Теми статей
Обрати теми

Огляд нових вимог до неприбуткових організацій

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
13.08.15 р. набрав чинності Закон України від 17.07.15 р. № 652-VIII1, яким були внесені чергові зміни до Податкового кодексу України2. На цей раз нововведення торкнулись оподаткування неприбуткових організацій. Чого чекати таким організаціям у подальшому? Що таять у собі «загадкові» зміни? Чи можуть такі організації лишитися своїх привілеїв та покинути перелік тих, хто звільнений від сплати деяких податків та зборів?

1 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», далі за текстом — Закон № 652.

2 Далі за текстом — ПК.

Розкладаємо по полицях новий термін

Багато експертів та фахівців називають вимоги Закону № 652 туманними та незрозумілими. І дійсно, деякі нововведення викликають багато запитань, відповідей на які поки що немає. А от законодавці називають такі зміни необхідним кроком, який зроблено в напрямі вдосконалення правового статусу та оподаткування неприбуткових організацій.

Цілу низку обговорень отримав оновлений термін «неприбуткові підприємства, установи та організації»3. Згідно з новою редакцією під ним розуміють неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 ПК.

3 Далі за текстом — неприбуткова організація.

Порівняно із визначенням, яке кануло в Лету, новий термін має досить неоднозначне тлумачення. Адже в ньому відсутні вимоги щодо мети діяльності неприбуткової організації (раніше основна її мета діяльності — діяльність, яка не пов’язана з одержанням прибутку, зокрема, проведення благодійної діяльності, меценатства, іншої діяльності, передбаченої законодавством).

До речі, дехто дотримується думки, що достатньо виконати умови п. 133.4 ст. 133 ПК, щоб отримати бажаний статус. Але з іншого боку, постає цілком доречне запитання щодо сфери діяльності такої організації, відповіді на яке немає. Хоча виходячи з визначення та вимог п. 133.4 ст. 133 ПК неприбутківець може отримувати дохід від будь-якої діяльності. Головне — використовувати його за цільовим призначенням та згідно з установчими документами, аби зберегти наданий державою статус.

Вимоги п. 133.4 ст. 133 ПК

Аналізувати інші зміни без висвітлення загадкового пункту ПК, що містить цілий перелік нових вимог для неприбуткових організацій, немає сенсу. Тож давайте подивимось, яким критеріям мають відповідати неприбуткові організації. Так, неприбутковою є організація:

1

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації

2

установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб

3

установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення)

4

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій

Увага! Щоб стати «неприбутковими», підприємство, установа та організація мають виконати усі умови в сукупності, тобто одночасно відповідати усім вимогам, викладеним у зазначеному пункті ПК.

До речі, доходи (прибутки) неприбуткової організації треба використовувати виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Зазначимо: така вимога не є новиною для бюджетних установ. Тож багато уваги приділяти їй не варто. Все залишилось так само, як і раніше.

Кого ще можна віднести до неприбуткових організацій?

Окремо у ПК виділили перелік неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 ПК і не є платниками податку. Варто сказати: багато хто вважає цей пункт «дивакуватим» з огляду на визначення, наведене на початку статті. Навіщо окремо прописувати тих, хто й так підпадає під ознаку неприбутковості? При цьому словосполучення «можуть бути» одразу говорить про те, що такий перелік не є вичерпним.

Згідно з п. 133.4.6 ст. 133 ПК до таких неприбуткових організацій віднесено:

1

бюджетні установи

2

громадські об’єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди

3

спілки, асоціації та інші об’єднання юридичних осіб

4

житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства)

5

об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків

6

професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об’єднання

7

сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об’єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів

8

інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам п. 133.4 ст. 133 ПК

Втрата статусу «неприбутківець»: за що, як і коли?

Звичайно, перевіряючі органи будуть ретельно перевіряти тих, хто отримав «неприбуткові» привілеї. Якщо знайдуть порушення вимог чинного законодавства — із статусом неприбутківця можна розрощатись.

Так, у разі недотримання неприбутковою організа­цією вимог, визначених п. 133.4 ст. 133 ПК, така неприбуткова організація зобов’язана:

1

подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення

2

зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток

Примітка. Податкове зобов’язання розраховується виходячи із суми операції нецільового використання коштів.

Після виконання зазначених дій контролюючий орган виключає4 таку неприбуткову організацію з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

4 Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює КМУ. На даний час такий Порядок ще не затверджено. Тому до затвердження такого документа треба користуватись наказом Мінфіну від 24.01.13 р. № 37 «Про затвердження Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій».

Одразу зазначимо: якщо контролюючий орган відповідно до норм ПК встановив факт використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені установчими документами, це також слугує підставою для:

1

виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій

2

нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм ПК

До речі, податкові зобов’язання, штрафні санкції і пеня нараховуються починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення. Тож будьте уважними!

Звернемо увагу й на такий момент:

Неприбуткова організація з:

1

першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року зобов’язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (з наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду

2

наступного податкового (звітного) року має подавати фінансову і податкову звітність та сплачувати податок на прибуток у порядку, встановленому ст. 57 ПК для неприбуткових організацій — платників податку на прибуток

Не можна оминути увагою й питання нової звітності. Закон № 652 зазначає:

Неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, подають звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації5 за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики, у строки, передбачені для подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств.

5 Далі за текстом — звіт.

Якщо прочитати уважно, випливає, що нова звітність прирівнюється до податкової декларації. Що це означає?

Це свідчить про те, що на звіт розповсюджуються вимоги ст. 102 ПК, яка стосується строків давності та їх застосування.

Тобто контролюючий орган6 має право самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника податків у випадках, визначених ПК. Але, як завжди, є певні умови.

6 Крім випадків, визначених п. 102.2 ст. 102 ПК.

Контролюючий орган має це зробити не пізніше закінчення 1095-го дня (2555-го дня — у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до ст. 39 ПК), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих конт­ролюючим органом.

Якщо така податкова декларація була надана пізніше — за днем її фактичного подання.

Увага! Якщо протягом зазначеного строку конт­ролюючий орган не визначає суму грошових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов’язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Новий звіт також поки що не прийнято, але зазначені вимоги вже діють. Тож треба бути уважними!

Що робити зараз?

Відповідь на це запитання розміщена на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі «ЗІР». Якщо неприбуткова організація не відповідає вимогам «славетного» п. 133.4 ст. 133 ПК, не час для паніки. У вас ще є час привести документи у відповідність до нових вимог.

Як зазначають податківці, неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом № 652:

1

не підлягають виключенню з цього Реєстру до 01.01.17 р.

2

що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 ПК, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Примітка. За бажанням неприбуткової організації можна подати до контролюючого органу копії установчих документів.

3

що не відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 ПК, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов’язані до 01.01.17 р. привести свої установчі документи у відповідність до норм ПК та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу

Увага! Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність до норм п. 133.4 ст. 133 ПК, після 01.01.17 р. виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Щоб цього не сталось, радимо вже зараз зайнятись цим питанням, щоб встигнути до наміченої дати.

Чим погрожують зустрічні звірки?

Закон № 652 вніс ще одне нововведення, яке навряд чи порадує неприбуткові організації. З метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб’єктів гос­подарювання щодо платника податків та даних щодо неприбуткових організацій, визначених п. 133.4 ст. 133 ПК. Саме про це зазначено в оновленому п. 73.5 ст. 73 цього Кодексу.

Нагадаємо: зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб’єкта господарювання. Такі перевірки здійснюються контролюючими органами з метою:

1

документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів

2

підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків, у тому числі між платником податку та неприбутковими організаціями

Запам’ятайте: зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному КМУ. Але вони можуть бути підставою для проведення позапланової перевірки, якщо для цього будуть підстави.

За результатами таких звірок перевіряючі органи складають довідку, яка надається суб’єкту господарювання у десятиденний термін.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі