Теми статей
Обрати теми

Відповідаємо на запит ДФС: як підготувати відповідь?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Приводом для написання статті стало запитання з Форуму на порталі «Бухгалтер»: «Територіальний орган Державної фіскальної служби України наполегливо пропонує внести зміни до установчих документів нашому органу місцевого самоврядування1 з урахуванням п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України для внесення нас до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій до 01.01.17 р. Як саме внести зміни — чітко пояснити ніхто не може. Управління виконавчого комітету міської ради, які є окремими юридичними особами, намагаються зазначати це в положеннях про управління. Як тут бути безпосередньо міській раді та її виконавчому комітету, адже положень у нас немає? Як правильно підготувати відповідь на запит фіскалів?» Оскільки запитання актуальне для всіх ОМС, приділимо цій темі увагу.

1 Далі за текстом — ОМС.

Про вимоги ПК

Останнім часом до ОМС надходять письмові запити від Державної фіскальної служби України2 з приводу надання інформації про відповідність неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України3 та завірених копій установчих документів неприбуткової організації.

2 Далі за текстом — ДФС.

3 Далі за текстом — ПК.

Нагадаємо: п. 133.4 ст. 133 ПК встановив «нові» вимоги до неприбуткового підприємства, установи та організації. Так, неприбутковими є підприємство, установа та організація4, що одночасно відповідають таким вимогам:

4 Далі за текстом — неприбуткова організація.

1

утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації

2

установчі документи яких містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб

3

установчі документи яких передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення)

Примітка. Ця вимога не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, про що зазначено у ПК.

4

внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій5

5 Далі за текстом — новий Реєстр.

Оформлення відповіді на письмовий запит

Надсилання фіскалами письмових запитів до ОМС є цілком законною вимогою, що підтверджується п. 2 постанови КМУ від 13.07.16 р. № 440 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру»6.

6 Далі за текстом — постанова № 440.

За результатами перевірки установчих документів неприбуткової організації та підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 ПК, для включення до нового Реєстру контролюючим органом приймається рішення про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості.

Тобто ДФС проставляється відповідна позначка у рішенні, форма якого визначена у додатку 2 до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру7.

7 Далі за текстом — Порядок.

У Листі ДФС від 25.08.16 р. № 28602/7/99-99-15-02-01-17 «Щодо актуалізації реєстру неприбуткових установ та організацій»8 фіскали зазначили, що новий Реєстр включає лише ідентифікаційні та реєстраційні відомості про неприбуткові організації (п. 11 Порядку), зокрема:

8 Далі за текстом — Лист № 28602.

— код згідно з ЄДРПОУ;

— найменування неприбуткової організації;

— дату включення неприбуткової організації до нового Реєстру, починаючи з якої визначається строк безперервної реєстрації неприбуткової організації;

— ознаку неприбутковості;

— дату присвоєння ознаки неприбутковості або її зміни;

— дату та номер рішення про включення, повторне включення неприбуткової організації до нового Реєстру або зміну ознаки неприбутковості;

— дату скасування ознаки неприбутковості;

— дату та номер рішення про виключення неприбуткової організації з нового Реєстру;

— найменування та ідентифікаційний код контролюючого органу.

Крім того, фіскали наголосили, що:

— Порядком не передбачено відображення у новому Реєстрі довідкових відомостей про місцезнаходження організації, даних про керівників, головних бухгалтерів, засновників неприбуткової організації; економічних відомостей, які характеризують фінансово-економічні показники господарської діяльності неприбуткової організації;

створення і ведення Реєстру здійснюється ДФС;

— з метою забезпечення органів державної влади, ОМС, юридичних та фізичних осіб відомостями, що містяться в новому Реєстрі, на офіційному веб-сайті ДФС забезпечується відкритий доступ до таких відомостей, які зазначено у п. 12 Порядку.

Після отримання запиту ОМС має надати відповідь на запит протягом календарного місяця.

На жаль, офіційних роз’яснень з приводу того, яку саме інформацію та які установчі документи має надати ОМС, немає. І в цьому постає проблема. Оскільки неприбуткові організації, які до 01.01.17 р. не приведуть свої установчі документи у відповідність до вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 ПК, та не нададуть копії таких документів контролюючому органу, виключаються після 01.01.17 р. контролюючим органом з нового Реєстру з урахуванням положень пп. 16 і 17 Порядку.

Нагадаємо: Порядок затверджено постановою № 440.

Тож яку саме інформацію має надати ОМС на письмовий запит фіскалів? На жаль, чинне законодавство конкретної відповіді не надає.

На даний час ані форми відповіді, ані вимог до її оформлення на такий запит не затверджено. Тому вважаємо, що відповідь бюджетної установи на запит фіскалів може бути складена у довільній формі у письмовому вигляді.

На нашу думку, готуючи відповідь на запит, ОМС має керуватись, у першу чергу, переліком обов’язкових умов неприбутковості, які встановлює п. 133.4 ст. 133 ПК.

По-перше. Не зайвим буде вказати, на підставі чого утворена та зареєстрована неприбуткова організація. Тобто розписати першу з чотирьох умов, зазначених у п. 133.4 ст. 133 ПК.

Зауважимо: в ОМС немає установчих документів. Тому достатньо вказати, що ОМС створено відповідно до Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»9 та зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (бажано вказати дату та номер запису у такому реєстрі, додати довідку (витяг) з ЄДРПОУ).

9 Далі за текстом — Закон № 280.

По-друге. ОМС відповідно до умов ПК має внести до своїх установчих документів пункт щодо заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

Зауважимо: незрозуміло, чому цей пункт стосується саме бюджетників. Адже його вимоги більше підходять до комерційних підприємств, метою створення яких є одержання прибутку та його розподіл між засновниками тощо.

До речі, у своєму Листі від 02.02.16 р. № 3325/7/99-99-15-02-02-17 «Про надання методологічної допомоги» (далі — Лист) фіскали самі зауважили, що, враховуючи положення Бюджетного кодексу України10, бюджетні установи взагалі не наділені правом розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої установи, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб, а їх доходи (прибутки) є доходами бюджету.

10 Далі за текстом — БК.

Крім того, вписати цей пункт до своїх установчих документів ОМС не може через їх відсутність. Повторимось: ОМС створені та діють відповідно до Закону № 280.

Тому вважаємо, що рада за бажанням може підготувати письмово оформлене пояснення, в якому може зазначити причину, через яку ця норма ПК не може бути нею виконана (тобто через відсутність установчих документів в ОМС). У поясненні радимо посилатись не лише на Закон № 280, але й на вимоги БК. Зокрема, на норми, що визначають приналежність ОМС до бюджетних установ (ст. 2 БК), та ті, що надають визначення ОМС, місцевого бюджету (ст. 1 Закону № 280).

Наголосимо: складати таке пояснення ОМС необов’язково. Оскільки саме після державної реєстрації ОМС набуває статусу юридичної особи, підставою для створення якої може бути установчий документ (рішення) про створення (положення, статут тощо), а довідка (витяг) з ЄДРПОУ зможе підтвердити цей статус.

Доказом цього слугує Лист ДФС від 12.11.15 р. № 25273/10/28-10-06-1111. У ньому фіскали зазначали: документами, що підтверджують статус бюджетної установи, можуть бути:

11 Далі за текстом — Лист № 25273.

1

положення про орган, установу чи організацію

2

статут органу, установи чи організації

3

рішення про створення

4

довідка (витяг) з ЄДРПОУ

5

лист вищого контролюючого органу, установи чи організації тощо

Крім того, у Листі № 28602 фіскали зазначили:

<...> види установчих документів визначено Законом № 75512, а саме: установчий документ юридичної особи — це установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо (п. 17 ст. 1 розд. 1 Закону № 755). <...>

12 Закон України від 15.05.03 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», далі за текстом — Закон № 755.

По-третє. Установчі документи «небюджетника» мають передбачати передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Цей пункт також не стосується ОМС, але будь-яких винятків для ОМС щодо його невнесення до установчих документів поки що ПК не містить.

Зауважимо: у вже згаданому Листі № 25273 фіскали зазначили, що відповідно до ст. 141 Господарського кодексу України13 державні установи для здійснення господарської діяльності наділяються майном держави.

13 Далі за текстом — ГК.

Поряд з цим органи державної влади та ОМС, а також державні та комунальні підприємства, установи, організації, що повністю або частково фінансуються з бюджету, не можуть бути засновниками (засновником) та/або членами благодійної організації (ч. 3 ст. 131 ГК).

Одночасно, враховуючи положення БК, всі активи бюджетної установи у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення зараховуються до доходу бюджету.

Отже, відносно цієї вимоги ПК ОМС також краще діяти по аналогії із попереднім пунктом, що стосується розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини.

По-четверте.

Вимога щодо внесення контролюючим органом до нового Реєстру може бути підтверджена копією рішення, яке видавалось установі при внесенні її у «старий» Реєстр.

Увага! Не забудьте зібраний пакет документів доповнити формою №1-РН «Реєстраційна заява платника податку». Чому?

На офіційному сайті ДФС зазначено, що для включення до нового Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою № 1-РН «Реєстраційна заява платника податку» згідно з додатком 1 до Порядку і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації.

Зазначимо: у Листі № 28602 фіскали зазначили способи подання підготовленої відповіді на запит.

Так, реєстраційна заява та копії зазначених документів можуть бути подані (надіслані) неприбутковою організацією в один із таких способів:

1

особисто керівником або представником неприбуткової організації (в обох випадках з документальним підтвердженням особи та її повноважень), або уповноваженою на це особою

2

поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення

3

засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, якщо установчі документи оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону № 755

4

державному реєстратору як додаток до заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи (відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону № 755). Така заява в електронній формі в установленому порядку передається технічним адміністратором Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань до контролюючих органів разом з відомостями про державну реєстрацію утворення юридичної особи згідно із Законом № 755

Увага! У місячний строк з дня отримання на свій запит відповіді фіскали мають перевірити надані документи на їх відповідність вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 ПК. За результатом такої перевірки вони або включають таку неприбуткову організацію до нового Реєстру, або надсилають відповідне повідомлення про невідповідність установчих документів п. 133.4 ст. 133 ПК.

В останньому випадку неприбуткова організація втратить право перебувати у статусі «неприбуткової» після 01.01.17 р., якщо не приведе документи у відповідність до вимог ПК.

Тобто для ОМС головне — надати вичерпну відповідь на письмовий запит та чекати рішення контролюючого органу про відповідність чи невідповідність його документів вимогам ПК.

Додамо: контролюючим органом за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів із дня їх отримання приймається рішення про:

1

включення, повторне включення, відмову у включенні неприбуткової організації до нового Реєстру

2

виключення неприбуткової організації з нового Реєстру

3

зміну ознаки неприбутковості

Важливо: у вимогах Порядку та Листі № 25273 зазначено, що статус неприбутковості підтверджує Рішення про внесення організації (установи) в Реєстр неприбуткових організацій (установ), видане контролюючим органом ДФС за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості14.

Зауважимо: Рішення за формою згідно з додатком 2 до Порядку контролюючим органом готується у двох примірниках: один надається неприбутковій організації, а другий залишається у контролюючому органі (тобто у ДФС).

Тобто для ОМС та будь-якої іншої неприбуткової організації важливо отримати таке Рішення до 01.01.17 р. Тільки у цьому випадку у наступному бюджетному році можна залишити свій неприбутковий статус. У випадку невідповідності поданих документів неприбутковою організацією нормам ПК не зазначено строк, у який така помилка може бути нею виправлена. Тож логічно, що у такому випадку неприбуткова організація має час привести свої документи у відповідність до вимог ПК саме до 01.01.17 р.

Пам’ятайте: контролюючий орган здійснює моніторинг відомостей, що містяться в новому Реєстрі, а також відомостей щодо найменування неприбуткової організації, інших відомостей, зазначених у реєстраційній заяві, отриманих з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, щодо неприбуткових організацій.

За результатами такого моніторингу ДФС не лише має право вносити відповідні зміни до ідентифікаційних та реєстраційних відомостей про неприбуткову організацію, що містяться в новому Реєстрі, але й видати (надіслати) неприбутковій організації рішення про зміну ознаки неприбутковості та внести відповідні записи (зміни) до нового Реєстру у разі встановлення підстав для зміни ознаки неприбутковості.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі