Теми статей
Обрати теми

Державний нагляд за контрольними повноваженнями ОМС

Я. Брусенцова, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор», шеф-редактор, юрист
У попередньому номері1 нашого видання ми розпочали говорити про постанову КМУ від 26.04.17 р. № 295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»2, якою було затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю3 та Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю4. У ньому ви мали можливість дізнатися про механізм здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами та фізичними особами, які використовують найману працю, повноваження щодо проведення якого відтепер надано органам місцевого самоврядування5 міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад. У цій статті ми приділимо увагу Порядку здійснення державного нагляду, а також торкнемося інших нормативно-правових актів, до яких постановою № 295 було внесено зміни.
img 1

1 Див. «Місцеве самоврядування», червень 2017 р., № 6, с. 54.

2 Далі за текстом — постанова № 295.

3 Далі за текстом — Порядок здійснення контролю.

4 Далі за текстом — Порядок здійснення нагляду.

5 Далі за текстом — ОМС.

Загальне про державний нагляд

Одразу означимо, що відповідно до п. 4 Порядку здійснення нагляду державний нагляд мають здійснювати посадові особи Держпраці (її територіальних органів), посадовими обов’язками яких передбачено здійснення повноважень державного нагляду за додержанням законодавства про працю6, що, у свою чергу, підтверджується службовим посвідченням такої посадової особи.

6 Далі за текстом — уповноважена посадова особа.

А от основні завдання Держпраці та її територіальних органів, а також процедуру здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю закріплено, власне, у Порядку здійснення нагляду. У згаданому документі вказується, що основною метою державного нагляду є виявлення порушень та недоліків під час здійснення виконавчими органами міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та центральними органами виконавчої влади7 повноважень8, визначених відповідно ч. 3 ст. 34 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»9 та ч. 2 ст. 259 Кодексу законів про працю України10.

7 Далі за текстом — об’єкти нагляду.

8 Далі за текстом — контрольні повноваження.

9 Далі за текстом — Закон № 280.

10 Далі за текстом — КЗпП.

Отже, відповідно до п. 3 Порядку здійснення нагляду основними завданнями державного нагляду є:

1

розроблення пропозицій щодо шляхів підвищення ефективності здійснення контрольних повноважень

2

внесення вимоги щодо забезпечення здійснення контрольних повноважень11

3

вжиття заходів до ініціювання притягнення до відповідальності посадових осіб за порушення законодавства під час здійснення контрольних повноважень

11 Далі за текстом — вимога.

Слід ураховувати, що п. 5 Порядку здійснення нагляду визначено два шляхи здійснення державного нагляду:

перший

шляхом витребування, збирання та аналізу інформації, необхідної для підготовки висновків про стан додержання об’єктом нагляду законодавства про працю

другий

шляхом проведення перевірки об’єкта нагляду з виїздом за його місцезнаходженням12

12 Далі за текстом — виїзна перевірка.

Ураховуючи перерозподіл функціонала, що відбувся між Держпраці (її територіальними органами) та ОМС, відповідні зміни були внесені також і в Положення про Державну службу України з питань праці, затверджене постановою КМУ від 11.02.15 р. № 9613. Зокрема, п. 4 цього документа (де перелічуються повноваження Держпраці, якими наділено цей орган з метою виконання покладених на нього завдань) було доповнено новими підпунктами.

13 Далі за текстом — Положення про Держпраці.

Відтепер передбачається, що Держпраці відповідно до покладених на неї завдань:

Новий

(змінений)підпункт

п. 4

Зміст підпункту

новий

п.п. 61

здійснює державний нагляд за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення виконавчими органами міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та центральними органами виконавчої влади

п.п. 27 доповнено

новим абзацом

проводить навчання, підвищення кваліфікації, підготовку та перепідготовку посадових осіб виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад, центральних органів виконавчої влади, уповноважених на здійснення повноважень державного контролю за додержанням законодавства про працю

змінений п.п. 50

видає в установленому порядку роботодавцям, суб’єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, фондам загальнообов’язкового державного страхування, виконавчим органам міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад, а також центральним органам виконавчої влади обов’язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства

новий

п.п. 541

здійснює методологічне забезпечення державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення

новий

п.п. 542

координує діяльність виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад з питань здійснення ними повноважень, нагляд за реалізацією яких віднесено до компетенції Держпраці

новий

п.п. 543

перевіряє на відповідність вимогам законодавства про працю та зайнятість населення рішення, прийняті центральним органом виконавчої влади, виконавчим органом міської ради міста обласного значення чи сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади під час здійснення повноважень, визначених ч. 2 ст. 259 КЗпП та ч. 3 ст. 34 Закону № 280

новий

п.п. 544

видає та скасовує посвідчення інспектора праці, веде їх реєстр

новий

п.п. 545

проводить моніторинг у сфері оплати праці в частині своєчасної і не нижче визначеного державою мінімального розміру оплати праці

Як розумієте, вище наведено лише незначну частину повноважень Держпраці. Ми, зі свого боку, рекомендуємо вам ознайомитися з повним змістом Положення про Держпрацю, оскільки відтепер виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад потенційно потрапляють до категорії об’єктів нагляду Держпраці та її територіальних органів.

Аби додатково мотивувати вас ознайомитися з «настільною книгою» Держпраці, скажемо ще декілька слів про права Держпраці, які знову ж таки було розширено завдяки постанові № 295 у зв’язку з наділенням окремих виконавчих органів місцевих рад контролюючими повноваженнями у сфері законодавства про працю.

Слід зазначити, що перелік прав Держпраці закріплено в п. 6 Положення про Держпрацю: саме він і зазнав змін шляхом доповнення його новими підпунктами. Отже, відтепер передбачається, що Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право:

Новий

(змінений)

підпункт п. 6

Зміст підпункту

змінений

п.п. 3

користуватися відповідними інформаційними базами даних державних органів, органів місцевого самоврядування, державною системою урядового зв’язку, іншими технічними засобами

новий

п.п. 51

безперешкодно, без попереднього повідомлення проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень юридичних осіб (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичних осіб, які використовують найману працю

новий

п.п. 71

одержувати від посадових осіб центральних органів виконавчої влади, виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад письмові пояснення щодо причин допущення порушень законодавства про працю та зайнятість населення

новий

п.п. 81

надавати посадовим особам центральних органів виконавчої влади, виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад обов’язкові для виконання вимоги щодо усунення причин і умов неналежного виконання ними повноважень, нагляд за здійсненням яких віднесено до компетенції Держпраці

Майте на увазі, що вище наведено загальні права Держпраці (тобто ті, які містяться в Положенні про Держпрацю), але окремо уповноважені посадові особи Дежпраці та її територіальні органи під час здійснення нагляду наділені ще й спеціальними правами, про які буде йтися нижче.

Порядок проведення виїзної перевірки

Тепер повертаємося до шляхів здійснення державного нагляду і поговоримо про виїзні перевірки. Передбачається, що виїзні перевірки проводяться уповноваженими посадовими особами відповідно до індивідуального графіка, що затверджується керівником або заступником керівника Держпраці чи її територіального органу згідно з планом роботи Держпраці та її територіального органу на відповідний період.

При цьому про проведення виїзної перевірки уповноважена посадова особа має повідомити об’єкта нагляду не пізніше ніж за 5 робочих днів до її початку.

Пункт 6 Порядку здійснення нагляду встановив обмеження щодо строку проведення виїзної перевірки.

Визначено, що строк проведення виїзної перевірки не може перевищувати 5 робочих днів. При цьому уточнюється, що за обґрунтованим поданням уповноваженої особи він може бути продовжений керівником або заступником керівника Держпраці чи її територіального органу до 10 робочих днів.

Пунктом 7 Порядку здійснення нагляду передбачено, що до участі у виїзній перевірці в разі потреби можуть залучатися представники центральних та місцевих органів виконавчої влади, ОМС, профспілок, їх організацій та об’єднань профспілок, організацій роботодавців та їх об’єднань (за згодою), а також інші уповноважені посадові особи Держпраці та її територіальних органів.

Ураховуйте, що перед початком проведення виїзної перевірки уповноважена посадова особа повинна пред’явити керівнику об’єкта нагляду або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення (п. 8 Порядку здійснення нагляду).

Порядок здійснення нагляду висуває певні вимоги до об’єкта нагляду, які полягають у тому, що уповноваженій посадовій особі на час проведення виїзної перевірки надається робоче місце з правом користування телефонним зв’язком, розмножувальною технікою, іншими послугами технічного характеру, необхідними для реалізації повноважень під час виїзної перевірки, оформлення матеріалів виїзної перевірки, спілкування з посадовими особами об’єкта нагляду (у разі необхідності одержання пояснень).

Права та обов’язки уповноважених посадових осіб

Вище ми анонсували, що уповноважені посадові особи Держпраці та її територіальних органів з метою здійснення державного нагляду наділяються, так би мовити, спеціальними правами. При чому їх можна умовно розділити на дві категорії:

перша: права, якими користуються уповноважені посадові особи під час здійснення державного нагляду;

друга: права, якими користуються уповноважені посадові особи після здійснення державного нагляду (тобто за його результатами).

Отже, спочатку про першу категорію. Перелік таких прав наведений у п. 10 Порядку здійснення нагляду. Так, передбачається, що з метою здійснення державного нагляду уповноважені посадові особи мають право:

1

безперешкодно отримувати від об’єктів нагляду документи, інформацію, показники статистичної та оперативної звітності та будь-які дані, що пов’язані із здійсненням контрольних повноважень

2

ставити посадовим особам об’єкта нагляду запитання, отримувати від них необхідні пояснення, звіти, матеріали, іншу інформацію про рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень законодавства про працю та вжиті заходи до їх усунення

3

аналізувати матеріали та організаційно-розпорядчі документи, що складаються під час проведення та за результатами інспекційних відвідувань, невиїзних інспектувань; показники статистичної та оперативної звітності; дані порівняння фактично досягнутих результативних показників здійснення повноважень до показників виконання визначених Держпраці планів; даних інтерв’ювання, анкетування, опитування громадян і збирання інформації від юридичних осіб

4

отримувати від державних органів, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета державного нагляду, одержувати інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених державними органами

5

вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду

6

робити висновки про стан дотримання об’єктом нагляду законодавства про працю під час здійснення контрольних повноважень

7

за результатами державного нагляду ініціювати проведення об’єктами нагляду інформаційно-роз’яснювальних кампаній щодо найбільш ефективних способів дотримання норм законодавства про працю, захисту і поновлення трудових прав працівників

Примітка. Нагадаємо, що Порядок здійснення контролю передбачає також проведення такого заходу, але за ініціативою роботодавця.

Тепер щодо другої категорії прав, які наведені в п. 11 Порядку здійснення нагляду. Визначається, що в разі виявлення порушення та/або недоліків під час здійснення об’єктами нагляду контрольних повноважень уповноважені посадові особи мають право:

1

вносити керівнику об’єкта нагляду обов’язкову для виконання вимогу

2

ініціювати притягнення посадових осіб об’єкта нагляду до відповідальності за порушення законодавства під час здійснення контрольних повноважень

3

ініціювати скасовування чи зупинення дії рішень, прийнятих посадовими особами об’єкта нагляду під час здійснення контрольних повноважень, якщо вони суперечать законодавству про працю

Майте на увазі, що Порядок здійснення контролю передбачає для уповноважених посадових осіб не лише права, а й обов’язки. Вам необхідно знати як одні, так і інші. Говорячи про обов’язки, можна одразу зауважити, що більшість з них носить, на нашу думку, консультативно-методологічний характер. Так, зокрема, п. 12 Порядку здійснення нагляду передбачається, що уповноважені посадові особи з метою здійснення державного нагляду зобов’язані:

1

у повному обсязі, об’єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд у межах повноважень, передбачених законодавством

2

узагальнювати результати здійснення державного нагляду

3

здійснювати методологічне забезпечення державного контролю за додержанням законодавства про працю

4

за письмовим зверненням об’єктів нагляду надавати роз’яснення

5

брати участь в організації проведення та/або проведенні навчання, підвищення кваліфікації, підготовки та перепідготовки посадових осіб об’єкта нагляду, уповноважених на здійснення контрольних повноважень

Рекомендуємо більшість зобов’язань уповноважених посадових осіб брати на озброєння та використовувати їх, аби уникнути в майбутньому порушень під час здійснення вами контролюючих повноважень. Йдеться, зокрема, про надану вам можливість звертатися з письмовими зверненнями з метою отримання роз’яснень із незрозумілих вам питань, наприклад. Або, як ми розуміємо, ви можете ставити перед Держпраці та її територіальними органами питання щодо організації для вас навчання, підвищення кваліфікації тощо.

Права та обов’язки об’єкта нагляду

Ну, звісно ж, говорячи про права та обов’язки уповноважених посадових осіб, не можна забувати про власні права та обов’язки, якими наділяються об’єкти нагляду відповідно до Порядку здійснення нагляду.

У п. 13 указаного документа закріплені такі права посадових осіб об’єкта нагляду:

1

перевіряти в уповноваженої посадової особи наявність службового посвідчення

2

не допускати уповноважену посадову особу до проведення виїзної перевірки у разі відсутності службового посвідчення

3

подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження про усунення порушень до висновку та/або вимоги

4

вимагати від уповноваженої посадової особи внесення запису про проведення виїзної перевірки до відповідного журналу перевірок (за його наявності)

Відповідно в п. 14 Порядку здійснення нагляду визначені обов’язки посадових осіб об’єкта нагляду, а саме вони зобов’язані:

1

допускати уповноважених посадових осіб до проведення виїзної перевірки (ураховуйте, що це зобов’язання є обов’язковим у разі пред’явлення вам посвідчення уповноваженої посадової особи)

2

виконувати вимогу уповноваженої посадової особи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства про працю

3

надавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного нагляду

4

звітувати про виконання покладених на об’єкт нагляду контрольних повноважень за формою та у строки, визначені Держпраці, але не частіше ніж один раз на місяць

5

повідомляти уповноваженій посадовій особі про виконання вимоги, а також про притягнення до відповідальності посадових осіб об’єкта нагляду за порушення законодавства під час здійснення контрольних повноважень

Також звертаємо вашу увагу на п. 15 Порядку здійснення нагляду. У ньому передбачається, що в разі створення об’єктом нагляду перешкод у діяльності уповноваженої посадової особи (відмова у допуску до проведення виїзної перевірки, ненадання інформації, необхідної для здійснення державного нагляду, перешкода в реалізації інших прав, передбачених п. 10 цього Порядку), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, складається акт про неможливість складення висновку14, який підписується керівником об’єкта відвідування або уповноваженою ним посадовою особою.

14 Далі за текстом — акт.

Увага! Передбачається, що копія акта надсилається органам або посадовій особі, яким підпорядкований об’єкт нагляду, для вжиття заходів з усунення перешкод у здійсненні державного нагляду.

Про результати здійснення державного нагляду

Одразу зазначимо, що за результатами здійснення державного нагляду можливе складення двох документів:

першого: висновку;

другого: вимоги (у разі виявлення порушень законодавства про працю та/або недоліків під час здійснення контрольних повноважень).

Пункт 17 Порядку здійснення нагляду висуває певні вимоги до складення висновку. Він має бути складений у двох примірниках, що підписуються уповноваженою посадовою особою, яка здійснювала державний нагляд, та керівником об’єкта нагляду або уповноваженою ним посадовою особою. При цьому передбачається, що один примірник висновку залишається в об’єкта нагляду.

Звертаємо вашу увагу на те, що Порядок здійснення нагляду не встановлює строку, протягом якого складається висновок та відповідно надається об’єкту нагляду (це дає підстави думати, що такий документ має бути складений одразу після здійснення заходів нагляду, наприклад, тієї ж виїзної перевірки).

Також ураховуйте, що п. 18 Порядку здійснення нагляду надається право керівнику об’єкта нагляду або уповноваженій ним посадовій особі в разі непогодження з викладеною у висновку інформацією підписати висновок із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною. Рекомендуємо користуватися такою можливістю. При цьому ви маєте враховувати, що для складення зауважень ви маєте лише три робочі дні, відлік яких починається з дати підписання висновку. У свою чергу, Порядок здійснення нагляду передбачає, що уповноважена посадова особа має розглянути надані зауваження не пізніше ніж протягом трьох днів з дати їх надходження та за результатами їх розгляду прийняти рішення.

Дещо інша ситуація з вимогою. Пунктом 19 Порядку здійснення нагляду передбачається строк внесення вимоги, він прямо залежить від того, надавалися об’єктом нагляду зауваження до висновку чи ні. Так, зокрема, визначено, що вимога (за загальними правилами) вноситься об’єкту нагляду не пізніше ніж протягом наступного дня після підписання висновку, а от у разі наявності зауважень — наступного дня після їх розгляду.

Знову ж таки звертаємо вашу увагу на те, що Порядок здійснення нагляду визначив зміст вимоги. У ній має бути зазначено строк для усунення виявлених порушень та/або недоліків під час здійснення контрольних повноважень, причин і умов, які до них призвели, вчинення дій, спрямованих на ефективне здійснення контрольних повноважень.

Також ураховуйте, якщо у вимозі встановлено строк її виконання більше ніж 3 місяці, у ній також має бути визначено графік та заплановані заходи її виконання з відповідним інформуванням уповноваженої посадової особи згідно з визначеною у вимозі періодичністю.

Рекомендуємо вам уважно вивчати зміст вимоги, виконувати її та вчасно повідомляти про це уповноважену посадову особу. Якщо вами не буде виконано «приписи» вимоги, або виконано не в повному об’ємі, або ви забудете «прозвітувати» про її виконання, уповноважена посадова особа скористається положеннями п. 20 Порядку здійснення нагляду та перевірить стан виконання вимоги.

Стан виконання вимоги перевіряється після закінчення зазначеного у ній строку виконання, якщо об’єкт нагляду не надав відповідь або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження фактів її виконання.

п. 20 Порядку здійснення нагляду

До речі, не рекомендуємо вам також ігнорувати складені уповноваженою посадовою особою висновок чи вимогу (шляхом відмови від їх отримання, підписання), оскільки в будь-якому випадку ви їх отримаєте. На випадок відмови керівника об’єкта нагляду чи уповноваженої ним посадової особи від підписання або за неможливості особистого вручення зазначених документів п. 21 Порядку здійснення нагляду передбачає, що висновок і вимога складаються у трьох примірниках. При цьому два примірники висновку і вимоги надсилаються об’єкту нагляду рекомендованим листом з описом документів у ньому та з повідомленням про вручення. У свою чергу, на примірнику висновку та вимоги, що залишаються в уповноваженої посадової особи, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів інспекційного відвідування.

Отримані в такому порядку документи об’єкт нагляду зобов’язаний повернути уповноваженій посадовій особі підписаний примірник висновку та вимоги не пізніше ніж через 3 робочих дні з дати його отримання.

У разі ненадходження в установлений строк підписаного примірника висновку та вимоги вони вважаються такими, що належним чином отримані, об’єкт нагляду з ними ознайомлений, а зауваження до їх змісту в об’єкта нагляду відсутні. Про зазначене об’єкту нагляду повідомляється рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Тобто все зводиться до того, що об’єкт нагляду ставиться перед фактом необхідності виконання вимоги та вчинення зазначених у ній дій.

Ще декілька слів про висновок та вимогу. Висновок — це документ, який є підставою для складення вимоги за наявності виявлених та зафіксованих у ньому порушень вимог законодавства про працю та/або недоліків під час здійснення контрольних повноважень об’єктами нагляду.

У той же час п. 22 Порядку здійснення нагляду конкретизовано, що за наявності саме порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих висновком, після розгляду зауважень об’єкта нагляду (у разі їх надходження) уповноважена посадова особа проводить аналіз зібраних матеріалів, за результатами якого вносить вимогу та/або вживає заходів до ініціювання притягнення до відповідальності посадової особи за порушення законодавства під час здійснення контрольних повноважень. Постає щонайменше два логічних запитання:

1) чи передбачається вжиття заходів щодо ініціювання притягнення до відповідальності посадової особи об’єкта нагляду в разі виявлення недоліків під час здійснення контрольних повноважень?

2) якими критеріями оперує уповноважена посадова особа, приймаючи рішення про вжиття чи невжиття заходів щодо ініціювання притягнення до відповідальності посадової особи за порушення законодавства під час здійснення контрольних повноважень?

На жаль, нам поки що це не зрозуміло, але будемо сподіватися, що відповідні уточнення з’являться.

Також звертаємо вашу увагу ще на одну річ. Порядок здійснення нагляду передбачає, що у разі систематичного невиконання або неналежного виконання інспектором праці без поважних причин контрольних повноважень Держпраці на підставі відповідних висновків уповноважених посадових осіб скасовує службове посвідчення такого інспектора праці.

Вище ми рекомендували не ігнорувати висновок чи вимогу шляхом відмови від її отримання або підписання, якщо їх зміст вас не влаштовує. Така поведінка, як показує практика, є безперспективною і краще скористатися іншими інструментами, аби виявити своє невдоволення. Вище ми говорили про складення зауважень до висновків — це один із них. Інший передбачений п. 23 Порядку здійснення нагляду. У ньому закріплено право об’єкта нагляду оскаржити вимогу або висновок уповноваженої посадової особи в 10-денний строк з дати їх отримання до керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці.

У разі незгоди з рішенням керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці таке рішення може бути оскаржене до керівника або заступника керівника Держпраці.

Увага! Подання в установлений строк скарги тимчасово припиняє виконання вимоги.

Скарга розглядається у 30-денний строк з дати її надходження, якщо інше не встановлено законом.

За результатами розгляду скарг висновок та/або вимога можуть бути скасовані повністю або в окремій частині.

Порядок складення та форми акта, висновку, вимоги визначаються Мінсоцполітики.

Порядок складення та форми журналів, інструкції з оформлення документів, що складаються під час підготовки, у ході та за результатами заходів державного нагляду, визначаються Держпраці.

Про зміни, що вносяться до інших постанов КМУ

Одним із нормативно-правових актів, до якого були внесені зміни постановою № 295, є Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для створення і програмно-технічного забезпечення системи інформаційно-аналітичної підтримки, інформаційно-методичного забезпечення та виготовлення бланків посвідчень і нагрудних знаків для системи соціального захисту, затверджений постановою КМУ від 29.02.12 р. № 154.

Пункт 3 вказаної постанови було доповнено абзацом, який прямо визначає, що закупівля бланків посвідчень інспектора праці здійснюється Держпраці для видачі посадовим особам виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад, уповноваженим на здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.

Інший нормативно-правовий акт, який було оновлено, — це Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.13 р. № 50915.

15 Далі за текстом — Порядок накладення штрафів.

Нагадаємо, що Порядок накладення штрафів визначає механізм накладення на суб’єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених ч. 2 ст. 265 КЗпП та ч. 2 — 7 ст. 53 Закону України від 05.07.12 р. № 5067-VI «Про зайнятість населення».

Зміни, які були внесені у цей документ, пов’язані з розширенням кола суб’єктів, яких наділили повноваженнями щодо здійснення контролю за додержанням законодавства про працю за рахунок виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних та міських рад об’єднаних територіальних громад.

Відтепер у п. 2 Порядку накладення штрафів передбачається, що штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та їх заступниками16.

16 Далі за текстом — уповноважена посадова особа (таке скорочення застосовується в цьому випадку саме в частині Порядку накладення штрафів).

Крім іншого, у цьому ж пункті було оновлено його абз. 4 і тепер в ньому визначено, що штрафи можуть бути накладені на підставі акта про виявлення під час перевірки суб’єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади.

Також відповідні зміни були внесені в п. 6 Порядку накладення штрафів. Майте на увазі: цим пунктом передбачається, що про розгляд справи уповноважені посадові особи (до цієї категорії віднесено керівників виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та їх заступників) письмово повідомляють суб’єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за 5 днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.

Не зайвим вам буде знати і те, що за результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акта складає постанову про накладення штрафу (абз. 2 п. 8 Порядку накладення штрафу).

Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, установленою Мінсоцполітики, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий — надсилається протягом трьох днів суб’єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або видається його представникові, про що на ньому робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника. У разі надсилання примірника постанови поштою у матеріалах справи робиться відповідна позначка.

Увага! Відповідно до п. 9 Порядку накладення штрафу штраф має бути сплачений протягом одного місяця з дня прийняття постанови про його накладення, про що суб’єкт господарювання або роботодавець повідомляють уповноваженій посадовій особі, яка склала постанову про накладення штрафу.

При цьому встановлено, що не сплачені у добровільному порядку штрафи, передбачені ч. 2 ст. 265 КЗпП (тобто за порушення законодавства про працю) стягуються органами державної виконавчої служби.

Підіб’ємо підсумки

Отже, ч. 3 ст. 34 Закону № 280 надано можливість виконавчим органам міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад отримати два нових повноваження:

перше

здійснювати (на відповідних територіях) контроль за дотриманням законодавства про працю

друге

накладати штрафи за порушення законодавства про працю

У центрі обох документів: Порядку здійснення контролю та Порядку здійснення нагляду однією з головних дієвих осіб є інспектор праці. У першому він є особою, яка здійснює контролюючі повноваження щодо юридичних та фізичних осіб, які використовують найману працю, у другому — щодо нього здійснюються наглядові повноваження Держпраці та її територіальними органами на предмет виконання таким інспектором контролюючих повноважень.

Для реалізації норм обох Порядків необхідно, щоб щонайменше:

1) Мінсоцполітики:

— затвердило форму службового посвідчення інспектора праці; визначило порядок складення та форми акта, довідки, припису, вимоги (що передбачено Порядком здійснення контролю);

— визначило порядок складення та форми акта, висновку, вимоги (що передбачено Порядком здійснення нагляду);

2) Держпраці:

— визначила на вимогу п. 4 Порядку проведення контролю порядок складення та форми журналів, інструкції з оформлення документів, що складаються під час підготовки, у ході та за результатами інспекційного відвідування, невиїзного інспектування; порядок повідомної реєстрації інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця (у разі прийняття самостійно такого рішення згідно з п. 33 Порядку проведення держконтролю);

— визначила на вимогу п. 24 Порядку здійснення нагляду порядок складення та форми журналів, інструкції з оформлення документів, що складаються під час підготовки, у ході та за результатами заходів державного нагляду.

Крім іншого, передбачається, що на офіційному веб-сайті Держпраці повинна оприлюднити: форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, припису, вимоги, перелік питань, що підлягають інспектуванню.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі