Теми статей
Обрати теми

Операція «АГІТАЦІЯ»: інформаційне забезпечення виборів & передвиборна агітація

Козіна В., шеф-редактор, директор департаменту видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор»
Починається «гаряча» пора, коли кожний, хто бажає балотуватися на виборах, прагне представити себе (свою політичну силу) та наміри на майбутнє у кращому світлі. А заодно й показати недоліки опонентів... Втім азарт гонитви за перемогою не повинен затьмарювати периферійний зір — рухаючись до переможного фінішу, ми не повинні випускати з поля зору межі, за якими закінчується правове поле. Не слід також забувати про обов’язки щодо інформаційного забезпечення виборів. Чи ще гірше — плутати ці обов’язки з правом на здійснення передвиборної агітації. Про засади інформаційного забезпечення виборів та особливості передвиборної агітації під час цих перегонів й піде мова у нашій статті.

Інформаційне забезпечення виборів: загальні правила

Згідно з ч. 1 ст. 49 Закону України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»1 виборцям забезпечується можливість доступу до різнобічної, об’єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного ­волевиявлення­.

1 Далі за текстом — Закон № 595.

Інформаційне забезпечення виборів поділяється на загальне та спеціальне.

Загальне інформаційне забезпечення виборів включає інформування виборців про ( ст. 50 Закону № 595):

1

виборчі права громадян та способи їх здійснення і захисту

2

можливість та процедури перевірки включення себе та інших виборців до Державного реєстру виборців та списків виборців на виборчих дільницях

3

адресу місцезнаходження відповідної територіальної та дільничної виборчих комісій виборчої дільниці, до яких належить виборча адреса виборця

4

адресу приміщення для голосування, дату та час голосування

5

підстави та процедури отримання можливості голосувати за місцем перебування

6

процедуру голосування та спосіб заповнення виборчого бюлетеня

7

право на оскарження порушень своїх виборчих прав та способи здійснення цього права

8

відповідальність за порушення законодавства про вибори

Відповідну інформацію оприлюднює та актуалізує ЦВК. ТВК забезпечують виготовлення інформаційних плакатів та передають їх до ДВК. ДВК розміщують відповідні інформаційні плакати.

Форма і текст плакатів, що роз’яснюють порядок голосування на місцевих виборах та відповідальність за порушення законодавства про місцеві вибори, вже затверджені постановою ЦВК від 10.08.15 р. № 165 «Про плакати, що роз’яснюють порядок голосування та відповідальність за порушення законодавства про місцеві вибори».

Увага! На інформаційні матеріали, які належать до загального інформаційного забезпечення виборів, поширюється законодавство про соціальну рекламу.

Відповідно до Закону України «Про рекламу» соціальна реклама — це інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.

Передвиборну агітацію нерідко «маскують» під соціальну рекламу. Особливо цим «грішать» комунальні ЗМІ, розпорядники яких намагаються «відсувати» агітаційні матеріали потенційних конкурентів у виборчих перегонах, аргументуючи це тим, що у них є інша більш суспільно значуща інформація, яка носить характер соціальної реклами, а відповідно, має преференції щодо її розміщення.

Спеціальне інформаційне забезпечення виборів передбачає інформування виборців про ( ст. 51 Закону № 595):

1

зареєстрованих кандидатів на відповідних місцевих виборах та суб’єктів їх висування

2

рахунки виборчих фондів місцевих організацій партій та кандидатів, допустимий розмір добровільного внеску та спосіб, у який робиться внесок

3

скасування реєстрації (вибуття) кандидата

4

факти та події, пов’язані з виборчим процесом

Поширення інформації, обсяг якої визначено у п. 1-3 таблиці, наведеної вище, здійснюють відповідні виборчі комісії. Також ТВК можуть залучати до висвітлення цієї інформації ЗМІ та інформаційні агентства.

Порядок спеціального інформаційного забезпечення проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затверджений постановою ЦВК від 10.08.15 р. № 1732, деталізує положення ст. 51 Закону № 595 та говорить, що ТВК здійснює спеціальне інформаційне забезпечення проведення місцевих виборів шляхом оприлюднення інформації про:

2 Далі — Порядок № 173.

1

зареєстрованих кандидатів у депутати Верховної Ради АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад у багатомандатному виборчому окрузі3, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, із зазначенням назви місцевої організації партії, номера територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат (у разі такого закріплення), прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата в депутати

не пізніше 4 жовтня

2

зареєстрованих кандидатів у депутати сільської, селищної ради в одномандатних виборчих округах4 з виборів депутатів із зазначенням номера ОВО, в якому висувається кандидат, суб’єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата в депутати

3

зареєстрованих кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища із зазначенням суб’єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата

не пізніше 4 жовтня

4

скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати в ОВО, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища

невідкладно після прийняття відповідного рішення

5

скасування рішення в частині реєстрації в БВО окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації політичної партії, з виключенням його з виборчого списку

6

скасування рішення про реєстрацію всіх кандидатів, висунутих місцевою організацією політичної партії, у разі ліквідації цієї місцевої організації політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати

7

скасування рішення про реєстрацію всіх кандидатів, висунутих місцевою організацією політичної партії, у разі прийняття Мін’юстом рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки цієї місцевої організації політичної партії або партії в цілому вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»

8

відкриття рахунку виборчого фонду місцевої організації політичної партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані в БВО, та його реквізити

не пізніше наступного дня з дня надходження від установи банку повідомлення про відкриття рахунку

9

відкриття рахунку виборчого фонду кандидата в депутати, зареєстрованого в ОВО з виборів депутатів сільської, селищної ради, та його реквізити

10

відкриття рахунку виборчого фонду кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови та його реквізити

11

розмір добровільного внеску однієї фізичної особи до одного виборчого фонду та спосіб, у який робиться такий внесок

не пізніше 21 вересня

3 Далі за текстом — БВО.

4 Далі за текстом — ОВО.

Перелічена інформація оприлюднюється ТВК шляхом розміщення її на стенді офіційних матеріалів виборчої комісії або в інший визначений відповідною комісією спосіб.

Інформація про факти та події, пов’язані з виборчим процесом, висвітлюється ЗМІ та інформаційними агентствами5 з власної ініціативи. Розміщення цієї інформації ЗМІ та ІА не є передвиборною агітацією та має розміщуватись із дотриманням кількох вимог, встановлених ст. 52 Закону № 595:

5 Далі за текстом — ІА.

1

інформація про перебіг виборчого процесу, події, пов’язані з виборами, поширюється на засадах достовірності, повноти і точності, об’єктивності інформації та її неупередженого подання

2

ЗМІ та ІА не можуть допускати замовчування суспільно необхідної інформації, що стосується цих подій, якщо вона була їм відома на момент поширення інформації

3

ЗМІ та ІА зобов’язані поширювати інформацію про вибори відповідно до фактів, не допускаючи перекручування інформації6

4

ЗМІ та ІА мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх кандидатів, суб’єктів їх висування щодо подій, пов’язаних із відповідними місцевими виборами

6 Частиною 2 ст. 52 Закону № 595 ЗМІ та ІА рекомендовано намагатися отримувати інформацію про події, пов’язані з виборами, з двох і більше джерел, віддаючи перевагу першоджерелам.

Встановлені окремі правила й до висвітлення фактів та подій, пов’язаних із виборчим процесом, і до телерадіо­організацій. Але вони також не містять нічого принципово нового. Так, згідно із ч. 4 та 5 ст. 52 Закону № 595 телерадіоорганізації:

1

самостійно визначають кількість ефірного часу, присвяченого висвітленню фактів та подій, пов’язаних з виборчим процесом7

2

мають право створювати та поширювати у прямому ефірі передачі за участі кандидатів, їх довірених осіб, уповноважених осіб місцевих організацій партій — суб’єктів відповідного виборчого процесу місцевих виборів у формі передвиборних дебатів чи дискусій

7 За Законом у зазначених матеріалах телерадіоорганізаціям заборонено виокремлювати у своєму ставленні певних суб’єктів виборчого процесу чи надавати їм привілеї. Втім наявність подібного «особливого» ставлення дуже складно довести, та й покарань за це порушення не передбачено. Тому можна сказати, що цей припис законодавства є суто декларативним.

Ще раз звертаю увагу читачів, що організація та трансляція подібних передач, так само як і участь у подібних заходах, не належать до категорії передвиборної агітації та є формою спеціального інформаційного забезпечення виборів.

Згідно з ч. 5 ст. 52 Закону № 595 такі передачі повинні бути організовані у цикл передач однакового формату з метою дотримання принципу рівних умов та рівного доступу. Телерадіоорганізація, яка має намір поширювати зазначені передачі, оприлюднює відповідну пропозицію, в якій повинні зазначатися формат передачі, строк, протягом якого необхідно надати згоду на участь у передачі, та вартість участі у такій передачі.

Формат передачі (циклу передач) включає: порядок визначення учасників передачі за участі представників двох або більше кандидатів чи місцевих організацій партій — за згодою учасників, за жеребкуванням тощо; тривалість передачі та обсяг ефірного часу, що надається для виступів кожному з учасників; наявність інших присутніх у студії під час передачі (експерти, журналісти, аудиторія в студії тощо), їх роль та порядок їх обрання чи визначення; регламент та правила поведінки учасників передачі; тема обговорення або порядок її визначення; умови поширення під час передачі іншої інформації (результатів опитувань думки громадян, інтерактивного голосування, статистичних відомостей, освітньої та довідкової інформації, концертних виступів тощо); інші умови створення передачі.

Згідно з ч. 5 ст. 53 Закону № 595 у разі оприлюднення телерадіоорганізацією результатів інтерактивного опитування аудиторії, що проводиться під час передачі, пов’язаної з виборами або за участі кандидатів, учасникам передачі забороняється коментувати результати таких опитувань або іншим чином посилатися на них. Протягом усього часу оприлюднення результатів інтерактивного опитування аудиторії повинно супроводжувати текстове повідомлення «Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії», яке має демонструватися на екрані (для телепередач) у формі, сприйнятній для глядача, чи бути озвученим (для радіопередач) чітким текстом диктора або ведучого передачі безпосередньо перед і після оприлюднення зазначених результатів.

Вартість участі у передачі є однаковою для всіх суб’єктів виборчого процесу і визначається відповідно до обсягу ефірного часу, що надається кожному з учасників передач, та вартості одиниці ефірного часу (визначається за тими ж правилами, що й вартість транслювання передвиборчої агітації).

Обсяг ефірного часу, що надається учасникам передач для участі в дискусії або для відповіді на запитання, повинен визначатися за однаковими правилами.

Громадська думка та опитування: організовуємо правильно

Результати опитувань громадської думки з питань, пов’язаних з виборами, можуть поширюватися виключно із зазначенням часу їх проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.

ЗМІ, ІА, інші суб’єкти, поширюючи результати опитування громадської думки, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, а також усі відомості, перелічені вище.

Починаючи з 23 жовтня оприлюднювати чи поширювати в інший спосіб результати опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, в тому числі щодо місцевих організацій партій — суб’єктів виборчого процесу та кандидатів або коментувати рейтинги кандидатів, місцевих організацій партій забороняється.

Опитування виборців щодо їх волевиявлення під час голосування мають передбачати анонімність (збереження таємниці голосування) опитуваного виборця. Оприлюднення в день голосування результатів такого опитування до закінчення голосування забороняється.

Діяльність ОМС та їхніх посадових осіб щодо інформаційного забезпечення виборів: тонка червона лінія між «хочу» та «повинен»

Не слід забувати, що органи та посадові особи місцевого самоврядування при поширенні інформації про вибори, яка не є передвиборною агітацією, зобов’язані дотримуватися об’єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти і точності інформації.

Важливо також пам’ятати, що для окремих актів ОМС, що стосуються виборчого процесу, Законом № 595 встановлений спеціальний порядок оприлюднення.

Згідно з ч. 3 ст. 13 Закону № 595 рішення органів державної влади, органів влади АР Крим, ОМС, їх посадових та службових осіб, що стосуються місцевих виборів ТА зачіпають законні права громадян, а також рішення виборчих комісій доводяться до відома громадян через друковані засоби масової інформації АБО оприлюднюються в інший спосіб у триденний строк з дня їх прийняття, якщо інше не передбачено законом.

Тобто, якщо у регламенті вашої ради спеціально не визначений порядок оприлюднення цієї категорії рішень, доцільно по кожному такому рішенню визначати (прямо у тексті рішення, окремим пунктом) порядок його оприлюднення. Це також доцільно робити й у тексті розпоряджень голів місцевих рад та розпорядчих актів виконавчих органів місцевих рад.

Під час виборчих перегонів «спливає» чимало інформації, яка стосується конкретних людей та може містити їх персональні дані. Якщо особа, щодо якої поширено інформацію, незадоволена нею, виникають претензії, які можуть переноситись до зали судових засідань. Щоб уникнути подібних прикрощів, слід пам’ятати, що згідно з ч. 2 ст. 49 Закону № 595 інформація, що міститься у документах, поданих до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів (відомості про прізвище, власне ім’я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім’ї, місце проживання, наявність чи відсутність судимості суб’єкта висування кожного кандидата у депутати), є відкритою. Отже, доступ до такої інформації не можна обмежувати і у силу приписів закону ці дані може вільно використовувати будь-хто без дозволу суб’єкта персональних даних чи володільця цієї інформації.

Володільці комунальних ЗМІ, зверніть увагу на те, що Закон жорстко забороняє під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами на політичну рекламу, агітувати голосувати за або не голосувати за кандидатів чи поширювати інформацію, яка має ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не передбачених цим Законом, а так само поширювати будь-яку інформацію з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного суб’єкта виборчого процесу. Авторам і ведучим телерадіопередач, які є кандидатами, під час виборчого процесу також забороняється у своїх телерадіопередачах вести передвиборну агітацію.

Передвиборна агітація: поняття та загальні засади

Передвиборна агітація8 — це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за кандидатів. Агітація здійснюється в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції та законам України.

8 Далі за текстом — Агітація.

Форми здійснення Агітації визначені у ч. 5 ст. 54 Закону № 595. Однак зверніть увагу, що цей перелік не є вичерпним. Тобто за певних умов будь-яка діяльність, направлена на спонукання до голосування за певних кандидатів, може бути розцінена як Агітація.

Суб’єкти Агітації: місцеві організації партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, а також кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, зареєстровані відповідною ТВК.

Громадяни України мають право здійснювати Агітацію, вільно і всебічно обговорювати політичні, ділові, особисті якості та передвиборні програми кандидатів, місцевих організацій партій.

За Законом (ч. 2 ст. 53) місцеві організації партій та кандидати мають право розпочати свою Агітацію з дня, наступного за днем прийняття відповідною ТВК рішення про реєстрацію кандидатів.

Як і завжди, Закон передбачає, що Агітація закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Тобто у цьому році — о 24:00 23 жовтня.

Незмінним залишилося правило щодо заборони проведення масових акцій (зборів, мітингів, походів, демонстрацій тощо) від імені кандидатів, місцевих організацій партій — суб’єктів виборчого процесу, а також політичних партій, місцеві організації яких є суб’єктами виборчого процесу, напередодні і в день голосування. Відповідно, у ці ж дні не можна проводити концерти, вистави, спортивні змагання, демонстрації фільмів і телепередач чи інших публічних заходів на підтримку місцевої організації партії — суб’єкта виборчого процесу, кандидата, політичної партії, місцеві організації якої є суб’єктами виборчого процесу, чи оголошувати про підтримку проведення таких пуб­лічних заходів.

Пригадаємо ще одне за своєю суттю не нове правило, яке масово порушують під час місцевих виборів. Згідно з ч. 4 ст. 54 Закону № 595 офіційні повідомлення в період виборчого процесу про дії кандидатів, пов’язані з виконанням їхніх посадових (службових) повноважень, не є передвиборною агітацією. Однак, щоб не вважатися Агітацією, такі повідомлення мають бути підготовані у порядку, визначеному Законом України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» та не повинні містити коментарів агітаційного характеру, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій про дії зазначених осіб як кандидатів.

Тобто, якщо висвітлюється захід, де голова ради чи депутат присутній за посадою — саме у статусі діючого голови чи депутата відповідної ради, — не треба у повідомленні про такий захід писати, що ця особа є кандидатом чи членом партії, яка приймає участь у перегонах. Не пишете такого — буде вам офіційне повідомлення. Якщо ж у повідомленні буде міститися інформація про посадовця (депутата), як кандидата чи члена партії — суб’єкта виборчого процесу, таке повідомлення вважатиметься Агітацією.

Фінансування Агітації

Агітація здійснюється за рахунок і в межах коштів власних виборчих фондів:

1

кандидатів у депутати в ОВО

2

кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови

3

місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в БВО

Використання для Агітації коштів з інших джерел забороняється.

Підтримка місцевою організацією партії, яка висунула кандидатів на місцевих виборах, та/або кандидатами від свого імені проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрацій фільмів, телепередач чи інших пуб­лічних заходів, а також проведення зазначених пуб­лічних заходів на підтримку місцевої організації партії, кандидата може здійснюватися лише у разі фінансування таких заходів із коштів власного виборчого фонду.

Однак Закон дозволяє фінансувати Агітацію кандидатів, висунутих місцевою організацією партії у депутати в ОВО, а також кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, яких висунула партія, за рахунок коштів виборчого фонду тієї організації партії, яка висунула кандидата. Тільки у цьому випадку має бути визначено, що Агітація проводиться організацією партії та кандидатом спільно.

Публічні заходи у рамках Агітації

Не нове правило, але нехтувати ним не варто: не забувайте, що кандидати, їх довірені особи, місцеві організації партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, та їх уповноважені особи мають право на одержання за однакову плату одних і тих самих приміщень для проведення масових заходів, надання однакових друкованих площ та ефірного часу на радіо і телебаченні.

При цьому власники приватних помешкань, які надають свої квадратні метри для агітаційних заходів одним силам (кандидатам), не мають права відмовляти іншим силам (кандидатам) використати це приміщення для Агітації на таких же самих умовах. Виключення з правила — приміщення, які належать (перебувають у власності чи постійному користуванні) кандидату чи місцевій організації партії, що є суб’єктами виборчого процесу. Ці особи можуть відмовляти «недружнім» силам у використанні їх приміщень для Агітації.

Розміщення наметів — ще один «камінь спотикання», через який на місцях нерідко виникають дискусії. Усі кандидати та партії — суб’єкти виборчого процесу в рамках здійснення Агітації мають право встановлювати агітаційні намети. Розміщення наметів не є формою проведення мирних зібрань громадян, а тому не потребує такої складної процедури погодження, як реалізація масових заходів.

Із наметами, місцями для розміщення політичної рек­лами та масовими заходами під час кожної кампанії виникає певне напруження. Органи влади та місцевого самоврядування (через своїх посадових осіб) не завжди проявляють лояльність або проявляють її не до усіх учасників перегонів однаково. Не забувайте, що за дії (бездіяльність), які можна розцінити як перешкоджання здійсненню виборчого права ст. 157 Кримінального кодексу України9 передбачена кримінальна відповідальність.

9 Далі за текстом — КК.

Як завжди, законодавець не обмежує фантазію кандидатів та місцевих організацій партій щодо друкованих агітаційних матеріалів: можете друкувати усе, що заманеться, у будь-яких формах. Головне — щоб інформація з «агіток» не порушувала приписи законодавства та містила певний обсяг вихідних даних. Зокрема, згідно з ч. 2 ст. 56 Закону № 595 друкований агітаційний матеріал повинен містити:

1

відомості про замовника

2

відомості про установу, що здійснила друк

3

тираж матеріалів

4

інформацію про осіб, відповідальних за випуск

Розповсюдження друкованих агітаційних матеріалів без зазначених відомостей забороняється. Один примірник агітаційного матеріалу обов’язково передається кандидатом чи місцевою організацією партії до відповідної ТВК не пізніше 2-х календарних днів після його виготовлення.

Розміщувати друковані матеріали (крім тих, що розміщуються на носіях зовнішньої реклами, наприклад, білбордах, сіті-лайтах) можна виключно у місцях, погоджених з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. За правилами ч. 4 ст. 56 Закону № 595 місцева влада має погодити перелік таких місць та облаштувати їх у строк до 9 вересня (включно).

Політична реклама

Правила прості та не надто відрізняються від тих, до яких ми звикли під час попередніх перегонів, — в усьому діє принцип рівності, а порядок «цінового регулювання» вартості політичної реклами визначає Закон.

Визначення поняття «політична реклама» у порівнянні з попереднім законом не змінилося. Згідно з ч. 5 ст. 57 Закону № 595 — це одна з форм передвиборної агітації, розміщена за допомогою рекламних засобів, яка спонукає виборців голосувати за або не голосувати за певного суб’єкта виборчого процесу. А ось перелік заходів, які до такої реклами належать, законодавець наразі дещо розширив. Так, до політичної реклами належить використання:

1

символіки (гімну, прапору, розпізнавального знаку, девізу) або логотипів політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом виборчого процесу

2

використання передвиборних слоганів, гасел кандидатів, політичної партії, її місцевих організацій

3

повідомлення про проведення видовищних чи інших публічних заходів на підтримку місцевої організації партії, кандидата або про підтримку зазначених заходів місцевими організаціями партій, кандидатами, політичними партіями, місцеві організації яких є суб’єктами виборчого процесу

4

привернення уваги до участі у таких заходах місцевих організацій партій чи певних осіб як кандидатів

Нагадаю усім учасникам виборчих перегонів, що виготовлення та розміщення Агітації допускається лише на підставі угод. Також заборонене розміщення реклами до моменту надходження до редакції (видавця) друкованого ЗМІ та телерадіоорганізацій коштів (оплати за рекламу та ефірного часу) з виборчого фонду особи. При цьому копії угод та платіжних документів, а також записи передач та плівці чи інших носіях мають надаватися ЦВК, ТВК, Нацраді з питань телебачення і радіомовлення, а також судам на їхні письмові запити.

Усі записи передач, що містять Агітацію, мають зберігатися у телерадіоорганізаціях протягом 30 днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів.

Щодо замовлень телерадіопередач як політичної реклами. За Законом виступати замовниками таких «ефірів» можуть виключно місцеві організації партій, кандидати від яких зареєстровані у БВО, кандидати у депутати в ОВО, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.

Ну і про заборони. Чому раніше я так акцентувала вашу увагу, шановні читачі, на тому, що необхідно жорстко відокремлювати Агітацію від робочої діяльності? Тому що органам державної влади та місцевого самоврядування, а також судам категорично заборонено брати участь у Агітації. Посадові особи цих органів, які не є кандидатами, не мають права здійснювати Агітацію у робочий час.

Також зверніть увагу на припис ч. 2 ст. 60 Закону № 595, який категорично забороняє кандидатам, які займають посади в органах державної влади чи ОМС, у військових частинах (формуваннях), на державних, комунальних підприємствах, у закладах, установах, організаціях (у тому числі за сумісництвом), залучати для Агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов’язаної з проведенням Агітації, підлеглих їм осіб, службовий транспорт, засоби зв’язку, устаткування, приміщення, інші об’єкти та ресурси за місцем роботи, а також використовувати службові чи виробничі наради, збори колективу для проведення Агітації. Оскільки ця кампанія буде характеризуватися гострою боротьбою, на такі речі будуть звертати особливу увагу, а отже, необережність чи нехтування правилами можуть призвести до порушення кримінальних справ чи справ про нецільове використання бюджетних коштів.

Законом чітко визначена заборона на поширення недостовірної інформації та порядок її спростування ( ч. 5 та 6 ст. 60 Закону № 595).

Також треба бути обережними зі змістом інформації, яку будуть містити ваші агітаційні матеріали. Перелік заборон визначений ч. 3 ст. 60 Закону № 595.

Враховуючи прикрий «гречаний» досвід окремих кампаній, зверніть увагу на перелік заходів, які заборонено використовувати під час Агітації та які можуть бути розцінені як підкуп виборців. Серед таких: надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора місцевої організації партії, яка є суб’єктом виборчого процесу, політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом виборчого процесу, або інших агітаційних матеріалів, за умови, що вартість таких товарів не перевищує 5 % розміру мінімальної заробітної плати, тобто 60, 90 грн.) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг. Водночас, у чинному законодавстві є певна колізія із визначенням вартості того, що може надаватися особі для спонукання її до голосування чи не голосування за кандидата чи політичну силу. Так, у Примітці до ст. 160 КК (Підкуп виборця) встановлено, що під неправомірною вигодою для цілей цієї статті слід розуміти кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги або нематеріальні активи, вартість яких перевищує 3 % розміру мінімальної заробітної плати (36,54 грн.), які пропонують, обіцяють, надають чи одержують без законних на те підстав. Звісно, тут можна говорити, що мова йде про завідомо неправомірну дію, водночас Закон № 595 встановлює межі доброчесної поведінки, та про сумніви, які у кримінальному процесі завжди мали би трактуватися на користь сторони захисту. Але ми усі живимо у реальному світі, тому, щоб не створювати зайвих проблем, я би радила трохи перестраховуватись та більш розважливо ставитися до символічних подарунків, які можуть одержувати від вас ваші потенційні виборці.

Отже, роботи попереду чимало, а підводного каміння вистачає. Тож будьте уважні та чемні, аби не затьмарювати свою вірогідну перемогу! Удачі усім!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі