Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про здійснення підвозу учнів у 2016 році за рахунок освітньої субвенції

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Чи можна відділу освіти районної державної адміністрації за кошти освітньої субвенції здійснювати підвіз дітей до дитячих садочків та шкіл у 2016 році? І друге запитання: чи можна сільській раді здійснювати підвіз дітей та вчителів, якщо освітні заклади перебувають на фінансуванні району?

В рамках розпочатої децентралізації місцеві бюджети познайомились із новим видом субвенції — освітньої. Такий трансферт надається з державного бюджету місцевим бюджетам відповідно до ст. 1032 Бюджетного кодексу України (далі — БК).

Освітню субвенцію спрямовують на оплату поточних видатків загальноосвітніх навчальних закладів, а також шкільні відділення навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад» та дитячі будинки (крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей). Саме про це зазначає БК у наведеній статті.

У постанові КМУ від 14.01.15 р. № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» міститься Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (далі — Порядок).

У нормах цього документа зазначено, що не можна використовувати кошти субвенції на (п. 6 Порядку):

— закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані з оплатою поточних видатків, зазначених у п. 3 Порядку;

— оплату посередницьких послуг;

— здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.

До речі, оскільки ми вже торкнулись теми освітньої субвенції, не зайвим буде спочатку зазначити таке. За рахунок освітньої субвенції з 01.09.16 р. також не можна здійснювати фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб. Тобто фінансування малокомплектних шкіл. Про це зазначено у постанові КМУ від 18.01.16 р. № 15 «Деякі питання регулювання міжбюджетних відносин» (далі — постанова № 15), що набрала чинності 22.01.16 р. (з дати опублікування, «Урядовий кур’єр», 22.01.16 р., № 13).

Іншими словами, до цієї дати на ОМС покладено завдання провести оптимізацію бюджетних установ, у тому числі й навчальних закладів. Тобто рада має або зменшити їх кількість за рахунок реорганізації, об’єднання тощо, або шукати додаткові кошти на їх фінансування.

Крім того, Державна казначейська служба України відтепер буде перераховувати освітню субвенцію на проведення видатків з урахуванням їх черговості. Тобто спочатку будуть проводитись видатки на виплату заробітної плати з нарахуваннями, соціальних виплат, стипендій і допомог, потім — на оплату медикаментів та харчування, потім — на оплату комунальних послуг та здійснення інших захищених видатків
і в останню чергу будуть проводитись видатки на здійснення незахищених видатків.

Отже, щоб зрозуміти, чи можна використовувати кошти освітньої субвенції на підвіз учнів, треба виходити з того, у кого саме на балансі знаходиться шкільний автобус.

У разі якщо шкільний автобус знаходиться на балансі:

1. Навчального закладу, кошти освітньої субвенції можуть спрямовуватись на видатки з підвозу учнів. Чому?

Це поточні видатки навчального закладу. Сюди ж можна віднести й видатки на пально-мастильні матеріали, закупівлю запчастин для ремонту автобуса тощо.

Зверніть увагу, що поточними видатками визнають видатки, які спрямовують на виконання бюджетних програм та забезпечують поточне функціонування бюджетних установ, проведення досліджень, розробок, заходів та надання поточних трансфертів населенню і підприємствам (установам, організаціям). Таке визначення цьому терміну надає розділ 1 Загальних положень Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.12 р. № 333.

2. Відділу (управління) освіти чи сільської, селищної, міської ради, видатки з підвозу учнів повинні передбачатись за рахунок коштів відповідного бюджету. Чому?

По-перше, відповідно до законів України від 23.05.91 р. № 1060-XII «Про освіту» та від 26.04.01 р. № 2402-III «Про охорону дитинства» місцеві органи влади можуть забезпечувати пільговий проїзд учнів, вихованців до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, та передбачати на це відповідні видатки з місцевих бюджетів.

По-друге, до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать забезпечення пільгового проїзду учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до місця на­вчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів (ст. 32 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).

У випадку, коли школа фінансується з районного бюджету, сільська або селищна рада можуть надати субвенцію районному бюджету на підвіз дітей до школи.

В тему зауважимо: постановою № 15 КМУ дозволив сільським, селищним та міським (міст районного значення) радам здійснювати протягом бюджетного періоду видатки з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення на утримання бюджетних установ, фінансування яких здійснюється з районних бюджетів. У першу чергу це стосується дошкільної освіти, сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, які зараз фінансуються з районного бюджету.

На закінчення хочеться сказати про ще одну зміну.

Звісно, вона стосується освітньої субвенції й затверджена цією ж постановою № 15. Відповідно до неї постанова КМУ від 26.06.15 р. № 435 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» доповнена новою вимогою.

Відтепер для 2016 року під час розрахунку обсягу освітньої субвенції для об’єднаних територіальних громад, що утворені згідно із законом і перспективним планом формування територій громад, застосовують фінансовий норматив бюджетної забезпеченості на одного учня з відповідними коригуючими коефіцієнтами, які враховують статус місцевості й наповнюваність класів у середньому за адміністративно-територіальною одиницею, на території якої утворено громаду (окремо для міської та сільської місцевості).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі