір такої допомоги менше прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, в дохід такої особи при призначенні субсидії враховується дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Оскільки протягом 2014 року розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи становив 1218 грн., то саме цей розмір і буде враховано як середньомісячний дохід дописувачки.

Визначимо розмір обов’язкового платежу:

1218 грн. : 2 особи : 1176 грн. : 2 х 15 = 3,88 %, або

1218 грн. х 3,88 % = 47,26 грн.

Таким чином, розмір обов’язкового платежу для родини дописувачки становить 47,26 грн. на місяць.

 

У грудні 2014 року я вийшов на пенсію, і мій дохід значно скоротився, оскільки працювати не маю можливості. Як буде розраховуватись мій дохід при призначені субсидії? Розмір пенсії у грудні 2014 року становив 2106 грн., загальний дохід за січень — лис­топад 2014 року — 64460 грн.

(м. Житомир)

Для пенсіонерів є певні особливості врахування доходів при призначенні житлових субсидій.

Для обчислення доходу непрацюючих громадян, яким призначено пенсію вперше або якщо вони залишили роботу в період, за який враховуються доходи, і не мають інших доходів, крім пенсії та доходів від особистого селянського господарства, в сукупному доході на розсуд пенсіонера враховується дохід за зазначений період або розмір призначеної щомісячної пенсії (п. 12 Положення № 848).

Ця законодавча норма передбачена якраз для досягнення соціальної справедливості стосовно пенсіо­нерів, у яких дохід скоротився у зв’язку із виходом на пенсію. При цьому передбачається, що цей дохід буде постійним, оскільки складається лише з пенсії та, можливо, доходів від особистого селянського господарства.

Випадок дописувача підпадає під вимоги п. 12 Положення № 848. Для того, щоб скористатися своїм правом на врахування лише розміру призначеної пенсії, йому необхідно своє бажання оформити певним чином. Найкраще це можна зробити, написавши заяву довільної форми. У такому випадку середньомісячний дохід дописувача буде враховано у розмірі призначеної щомісячної пенсії, тобто 2106 грн. (за умови, що розмір пенсії з грудня 2014 року не змінився в бік збільшення).

Якщо дописувач своє бажання ніяк не відобразить, то дохід за 2014 рік буде враховано в повному обсязі, тобто 2106 + 64460 = 66566 (грн.). Середньомісячний дохід в такому разі складе: 66566 грн. : 12 місяців = = 5547,17 грн.

Тож вибір залишається за дописувачем.

 

Чув, що у разі звернення за субсидією протягом І кварталу дохід береться не за весь попередній календарний рік. Це правильно? Я подав заяву про призначення субсидії на придбання скрапленого газу та твердого палива у березні 2015 року.

(Кіровоградська обл.)

Те, що дописувач почув, має місце бути. Але не все так однозначно.

Так, дійсно, п. 12 Положення № 848 передбачено, що, якщо субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається у I кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року, в інших випадках — за попередній календарний рік.

Як бачимо, мова йде про субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

Субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива — це інший вид субсидії. Така субсидія призначається на основі річного доходу осіб за попередній календарний рік (це також регламентовано п. 12 Положення № 848).

Таким чином, у наведеному випадку до розрахунку буде взято сукупний дохід сім’ї за весь 2014 рік.

Крім того, хочу звернути увагу читачів, які також протягом І кварталу 2015 року подали до органів соціального захисту населення заяву про призначення субсидії, але субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. Ваш дохід буде розраховано по-старому, тобто за 6 місяців, що передують місяцю звернення, оскільки новий підхід щодо врахування доходу набув чинності з 1 травня 2015 року.

 

Мої родичі мешкають в Закарпатській області, а я — в Тернопільській. В обох випадках родини мешкають у приватних будинках (опалювана площа становить 60 кв. м), для індивідуального опалення використовують природний газ. Чому субсидія на природний газ в опалювальний період 2014 — 2015 років в обох випадках призначалась на різний обсяг природного газу?

(Тернопільська обл.)

Соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами, щодо оплати яких держава призначає субсидії, встановлені постановою КМУ від 06.08.14 р. № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування»2.

2 Далі за текстом — постанова № 409.

Підпунктом 1 п. 3 цієї постанови установлено соціальний норматив користування природним газом, який використовується для індивідуального опалення, в обсязі 7 куб. м природного газу на 1 кв. м опалюваної площі на місяць в опалювальний період.

Залежно від особливостей регіонів (маються на увазі кліматичні особливості) та типу будівель соціальний норматив користування природним газом, який використовується для індивідуального опалення, визначається з урахуванням коригуючих коефіцієнтів згідно з додатком до постанови № 409.

Відповідно до вказаного додатка для індивідуальних житлових будинків встановлені наступні коригуючі коефіцієнти: для Закарпатської області — 0,83; для Тернопільської області — 1,143.

Спробуємо разом визначити обсяг природного газу, на який повинна розраховуватись субсидія для родини дописувачки та її родичів.

Припустимо, що в обох випадках опалювальна площа житлових будинків (60 кв. м) не перевищує встановлену соціальну норму житла.

Нагадую, що п. 1 постанови № 409 громадянам, які відповідно до законодавства мають субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, установлена наступна соціальна норма житла для централізованого та індивідуального опалення (теплопостачання) незалежно від джерела та виду енергії13,65 кв. м опалюваної площі на одну особу та додатково 35,22 кв. м на домогосподарство.

Таким чином, обсяг природного газу, на який повинна розраховуватись субсидія, становить:

— для родини дописувачки, яка мешкає в Тернопільській області:

7 куб. м (соціальний норматив природного газу) х х 1,143 (коригуючий коефіцієнт для Тернопільської області) х 60 кв. м опалювальної площі = 480,06 куб. м;

— для родини, яка мешкає в Закарпатській області:

7 куб. м х 0,83 (коригуючий коефіцієнт для Закарпатської області) х 60 кв. м опалювальної площі = = 348,60 куб. м.

Тож органи соцзахисту при призначенні субсидії правильно застосували різний обсяг природного газу.

Теги субсидія
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
Наступна публікація

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити