Теми статей
Обрати теми

Стабілізаційна дотація: швидка допомога місцевим бюджетам

О. Ковшова, економіст-аналітик ВБ «Фактор»
24.09.15 р. набрала чинності1 постанова КМУ від 16.09.15 р. № 727 «Деякі питання стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам». Цим документом затверджено Порядок та умови надання стабілізаційної дотації та її розподіл між місцевими бюджетами2. Кошти, що надає держава, допоможуть забезпечити потребу бюджетних установ відповідної територіальної громади в асигнуваннях на захищені статті видатків, зокрема на проведення своєчасної та у повному обсязі оплати праці працівників бюджетних установ і розрахунків за енергоносії та комунальні послуги. До речі, у Порядку зазначено, що з таких виплат не можна допускати будь-якої простроченої заборгованості. Давайте детальніше розглянемо цей Порядок.

1 З дня офіційного опублікування («Урядовий кур’єр» від 24.09.15 р. № 176).

2 Далі за текстом — Порядок.

Що таке «стабілізаційна дотація»?

Стабілізаційна дотація3 буде надаватись місцевим бюджетам протягом трьох років. Її загальний розмір становить не менш 1 % обсягу надходжень податків та зборів до місцевих бюджетів. Така дотація необхідна місцевим бюджетам для того, щоб здійснити покриття диспропорцій, які виникли у зв’язку із запровадженням нової моделі
взаємовідносин державного бюджету з місцевими.

3 Далі за текстом — дотація.

Загальний розмір дотації, затверджений Порядком, складає 1 млрд грн. При цьому право розпоряджатись зазначеними коштами отримав Мінфін. Тобто саме цей компетентний орган виступає головним розпорядником цієї «грошової допомоги».

Дотацію розподіляють у два етапи (п. 4 Порядку):

перший етап — між місцевими бюджетами у таких пропорціях:

— не менш як 20 % — для обласних бюджетів;

— не більш як 80 % — для бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів та бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад

другий етап

між обласними бюджетами

Увага! Дотація з державного бюджету місцевим бюджетам передбачена законом про Державний бюджет України на відповідний рік та перераховується органами Державної казначейської служби України4 на рахунки таких бюджетів, відкриті в органах ДКС, один раз на місяць згідно з розписом державного бюджету (п. 14 постанови КМУ від 23.01.15 р. № 12 «Про внесення змін до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів»).

4 Далі за текстом — ДКС.

Кому надається?

Порядок чітко визначає коло бюджетів, які мають право на отримання такої допомоги.

Так, дотацію надають:

1

бюджетам міст обласного значення, районним бюджетам та бюджетам об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій, у яких індекс відносної податкоспроможності менший за аналогічний середній показник у таких бюджетах

2

обласним бюджетам — для розподілу між місцевими бюджетами у порядку, визначеному облдержадміністраціями

Зауважимо: дотацію не надають місцевим бюджетам населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (згідно з переліком, затвердженим розпорядженням КМУ від 07.11.14 р. № 1085).

Як розраховується?

Розрахунок обсягу дотації на першому етапі здійснюють за такими формулами:

1) для бюджету міста обласного значення, районного бюджету та бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій:

Strozrim(r, otg) = Fdim(r, otg) х Kpokrim(r, otg), де

Strozrim(r, otg)

розрахунковий обсяг дотації для бюджету міста обласного значення, районного бюджету та бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій

Strozrim(r, otg) - - Fdim(r, otg)

розрахунковий обсяг диспропорції бюджету міста обласного значення (районного бюджету, бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій), який визначається за такою формулою:

Fdim(r, otg) = Dіm(r, otg) х Iav : Iіm(r, otg) - Dіm(r, otg), де

Dim(r, otg)

фактичні надходження доходів бюджету міста обласного значення (районного бюджету, бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій), зазначених у п. 1 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України, за звітний період поточного року

Iav

середній показник індексу відносної податкоспроможності бюджетів міст обласного значення (районних бюджетів та бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій), який визначається за такою формулою:

Iav = ∑Iim(r, otg) : n, де

Iim(r, otg)

індекс відносної податкоспроможності бюджету міста обласного значення (районного бюджету, бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій), який визначається за такою формулою:

Iim(r, otg) = (Dim(r, otg) : Nim(r, otg)) : (∑Dim(r, otg) : ∑Nim(r, otg)), де

Nim(r, otg)

чисельність наявного населення міста обласного значення (району, об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій) станом на 1 січня поточного бюджетного періоду

Примітка. У 2015 році використовується показник чисельності наявного населення населених пунктів Донецької та Луганської областей з урахуванням змін в адміністративно-територіальному устрою цих областей відповідно до постанов Верховної Ради України від 11.02.15 р. № 177-VIII, від 20.05.15 р. № 457-VIII та від 20.05.15 р. № 458-VIII.

n

кількість індексів відносної податкоспроможності бюджету міста обласного значення (районного бюджету, бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій)

Kpokrim(r, otg)

коефіцієнт пропорційного розподілу

Примітка. На 2015 рік Kpokrim(r, otg) = 0,8.

Обсяг дотації для бюджету міста обласного значення, районного бюджету та бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій (Stіm(r, otg)), треба обчислювати за такими формулами:

якщо:

1

Strozr іm(r, otg) > (Dim(r, otg) + Bdim(r, otg) - Rdim(r, otg)) х Krr, Stіm(r, otg) =
= (Dim(r, otg) + Bdim(r, otg) - Rdim(r, otg)) х Krr

2

Strozr іm(r, otg) ≤ (Dim(r, otg) + Bdim(r, otg) - Rdim(r, otg)) х Krr, Stіm(r, otg) = Strozr іm(r, otg)

де:

Bdim(r, otg)

обсяг базової дотації, що надійшла з державного бюджету до бюджету міста обласного значення (районного бюджету, бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій) за звітний період поточного року

Rdim(r, otg)

обсяг реверсної дотації бюджету міста обласного значення (районного бюджету, бюджету об’єднаної територіальної громади, що створюється згідно із законом та перспективним планом формування територій), перерахованої до державного бюджету за звітний період поточного року

Krr

коефіцієнт рівномірного розподілу

Примітка. На 2015 рік Krr = 0,1.

2) для обласного бюджету (Stio):

Stio = Stzo х Pno, де

Stzo

розрахунковий обсяг дотації, передбаченої для обласних бюджетів, який визначається за такою формулою:

Stzo - Stzo = St - ∑Stim(r, otg), де

St

обсяг дотації, що підлягає розподілу

Pno

показник питомої ваги наявного населення області станом на 1 січня поточного бюджетного періоду, що визначається за такою формулою:

Pno = Nio : ∑Nio, де

Nio

загальна чисельність наявного населення області станом на 1 січня поточного бюджетного періоду

Розрахунок обсягу дотації на другому етапі для обласних бюджетів здійснюють за такою формулою:

Strozrim(ob) = Stzo2 х Pipr(ob), де

Strozrim(ob)

розрахунковий обсяг дотації для обласного бюджету

Stzo2

обсяг дотації, передбачений для розподілу між обласними бюджетами на другому етапі

Pipr(ob)

показник питомої ваги приведеного індексу відносної податкоспроможності місцевих бюджетів області у поточному році, який визначають за такою формулою:

Pipr(ob) = Ipr(ob) / еIpr(ob), де

Ipr(ob)

приведений індекс відносної податкоспроможності місцевих бюджетів області,
який визначають за такою формулою:

Ipr(ob) = 1 + (1 - Iob), де

Iob

індекс відносної податкоспроможності місцевих бюджетів області, який визначають за такою формулою:

Iob - Iob = (Dob / Nob) / (еDob / еNob), де

Dob

фактичні надходження доходів місцевих бюджетів області, зазначених у п. 1 ч. 1 ст. 64 і 66 Бюджетного кодексу України, за звітний період поточного року

Nob

чисельність наявного населення області станом на 1 січня поточного бюджетного періоду

Відповідно до вимог Порядку дотація може розподілятись декількома етапами. Тож органи ДКС:

1

перераховують дотацію відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою КМУ від 15.12.10 р. № 1132, та Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Мінфіну від 24.12.12 р. № 1407ср.

2

щомісяця до 10-го числа інформують Мінфін про перераховані суми коштів у розрізі місцевих бюджетів

Наостанок зазначимо, що Асоціація міст України5 на своєму офіційному сайті виклала свою думку щодо Порядку.

На думку АМУ:

5 Далі за текстом — АМУ.

Порядок та умови надання стабілізаційної дотації не можуть містити пропорції розподілу між різними рівнями бюджетів — не менше 20 % обласним бюджетам та не більше 80 % бюджетам міст обласного значення, районним бюджетам та бюджетам об’єднаних громад.

Стабілізаційна дотація надається лише тим, в кого індекс відносної податкоспроможності менший порівняно з аналогічним середнім показником по всіх зведених бюджетах відповідного виду. Причому для міст обласного значення Мінфін в п. 5 Порядку так і пропонує, а ось для обласних бюджетів передбачає здійснювати розподіл обласним державним адміністраціям.

У зв’язку з цим АМУ пропонує пп.4 і 5 Порядку замінити одним п. 4 такого змісту:

4. Дотація надається:

а) бюджетам міст обласного значення, районним бюджетам та бюджетам об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у яких індекс відносної податкоспроможності менший порівняно з аналогічним середнім показником по таких бюджетах відповідно до ст. 99 Бюджетного кодексу України;

б) обласним бюджетам, у яких індекс відносної податкоспроможності менший порівняно з аналогічним середнім показником по таких бюджетах відповідно до ст. 98 Бюджетного кодексу України.

Відповідний лист із своїми зауваженнями АМУ направила до КМУ та Міністерства фінансів України. До речі, мабуть, відповідно до листа до Порядку були внесені зміни постановою КМУ від 13.10.15 р. № 833. Такі зміни ми врахували у статті.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі