Теми статей
Обрати теми

Електронні публічні закупівлі — уже реальність (частина 2)

Дуброва Я., начальник відділу Департаменту безпеки ПАТ «АК «Київводоканал»
Продовжуємо розглядати тему електронних публічних закупівель, розпочату у попередньому номері газети1. Наразі маємо хорошу новину — Закон України від 25.12.15 р. № 922-VІІІ «Про публічні закупівлі»2 вже підписаний Президентом України.

1 Див. «Місцеве самоврядування», № 2 за лютий 2015 р., с. 51.

2 Далі за текстом — Закон № 922.

Як і раніше, тендерні процедури закупівлі не можуть проводитися до/без оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу згідно з ч. 1 ст. 10 Закону № 922.

Цим Законом передбачено, що доступ до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, є безоплатним та вільним. При цьому інформація про закупівлю, визначена Законом № 922, розміщується на веб-порталі Уповноваженого органу безоплатно через авторизовані електронні майданчики.

Далі розглянемо за допомогою порівняльної таблиці, як змінилися строки оприлюднення документів/інформації. Одночасно звертаємо увагу й на різницю в назві документів, а також на те, що з огляду на зміни одні документи не оприлюднюються, а інші — навпаки, мають бути оприлюднені.

Назва документа (інформації)

За Законом № 1197

Назва документа (інформації)

За Законом № 922

Примітка

Оголошення про проведення процедури закупівлі;

документація конкурсних торгів або кваліфікаційна документація

Не пізніш як за 20 роб. дн. до дня розкриття пропозицій конкурсних торгів або кваліфікаційних пропозицій, якщо цим Законом для окремих процедур закупівлі не встановлено інший строк

Оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію

Не пізніше ніж за 15 к. дн. до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, установлені у ч. 4 ст. 10, та не пізніше 30 к. дн. у разі перевищення таких меж

Змінився строк

Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі

Одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі

Не оприлюднюється

Зміни до документації конкурсних торгів, кваліфікаційної документації або запиту цінових пропозицій та роз’яснення до них (у разі наявності)

Протягом 1 роб. дн. з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснень

Зміни до тендерної документації та роз’яснення до неї (у разі наявності)

Протягом 1 к. дн. з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснень

Змінився строк

Оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі проведення закупівлі за рамковими угодами)

Не пізніш як через 7 к. дн. з дня укладення рамкової угоди

Оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами)

Не пізніше ніж через 7 к. дн. з дня укладення рамкової угоди

Не змінився строк

Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій

Протягом 3 роб. дн. з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій

Протокол розкриття тендерних пропозицій

В день розкриття пропозицій

Автоматично формується та оприлюднюється електронною системою закупівель

Протокол розгляду тендерних пропозицій

Протягом 1 к. дн. з дня його затвердження

Нове.

Водночас електронна система закупівель автоматично розсилає повідомлення всім учасникам тендера та оприлюднює перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилені

Інформація про відхилення пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій та підстави такого відхилення у вигляді протоколу

Протягом 3 роб. дн. з дня прийняття такого рішення

Інформація про відхилення тендерної пропозиції учасника

Протягом 1 к. дн. з дня прийняття рішення про відхилення

Змінився строк

Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі) та протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій)

Протягом 3 роб. дн. з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі

Не оприлюднюється

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю

Протягом 1 к. дн. з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі

Нове

Договір про закупівлю

Протягом 2 к. дн. з дня його укладення

Нове

Оголошення про результати процедури закупівлі

Не пізніш як через 7 к. дн. з дня укладення (неукладення) договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів (переговорної процедури закупівлі) чи визнання їх такими, що не відбулися

Не оприлюднюється

Звіт про результати проведення процедури закупівлі

Не пізніш як через 3 к. дн. з дня його затвердження

Звіт про результати проведення процедури закупівлі

Протягом 1 к. дн. після оприлюднення замовником договору про закупівлю на веб-порталі Уповноваженого органу

Автоматично формується та оприлюднюється електронною системою закупівель

Повідомлення про внесення змін до договору у випадках, передбачених п. 1, 2, 4, 5 та 8 ч. 5 ст. 40 Закону № 1197

Протягом 3 роб. дн. з дня внесення змін

Повідомлення про внесення змін до договору

Протягом 3 к. дн. з дня внесення змін

Змінився строк і випадки (в усіх випадках, передбачених ч. 5 ст. 36 Закону № 922)

Звіт про виконання договору

Протягом 3 роб. дн. з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання

Звіт про виконання договору

Протягом 3 к. дн. з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання

Змінився строк

Звіт про укладені договори

Протягом 1 к. дн. з дня укладення договору

Нове.

У разі закупівель без використання ЕСЗ, якщо вартість предмета закупівлі ≥
≥ 50 тис. грн. і ≤
≤ 200 тис. грн.
(1 млн грн.) для товарів та 1,5 млн грн. (5 млн грн.) для робіт

Як бачимо, строки оприлюднення законодавець зменшив у більшості випадків до одного дня. При цьому робочі дні замінено на календарні.

Тож, наприклад, звіт про укладені договори в зазначений нами в таблиці строк (тобто один календарний день з дня укладення договору) має бути вже оприлюднений та загальнодоступний для перегляду на веб-порталі Уповноваженого органу.

Хочеться сподіватися, що згідно з тим (новим) порядком оприлюднення, про який говорить законодавець, інформація та документи будуть оприлюднюватися одразу без «зависання» на три робочих дні, як це є зараз в порядку наказу Мінекономрозвитку України № 743.

Хто закуповуватиме та нестиме відповідальність?

Кому ж пощастило запроваджувати проаналізовані нами вище реформи в життя, хто буде проводити
пуб­лічні торги?

Оскільки Закон № 922 об’єднав у собі два закупівельних закони: № 1197 і № 4851, то визначення поняття «замовники» також об’єднано в одній нормі. При цьому смислове наповнення такого визначення залишилося таким, як і було до змін. Тобто усі ті юридичні особи, які вважалися попередньо замовниками у розумінні законів № 1197 і № 4851, так і залишаються в розумінні нового Закону № 922 замовниками, а отже, мають керуватися зазначеним Законом та проводити передбачені ним процедури закупівель у відповідних випадках.

Увага! Поняття «замовники» визначено п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону № 922.

Новим є те, що Закон № 922 не містить імперативу в частині того, що процедури закупівель повинен проводити виключно тендерний комітет замовника.

Так, з огляду на новації для організації та проведення процедур закупівель замовник може утворювати тендерний комітет (комітети) або визначати уповноважену особу (осіб).

Уповноважена особа (особи) — це службова, посадова та інша фізична особа замовника, визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі згідно з Законом № 922 на підставі власного розпорядчого рішення або трудового договору (контракту).

При цьому склад тендерного комітету та положення про тендерний комітет затверджуються рішенням замовника. А уповноважена особа (особи) здійснюють свою діяльність на підставі укладеного з замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника. В уповноваженої особи має бути вища освіта.

Зауважимо, що не можуть входити до складу тендерного комітету та/або визначатися уповноваженими особами посадові особи та представники учасників, члени їх сімей, а також народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутати міської, районної у місті, районної, обласної ради.

Як і раніше, до складу тендерного комітету має входити не менше п’яти осіб. У разі якщо кількість службових (посадових) осіб у штатній чисельності працівників замовника є меншою, ніж п’ять осіб, до складу тендерного комітету мають входити всі службові (посадові) особи замовника. Керівництво роботою тендерного комітету здійснює його голова, який призначається замовником та організовує роботу комітету.

Якщо ж замовник визначить уповноважену особу (осіб) для проведення торгів, то організація роботи здійснюється нею (ними) самостійно згідно з умовами трудового договору (контракту) або положення.

Варто зазначити, що Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування можуть визначити в якості замовників централізовані закупівельні організації3.

3 Далі за текстом — ЦЗО.

ЦЗО — це юридичні особи, які організовують і проводять процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до Закону № 922 (ср. ). При цьому ЦЗО набувають усіх прав та обов’язків замовників, що визначені зазначеним Законом, та несуть відповідальність згідно із законами України.

На жаль, у Законі № 922 не передбачено обов’язкового навчання для всіх членів тендерного комітету, проте їх відповідальність за порушення законодавства з питань публічних закупівель законодавцем не зменшено.

Разом з тим, на відміну від Закону № 1197, Закон № 922 передбачає, що не тільки голова та секретар тендерного комітету, а й інші члени тендерного комітету можуть пройти навчання з питань організації та здійснення закупівель. Таке навчання можуть пройти також і уповноважені особи, які будуть визначені відповідальними за організацію та проведення процедур закупівлі розпорядчим рішенням замовника або на підставі трудового договору (контракту).

Увага! Відповідальність за вибір і застосування процедур закупівлі несуть виключно члени тендерного комітету або уповноважена особа (особи) персонально.

При цьому згідно із Законом № 922 голова тендерного комітету несе персональну відповідальність за виконання покладених на комітет функцій, а члени тендерного комітету або уповноважена особа (особи) несуть персональну відповідальність за прийняті ними рішення відповідно до законів України.

Зауважимо, що в силу ст. 38 Закону № 922 відповідальність у сфері публічних закупівель зазначені вище особи несуть не тільки в разі порушення вимог, установлених цим Законом, а й у разі порушення вимог, установлених нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону.

При цьому п. 3 розд. VIII («Прикінцеві положення») законодавець вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення4, зокрема, викладає в новій редакції ст. 16414 КпАП.

4 Далі за текстом — КпАП.

Так, позитивом є те, що з тексту статті вилучено термін «державні кошти», адже таке посилання надавало можливість замовникам, які здійснювали закупівлі за власні кошти, а не бюджетні, оскаржувати складені посадовими особами контролюючого органу адміністративні протоколи за ст. 16414 КпАП.

Та найцікавішою новацією, на наш погляд, є те, що оновлена редакція диспозиції ч. 1 ст. 16414 КпАП не містить словосполучення «в тому числі», наявність якого дозволяла посадовим особам контролюючого органу складати адміністративні протоколи не тільки в разі наявності складів правопорушень, перелічених у диспозиції ч. 1 ст. 16414 КпАП (у попередній редакції), а й в інших випадках застосування процедур закупівлі з порушенням законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.

Отже, відповідно до нової редакції ст. 16414 КпАП передбачено виключний перелік складів правопорушень, за вчинення яких посадові особи контролюючого органу мають право скласти адміністративний протокол. Тобто вбачається, що не може бути складено за ст. 16414 КпАП адміністративний протокол у разі неприйняття рішення тендерним комітетом (чи уповноваженою особою) про відхилення тендерної(их) пропозиції(й) учасника(ів) у зв’язку з її (їх) невідповідністю умовам тендерної документації.

Зауважимо, що санкція і в першій, і в другій частині зазначеної статті КпАП залишилася незмінною, а саме:

— ч. 1 ст. 16414 КпАП: 11 900 грн. — 17 000 грн.;

— ч. 2 ст. 16414 КпАП: 17 000 грн. — 25 000 грн.

При цьому законодавець оновив визначення суб’єкта правопорушень, відповідальність за які встановлена ч. 1 ст. 16414 КпАП, а саме: замість «посадових осіб» передбачено «членів тендерного комітету» та «уповноважених осіб». Поряд з цим у ч. 2 ст. 16414 КпАП залишено поняття посадової особи, натомість доповнено ще поняттями «службова» та «уповноважена» особи.

Далі розглянемо проаналізовані нами зміни у ст. 16414 КпАП за допомогою порівняльної таблиці.

Стаття 164-14. Порушення законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти

(у редакції до змін)

Стаття 16414. Порушення законодавства про закупівлі

(у редакції після змін)

ч. 1:

Здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти без застосування визначених законом процедур; застосування процедур закупівлі з порушенням законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, в тому числі оформлення документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації) з порушенням законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, оцінка пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій) не за критеріями та методикою оцінки для визначення найкращої пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційної пропозиції), що міститься у документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації), укладення з учасником, що став переможцем торгів, договору про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти за цінами і обсягами, які не відповідають вимогам документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації); неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти відповідно до вимог законодавства, неподання в установленому порядку звіту про результати здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг, відображення недостовірних відомостей у звіті про результати здійснення зазначеної процедури; ненадання інформації, документів та матеріалів у випадках, передбачених законом —

тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від семисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

ч. 1:

Здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг без застосування визначених законодавством процедур закупівель; оцінка пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), тендерних пропозицій не за критеріями та методикою оцінки для визначення найкращої пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційної пропозиції), тендерної пропозиції, що міститься в документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації), тендерній документації; укладення з учасником, який став переможцем торгів, договору про закупівлю за цінами і обсягами, що не відповідають вимогам документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації), тендерної документації; неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі відповідно до вимог законодавства; ненадання інформації, документів та матеріалів у випадках, передбачених законом — тягне за собою накладення штрафу на членів тендерного комітету та уповноважених осіб від семисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

ч. 2:

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за одне з правопорушень, зазначених у частині першій цієї статті, —

тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від тисячі до тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

ч. 2:

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за одне з правопорушень, зазначених у частині першій цієї статті, —

тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових) та уповноважених осіб від тисячі до тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Як бачимо, змін чимало, а відповідальність для членів комітету замовника не зменшена. Тож замовникам уже зараз варто вчитуватися в новації та готуватися до електронних торгів і далі бути уважними, щоб не помилися, коли новації буде введено в дію.

Ми ж, зі свого боку, будемо слідкувати за новинами у законодавстві, що регулює сферу закупівель держави, щоб якнайшвидше ділитися з читачами актуальною інформацію та аналізом новацій, надавати практичні поради та допомагати у вирішенні тієї чи іншої ситуації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі