Теми статей
Обрати теми

Середній заробіток: хто може розраховувати на гарантію?

Л. Федченко, головний редактор
Разом із активізацією процесів добровільного об’єднання територіальних громад та місцевих виборів кількість звернень до редакції збільшилася у рази. Зокрема, багато телефонних дзвінків та листів надійшло з питаннями щодо права окремих категорій посадовців органів місцевого самоврядування на отримання виплати середнього заробітку у разі неможливості працевлаштування за попереднім місцем роботи. Надати відповідь кожному передплатнику, на жаль, можливості не маємо. Тому узагальнили всю інформацію в одному матеріалі. Нагадаємо, ми вже розглядали цю тему на сторінках нашої газети1, та цього разу дещо розширимо погляд на проблематику та звернемо увагу на деталі.

img 1

1 Див. «Місцеве самоврядування» № 6 за червень 2014 р., с. 70.

На законодавчому рівні ці гарантії підкріплено у загальному та спеціальному законодавчих актах. Загальним у цьому сенсі є Кодекс законів про працю України2, дія якого поширюється на всіх найманих працівників, не є винятком і працівники органів місцевого самоврядування.

2 Далі за текстом — КЗпП.

Корисним для нашого питання є п. 5 ст. 36 КЗпП, яким передбачено таку підставу для припинення трудового договору як перехід працівника на виборну посаду. Саме на цій підставі має бути звільнена з роботи особа, яку обрано на виборну посаду, для того, щоб внаслідок збігу всіх необхідних обставин мати право скористатися цією гарантією. Ось вам перша складова необхідних умов. Тобто, у разі, якщо у наказі (розпорядженні) про звільнення з роботи обраної на виборну посаду особи, а відповідно — і в її трудовій книжці, буде будь-яка інша, окрім п. 5 ст. 36 КЗпП, підстава звільнення — вона не матиме у подальшому перспектив щодо отримання у якості гарантії виплати середнього заробітку.

Давайте розглянемо ситуацію на прикладі вигаданого нами працівника Карпенка О. В., якого «за легендою» обрано заступником голови районної ради.

Ось і наш вигаданий персонаж після обрання його на сесії заступником голови районної ради звертається із заявою до свого роботодавця з проханням його звільнити. Найчастіше «новоспечені» депутати, яким пощастило працювати у раді на постійні основі, допускають помилку саме на цьому етапі. Так, дехто не замислюється над можливими наслідками своїх дій і звільняється з роботи із самих різноманітних підстав, тільки чомусь не за п. 5 ст. 36 КЗпП... Практика доводить, що більшість звільняються за власним бажанням ( ст. 38 КЗпП) та за угодою сторін ( п. 1 ст. 36 КЗпП), а коли їх повноваження у раді припиняються, вони з подивом дізнаються, що претендувати на гарантію не можуть через «не ту статтю».

Як ви вже знаєте, наказу (розпорядженню) про звільнення з роботи з ініціативи працівника зазвичай передує заява цього самого працівника. Певна річ, надаємо також і зразок наказу (розпорядження) керівника про звільнення з роботи працівника, якого обрано на виборну посаду. Звісно, запис у трудовій книжці має бути ідентичний тексту наказу (розпорядження).

img 2

img 3

3 Всі назви та власні імена осіб — вигадані.

Отже, з документальним оформленням звільнення працівника у зв’язку з переходом на виборну посаду ми дещо розібралися.

Далі звернемо увагу на норми Закону України від 11.07.02 р. № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад»4, який передбачає різного виду гарантії для депутатів місцевих рад.

4 Далі за текстом — Закон № 93.

Охороною трудових та інших прав депутата місцевої ради опікується ст. 33 цього Закону.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону № 93 у разі обрання депутата місцевої ради на виборну посаду у раді, на якій він працює на постійній основі, трудовий договір з ним за попереднім місцем роботи припиняється відповідно до законодавства. Обраний на виборну посаду у відповідній раді, на якій він працює на постійній основі, депутат місцевої ради, який перебуває на службі у військових формуваннях чи правоохоронних органах держави, прикомандировується до місцевої ради із залишенням на цій службі.

З працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її виконував (займав) депутат місцевої ради, укладається строковий трудовий договір; цей договір розривається у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через 3 місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.

Одразу ж прокоментуємо.

На нашу думку, під «припиненням трудового договору відповідно до законодавства» мається на увазі припинення його саме за п. 5 ст. 36 КЗпП.

Стосовно укладання строкового трудового договору з працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її виконував (обіймав) депутат місцевої ради, та його розірвання у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через 3 місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради, хотілося б сказати наступне на прикладі нашого вигаданого героя. У разі якщо він звільнився з роботи за п. 5 ст. 36 КЗпП, на його посаду приймається інший працівник за строковим трудовим договором. Це гарантує збереження робочого місця за депутатом. Але Закон № 93 встановлює для цієї гарантії обмеження у часі — не пізніше як 3 місяці. Тобто, після спливу 3-місячного строку працівник, якого прийнято на робоче місце депутата, вже буде працювати на умовах безстрокового трудового договору, а депутат, у свою чергу, якщо пропустить цей 3-місячний строк — позбавиться права на збереження робочого місця.

Рухаємося далі. Гарантія, яка нас цікавить більше за все інше, міститься у ч. 2 ст. 33 Закону № 93. Отже, депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності — інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше 6 місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв’язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді.

Час, коли колишній депутат тимчасово не працював у зв’язку з неможливістю надання йому попередньої або рівноцінної роботи (посади) безпосередньо після закінчення строку його повноважень, зараховується, але не більше 6 місяців, до страхового стажу і стажу роботи (служби) за спеціальністю, за якою депутат працював до обрання у місцеву раду, де він виконував свої обов’язки на постійній основі.

А тепер — коментуємо цю норму і звертаємо вашу увагу на важливі речі.

Отже, треба чітко розуміти, за наявності яких підстав депутат буде мати право на зазначені гарантії.

Щодо гарантії збереження попереднього місця роботи. Наприклад, наш вигаданий герой після закінчення його повноважень у раді повертається на попередню роботу. Що на нього там може чекати, як думаєте? Варіантів можливих обставин та шляхів їх вирішення декілька:

його посада вакантна

жодних проблем — депутат звертається до роботодавця із заявою, що він бажає приступити до роботи на своїй посаді

на його посаді працює інша особа на умовах строкового трудового договору

жодних проблем у депутата і одна — у роботодавця, позаяк він має звільнити особу, яка працює на умовах строкового трудового договору, а депутат — так само написати заяву про те, що приступає до роботи

його посаду скорочено

у такому разі роботодавець має запропонувати іншу рівноцінну роботу на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації. У такому разі можливі 2 варіанти:

якщо неможливо запропонувати іншу роботу, роботодавець має видати письмове цьому підтвердження (довідка, лист тощо), з яким депутат звертається до місцевої ради для отримання гарантії;

якщо депутат відмовляється від запропонованої роботи, йому роботодавець письмового підтвердження неможливості працевлаштування не надасть, а отже, у депутата не буде підстав для звернення до місцевої ради для отримання гарантії

підприємство, де він працював, перебуває в стадії ліквідації чи вже ліквідовано

підтвердити ці обставини можуть:

якщо підприємство перебуває у стадії ліквідації, ліквідаційна комісія може надати письмове цьому підтвердження (довідка, лист тощо), а також ці дані є у вільному доступі (Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб —підприємців, посилання https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch), їх можна знайти та роздрукувати, прикласти як додаток до заяви у місцеву раду для отримання гарантії;

якщо підприємство вже ліквідовано, відомості знайдуться так само у вільному доступі до вищевказаного Реєстру і так само допоможуть отримати гарантію

Так, у разі якщо надати депутату попередню або рівноцінну роботу неможливо — Законом № 93 передбачається збереження на період його працевлаштування, але не більше 6 місяців, середнього заробітку, який він одержував на виборній посаді у раді. Така виплата здійснюється за рахунок відповідного місцевого бюджету.

Наголошуємо: у разі призначення колишньому депутату пенсії за віком, по інвалідності, у зв’язку із втратою годувальника, за вислугу років або коли він має право на пенсійне забезпечення — середня зарплата на виборній посаду за ним не зберігається.

Увага! Гарантія, про яку йдеться у цій статті, не поширюється на випадки, коли депутат місцевої ради до його обрання не перебував у трудових відносинах з підприємством, установою, організацією.

Отже, для отримання середньої заробітної плати на період працевлаштування колишній депутат має подати до місцевої ради:

1

особисту заяву на ім’я керівника місцевої ради.

Примітка. Заява довільної форми, у якій викладено прохання розглянути питання про збереження середнього заробітку на період працевлаштування з посиланням та наданням підтвердних документів

2

довідку, видану підприємством, установою, організацією, де він працював до обрання на виборну посаду, про неможливість його працевлаштування на попередній роботі (посаді) або надання йому рівноцінної роботи.

Примітка. Довідка довільної форми, у тексті якої буде вказано як про неможливість працевлаштування на попередній посаді, так і про неможливість надання іншої рівноцінної роботи.

3

трудову книжку.

Примітка. Оригінал трудової книжки депутат надає для огляду, а до пакета документів долучається її копія, завірена особою, відповідальною за кадрову роботу в раді.

Одразу ж попереджаємо: на законодавчому рівні вказаний вище перелік документів не передбачено. Але, як ви знаєте, витрачання бюджетних коштів у законний спосіб неможливе без наявності підтвердних документів. Тож, маючи на руках пакет документів, який пропонуємо ми, у вас не буде проблем із будь-якими контролюючими органами.

Особиста заява колишнього депутата буде первинним документом, з яким він звертається до ради з метою отримання передбаченої законом гарантії. Дійсно, на практиці важко уявити випадок, коли будь-якій особі надавалась будь-яка гарантія (а ще й у вигляді грошових коштів) без відома цієї особи, тобто заявника. У свою чергу, довідка з попереднього місця роботи буде підтвердженням дійсної неможливості працевлаштування колишнього депутата. А от наявність трудової книжки на руках у працівника свідчитиме про те, що він дійсно на даний час не працює та йому не призначено будь-який вид пенсії, адже у разі її призначення органи Пенсійного фонду України вносять відповідну відмітку до трудової книжки.

А тепер детальніше про форму та зміст згаданих вище документів.

Довідка підприємства, установи, організації, на якому працював депутат перед обранням на виборну посаду в раді, може мати такий вигляд.

img 4

Заяву колишній депутат подає у довільній письмовій формі. Наприклад, такій.

img 5

На підставі поданих документів голова ради видає відповідне розпорядження.

img 6

Як вже йшлося на початку статті, за депутатом середня заробітна плата зберігається протягом періоду його працевлаштування, але не більше 6 місяців. Тоді як і коли припиняється виплата середнього заробітку таким особам?

Підставою для припинення виплати середнього заробітку колишньому депутату можуть бути:

1

його працевлаштування у 6-місячний період

2

реєстрація його у центрі зайнятості таким, що шукає роботу

3

виникнення у нього права на пенсійне забезпечення

4

закінчення 6-місячного строку для працевлаштування

Коли ж починається відлік цього шестимісячного строку? Відповідь цілком логічна і зрозуміла — строк маємо рахувати з наступного дня після припинення
повноважень.

Оформлюється припинення виплати у всіх чотирьох випадках однаково — шляхом видання головою ради відповідного розпорядження.

А от підстави для видання розпорядження — різні залежно від причини припинення виплати. Наприклад, у разі працевлаштування колишнього депутата у 6-місячний строк — буде його особиста заява з повідомленням про факт працевлаштування, або копія наказу (розпорядження) про прийняття (призначення) на роботу (посаду), або копія трудової книжки із внесеним записом про працевлаштування. Реєстрація в центрі зайнятості підтверджується відповідною довідкою, виникнення права на будь-який вид пенсії — довідкою органу Пенсійного фонду України. А от для останньої підстави припинення виплати підтвердження не потрібне, виплата припиняється на підставі розпорядження про її призначення (якщо у ньому чітко визначений строк виплати — число, місяць, рік), або видається окреме розпорядження про припинення виплати у зв’язку із закінченням 6-місячного строку.

Тепер приділимо увагу решті гарантій. Слід звернути увагу на положення ч. 3 ст. 33 Закону № 93. У ній сказано, що депутат може бути звільнений з роботи з ініціативи власника або уповноваженого ним органу від займаної посади, виключений з навчального закладу за умови його попередження в порядку, встановленому законом. Про таке попередження відповідний власник або уповноважений ним орган має письмово повідомити не менш ніж за 15 днів відповідну місцеву раду.

Коментуємо: ця гарантія стосується депутатів, які не працюють у раді на постійній основі. Тобто, якщо депутата з ініціативи власника або уповноваженого ним органу звільнено від займаної посади, виключено з навчального закладу без належного повідомлення місцевої ради — це привід для звернення депутата до суду, наслідком якого з великою вірогідністю буде поновлення його на посаді з відшкодуванням вимушеного прогулу, а можливо, ще й моральної шкоди.

І, нарешті, остання гарантія. Вона передбачена ч. 4 ст. 33 Закону № 93 і полягає у зарахуванні до загального і безперервного стажу роботи (служби) депутата, а також стажу роботи (служби) за тією спеціальністю, за якою він працював до обрання на виборну посаду в раді, часу роботи депутата у місцевій раді на постійній основі.

Наприкінці статті нагадаємо важливий момент, що містить ч. 5 ст. 12 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» — на сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом. Не забувайте про це.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі