Теми статей
Обрати теми

Проектна картка (листок): як складати на прикладі

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Одним із пріоритетних завдань після створення об’єднаної територіальної громади1 є розробка стратегії її розвитку. Стратегічне планування розвитку території громади допомагає завчасно передбачити майбутні можливості та необхідні зміни, визначити джерела надходжень до місцевого бюджету та пріоритети для розподілу обмежених ресурсів громади. У статті ми поговоримо про те, як правильно новоствореній ОТГ визначити пріоритетні проекти, які увійдуть в основу Стратегії розвитку ОТГ2, та як розробити Проектну картку (листок)3.

img 1

1 Далі за текстом — ОТГ.

2 Далі за текстом — Стратегія.

3 Далі за текстом — Проектна картка.

Корисне про Стратегію

Стратегія — документ, що визначає на довгостроковий період (7 років) стратегічні та оперативні цілі, індикатори (показники) їх досягнення, пріоритети та завдання для сталого економічного і соціального розвитку ОТГ та який розробляється з урахуванням положень законів України від 05.02.15 р. № 156-VIII «Про засади державної регіональної політики», від 08.09.05 р. № 2850-IV «Про стимулювання розвитку регіонів», постанов КМУ від 11.11.15 р. № 932 «Про затвердження Порядку розроб­лення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації зазначених регіональних стратегій і планів заходів», від 06.08.14 р. № 385 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року», наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.03.16 р. № 79 «Про затвердження Методики розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації».

Для реалізації Стратегії застосовують проектний підхід. Світова практика свідчить, що використання технологій управління проектами, зокрема через складання проектних карток, дозволяє значно підвищити рівень виконання самої Стратегії.

Зауважимо, що в чинному законодавстві прямо не передбачена вимога щодо розроблення проектних карток. Але за досвідом європейських країн розробляти такі картки треба обов’язково. Саме на їх підставі ОТГ зможе визначити найбільш пріоритетні проекти для своєї громади. Але перш ніж перейти до їх складання, треба трохи поговорити про саму Стратегію, аби розуміти, коли саме треба складати такі картки.

Основні етапи розробки Стратегії умовно можна звести до наступних:

1

Організація роботи зі стратегічного планування щодо підготовки Стратегії

2

Аналіз середовища та факторів розвитку ОТГ

Примітка. Необхідною умовою успішності планування, крім об’єктивного аналізу соціально-економічної ситуації в ОТГ, є достатньо вірогідні прогнози, побудовані на статистично зафіксованих тенденціях і кількісних показниках з урахуванням особливостей функціонування тих секторів і сфер економіки, які є найбільш вагомими для цієї території.

Найважливішими прогнозами в контексті формулювання сценаріїв розвитку ОТГ є демографічний та економічний прогнози.

Демографічний прогноз — це довготермінове передбачення кількості населення та його статево-вікової структури. Він будується на припущеннях щодо народжуваності, очікуваної тривалості життя і міграції. При виконанні демографічного прогнозу варто користуватись даними Інституту демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи Національної академії наук України (офіційний сайт: http://www.idss.org.ua).

Економічний прогноз повинен ґрунтуватись на історичних трендах, аналізі зовнішніх і внутрішніх чинників, що впливають на функціонування економіки громади, регіону та загальнодержавних прогнозах розвитку економіки через значні зв’язки економіки громади з економікою регіону та країни. Основними економічними параметрами, які необхідно оцінити та спрогнозувати, є випуск товарів і послуг різними секторами економіки, зайнятість, доходи бюджету та заробітна плата.

3

Визначення місії, бачення сценаріїв та напрямів розвитку ОТГ

Примітка. Сценарне моделювання є важливою методологічною базою стратегічного вибору. Сценарієм є відповідна послідовність подій, які можуть відбутись в майбутньому із значною часткою ймовірності за певних умов. Такі умови, або фактори, можуть бути як зовнішні, так і внутрішні.

Іншими словами, в основі кожного сценарію повинні бути покладені базові сценарні припущення, за яких можуть виникати ті чи інші фактори впливу.

Основними сценаріями розвитку є:

інерційний (песимістичний) — сценарій розвитку регіону , який формується за комплексом припущень, що тривкий у часі (горизонтальне планування). Тобто це баланс зовнішніх і внутрішніх факторів впливу на стан громади як соціально-економічної системи, який залишається незмінним (послідовність станів системи змінюється за інерцією: громада рухається по інерції, а суспільно-економічний стан країни не сприяє розвитку);

оптимістичний — будується на припущеннях, за яких формуються найсприятливіші зовнішні (глобальні та національні) та внутрішні (ті, які громада здатна створити самостійно) фактори впливу. Тобто громада активно використовує можливості в умовах швидкого суспільно-економічного розвитку країни;

реалістичний (інколи його ще називають цільовим) — сценарій є результатом критичної оцінки та можливих обмежень формування системи припущень оптимістичного сценарію розвитку. Тобто громада докладає розвиткових зусиль, хоча суспільно-економічний стан країни не сприяє її розвитку.

Сценарії формулюються у формі опису демографічних, економічних, соціальних та інших важливих характеристик громади у їх динаміці.

Увага! Для новоствореної ОТГ формулювання сценаріїв неможливе, оскільки відсутні дані для відстеження попередньої динаміки соціально-економічних процесів. Таким чином, формулювання сценаріїв розвитку стане можливим тільки під час наступних періодів перспективного (стратегічного) планування. Тобто не раніше ніж через 3 — 5 років після створення ОТГ.

4

Розробка планів дій та Плану реалізації Стратегії

5

Громадське обговорення та ухвалення Стратегії

6

Моніторинг та впровадження Стратегії

Як правило, організація роботи зі стратегічного планування починається саме зі створення Робочої групи зі стратегічного планування4. До її складу обов’язково входять представники ради та її виконавчих органів.

4 Далі за текстом — Робоча група.

Доцільно залучити до складу Робочої групи представників великого, середнього та малого бізнесу, громадських організацій.

Дуже важливо, щоб під час всіх засідань Робочої групи були присутніми представники:

1

всіх населених пунктів, які увійшли до складу ОТГ

2

усіх політичних сил, які є в громаді

Такий підхід дозволить врахувати інтереси ОТГ у цілому та мобілізувати широкий спектр ресурсів, якими вони володіють, — матеріальних, інтелектуальних, інформаційних тощо.

Зауважимо: щоб правильно розпочати роботу над Стратегією, потрібно скласти графік її розробки, який є головним інструментом управління процесом планування. Такий графік розробляють виходячи з потреб ОТГ та робочої групи, аби забезпечити вчасну реалізацію усіх етапів виконання робіт зі стратегічного планування.

Наведемо примірний приклад такого графіка:

Етапи (можна також вказати строк / граничну дату виконання кожного етапу)

Опис завдань та обсягів робіт

1

Ознайомлення із керівництвом ОТГ (тобто зустріч Робочої групи з керівником ради та її виконавчим комітетом для визначення відповідальних координаторів роботи зі стратегічного планування)

2

Перше засідання Робочої групи:

— організація роботи зі стратегічного планування та процесу опитування мешканців ОТГ (підприємців, керівників громадських оргнізацій, населення тощо);

— підготовка аналітичних документів за результатами опитування

3

Збір та узагальнення інформації про економічний розвиток ОТГ, її обробка (аналіз).

Проведення опитування та підсумовування його результатів

4

Друге засідання Робочої групи:

— обговорення результатів опитування;

— проведення SWOT-аналізу;

— визначення стратегічного бачення, напрямів розвитку та стратегічних цілей ОТГ

5

Проведення детального опису напрямів розвитку ОТГ та завершення проведення SWOT-аналізу.

Підготовка узагальненого звіту за отриманими результатами з урахуванням попереднього переліку стратегічних цілей і завдань ОТГ.

Коригування стратегічних цілей та завдань ОТГ на підставі звіту

6

Третє засідання Робочої групи:

— перегляд та затвердження результатів другого засідання Робочої групи;

— визначення переліку стратегічних цілей та завдань, які відповідають проведеному аналізу і напрямам розвитку ОТГ;

— підготовка опису місцевих проектів

7

Оголошення про збір проектних ідей за напрямами розвитку / стратегічними цілями для формування Плану реалізації Стратегії

8

Засідання робочих підгруп за напрямами розвитку / стратегічними цілями з обговорення та відбору проектних ідей для формування Плану реалізації Стратегії

9

Завершення опису стратегічних цілей та завдань ОТГ.

Підготовка проекту Плану реалізації Стратегії та попередньої версії описів місцевих проектів (Проектних карток)

10

Четверте засідання Робочої групи:

перегляд остаточного варіанта Плану реалізації Стратегії, а також ухвалення, обговорення і узгодження проектних карток

11

Продовження роботи над складанням та уточненням проектних карток.

Завершення підготовки остаточних документів

12

П’яте засідання Робочої групи:

презентація остаточного варіанта Стратегії та Плану її реалізації, їх обговорення

13

Громадські слухання та презентація проектів Стратегії та Плану її реалізації

14

Розгляд проектів Стратегії та Плану її реалізації на черговій сесії ради та їх ухвалення

Як бачимо, саме складання такого графіка допоможе зорієнтуватись щодо часу на підготовку проектних карток та їх розгляд.

Проектна картка: нюанси складання

Проблемою стратегічного планування розвитку територій в нашій державі й досі виступає відсутність механізму реалізації прийнятої Стратегії. Зазвичай загальні стратегічні цілі не враховують участь у їх реалізації впроваджених конкретних розвиткових проектів.

По суті, проектні картки і є тим механізмом, через який і реалізується Стратегія.

Існує дуже проста формула, яка є особливо правильною в контексті стратегічного планування, яка може визначити ефективність Стратегії:

img 2

Пояснимо.

Якщо планування слабке або у випадку, коли не вдається реалізація стратегічних цілей, то ефект докладених зусиль майже завжди буде дорівнювати нулю.

Зокрема, численні стратегії, які раніше розроблялись містами та регіонами, не були успішно реалізовані саме через відсутність механізмів їх виконання.

На основі сформованої стратегічної платформи базується практична реалізація прийнятих стратегічних концепцій, які, у свою чергу, можуть здійснитись через виконання оперативного плану (з проектами та заходами, через які власне й реалізується Стратегія).

Тому вкрай важливим є створення логічних переходів між стратегічними та оперативними цілями, планами їх досягнення.

Увага! Саме на основі стратегічних (загальних) цілей формулюють цілі нижчого порядку — оперативні цілі. Останні і є фактично проектами, що показують, як необхідно проводити зміни. Тобто вони визначають стратегічні цілі кількісно, допомагають визначити терміни їх виконання, конкретних виконавців, обсяги та джерело фінансування, конкретні заходи, а також отримати результат їх виконання.

Оперативні цілі і є проектами, які націлені на об’єднання зусиль влади, громади та бізнесу, а також ефективне використання ресурсів з метою вирішення проблем місцевого економічного розвитку. Тому до кожного проекту розробляються проектні картки.

Схематично це виглядає так:

img 3

Наведемо приклад побудови стратегічного напряму та визначення оперативних цілей в напрямі:

img 4

Проекти — це втручання, які мають чітко визначений певний термін реалізації. Тобто проект — це логічно і хронологічно узгоджений комплекс дій, реалізація яких приводить до досягнення поставленої мети у встановлений термін, із залученням визначених людських, матеріальних і фінансових ресурсів. Реалізація проекту вимагає відповідної організації і розподілу обов’язків.

Заходи представляють собою прямі втручання в одну з відповідних сфер розвитку. На відміну від проектів, вони не мають точно визначених термінів реалізації і, як правило, періодично повторюються (наприклад, підтримка неприбуткових організацій шляхом надання фінансування на впровадження проектів, підтримка малого та середнього бізнесу за рахунок спільного фінансування впровадження стандартів якості тощо).

Зауважимо: заходи часто включають відносно прості процедури, такі як впровадження певної статті бюджетного фінансування (наприклад, співфінансування діяльності з освіти) або створення спеціального органу (наприклад, міжгалузевої ради з питань професійно-технічної освіти або відділу з архітектури та будівництва).

Наведемо приклад технічного завдання на проект місцевого розвитку до Плану реалізації Стратегії, який доцільно складати, беручи за основу форму технічного завдання на інвестиційну програму і проект регіонального розвитку, що може реалізовуватися за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку, затверджену наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.04.15 р. № 80 «Питання підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку»:

Складові технічного завдання

Коментар та приклад

Завдання Стратегії, якому відповідає проект

Важливо встановити зв’язок між конкретним завданням Стратегії та проектом. Наприклад, завданням Стратегії є зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів

Назва проекту

Назва проекту має відображати завдання Стратегії. Наприклад, назва Проекту — Реконструкція Васильківського дошкільного навчального закладу «Казка» Васильківської ОТГ5

5 Назва проекту є вигаданою.

Цілі проекту

Кількість цілей залежить від обсягу проекту. Наприклад, проведення робіт з реконструкції існуючого приміщення для потреб дошкільного навчального закладу. Створення належних умов для навчання, виховання та повноцінного розвитку дітей дошкільного віку

Територія, на яку проект матиме вплив

Васильківська ОТГ6

6 Назва ОТГ є вигаданою.

Орієнтовна кількість

отримувачів вигод

Має дати відповідь на запитання про те, хто саме отримає користь від впровадження проекту (цільова аудиторія: населення (з деталізацією за віком, статтю, соціальними критеріями тощо), представники малого та середнього бізнесу тощо). Наприклад, діти дошкільного віку, їх батьки, громада в цілому

Стислий опис проекту

Опис проекту полягає у наведенні проблем, на вирішення яких й спрямований даний проект. Наприклад, дефіцит загальної площі приміщення в існуючому дитсадку, відсутність належних санітарно-гігієнічних умов у приміщенні дошкільного навчального закладу, перевантаження груп, відсутність спортивного та музичного залів, спальних кімнат, дефіцит площі зовнішнього спортивно-розвивального простору

Очікувані результати

Мають дати відповідь на запитання про те, які вигоди дозволить отримати реалізація проекту. Наприклад, задоволення потреб населення в охопленні дітей дошкільною освітою, ліквідація черг дітей у дошкільних навчальних закладах, створення належних умов для забезпечення фізичного розвитку та рухової активності дітей

Ключові заходи проекту

Конкретний перелік того, що саме буде виконуватись за кошти, виділені на проект. Наприклад, здійснення комплексу будівельно-монтажних робіт з реконструкції приміщення дитячого садка згідно із розробленою проектно-кошторисною документацією

Період здійснення

Вказується конкретний строк виконання проекта. Наприклад, З (місяць/рік) / До (місяць/рік)

Орієнтовна вартість проекту, тис. грн. (з розбивкою по роках та загальною вартістю)

Загальна вартість проекту, яка підтверджується попередніми розрахунками

Джерела фінансування

Описуються джерела фінансування проекту (за кошти державного бюджету, бюджету ОТГ, грантів, благодійної допомоги)

Ключові потенційні учасники реалізації проекту

Надається перелік потенційних учасників реалізації проекту. Наприклад, Державний фонд регіонального розвитку (фінансування), інші ОМС на умовах співфінансування

Інше

Додаткова інформація по проекту

Тепер наведемо приклад Проектної картки:

Стратегічний напрямок А

Розвиток бізнесу

Стратегічна ціль А1

Розробка та підтримка системи бізнес-інформації (бази даних, сайт, методична література, інші інформаційні послуги )

Оперативна ціль (проект)А.1.1

Полегшити та покращити бізнес-середовище Васильківської ОТГ

Опис проекту (мета, завдання, умови реалізації)

2. Опис проекту:

2.1. Мета: створення привабливих умов шляхом створення бази даних, яка може використовуватись при «входженні» бізнесу та інвесторів на територію ОТГ, при започаткуванні підприємницької діяльності та для ефективної співпраці в напрямку «влада-громада-бізнес».

2.2. Завдання

1. Васильківська ОТГ та її виконавчий комітет забезпечують роботу з підготовки інформаційних матеріалів, брошур, різноманітних детальних інструкцій по етапах супроводу бізнесу, співпраці в напрямку «влада-громада-бізнес». Створюються інвестиційні пропозиції щодо розробки та підтримки системи бізнес-інформації.

2. Створення інформаційної бази даних, необхідної для інвестора, бізнес-структур та організація відповідного її широкого оприлюднення.

Результат

Здійснення підприємницької діяльності на тертиторії Васильківської ОТГ та наповнення місцевого бюджету від податків і зборів

Відповідальний за реалізацію оперативної цілі (проекту)

Керуючий справами виконавчого комітету Васильківської ОТГ Серенко О. К.

Строк реалізації проекту

2016 — 2017 роки

Фінансування

За кошти бюджету ОТГ

Приклад примірного Плану реалізації проекту:

Заходи

Виконавець

Партнери

Строк виконання

Вартість (тис. грн.)

Джерело фінансування

Створення Робочої групи проекту

Виконавчий комітет Васильківської ОТГ

Інформаційний місцевий тижневик

ІІІ квартал 2016 року

За кошти бюджету ОТГ

Підготовка методичних матеріалів, їх систематизація, збір, обробка, підготовка довідкової інформації для розміщення на офіційному сайті селищної ради

Виконавчий комітет Васильківської ОТГ

Інформаційний місцевий тижневик

Постійно

За кошти бюджету ОТГ

Підготовка інформації для презентаційного буклета об’єднаної громади

Виконавчий комітет Васильківської ОТГ

Інформаційний місцевий тижневик

ІІІ — ІV квартали 2016 року

За кошти бюджету ОТГ

Друк та розповсюдження презентаційного буклета Васильківської ОТГ (кольорова версія)

Виконавчий комітет Васильківської ОТГ

Типографія «Пролісок»

До кінця 2016 року

За кошти бюджету ОТГ

Виготовлення тематичних брошур та висвітлення їх змісту в місцевих ЗМІ

Виконавчий комітет Васильківської ОТГ

Інформаційний місцевий тижневик

До кінця 2016 року

За кошти бюджету ОТГ

Підготовка та впровадження інформаційний послуг

Виконавчий комітет Васильківської ОТГ

Портал державних послуг iGov.org.ua

2016 — 2017 роки

Редакція висловлює вдячність за допомогу у підготовці статті виконавчому директору Луганського регіо­нального відділення Асоціації міст України, керівнику проекту «Експертний супровід проведення реформи місцевого самоврядування та об’єднання територіальних громад в Україні» Наталії Бойко.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі