Теми статей
Обрати теми

Закон № 911: швидка допомога чи економія?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Поточний бюджетний рік ознаменувався цілою низкою змін, що стосуються не тільки бюджетної та трудової сфери, але й соціальної. Зокрема, Законом України від 24.12.15 р. № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»1 було уведено в дію чимало нововведень, про які треба поговорити. Адже даний документ прийнято з метою створення умов для стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики.

1 Набрав чинності з 01.01.16 р. — з дати, яка визначена у самому документі. Вперше опублікований у «Голос України» (31.12.15 р., № 250), далі за текстом — Закон № 911.

Що нового у пенсіях

По-перше. Змінено ст. 55 Закону України від 05.11.91 р. № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення», яка говорить про право на пенсію за вислугу років працівників освіти, охорони здоров’я та соціального забезпечення.

Таким особам поступово до 2026 року (по півроку за кожний рік) збільшується вік виходу на пенсію за вислугу років та після досягнення ними 55 років.

Тобто Законом № 911 встановлено чітко визначений вік виходу на пенсію для осіб, які раніше користувались правом виходу на пенсію за вислугу років незалежно від віку, тобто до 01.01.16 р. Тим, хто народився до 01.01.71 р., здійснюється поетапне підвищення віку виходу на пенсію від 50 до 55 років.

Збережено умови виходу на пенсію за вислугу років незалежно від віку лише для осіб, які мали вислугу на відповідних посадах до 01.01.16 р. (25 років вислуги на 1 квітня 2015 року або 25 років 6 місяців вислуги на 31.12.15 р.).

По-друге. У 2016 році суттєво змінено оподаткування пенсій.

Так, відповідно до податкових змін, що «завітали» у Податковий кодекс України2, податок на доходи фізичних осіб3 справляється з суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до законодавства) або щомісячного довічного грошового утримання, якщо їх розмір перевищує 3 розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, — у частині такого перевищення (п.п. 167.2.19 п. 167.2 ст. 167 ПК).

2 Далі за текстом — ПК.

3 Далі за текстом — ПДФО.

Нагадаємо: минулого року 15 % оподаткуванню підлягали пенсії, розмір яких перевищував три розміри мінімальної заробітної плати (3654 грн.) в частині, що не досягала 10 мінімальних заробітних плат. База оподаткування у 20 % застосовувалась, якщо сума перевищення складала більш ніж 10-кратний розмір мінімальної зарплати (12180 грн.).

Для 2016 року базою оподаткування є суми пенсій або щомісячного довічного грошового утримання у час­тині, що перевищує 4134 грн. на місяць (мінімальна заробітна плата на 01.01.16 р. становить 1378 грн., тобто 1378 грн. х 3 = 4134 грн.).

До об’єкта оподаткування, яким є частина суми пенсій, що перевищує у 2016 році 4134 грн., застосовують ставку ПДФО 15 % та військовий збір — 1,5 %.

Таким чином, починаючи з 01.10.16 р. податкові агенти при виплаті пенсій у розмірі, що перевищує 4134 грн., зобов’язані утримати ПДФО із загальної суми перевищення за ставкою 15 % з урахуванням чинного військового збору.

Наприклад, для пенсії, яка складає на місяць 5500 грн., базою оподаткування буде 1366 грн. (5500 - - 4134). Саме до цієї суми застосовуватимуться ставки 15 % (ПДФО) та 1,5 % (військовий збір).

Отже, розмір ПДФО дорівнює 204,9 грн. (1366 грн. х х 15 %), військового збору — 20,49 грн. (1366 грн. х х 1,5 %). Тобто пенсіонер має отримати суму пенсії у розмірі 5274,61 грн. (5500 - 204,9 - 20,49).

По-третє. Закон № 911 встановив нову тимчасову норму, яка стосується особливостей виплати пенсій для поточного року.

Так, у період з 01.01.16 р. по 31.12.16 р. максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 грн.

Тобто незалежно від зміни прожиткового мінімуму (у 2016 передбачена його зміна двічі4: 1 травня та 1 грудня) максимальний розмір пенсії у 2016 році не перевищуватиме 10740 грн. (раніше — це 10 прожиткових мінімумів).

4 Відповідно до ст. 7 Закону України від 25.12.15 р. № 928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік».

Зауважимо: це стосується тільки тих пенсій, які призначаються з 01.01.16 р. Адже це прямо передбачено п. 2 розд. II Прикінцевих положень Закону № 911.

Тим, кому призначили пенсію до 01.01.16 р., як і раніше, обмеження щодо її максимального розміру становить 10 прожиткових мінімумів для осіб, що втратили працездатність. Однак при розрахунку такої величини треба обов’язково враховувати дворазову зміну прожиткового мінімуму у цьому році.

Тобто з 1 травня 2016 року максимальний розмір пенсії буде становити вже не 10740, а 11300 грн. (прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з цієї дати складає 1130 грн. на місяць), а з 1 грудня — 12080 грн. (прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з цієї дати становить 1208 грн. на місяць).

По-четверте. І на цей рік подовжена тимчасова норма щодо невиплати призначених пенсій / щомісячного довічного грошового утримання особам на посадах (роботах) та за умовами, передбаченими законами України «Про статус народного депутата України», «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів».

Нагадаємо: така норма діяла упродовж минулого року. Тобто переліченим особам пенсія буде виплачуватись лише після звільнення з таких «спецпосад».

Увага! Ветеранам військової служби виплачують пенсії, призначені відповідно до законів України «Про державну службу», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», як і раніше, в повному обсязі.

По-п’яте. Збережені виплати пенсій працюючим пенсіонерам є аналогічними тим, які діяли у 2015 році.

Нагадаємо: порядок виплати пенсій працюючим пенсіонерам передбачений Законом України від 02.03.15 р. № 213 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення».

Так, працюючим особам виплату пенсії здійснюватимуть, як і раніше, у розмірі 85 %, але не менше 1,5 прожиткового мінімуму для осіб, які втратили праце­здатність. При розрахунку суми такої пенсії також треба враховувати дворазове підвищення прожиткового мінімуму у цьому році.

Тобто пенсія у працюючого пенсіонера зменшується, якщо її розмір перевищує суму з:

1 січня 2016 року

1611 грн., оскільки сума є меншою за 150 % прожиткового мінімуму (1074 грн. х 150 % = 1611 грн.)

1 травня 2016 року

1695 грн. (1130 грн. х 150 %)

1 грудня 2016 року

1812 грн. (1208 грн. х 150 %)

Наприклад, пенсія працюючого пенсіонера становить1850 грн. Отже, розмір пенсії до виплати в період роботи буде складати: 85 % х 1850 грн. = 1572,5 грн. (оскільки сума пенсії перевищує 150 % прожиткового мінімуму в період на 01.01.16 р.).

Що стосується нарахування ПДФО та військового збору, то вони нараховуватись не будуть, оскільки сума пенсії (1850 грн.) є меншою від трьох розмірів мінімальної заробітної плати.

А от якщо сума пенсії працюючого пенсіонера буде становити 5300 грн., то розмір пенсії в період роботи дорівнюватиме: 85 % х 5300 грн. = 4505 грн.

У такому випадку треба нараховувати ПДФО та військовий збір, оскільки сума пенсії (4505 грн.) є більшою, ніж три розміри мінімальної заробітної плати. Відтак сума пенсії для нарахування ПДФО і військового збору складає: 4505 - 4134 (тобто 1378 грн. х 3) = 371 грн.

Розмір ПДФО і військового збору у такому випадку сумарно за ставками 15 % та 1,5 % становить: 371 грн. х х 16,5 % = 61,22 грн. В результаті розмір пенсії працюючого пенсіонера з 01.01.16 р. буде складати 4443,78 грн. (тобто 4505 - 61,22).

Про нові обов’язки місцевих рад щодо харчування дітей

Закон № 911 приніс суттєві зміни до місцевих бюджетів щодо встановлення плати за харчування дітей в дошкільних навчальних закладах комунальної власності.

Як пам’ятаємо, з 01.01.15 р. було збільшено розмір плати за харчування дітей у державних та комунальних дошкільних навчальних закладах, яку повинні вносити батьки. Відповідні зміни «подарував» нам Закон України від 28.12.14 р. № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України». ЇЇ розмір складав у міській місцевості не менше 60 % від вартості харчування на день (до 2015 року — не менше 50 %), а у сільській — не менше 40 % від вартості харчування на день (до 2015 року — не менше 30 %).

З 01.01.16 р. плата за харчування дітей в дошкільних навчальних закладах комунальної власності встановлюється в розмірі, який визначає орган місцевого самоврядування5.

5 Далі за текстом — ОМС.

Крім того, пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються також за рішенням ОМС за рахунок коштів місцевого бюджету.

Від плати за харчування дитини звільнені лише батьки або особи, які їх замінюють, у сім’ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім’ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму).

Нагадуємо: цей показник щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних зак­ладах.

До речі, Закон № 911 передбачив, що не справляється плата за харчування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

На цьому новели Закону № 911 не скінчились. Адже ОМС зобов’язали забезпечити безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах. Те ж саме стосується й місцевих органів виконавчої влади.

Проаналізувавши вже прийняті рішення ОМС щодо встановлення плати за харчування у дитсадках, більшість рад зберегли минулорічну пропорцію «40 на 60».

Треба сказати, що зміни у харчуванні дітей не оминули й школи. Адже постановою КМУ від 18.01.16 р. № 16 «Про внесення змін до Порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість» скасовано й безкоштовне харчування для школярів 1 — 4 класів. Безкоштовно харчуватись тепер можуть лише учні, що належать до пільгових категорій, а саме діти-інваліди і діти із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».

До речі, ОМС можуть забезпечувати харчування інших категорій та передбачати на зазначену мету відповідні видатки з місцевих бюджетів. Така норма прямо передбачена зазначеною постановою.

За практикою, що склалась на даний час, наприклад, міські ради для забезпечення безкоштовним харчуванням учнів 1 — 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів здійснюють фінансування таких видатків за рахунок бюджетних асигнувань, виділених відділу освіти на 2016 рік, за рахунок доходів загального фонду міського бюджету. Деякі ради використовують залишок вільних коштів, що склався на рахунках станом на 01.01.16 р.

У цілому Закон № 911 змушує місцеві бюджети працювати у напрямку пошуку доходів, за рахунок яких можна здійснювати фінансування усіх видатків, які лягли на плечі місцевої влади.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі