Теми статей
Обрати теми

Об’єднання громад: підготовка та схвалення проекту рішення

Федченко Л., головний редактор
В Україні активно йде процес реформування місцевого самоврядування, зокрема, вже утворено десятки спроможних територіальних громад згідно із Законом України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»1. До редакції майже щодня надходять запитання від читачів щодо здійснення тих чи інших етапів добровільного об’єднання територіальних громад. Цього разу ми вирішили надати рекомендації, які допоможуть місцевим радам на етапі підготовки та схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад.
img 1

1 Далі за текстом — Закон № 157.

Почнемо з теорії

Як не крути, а спочатку треба детально вивчити положення Закону № 157, що регламентують порядок підготовки та схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад. Отже, порядок підготовки проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад визначає ст. 6 Закону № 157.

Так, згідно з ч. 1 згаданої статті сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад має надіслати пропозицію про таке об’єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

У свою чергу, сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади має забезпечити вивчення отриманої пропозиції та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди ( ч. 2 ст. 6 Закону № 157).

Далі, у разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об’єднання, прий­має рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду АР Крим, Раду міністрів АР Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Увага! Склад спільної робочої групи формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об’єднується.

Саме утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об’єднання територіальних громад. І саме спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад.

Законом № 157 встановлюються чіткі вимоги до проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад.

Так, у ч. ст. 7 Закону № 157 визначено, що проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити:

1

перелік територіальних громад, що об’єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів

2

визначення адміністративного центру об’єднаної територіальної громади та її найменування

3

план організаційних заходів щодо добровільного об’єднання територіальних громад

Майте на увазі, що у разі відсутності у проекті рішення цих трьох обов’язкових складових він не буде відповідати вимогам ст. 7 Закону № 157 і тому буде повернутий на доопрацювання.

Проте, це зовсім не означає, що проект рішення не може містити у собі й інші складові (у разі потреби). Однак, ми б не рекомендували нагромаджувати сам текст проекту рішення другорядними нормами (тобто тими, які не є обов’язковими атрибутами проекту рішення у контексті ст. 7 Закону № 157). Доречно буде всі ці норми викласти у додатках до проекту рішення. Наприклад, план організаційних заходів доцільно зробити додатком до проекту рішення.

Щодо Плану організаційних заходів, у ньому рекомендуємо зазначити наступні заходи щодо добровільного об’єднання територіальних громад:

1

подання до ОДА рішень про схвалення всіма місцевими радами проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України (ч. 3 ст. 7 Закону передбачено 5-денний строк для здійснення цієї дії)

2

прийняття всіма місцевими радами, що об’єднуються, рішень про добровільне об’єднання територіальних громад (у разі надання ОДА позитивного висновку)

3

звернення сільського, селищного, міського голови територіальної громади, в якій ініційоване питання об’єднання, з поданням до обласної ради про утворення об’єднаної територіальної громади (Законом строк такого звернення не передбачено, тобто у Плані можна встановити строк на свій розсуд — жодного порушення у цьому не буде)

4

обговорення та погодження розподілу бюджету об’єднаної територіальної громади між громадами, що увійшли до неї (необов’язковий пункт Плану, але більшість громад все ж включають його до Плану, аби кожна громада мала певні «гарантії» життя після об’єднання

5

розробка приблизного проекту Стратегічного плану розвитку об’єднаної територіальної громади (також необов’язковий пункт Плану, при його включенні доречно було б додатково його обговорити з мешканцями об’єднаної громади, так само — на ваш розсуд)

6

розробка приблизної структури органів об’єднаної територіальної громади з фінансовим обґрунтуванням

7

розробка проекту Статуту об’єднаної територіальної громади (також доречно обговорити з мешканцями громади)

Рухаємося далі. Відповідно до ч. 2 ст. 7 Закону № 157 сільські, селищні, міські голови мають забезпечити протягом 60 днів проведення обов’язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Іншими словами, до розгляду на сесії ради допускаються лише проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад, які успішно пройшли громадське обговорення.

Ми вже писали, що громадське обговорення можна проводити у різноманітних формах, Закон № 157 не встановлює окремого порядку обговорення з питань об’єднання громад. Досвід місцевих рад, які вже знаходяться на останніх етапах добровільного об’єднання територіальних громад, показує, що деякі з них розробили та затвердили Порядки проведення громадських обговорень добровільного об’єднання територіальних громад, інші — користувалися вже раніше затвердженими ними Положеннями про загальні збори громадян, хтось проводив анкетування мешканців громади. Тож форма обговорення не важлива, а важлива сама суть — обговорення добровільного об’єднання громад з жителями населених пунктів, урахування їхньої думки при вирішенні таких серйозних питань місцевого значення.

Після цього питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад має бути розглянуте сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з урахуванням результатів громадського обговорення. Тобто, ради на своїх сесіях приймають рішення про схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад.

І вже потім, схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад у п’ятиденний строк подаються Раді міністрів АР Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповід­ності цього проекту Конституції та законам України.

Законом № 157 не передбачено, яка саме рада з тих, що виявили бажання об’єднатися, має подавати до Ради міністрів АР Крим, обласної державної адміністрації схвалені проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад. Закон № 157 встановлює лише строк для здійснення цієї дії — 5 днів (якщо не вказується, яких саме днів — рахуємо календарні). Тому радимо у рішеннях про схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад визначити конкретну особу (бажано — сільського, селищного, міського голову ради — ініціатора об’єднання територіальних громад ), якій доручити у 5-денний строк подати увесь пакет документів для надання висновку.

Закон № 157 також не дає чіткого розуміння, який саме пакет документів треба подати до Ради міністрів АР Крим, обласної державної адміністрації. Складно уявити, що це може бути лише рішення про схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад.

На нашу думку, цей пакет документів повинен включати:

— супровідний лист за підписом сільського, селищного, міського голови ради — ініціатора об’єднання територіальних громад (зразок листа див. далі у статті);

— рішення сесій усіх рад, які виявили бажання об’єднатися, про схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад з усіма додатками (зразок рішення див. далі у статті);

— сам проект рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад з усіма додатками (зразок проекту рішення див. далі у статті).

У свою чергу Рада міністрів АР Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів АР Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

На цьому етапі можливі два варіанти розвитку подій: ви отримаєте висновок про відповідність проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України або висновок про невідповідність їм.

Так, у разі отримання позитивного висновку сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об’єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об’єднання територіальних громад.

У разі ж встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів АР Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

Наступним кроком буде звернення з поданням сільського, селищного, міського голови територіальної громади, в якому ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, до Ради міністрів АР Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку (відповідно до змін, внесених до Закону № 157 Законом України від 04.09.15 р. № 676-VIII.

Увага! Відповідно до змін, внесених до ст. 8 Закону № 157, об’єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про доб­ровільне об’єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому ч. 4 ст. 7 цього Закону.

Зразок супровідного листа

img 2

Зразок рішення «Про схвалення проекту рішення «Про добровільне об’єднання територіальних громад»

img 3

Зразок проекту рішення «Про добровільне об’єднання територіальних громад»

img 4

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі