Теми статей
Обрати теми

Щодо складення, подання та оприлюднення декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у 2016 році (ч. 1)

Козіна В., шеф-редактор газети «Місцеве самоврядування», адвокат
ПЕРЕДМОВА
За «доброю» традицією після кількох відтермінувань та гучних скандалів дуже важливий для нашої держави процес було запущено. Отже, система електронного декларування почала діяти з 1 вересня, а відповідно, у осіб, які мають вперше подати «антикорупційну» декларацію у 2016 році, є 60 днів для складення та подання декларацій за 2015 рік за новою формою (див. Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — НАЗК) «Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» від 10.06.16 р. № 2, зі змінами від 18.08.16 р.).
Слід одразу відзначити, що НАЗК добре зробило свою роботу у частині методичної допомоги та надання роз’яснень — і у період масового декларування ми вступаємо із цілою низкою досить чітких та грамотних документів, які надають відповіді на значну частину запитань, що можуть виникнути у людини під час заповнення декларації. І вперше за багато років такі громіздкі за обсягом документи (бо запитань під час заповнення декларації дійсно виникає чимало) написані дуже простою та доступною мовою, яка буде добре зрозуміла навіть людям без профільної освіти.
Завдання цієї статті — у першому наближенні ознайомити читачів із ключовими моментами здійснення електронного декларування та звернути увагу на певні новації, з якими ви не стикалися, заповнюючи декларації у паперовому вигляді.

Хто зобов’язаний подавати Декларацію?

Отже, у 2016 році електронні «антикорупційні» декларації мають подати лише службові особи, які на день початку роботи зазначеної системи згідно зі ст. 50 Закону України від 14.10.14 р. № 1700-VІІ «Про запобігання корупції» (далі — Закон № 1700) займають відповідальне та особливо відповідальне становище. Такий обов’язок разом зі строками подання декларацій передбачено в абз. 3 п. 2 Розд. XIII «ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону № 1700.

Перелік цих осіб визначений Приміткою до ст. 50 цього Закону. Не буду перераховувати усіх, хто є у цій нормі права, а нагадаю лише про ті категорії, які складають більшу частину наших читачів:

1) перший заступник або заступник міністра;

2) особи, посади яких належать до посад державної служби категорії «А» або «Б»;

3) особи, посади яких ч. 1 ст. 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені до першої — третьої категорій (Київський міський голова, голови обласних рад та Севастопольський міський голова; Сімферопольський міський голова, міські голови міст — обласних центрів; заступників голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступник міського голови — секретар Київської міської ради; перші заступники та заступники міських голів (міст — обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради; секретарі міських (міст — обласних центрів та міста Сімферополя) рад, міські голови (міст обласного і республіканського в АР Крим значення), голови районних, районних у містах рад; керуючі справами виконавчих апаратів обласних та Севастопольської міської рад);

4) судді;

5) прокурори і слідчі;

6) керівники, заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, їх апаратів та самостійних структурних підрозділів;

7) керівники, заступники керівників державних органів, органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, АР Крим, міст Києва або Севастополя;

8) керівників державних органів, органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в АР Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення.

Важливо! Решта осіб у разі виникнення необхідності у здійсненні «антикорупційного» декларування у строк до 31.12.16 р. мають подавати декларації у паперовій формі, визначеній старим Законом України від 07.04.11 р. № 3206-VI «Про засади запобігання і протидії корупції» (далі — старий Закон або Закон № 3206).

Форма, порядок подання та розділ 1 Декларації

Форма Декларації затверджена рішенням НАЗК від 10.06.16 р. № 3. Заповнюється вона на сайті НАЗК (режим доступу: https://nazk.gov.ua/). Одразу на головній сторінці справа є панель з написом «Задекларуй», натиснувши на яку ви можете увійти до системи за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП).

Там усе просто: обираєте тип АЦСК, ключем якого ви користуєтесь (там є чіткий перелік), відвантажуєте файл з електронним ключем та вводите пароль. Мабуть, кожний ОМС вже визначився із типом ключа, з яким він буде працювати. Ці ключі надаються для суб’єктів декларування безкоштовно. Однак можна й придбати такий ключ особисто, у статусі звичайного громадянина — фізичної особи. Це коштує до 100 грн. (абонплата на 2 роки) і оформлюється протягом одного робочого дня (перевірила на собі).

Здійснивши ці нескладні маніпуляції, тиснете на зелену кнопку «Увійти» — і ви у системі.

Одразу зауважу, що форма декларації набагато об’ємніша за паперову та містить розділи із даними, які ви раніше не заповнювали (про видатки та про цінне рухоме майно), а тому відкладати заповнення документа на останні дні перед «дед-лайном» не варто. По-перше, вам знадобиться певний час, аби заповнити та перевірити декларацію, по-друге, може виникнути необхідність отримати від сторонніх осіб чи родичів додаткові дані, на збір яких піде тиждень чи два (перевірено на собі1).

Ви можете спокійно вносити дані протягом кількох днів — вони зберігаються, а декларація не буде відправлена, поки ви не вирішите, що усе вичитане, готове, та не натиснете відповідні кнопки.

Під час заповнення Декларації у нагоді вам стане ст. 46 Закону № 1700, а також чудове «Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю», затверджене рішенням НАЗК від 11.08.16 р. № 3 (далі — Роз’яснення № 3).

Розділ 1 Декларації простий — треба обрати тип декларації та звітний період, натиснувши лівою кнопкою миші на «кружечки» зліва у бланку. Заповнивши їх, ви можете переходити до наступного розділу.

img 1

Розділ 2.1: відомості про себе

Розділ 2 більший, але також не складний.

Тут вказуємо П. І. Б., дату народження та податковий номер. Для тих, хто протягом звітного періоду змінював П. І. Б., є окремі поля для заповнення, які активуються, якщо ви поставите відмітку (натиснувши лівою кнопкою миші) на відповідне поле зліва.

Нова форма Декларації виключає проблеми, що виникали у декларантів, місце фактичного проживання яких не співпадало із місцем реєстрації. Тепер у розділі 2 ви у будь-якому випадку зазначаєте зареєстроване у паспортному документі місце проживання, а потім окремо вказуєте або місце фактичного проживання, або адресу, яку вважаєте зручною для подальшого листування з НАЗК. При цьому у Роз’ясненнях № 3 вказано, що це може бути навіть адреса поштової скриньки.

Якщо адреса реєстрації збігається із місцем фактичного проживання — просто натисніть ліву кнопку у графі «Збігається з зареєстрованим місцем проживання».

img 2

До речі, якщо якесь з полів Декларації ви заповнити не можете, бо дані, вказані в ньому, до вашого випадку не підходять — обирайте помітку «Не застосовується» у відповідній позиції.

З «Категоріями посад» усе абсолютно просто — ви натискаєте відповідні закладки, з яких вам випадають варіанти відповідей, і обираєте необхідну.

Не забудьте позначити, що ви є особою, яка займає відповідальне або особливо відповідальне становище, бо є окремі розділи (позиції), які заповнюєте лише ви: не вкажете відповідний статус — ці поля просто не відкриються.

Розділ 2.2: відомості про членів сім’ї

img 3

Згідно з п. 5 Правил заповнення форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — Правила заповнення), якщо в декларації вказується інформація про фізичну особу і така особа не є громадянином України, про таку фізичну особу зазначається така інформація: повне ім’я (українською та англійською мовами); ідентифікаційний номер (або податковий номер чи номер соціального страхування, якщо ідентифікаційний номер не застосовується); місце проживання (повна адреса українською та англійською мовами); дата народження.

Розділ 3: нерухомість

Заповнивши дані про себе та родичів, ви зможете перейти до наступного розділу, у якому будете описувати нерухоме майно. Якщо його у вас немає — натисніть кружечок зліва, де виділене слово «відсутні», і вас автоматично перекине до наступного розділу.

img 4

Якщо ж у вас є заповітні «метри», то обравши позицію зі словом «наявні», ви отримаєте доступ до вкладення, наведеного нижче.

Хочу звернути увагу на кілька корисних моментів із Роз’яснень № 3 та Правил заповнення.

По-перше, ми заповнюємо дані про майно, яке знаходиться не лише у нашій власності, а й те, яке знаходиться у оренді чи на іншому праві користування.

У п. 12 розділу «Загальні питання» Роз’яснень № 3 вказано, що «іншими правами користування» можуть бути: оренда, сервітути, право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), право забудови земельної ділянки (суперфіцій), утримання, застава, користування на підставі довіреності, у тому числі генеральної довіреності, інші права, передбачені законом. Визначення зазначених категорій наведено у Цивільному кодексі України.

У примітках до Форми декларації вказано, що поле «Частка власності» заповнюється, якщо об’єкт нерухомості знаходиться у спільній власності. Якщо об’єкт нерухомості знаходиться у спільній сумісній власності, то в цьому полі слід помітити, що поле не застосовується.

Додаткові коментарі з цього приводу можна знайти у п. 7 розділу «Загальні питання» Роз’яснень № 3, де зазначено, що у випадку спільної сумісної власності, яка не передбачає виділення часток, у розділах декларації, де зазначається спільна власність на майно, при додаванні нового об’єкта в полі «Тип права» слід обрати варіант «Спільна власність», а в полі «Частка власності» слід обрати помітку «Не застосовується». У випадку ж спільної часткової власності після вибору типу права «Спільна власність» необхідно вказати частку власності кожного із співвласників у відповідному полі.

Роз’яснення № 3 містять відповідь і на запитання, чи слід декларувати майно, якщо суб’єкт декларування користувався ним упродовж року, але станом на 31 грудня вже не користується?

У п. 10 розділу «Загальні питання» Роз’яснень № 3 вказано, що більшість об’єктів декларування (а саме: нерухомість, об’єкти незавершеного будівництва, цінне рухоме майно, транспортні засоби, цінні папери, корпоративні права, юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї, нематеріальні активи, грошові активи, фінансові зобов’язання, членство в громадських об’єднаннях або входження до їхніх органів) декларується відповідно до їх наявності станом на останній день звітного періоду. Наприклад, при поданні щорічної декларації, якщо зазначені об’єкти станом на 31 грудня попереднього року не перебувають у володінні, користуванні або власності (для різних об’єктів передбачено різні права — див. відповідні розділи декларації) суб’єкта декларування або членів його сім’ї, то вони не повинні відображатися в декларації, навіть якщо вони перебували на такому праві упродовж певного часу у звітному періоді.

Взагалі у п. 26 Роз’яснень № 3 наголошується, що суб’єкт декларування повинен задекларувати усі об’єкти нерухомості незалежно від їх вартості, що належать йому на праві власності, знаходяться у нього на праві оренди чи іншого права користування станом на останній день звітного періоду (31 грудня звітного року для щорічної декларації). При цьому дата набуття вказується відповідно до документів, на підставі яких було набуто право на відповідне майно. Якщо об’єкт нерухомості був відчужений після кінця звітного періоду, до чи після подання декларації, то інформацію про це слід буде відобразити у наступній декларації, яка охопить відповідний період.

У Роз’ясненнях № 3 зазначається, що у випадках, коли точна дата набуття права вам не відома (і не може бути відома згідно зі специфікою правочину), можна вказати 1-ше число відповідного місяця відповідного року (п. 22).

Щодо вартості та часток власності

Пункт 10 розділу «Загальні питання» Роз’яснень № 3 нарешті дає відповідь на запитання, щодо якого юристи кілька років ламали списи, а саме: яку вартість майна треба вказувати, якщо майно перебуває у співвласності, — вартість всього об’єкта чи частки суб’єкта декларування (члена сім’ї) у спільній власності на майно? Отже, якщо об’єкт перебуває у спільній сумісній (тобто без поділу на частки) власності суб’єкта декларування та/або членів його сім’ї, то зазначається вартість всього об’єкта декларування. Якщо об’єкт перебуває у спільній частковій власності суб’єкта декларування та/або членів його сім’ї, то зазначається сумарна вартість відповідних часток у власності на об’єкт, які належать суб’єкту декларування та/або члену його сім’ї, якщо останній надав таку інформацію або якщо вона відома суб’єкту декларування.

Наприклад, якщо частка 1/4 об’єкта нерухомості належить суб’єкту декларування, 1/2 об’єкта належить члену сім’ї суб’єкта декларування, а решта (1/4) належить третій особі (яка не є суб’єктом декларування або членом його сім’ї), то в декларації зазначається вартість частки 3/4 в об’єкті декларування, що належить суб’єкту декларування та члену його сім’ї.

Позиції розділу 3 про вартість нерухомого майна можуть викликати запитання, але й на них у Роз’ясненнях № 3 є гарні відповіді. Зокрема, у п. 13 розділу «Загальні правила» вказано, що за загальним правилом інформація про вартість відповідного майна повинна вказуватись на дату набуття права власності на нього (як зазначено в документі, на підставі якого було набуто право власності) у грошовій одиниці України або на дату набуття майна у володіння чи користування, якщо не йдеться про власність. Вартість об’єктів декларування, що перебувають у володінні чи користуванні суб’єкта декларування або члена його сім’ї, зазначається у випадку, якщо вона відома суб’єкту декларування або повинна була стати відомою внаслідок вчинення відповідного правочину.

Для об’єктів нерухомості зазначається як вартість на дату набуття об’єкта у власність, володіння або користування, так і вартість відповідно до останньої проведеної оцінки. Якщо вартість на дату набуття об’єкта на певному праві не відома суб’єкту декларування і вона не може бути визначена на підставі правовстановлюючих документів, при заповненні відповідного поля декларації про вартість майна слід обрати помітку «Не відомо». Те саме стосується поля декларації про вартість майна за останньою грошовою оцінкою, якщо така оцінка не проводилась чи її результати невідомі суб’єкту декларування, при заповненні відповідного поля слід обрати помітку «Не відомо».

Ця інформація більш деталізована у розділі «Об’єкти нерухомості» Роз’яснень № 3. Зокрема, у п. 23 вказано, що закон не вимагає від суб’єкта декларування проводити оцінку майна з метою заповнення декларації. У випадку, коли правовстановлюючі документи відсутні, а оцінка майна не проводилась чи її результати невідомі суб’єкту декларування, при заповненні відповідного поля декларації про вартість майна слід позначати «Не відомо» (обрати відповідну помітку у зазначеному полі).

Якщо у правовстановлюючих документах вказана вартість майна у радянських або українських карбованцях і встановити вартість майна у грошовій одиниці України неможливо, а оцінка такого майна не проводилась чи її результати невідомі суб’єкту декларування, при заповненні відповідного поля декларації про вартість майна слід позначити «Не відомо» (п. 24 Роз’яснень № 3).

Також приємною новиною буде п. 8 «Загальні питання» Роз’яснень № 3, який наголошує, що коли об’єкт декларування перебуває у спільній власності суб’єкта декларування та членів його сім’ї, то такий об’єкт зазначається у відповідному розділі форми декларації лише один раз. Тобто якщо новий об’єкт був доданий у формі декларації як такий, що стосується суб’єкта декларування, і при цьому було зазначено, що член сім’ї є співвласником цього об’єкта, то цей об’єкт не слід повторно відображати як об’єкт, що стосується члена сім’ї.

Аналогічно слід заповнювати декларацію у випадку, коли йдеться про майно члена сім’ї, співвласником якого є інший (крім суб’єкта декларування) член сім’ї, тобто не дублюючи відомості про таке майно при заповненні інформації щодо інших членів сім’ї. Це правило не застосовується, якщо член сім’ї має стосовно об’єкта декларування права інші, ніж власність (наприклад, право користування).

Приклади2

2 Наведені з Роз’яснень № 3.

1. Якщо квартира належить суб’єкту декларування та члену його сім’ї з часткою співвласності кожного у 50 %, то об’єкт додається в декларацію один раз як об’єкт нерухомості, що стосується суб’єкта декларування, із зазначенням відповідних часток співвласності, і не додається як об’єкт, що стосується члена сім’ї — співвласника.

2. Суб’єкт декларування є власником 1/10 об’єкта комерційної нерухомості (наприклад, офісу), решта (9/10) належить третій особі (фізичній або юридичній), яка не є членом сім’ї цього суб’єкта декларування. При цьому одна із зазначених часток (1/10 або 9/10) була передана в користування члену сім’ї суб’єкта декларування. У цьому випадку інформація про такий об’єкт нерухомості повинна бути зазначена в декларації двічі: вперше — як об’єкт нерухомості, що стосується суб’єкта декларування (із зазначенням його частки та даних про співвласника і його частку власності); вдруге — як об’єкт нерухомості, що стосується члена сім’ї суб’єкта декларування (із зазначенням того, що об’єкт перебуває на праві користування у члена сім’ї, і даних про третю особу — власника майна, яке було передано в користування).

Цей припис стосується не лише нерухомого майна, а й інших об’єктів декларування.

Також зверніть увагу, що згідно з приміткою до Форми декларації, якщо об’єктом нерухомості є земельна ділянка, то у полі «Реєстраційний номер» зазначається кадастровий номер ділянки.

img 5

Також по кожному об’єкту нерухомості ми тепер маємо заповнити інформацію про власника (якщо вона нам відома або має бути відомою виходячи з характеру правочину).

img 6

Цю інформацію доведеться заповнювати кожного разу (не лише у полі про нерухоме майно) у випадках, коли власниками виступатимуть особи, які не є суб’єктом декларування або членами його сім’ї.

Розділ 4: незавершене будівництво

Завершивши заповнювати розділ 3, ви зможете перейти до наступного. Тут усе, як і на початку третього: є майно — тисніть на відповідну «кнопку» і починайте заповнювати відповідні дані, якщо немає — переходьте до наступного.

img 7

Тим, хто будується, доведеться трошки покорпіти над заповненням розділу 4, бо раніше ми цю інформацію не деталізували.

img 8

Щодо необхідності здійснення запису у декларації про недобуд. Гадаю, зрозуміло, що у цьому розділі ми вказуємо лише об’єкти, які станом на 31.12.15 р. не добудовані; не прийняті в експлуатацію; право власності на які не зареєстроване в установленому законом порядку (п. 21 ч. 1 ст. 46 Закону № 1700).

Про вартість недобуду. Пункт 29 Роз’яснень № 3 вказує, що інформація про вартість об’єкта незавершеного будівництва та дату його набуття у власність (володіння чи користування) в декларації не зазначається. Зазначається лише інформація про:

— вид об’єкта (житловий будинок, офіс, гараж тощо);

— загальну площу об’єкта (якщо відома);

— реєстраційний номер (якщо відомий і якщо застосовується);

— місцезнаходження об’єкта;

— зв’язок із суб’єктом декларування або членом його сім’ї;

— власника або користувача земельної ділянки, на якій здійснюється (здійснювалося) будівництво об’єкта.

А якщо майно перебудовують (реконструюють) чи зводять на земельній ділянці новий будинок? Тут нам допоможе п. 30 Роз’яснень № 3, який наводить різні приклади вирішення подібної ситуації залежно від обставин справи.

Ситуація 13: суб’єкт декларування, член його сім’ї розпочав перебудову будинку, яка не спричинила (не спричинить, якщо така перебудова не була завершена на кінець звітного періоду) необхідність реєстрації об’єкта нерухомого майна як нового.

У такому разі суб’єкт декларування відображає інформацію щодо відповідного об’єкта, який належить йому, члену його сім’ї на праві власності у розділі декларації «Об’єкти нерухомості», і не відображає в декларації відповідне незавершене будівництво, у тому числі, якщо така перебудова на кінець звітного періоду не була завершена.

Ситуація 2: суб’єкт декларування, член його сім’ї розпочав перебудову будинку шляхом знищення (знесення) цього об’єкта нерухомого майна або поділу, об’єднання із іншим об’єктом нерухомого майна чи виділення з нього частки, результатом якої стало створення, реєстрація і введення в експлуатацію на кінець звітного періоду нового об’єкта (об’єктів) нерухомого майна.

У такому разі суб’єкт декларування відображає інформацію щодо нового (нових) об’єкта (об’єктів) нерухомого майна, які належать йому, члену його сім’ї на праві власності у розділі декларації «Об’єкти нерухомості». Якщо ж новий об’єкт на кінець звітного періоду не був зареєстрований (введений в експлуатацію), суб’єкт декларування відображає інформацію щодо об’єкта, дані про який містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у розділі декларації «Об’єкти нерухомості», а інформацію щодо нового (нових) об’єкта (об’єктів) нерухомого майна — у розділі декларації «Об’єкти незавершеного будівництва».

Ситуація 3: суб’єкт декларування, член його сім’ї знищив (зніс) об’єкт нерухомого майна з подальшим скасуванням реєстраційного номера об’єкта нерухомого майна. При цьому побудова нового об’єкта (об’єктів) нерухомого майна не була завершена на кінець звітного періоду.

У такому разі суб’єкт декларування відображає інформацію лише у розділі декларації «Об’єкти незавершеного будівництва». Якщо ж після знищення (знесення) об’єкта нерухомого майна його реєстраційний номер не скасовувався, суб’єкт декларування відображає інформацію щодо об’єкта, дані про який містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у розділі декларації «Об’єкти нерухомості», а інформацію щодо нового об’єкта (об’єктів) нерухомого майна — у розділі декларації «Об’єкти незавершеного будівництва».

Ситуація 4: суб’єкт декларування, член його сім’ї розпочав будівництво нового об’єкта на земельній ділянці, де вже розташований інший належний йому, члену його сім’ї об’єкт нерухомого майна, і при цьому новий об’єкт після завершення його будівництва слід буде зареєструвати як окремий об’єкт.

У такому разі суб’єкт декларування відображає інформацію щодо зареєстрованого об’єкта нерухомого майна, який належить йому, члену його сім’ї на праві власності, у розділі декларації «Об’єкти нерухомості», а щодо недобудованого об’єкта нерухомого майна — у розділі декларації «Об’єкти незавершеного будівництва».

Пам’ятаєте, на самому початку я наголошувала на тому, що вам важливо вказати свій «важливий» чи «особливо важливий статус»? Так ось вже у розділі 4 декларації ви зрозумієте чому. Бо після цієї позначки у цьому розділі у полі «Зв’язок із суб’єктом декларування» з’явиться варіант відповіді: «Власником є третя особа, але суб’єкт декларування або член його сім’ї отримує чи має право на отримання доходу від такого об’єкта або може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти щодо такого об’єкта дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним».

Хто такі ці «треті особи» та як заповнювати інформацію про них?

У п. 14 Роз’яснень № 3 зазначено, що відповідно до ч. 3 ст. 46 Закону № 1700 у декларації необхідно зазначати об’єкти декларування, передбачені пп. 2 — 8 ч. 1 цієї статті, «бенефіціарним власником» яких є суб’єкт декларування або член його сім’ї. Таким чином, законодавець намагався охопити майно, яке формально не належить суб’єкту декларування (члену його сім’ї), але фактично ним контролюється. При цьому вимога декларувати такі об’єкти поширюється лише на декларації службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, відповідно до ст. 50 Закону № 1700.

Відповідно до ч. 3 ст. 46 Закону йдеться про об’єкти права власності третьої особи, яким властива принаймні одна з таких характеристик:

1) суб’єкт декларування або член його сім’ї отримує чи має право на отримання доходу від такого об’єкта;

2) суб’єкт декларування або член його сім’ї може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти щодо такого об’єкта дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним.

1. Для цілей декларування під отриманням (або правом на отримання) доходу від майна, власником якого є третя особа, слід розуміти ситуації, коли наявна сукупність таких ознак:

— суб’єкт декларування або член його сім’ї є безпосереднім отримувачем доходу (можливого доходу) від майна, власником якого є третя особа;

— суб’єкт декларування або член його сім’ї має право розпоряджатись у повному обсязі, на власний розсуд доходом (можливим доходом) від майна, власником якого є третя особа.

За наявності права отримання можливого доходу суб’єктом декларування чи членом його сім’ї від об’єкта права власності третьої особи суб’єкт декларування повинен вказати такий об’єкт та його власника у відповідному розділі декларації залежно від типу майна (об’єкти нерухомості, цінні рухомі речі, транспортні засоби тощо).

Приклад: Третя особа купує акції підприємства-емітента із зазначенням у відповідному правочині суб’єкта декларування (члена його сім’ї) як отримувача права на можливий дохід (залежно від результатів господарської діяльності підприємства) у вигляді дивідендів від цього об’єкта власності.

У разі фактичного отримання доходу протягом звітного періоду від такого майна суб’єкт декларування додатково зобов’язаний зазначити це у розділі «Доходи, у тому числі подарунки», відобразивши отримання такого доходу на праві власності (тобто обравши у формі декларації у полі «Тип права» варіант «Власність»).

Приклад: Третя особа здає в оренду об’єкт нерухомості із зазначенням суб’єкта декларування (члена його сім’ї) як отримувача орендної плати (доходу) від користування цим об’єктом.

Водночас слід звернути увагу на те, що коли суб’єкт декларування або член його сім’ї є «бенефіціарним власником» як майна третьої особи, так і доходу (можливого доходу) від такого майна, відомості про це подаються суб’єктом декларування як у розділі про відповідне майно, так і в розділі «Доходи, у тому числі подарунки» із зазначенням, що таке майно (дохід) належить на праві власності іншій особі, але суб’єкт декларування або член його сім’ї є його бенефіціаром. Для цього у відповідному розділі декларації у полі «Тип права» слід обрати варіант: «Власником є третя особа, але суб’єкт декларування або член його сім’ї отримує чи має право на отримання доходу від такого об’єкта або може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти щодо такого об’єкта дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним».

2. Незалежно від отримання (права на отримання) доходу від майна, власником якого є третя особа, суб’єкт декларування повинен відобразити у декларацій майно, щодо якого він чи член його сім’ї може вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним. Такі дії можуть вчинятися як безпосередньо, так і через інших фізичних чи юридичних осіб.

Йдеться про ситуації, коли суб’єкт декларування (член його сім’ї) контролює певне майно через неформалізоване право розпорядження ним шляхом фактичної можливості визначення долі цього майна.

Приклади:

— третя особа придбала транспортний засіб за кошти суб’єкта декларування. При цьому хоча транспортний засіб і перебуває у власності третьої особи, але суб’єкт декларування має можливість користуватися ним на власний розсуд або вказати третій особі продати його у будь-який момент;

— третя особа є номінальним (довірчим) власником майна і володіє майном в інтересах (на користь) суб’єкта декларування або члена його сім’ї, а також виконує юридично значимі дії щодо такого майна лише на підставі вказівок бенефіціарного власника такого майна, тобто суб’єкта декларування або члена його сім’ї.

Важливо зазначити, що можливість контролю над майном третьої особи має бути обґрунтованою, тобто виключати випадки, коли третя особа є реальним власником майна і діє за власною волею (з власної ініціативи) в інтересах суб’єкта декларування. При визначенні того, чи є третя особа реальним власником, слід враховувати, зокрема, майновий стан такої особи, а саме чи могла вона придбати відповідне майно, зважаючи на доходи та наявні грошові активи.

Приклад: Якщо батько суб’єкта декларування, який не проживає спільно із ним (тобто не є членом його сім’ї в цілях декларування), є реальним власником гаража і на прохання суб’єкта декларування або з власної ініціативи передає гараж у користування третій особі або продає гараж, суб’єкт декларування не зазначає про це як про свою «бенефіціарну власність» відповідно до ч. 3 ст. 46 Закону № 1700.

3. Відомості щодо об’єктів права власності третьої особи, від яких отримується дохід (є право на отримання доходу) або щодо яких суб’єкт декларування або член його сім’ї може вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження, не зазначаються в декларації суб’єктом декларування у таких випадках:

1) об’єкт права власності третьої особи (в тому числі члена сім’ї суб’єкта декларування) перебуває у спільній (частковій або сумісній) власності із суб’єктом декларування або членом його сім’ї і вже задекларований як такий. Наприклад, якщо майно перебуває у спільній власності суб’єкта декларування та його члена сім’ї і при цьому суб’єкт декларування може вчиняти щодо такого майна дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним, то таке майно зазначається як об’єкт суб’єкта декларування, що належить йому на праві спільної власності із зазначенням співвласника — члена сім’ї, і не зазначається як об’єкт, власником якого є третя особа, але суб’єкт декларування може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти щодо такого об’єкта дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ним;

2) вартість об’єкта менша порога декларування, встановленого у п. 3, 7 та 8 ч. 1 ст. 46 Закону № 1700 для відповідних типів майна;

3) об’єкт належить на праві власності юридичній особі, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) якої є суб’єкт декларування або член його сім’ї, та головним призначенням такого об’єкта є використання у господарській діяльності такої юридичної особи (промислове обладнання, спеціальна техніка тощо) і ця юридична особа вже задекларована як така у відповідному розділі декларації згідно з п. 51 ч. 1 ст. 46 Закону № 1700;

4) суб’єкт декларування не є службовою особою, яка займає відповідальне та особливо відповідальне становище, та не займає посаду, пов’язану з високим рівнем корупційних ризиків, відповідно до ст. 50 Закону № 1700.

Розділ 5: цінне рухоме (не транспорт)

Розділ 5 нової декларації належить ще до однієї категорії майна, відомості про яку ми раніше ніколи не заповнювали.

Ситуація ускладнюється тим, що у цій декларації за 2015 рік ми маємо вказати не лише набуті протягом звітного року цінності, а й взагалі те, що у нас було станом на 31.12.15 р. (тобто отримане й раніше).

Про яке майно йде мова? Виключно про те, вартість якого на момент придбання перевищувала 100 мінімальних заробітних плат (далі — МЗП). МЗП визначаємо за «ставками», встановленими станом на 1 січня звітного періоду. Тобто у нашому випадку — станом на 01.01.15 р. Відповідно, «порогом» вартості майна, від якого слід танцювати, у декларації буде сума 121800 грн.

Отже, якщо ви є власником хоча б однієї речі, яка підпадає під це визначення, — тисніть «наявні» та гайда заповнювати декларацію про ці цінності:

img 9

Відповідно до примітки до п. 3 ч. 1 ст. 46 Закону № 1700 декларування цінного рухомого майна, права на яке набуті ДО подання суб’єктом декларування першої декларації, здійснюється з обов’язковим зазначенням інформації про набуття такого майна до початку періоду здійснення діяльності із виконання функцій держави або місцевого самоврядування або у такий період. При цьому зазначення даних щодо його вартості та дати набуття у власність, володіння або користування не є обов’язковим.

img 10

Вартість майна обраховується поштучно (комплектно). Тобто ви могли купити речей на 250000 грн. одночасно. Але декларувати кожну з них буде потрібно, лише якщо вартість одиниці (комплекту, набору) перевищує 100 МЗП. А ось коли речі становлять набір (столовий сервіз, набір меблів, набір ювелірних прикрас тощо) і були придбані одночасно — їх вартість рахується сумарно і якщо перевищить 100 МЗП, то вказується у декларації однією позицією (п. 32 Роз’яснень № 3).

Якщо цінне рухоме майно вартістю понад 100 МЗП одночасно є й подарунком? Тоді декларуємо його одразу у кількох розділах: як у розділі «Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів)», так і в розділі декларації «Доходи, у тому числі подарунки».

Крім того, п. 33 Роз’яснень № 3 вказує нам, що цінне майно, яке було набуто у звітному періоді як подарунок, слід також відобразити в розділі «Видатки та правочини» як предмет «Іншого правочину», який не спричинив видаток.

Важливо! Наші рухомі цінності ми декларуємо у розділі 5 декларації, лише якщо станом на 31.12.15 р. вони ще перебували у нас або члена сім’ї на праві володіння, користування чи власності.

Розділ 6: улюблений транспорт

Розділ починається стандартно:

img 11

Далі інформація для тих, в кого є «залізні коні».

img 12

Тут ми відображаємо: легкові та вантажні автомобілі, автобуси, самохідні машини, сконструйовані на шасі автомобілів, мотоцикли усіх типів, марок і моделей, причепи, напівпричепи, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, сільськогосподарська техніка, водні та повітряні судна.

На відміну від іншого цінного рухомого майна, відомості про транспортні засоби та інші самохідні машини і механізми зазначаються незалежно від їх вартості.

Довіреності. Друзі, за попередні роки стільки народу пообпікалося на «забудькуватості» з приводу відчуження або придбання транспорту за довіреностями, що вже й закликати бути уважними та не лінитися одержувати довідки з реєстру транспортних засобів сил немає! Але хотілося б нагадати, що після заповнення цієї декларації ваша забудькуватість може коштувати кримінального провадження. Реєстри ж відкриті, довідка коштує 3 копійки та видається швидко!

Роз’яснення № 3 у п. 36 наголошують на тому, що коли суб’єкту декларування або члену його сім’ї не відома інформація про власника майна, яке перебуває в користуванні суб’єкта декларування або члена його сім’ї, а із правовстановлюючих документів встановити ці відомості неможливо, то при заповненні відповідних полів декларації слід обрати помітку «Не відомо». Винятком є лише поля «Прізвище», «Ім’я» та «По батькові (за наявності)» власника такого майна, заповнення яких є обов’язковим.

А якщо один і той же транспортний засіб перебуває у власності суб’єкта декларування і на праві користування (наприклад, на підставі довіреності) у члена його сім’ї або навпаки? Тут можна зітхнути з полегшенням — у Роз’ясненнях сказано, що коли транспортний засіб перебуває на праві власності у суб’єкта декларування, то він зазначається як об’єкт такого суб’єкта декларування і не зазначається як об’єкт, що перебуває у члена сім’ї на праві користування.

У полі «Ідентифікаційний номер» зазначається ідентифікаційний номер (чи номери), вказані у технічному паспорті на транспортний засіб. Якщо номерів декілька, то вони всі зазначаються в цьому полі через кому.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі