Теми статей
Обрати теми

Повноваження прокуратури: чого очікувати ОМС?

Сербіна А., аналітик ВБ «Фактор», адвокат
15.07.15 р. набув чинності в повному обсязі новий Закон України від 14.10.14 р. № 1697-VII «Про прокуратуру»1. Чи змінилися повноваження прокуратури щодо взаємодії з органами місцевого самоврядування? Чи може прокурор, як і раніше, вимагати від органів місцевого самоврядування копії усіх рішень? Чи є вимоги прокурора безмежними? Спробуємо розібратися.

1 Далі за текстом — Закон № 1697.

Обмеження функцій прокуратури

Частиною 1 ст. 2 Закону № 1697 на прокуратуру покладені такі функції:

1

підтримання державного обвинувачення в суді

2

представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом

3

нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство

4

нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян

Раніше органи прокуратури України здійснювали прокурорський нагляд за додержанням законів в Украї­ні, який полягав у нагляді за додержанням і правильним застосуванням законів, у тому числі органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, задля чого прокурор мав право: безперешкодного входу до органів місцевого самоврядування; витребування документів; доступу до відповідних інформаційних баз даних; вимагати проведення перевірок, ревізій діяльності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз; мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки; отримувати від посадових та службових осіб і громадян усні або письмові пояснення.

На практиці дана функція виконувалась шляхом щомісячного направлення прокурорської вимоги про надання копій усіх документів, прийнятих в межах повноважень органу місцевого самоврядування. Прокурор мав доступ до будь-якої інформації, що стосується діяльності органів місцевого самоврядування, міг отримувати відомості про штатний розпис, оклади, прийняті рішення, видані довідки та акти, іншу інформацію. Із набранням чинності Законом №1697 таких можливостей у прокурора більше немає. Більше того, взагалі поняття «прокурорська вимога» більше не застосовується.

Що може вимагати прокурор від ОМС?

У межах виконання наведених вище функцій прокурор може користуватися тими чи іншими правами. Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 Закону № 1697 встановлений принцип недопустимості незаконного втручання прокуратури в діяльність органів законодавчої, виконавчої і судової влади. Буденна взаємодія органів прокуратури та органів місцевого самоврядування можлива лише в межах виконання функції з представництва інтересів громадянина або держави в суді, оскільки реа­лізація інших функцій забезпечується в рамках кримінального провадження під час розслідування кримінальних правопорушень, розгляду кримінальних справ у суді та виконання судових рішень за наслідками такого розгляду. Суто теоретично і такий варіант перетину інтересів можливий у разі притягнення працівника органу місцевого самоврядування до кримінальної відповідальності, однак, скоріше, це надзвичайна подія, ніж загальний приклад для обговорення.

На підставі п. 3 ч. 4 ст. 19 Закону № 1697 прокурор зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Давайте розбиратися, як саме.

Згідно зі ст. 23 Закону № 1697 представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді інтере­сів громадянина (громадянина України, іноземця або особи без громадянства) у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб’єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

У разі відсутності суб’єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право:

1

витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, що знаходяться у цих суб’єктів, у порядку, визначеному законом

2

отримувати від посадових та службових осіб органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ та організацій усні або письмові пояснення. Отримання пояснень від інших осіб можливе виключно за їхньою згодою

Ретельно аналізуючи новий Закон № 1697, можна дійти висновку, що прокуратура взагалі позбавлена можливості контролювати діяльність органів місцевого самоврядування шляхом здійснення перевірок, ініціювання експертиз, отримання копій документів (не інакше як у формі здійснення представництва у суді) та отримання усних й письмових пояснень.

Увага! Органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов’язані поважати незалежність прокурора та утримуватися від здійснення у будь-якій формі впливу на нього з метою перешкоджання виконанню службових обов’язків або прийняття ним незаконного рішення (ч. 5 ст. 16 Закону № 1697).

У разі звернення до вас прокурора із письмовим запитом про отримання тієї чи іншої інформації прокурор має підтвердити:

1

факт здійснення представництва інтересів особи у суді (ухвала про відкриття цивільного/адміністративного провадження, про призначення справи до розгляду із вказівкою на участь саме цього прокурора)

2

факт приналежності (відносності) запитуваної інформації до особи, інтереси якої він представляє (інформація має стосуватися особи, в інтересах якої діє прокурор)

3

факт відносності інформації до тієї, яка стосується заявленого позову (інформація має стосуватися позову, а не взагалі будь-яка)

У будь-якому разі не слід лякатися запитів чи звернень прокурора. Прокурор — звичайна особа, яка робить свою справу в інтересах громадян або держави, його діяльність має бути законною. Тому у разі будь-яких сумнівів просіть прокурора письмово підтвердити його повноваження та законність вимог, а у випадку неусунення таких сумнівів — звертайтесь до його керівника чи прокурора вищого рівня із вимогою про перевірку законності вимог прокурора та, у разі наявності підстав, притягнення останнього до відповідальності, встановленої законом.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі