Теми статей
Обрати теми

Зміни у статусі військово-цивільних адміністрацій

Федченко Л., головний редактор
Законом України від 17.07.15 р. № 650-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування діяльності військово-цивільних адміністрацій»1 внесено зміни до законів України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2, від 09.04.99 р. № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації»3 та від 03.02.15 р. № 141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації»4.

1 Набув чинності з дня, наступного за днем опублікування («Урядовий кур’єр», 13.08.15 р., № 147), далі за текстом — Закон № 650.

2 Далі за текстом — Закон № 280.

3 Далі за текстом — Закон № 586.

4 Далі за текстом — Закон № 141.

Зміни до Закону № 280

По-перше, ст. 12 зазначеного Закону доповнено новою ч. 6, якої раніше ця стаття взагалі не містила. Як ви знаєте, ст. 12 Закону № 280 визначає правовий статус сільського, селищного, міського голови. Так, віднині ч. 6 ст. 12 передбачається, що повноваження сільських, селищних, міських голів можуть бути тимчасово покладені на керівника відповідної військово-цивільної адміністрації відповідно до Закону № 141.

По-друге, змінено ч. 1 ст. 78 Закону № 280, яка регламентує порядок дострокового припинення повноважень ради. Так, відтепер повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених Законом № 141. Нагадаємо, що до внесення змін Законом № 650 ч. 1 ст. 78 Закону № 280 визначалося, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені лише у випадках:

1

якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, цього та інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом

2

якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання

По-третє, зазнала змін ч. 2 ст. 79 Закону № 280, якою визначаються підстави дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови. Так, за новою редакцією цієї норми повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень, а також у випадку, передбаченому Законом № 141.

Зміни до Закону № 586

По-перше, зміни торкнулися ст. 10 Закону № 586, якою визначається правовий статус заступників голів місцевих державних адміністрацій. Так, статтю доповнено новою ч. 4, якої вона раніше не містила. Відповідно до нової норми повноваження перших заступників та заступників голів районних та обласних державних адміністрацій можуть бути припинені у випадку, передбаченому Законом України «Про військово-цивільні адміністрації».

По-друге, Законом № 650 ст. 11 Закону № 586 доповнено новою ч. 3, що визначає правовий статус керівників структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій. Отже, до внесення змін цієї частини також не існувало. Тепер вказана норма Закону № 586 передбачає, що повноваження керівників структурних підрозділів та інших посадових осіб місцевих державних адміністрацій можуть бути припинені у випадку, передбаченому Законом № 141.

Зміни до Закону № 141

От ми нарешті дісталися новацій до самого Закону № 141, що у значній мірі змінюють статус цих органів.

Почнемо із преамбули цього Закону — її викладено у новій редакції:

Цей Закон визначає організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій, що утворюються як тимчасовий вимушений захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі проведення антитерористичної операції, що не має на меті зміни та/або скасування конституційно закріпленого права територіальних громад на місцеве самоврядування.

До речі, до внесення змін преамбула Закону № 141 була значно коротшою та передбачала, що цей Закон визначає організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі проведення антитерористичної операції.

Наступна зміна торкнулася ст. 1 Закону № 141, що регламентує статус і призначення військово-цивільних адміністрацій.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 141 для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, у районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.

Військово-цивільні адміністрації — це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі проведення антитерористичної операції.

Військово-цивільні адміністрації району, області — це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад та/або державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.

Військово-цивільні адміністрації населених пунктів — це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад та/або виконавчих органів відповідних рад та інші повноваження, визначені цим Законом.

Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону № 141 військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права, що набувають прав та обов’язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

Зразки печаток, бланків і табличок (вивісок) військово-цивільних адміністрацій затверджуються в порядку, встановленому КМУ.

Як бачите, з новою редакцією статті з’явилися нові терміни «військово-цивільні адміністрації», «військово-цивільні адміністрації району, області», «військово-цивільні адмінстрації населених пунктів», яких раніше не існувало.

Нагадаємо, що попередня редакція ст. 1 Закону № 141 визначала військово-цивільні адміністрації як тимчасові державні органи, які діють на території Донецької та Луганської областей у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі проведення антитерористичної операції.

На черзі зміни, внесені до ст. 3 Закону № 141, якою регламентуються питання організації військово-цивільних адміністрацій.

Так, ч. 1 цієї статті доповнено другим реченням, відповідно до якого одночасно з прийняттям рішення про утворення військово-цивільної адміністрації Президент України приймає рішення про припинення повноважень відповідних сільських, селищних, міських, районних, обласних рад та/або виконавчих органів відповідних рад, місцевих державних адміністрацій, їх посадових та службових осіб.

Виключено друге речення з ч. 3 ст. 3 Закону № 141, якою зазначалося, що у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідно районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.

Відтепер ця частина статті передбачає лише, що у районі, області військово-цивільні адміністрації утворюються у разі нескликання сесії відповідно районної, обласної ради у встановлені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» строки або для здійснення керівництва у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки.

Змінено також ч. 5 та 6 ст. 3 Закону № 141, їх викладено у новій редакції:

5. У разі формування районної, обласної військово-цивільної адміністрації, на посади державних службовців у таких адміністраціях можуть призначатися військовослужбовці військових формувань, утворених відповідно до закону, особи рядового і начальницького складу правоохоронних органів, які відряджаються до них у встановленому законодавством порядку для виконання завдань в інтересах оборони держави та забезпечення її безпеки із залишенням на військовій службі, службі у правоохоронних органах без виключення із списків особового складу, а також за рішенням керівника військово-цивільної адміністрації — інші особи, які мають спеціальні знання та досвід, без конкурсного відбору.

6. Перелік посад у військово-цивільних адміністраціях населених пунктів, на які призначаються особи з числа військовослужбовців військових формувань, утворених відповідно до закону, осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів, а також перелік посад, на які призначаються особи з числа військовослужбовців військових формувань, утворених відповідно до закону, осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів у районній, обласній військово-цивільній адміністрації затверджуються Президентом України за поданням керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України.

(ч. 5 та 6 ст. 3 Закону № 141)

Окрім цього, ст. 3 Закону № 141 доповнено ч. 13 — 15:

13. Призначення заступників керівників військово-цивільних адміністрацій та керівників підрозділів, затвердження структури і штатного розпису військово-цивільних адміністрацій здійснюються керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України за поданням керівника відповідної військово-цивільної адміністрації без конкурсного відбору.

14. Типове положення про військово-цивільну адміністрацію та рекомендований перелік структурних підрозділів військово-цивільної адміністрації затверджуються Президентом України.

15. Парламентський контроль у сфері військово-цивільних відносин здійснює Верховна Рада України.

(ч. 13 — 15 ст. 3 Закону № 141)

До внесення змін ця стаття містила тільки 12 частин.

Наступні зміни внесено до ст. 4 Закону № 141 (ср. ). Так, фактично нової редакції набула ч. 3 цієї статті, згідно з якою наразі районні, обласні військово-цивільні адміністрації поряд із здійсненням повноважень місцевих державних адміністрацій на відповідній території також здійс­нюють повноваження із здійснення відповідно до закону повноважень щодо організації проведення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці всеукраїнських референдумів та виборів органів державної влади і місцевого самоврядування; надання інформації на запит Центральної виборчої комісії щодо можливості організації та підготовки відповідно до закону проведення відповідних виборів на окремих територіях.

Також ч. 3 ст. 4 Закону № 141 доповнено новим п. 16, відповідно до якого районні, обласні військово-цивільні адміністрації набули повноважень вносити пропозиції з питань зміни адміністративно-територіального устрою в порядку, визначеному законом.

Зазнала змін і ст. 6 Закону № 141, що визначає статус керівника військово-цивільної адміністрації. Так, викладено у новій редакції ч. 1 цієї статті. Вона визначає, що районні, обласні військово-цивільні адміністрації очолює керівник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за поданням керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України.

Нагадаємо, що попередня редакція цієї частини статті передбачала призначення на посаду керівника військово-цивільної адміністрації населеного пункту та звільнення його з посади рішенням Ради національної безпеки і оборони України.

Окрім цього, статтю доповнено новою ч. 2, за якою військово-цивільні адміністрації населених пунктів очолює керівник, який призначається на посаду та звільняється з посади керівником відповідної обласної військово-цивільної адміністрації за погодженням з керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі