Теми статей
Обрати теми

Опорна школа: на що «спирається» освіта?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Приводом для написання статті стали численні запитання від читачів про створення опорної школи органом місцевого самоврядування1. Що таке опорна школа та як її створити — читайте у статті. Впевнені, стаття допоможе розібратись із нюансами, що виникають при вирішенні «освітнього» питання.

1 Далі за текстом — ОМС.

Що таке опорна школа

Створення опорних шкіл є одним із позитивних зрушень та одночасно однією зі складових реформування освіти.

По суті, опорні школи — школи, які оснащені всім необхідним для сучасного навчального процесу. Тобто школи, в яких кабінети та лабораторії обладнані усім необхідним для проведення занять з фізики, хімії, біології, географії, математики тощо.

В опорних школах можуть навчатись учні з різних населених пунктів незалежно від розміру цих населених пунктів та матеріального стану родини.

Опорна школа забезпечує рівний доступ до якісної шкільної освіти із організованим підвезенням учнів та педагогів шкільними автобусами. Навчаються в таких школах учні 5 — 12 класів. У той же час молодші школярі, з 1-го по 4-й клас, відвідують молодшу школу (школу-філію), розташовану безпосередньо за місцем проживання.

Зауважимо: на допомогу ОМС Міністерство освіти і науки України2 створило окремий розділ на своєму сайті, присвячений концепції опорних шкіл. Перейти у розділ «Опорні школи» можна за посиланням http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/oporni-shkoli/

2 Далі за текстом — МОН.

Також на офіційному сайті МОН розміщені Методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою об’єднаних територіальних громад3.

3 Рекомендуємо ознайомитись із статтями, розміщеними у газеті за квітень 2016 року на с. 41 «Орган управління освітою ОТГ: принципи формування» та за червень 2016 року на с. 21«Ліквідація навчальних закладів: обмірковуємо та приймаємо рішення».

Основні принципи організації опорної школи зводяться до точкового покращення матеріального стану опорної школи, зниження ступеня або закриття наближених шкіл та довезення учнів шкіл-філій до опорних шкіл4.

4 Відповідно до Презентації МОН щодо основних принципів організації опорної школи, розміщеної на офіційному сайті МОН http://mon.gov.ua/

Одразу розберемось із тим, що являє собою опорна школа, а що — її філія:

Опорна школа

Школа-філія

має статус юридичної особи

не є юридичною особою

може мати рахунки в органах Державної казначейської служби України, самостійний баланс, штамп та печатку

як правило, це початкова школа (загальноосвітний навчальний заклад I ступеня) або за рішенням засновника — основна школа (загальноосвітній навчальний заклад I — II ступенів)

включає, як правило, не менше 360 учнів без урахування учнів шкіл-філій

очолюється завідувачем філії

повинна мати не менше трьох шкіл-філій

має матеріально-технічну базу (спортивні об’єкти, кабінети фізики, хімії, біології, географії, лабораторії та ін.)

забезпечується кваліфікованими педагогічними кадрами, досвідченим директором

ОМС (ОТГ, району) приймають рішення про створення опорних шкіл, здійснюють розподіл коштів освітньої субвенції та власних доходів між шкільними округами та школами, призначають директорів шкіл, вирішують питання матеріально-технічного оснащення шкіл, харчування учнів, а також підвезення учнів та вчителів до місцевих шкіл шкільним транспортом.

Увага! Стосовно підвезення учнів та вчителів МОН на своєму офіційному сайті рекомендувало враховувати, що тривалість маршруту в один бік не повинна перевищувати 45 хвилин.

Як створити опорну школу

При вирішенні питання про створення опорних закладів та їх філій треба керуватись в першу чергу Положенням про освітній округ5.

5 Далі за текстом — Положення.

Нагадаємо: цей документ затверджено постановою КМУ від 27.08.10 р. № 777.

Алгоритм створення опорної школи наступний:

1

підготовка до прийняття рішення засновником (тобто ОМС) про створення опорного закладу (п. 5 Положення)

Примітка. Засновники для прийняття рішення про створення освітнього округу, опорного закладу та його філій (п. 5 Положення):

— проводять аналіз мережі підпорядкованих навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту з урахуванням їх кадрового потенціалу та рівня матеріально-технічного забезпечення;

— вивчають стан впровадження допрофільної підготовки і профільного навчання у навчальних закладах, що входитимуть до складу округу, та якість надання зазначених освітніх послуг;

— прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безбар’єрного середовища для осіб з особливими освітніми потребами;

— організовують проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення округу, опорних закладів та його філій.

2

затвердження умов та проведення конкурсу засновником для визначення опорного закладу серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів (п. 6 Положення)

Примітка. Засновник визначає опорні заклади серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов (п. 6 Положення).

Під час проведення конкурсу обов’язково враховують:

— освітні потреби учнів (вихованців) у забезпеченні певних напрямів спеціалізації;

— здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання;

рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами;

— наявність належної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об’єктів, кабінетів фізики, хімії, біології, географії та інших, лабораторій, навчальних майстерень, комп’ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету);

— укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою;

— зручність та наявність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.

3

прийняття рішення про створення опорного закладу, його філій (п. 7 Положення) у порядку, визначеному Законом України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»

Примітка. На офіційному сайті МОН щодо створення опорної школи компетентний орган зазначив, що рішення має бути прийняте про реорганізацію загальноосвітніх навчальних закладів шляхом приєднання — визначення одного загальноосвітнього навчального закладу (юридичної особи) як опорного та приєднання до нього інших загальноосвітніх навчальних закладів як структурних підрозділів — філій (з одночасним припиненням їх як юридичних осіб) відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів України, а також відповідно до вимог трудового законодавства, оскільки відповідна реорганізація тягне за собою зміни істотних умов праці та скорочення працівників.

Рішення має включати основні питання діяльності опорних закладів та їх філій, у тому числі щодо затвердження установчих документів (статуту, положень) та визначення відповідальних осіб за державну реєстрацію опорного закладу як юридичної особи.

4

державна реєстрація опорного закладу як юридичної особи відповідно до вимог Закону України від 15.05.03 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань»

5

вирішення відповідним органом управління освітою кадрових та фінансових питань діяльності опорного закладу, зокрема затвердження штатного розпису — призначення директора та його заступників, завідувачів філій, їх заступників, інших педагогічних працівників згідно із Законом України від 13.05.99 р. № 651-XIV «Про загальну середню освіту» та трудовим законодавством, а також вирішення питань фінансування (затвердження кошторису) та порядку ведення бухгалтерського обліку опорного закладу

Примітка. На своєму офіційному сайті МОН зазначило, який саме механізм набору педагогічних кадрів в опорну школу має бути при її створенні.

Так, порядок переведення працівників визначено ст. 32 Кодексу законів про працю України. Одночасно ст. 36 цього ж документа зазначено, що у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується.

Тобто компетентний орган рекомендує при створенні опорної школи, вирішуючи питання з педагогічними кадрами, діяти відповідно до вимог, встановлених чинним законодавством.

Опорний загальноосвітній навчальний заклад (опорна школа) діє на підставі свого статуту, а його філії — відповідно до положень про них, що розробляються відповідно до актів законодавства та інших нормативно-правових актів і затверджуються засновником опорного закладу.

Зауважимо: написання найменування опорного закладу, його філій здійснюється відповідно до встановлених вимог. При цьому найменування філії повинне вказувати на приналежність до опорного закладу, у складі якого вона створена (п. 2 Положення).

Вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 05.03.12 р. № 368/5 (ср. ). Зазначені цим документом вимоги стосуються й опорних закладів та їх філій. Саме на цьому наголошує на своєму офіційному сайті МОН.

При вирішенні питання організації бухгалтерського обліку в опорній школі треба враховувати вимоги п. 106 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 27.08.10 р. № 778.

Нагадуємо: відповідно до цієї вимоги за рішенням засновника (власника) закладу бухгалтерський облік у закладі може здійснюватись самостійно або через централізовану бухгалтерію.

Посада (одна ставка) бухгалтера (головного бухгалтера) може вводитись у школах, які ведуть самостійний бухгалтерський облік відповідно до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів. Цей документ затверджено наказом МОН від 06.12.10 р. № 1205.

Кількість учнів (вихованців) опорного закладу (без врахування учнів (вихованців) філій), як правило, становить не менше 200 осіб (п. 2 Положення).

Зауважимо, раніше ця цифра складала 360 осіб, що не враховувало кількість учнів у сільській місцевості. Щоб виправити ситуацію, до Положення були внесені зміни постановою КМУ від 31.08.16 р. № 574 «Про внесення змін до Положення про освітній округ». Зазначений документ набрав чинності з дня опублікування, тобто з 16.09.16 р. («Офіційний вісник України», № 71, 16.09.16 р., ст. 2379).

Увага! До змін, що відбулись у Положенні, на своєму офіційному сайті МОН зазначало, що кількість учнів (вихованців) опорного закладу (без врахування учнів (вихованців) філій), як правило, становить не менше 360 осіб. Тобто за рішенням його засновника відповідна кількість може бути й меншою.

На підставі цього вважаємо, що аналогічно до попереднього роз’яснення МОН, відповідно до нової редакції Положення (тобто тієї, що діє з 16.09.16 р.), кількість учнів (вихованців) в опорному закладі може бути й меншою ніж 200 осіб, але також виключно за рішенням засновника.

До речі, МОН наголосило: у випадку зменшення кількості філій або їх ліквідації за відсутності контингенту учнів статус опорної школи не зміниться.

Зміна статусу, як зазначає МОН у своїх роз’ясненнях, можлива у випадку ліквідації всіх філій, при якому заклад перестає відповідати вимогам законодавства до опорного закладу. В такому разі засновником має бути прийняте рішення щодо припинення відповідного статусу.

Увага! Директор опорного закладу має право переводити учнів філії до опорного закладу при зменшенні (або недостатній кількості) учнів в класах в опорному закладі.

Переведення учня з класів філії до класів опорного закладу (чи навпаки) здійснюють з дотриманням вимог, встановлених Порядком переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу, та згідно з рішенням педагогічної ради опорного закладу. Зазначений документ затверджено наказом МОН від 14.07.15 р. № 762.

Наказом МОН від 05.08.16 р. № 944 затверджено Положення про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи у філії опорного закладу6. Документ набрав чинності після опублікування («Офіційний вісник України», № 71, 16.09.16 р., ст. 2418).

6 Далі за текстом — Положення № 944.

Положення № 944 розроблено з метою вдосконалення нормативної бази щодо функціонування опорних закладів. Документом визначено правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності з’єднаних класів (класів-комплектів) початкової школи у філіях опорних закладів. Це дасть змогу здобувати освіту в навчальному закладі учням початкової школи, які тепер навчаються за індивідуальною формою навчання (через відсутність класу) у філіях опорних закладів.

Відповідно до Положення № 944 під з’єднаним класом (клас-комплект) початкової школи розуміється різновікова група дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами, які навчаються за визначеним робочим навчальним планом і програмою згідно з розкладом занять.

У загальноосвітніх навчальних закладах з малою наповнюваністю дітей формування класів-комплектів визначається конкретними умовами й залежить від кількості учнів.

Повноваження директора опорної школи та завідувача філії

Розглянемо більш детально повноваження директора опорної школи та завідувача школи-філії:

Директор опорної школи

Завідувач філії

призначає усіх працівників (опорної школи та її філій) і завідувачів філій

відповідальний за організацію навчально-виховного процесу

приймає необхідні для навчального процесу рішення (обсяг педагогічного навантаження, режим роботи опорного закладу, розклад занять, навчальні (робочі та індивідуальні) плани опорного закладу та його філій)

здійснює контроль за створенням належних

умов навчання у філії

відповідає за якість освіти у своєму шкільному окрузі

відповідає за налагодження системи

професійного розвитку вчителів шкільного

округу

Примітка. Заробітна плата директора опорної школи, завідувачів філій має розраховуватись відповідно до встановленого йому відповідним органом управління освітою тарифного розряду, визначеного згідно з постановою КМУ від 06 .04.16 р. № 288 «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Зауважимо дещо про створення опорної школи в об’єднаній територіальній громаді (ОТГ).

На даний час спостерігається наступна ситуація. Опорні школи у більшості випадків створюються поза межами ОТГ через несвоєчасне об’єднання або на дві чи три невеликі ОТГ створюється одна опорна школа.

Найкращий варіант — це створення опорної школи в межах ОТГ. Чому? Тому що він узгоджується із вимогами Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні7.

7 Затверджена розпорядженням КМУ від 01.04.14 р. № 333-р, далі за текстом — Концепція.

Нагадаємо: відповідно до Концепції до основних повноважень ОМС базового рівня є забезпечення, зокрема, управління закладами середньої, дошкільної та позашкільної освіти.

Звісно, створення опорної школи не є єдиним «освітнім» рішенням для ОТГ. Залежно від місцевих умов (розгалуженої системи доріг, рельєфу, кількості населення та інших місцевих особливостей) у ОТГ можуть існувати й кілька опорних шкіл, а також приватні (незалежні) та спеціалізовані школи тощо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі