Теми статей
Обрати теми

Приймання стічних вод: ОМС установлюють правила

А. Сербіна, аналітик ВБ «Фактор», адвокат
З метою вдосконалення правового регулювання відносин у сфері приймання стічних вод та визначення розміру плати з їх очищення, термінології, а також передбачення надання органам місцевого самоврядування1 повноважень щодо затвердження місцевих правил приймання стічних вод та визначення розміру плати за їх очищення Законом України від 18.05.17 р. №2047-VIII були внесені зміни до Закону України від 10.01.02 р. № 2918-III «Про питну воду та питне водопостачання»2. На сьогодні і назву Закону № 2918 змінено — «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення».

1 Далі за текстом — ОМС.

2 Далі за текстом — Закон № 2918.

Повноваження ОМС у сфері водопостачання

На сьогодні доцільним є комплексно та всебічно розв’язати більшість соціально-економічних та екологічних проблем населення у сфері питної води та питного водопостачання, створити стабільний ринковий механізм регулювання правових відносин у цій сфері, забезпечити створення інтегрованої системи органів виконавчої влади та ОМС з управління комунальним господарством, удосконалити економічні і правові відносини у цій сфері. Зміни до Закону № 2918 покликані на виконання саме таких завдань.

Питна вода — вода, призначена для споживання людиною (водопровідна, фасована, з бюветів, пунктів розливу, шахтних колодязів та каптажів джерел), для використання споживачами для задоволення фізіологічних, санітарно-гігієнічних, побутових та господарських потреб, а також для виробництва продукції, що потребує її використання, склад якої за органолептичними, мікробіологічними, паразитологічними, хімічними, фізичними та радіаційними показниками відповідає гігієнічним вимогам.

Питна вода не вважається харчовим продуктом у системі питного водопостачання та в пунктах відповідності якості питної води.

Згідно зі ст. 4 Закону № 2918 суб’єктами у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення є:

1

органи державної влади, до сфери управління яких належать об’єкти питного водопостачання та водовідведення

2

ОМС, до сфери управління яких належать об’єкти питного водопостачання та водовідведення

3

підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення

4

споживачі питної води та/або послуг з водовідведення

Відповідно до ст. 13 Закону № 2918 до повноважень ОМС у сфері питної води та питного водопостачання належать:

1

затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері питної води та питного водопостачання проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації

2

затвердження та реалізація місцевих програм у сфері питної води та питного водопостачання, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і місцевих програм

3

надання згоди на розміщення на відповідній території нових або реконструкцію діючих об’єктів, діяльність яких може завдати шкоди джерелам та системам питного водопостачання та/або системам водовідведення

4

затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів

5

впровадження централізованого водовідведення у населених пунктах, популяційний еквівалент яких становить 2 тисячі і більше

6

визначення популяційного еквівалента населеного пункту, уразливих та менш уразливих зон відповідно до порядку визначення популяційного еквівалента населеного пункту та критеріїв визначення уразливих та менш уразливих зон, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища

7

прийняття рішень з проведення державної екологічної та санітарно-епідеміологічної експертизи проектів господарської діяльності, що можуть негативно вплинути на якість питної води та системи питного водопостачання

8

здійснення контролю за якістю питної води, використанням та охороною джерел і систем питного водопостачання та водовідведення

9

забезпечення інформування населення про якість питної води та стан питного водопостачання та водовідведення

10

встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг)

11

обмеження, тимчасова заборона діяльності підприємств у разі порушення ними вимог законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення в межах своїх повноважень

12

встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення потреб споживачів у питній воді

13

встановлення зон санітарної охорони джерел та об’єктів централізованого питного водопостачання та санітарно-захисних зон об’єктів централізованого водовідведення

14

обмеження або заборона використання підприємствами питної води для промислових цілей

15

погодження інвестиційних програм стосовно об’єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності

16

сприяння провадженню інвестиційної діяльності у сфері централізованого водопостачання та водовідведення

17

вирішення інших питань у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення відповідно до законів України

Популяційний еквівалент населеного пункту — завантаження стічної води органічними речовинами, що підлягають біологічному розкладанню, з п’ятиденним біохімічним споживанням кисню, що становить 60 грамів кисню на людину на добу.

Місцеві правила приймання стічних вод

Як зазначалось вище, одним із повноважень ОМС є затвердження місцевих правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту.

Закон № 2918 було доповнено статтею 131, відповідно до якої у населених пунктах, популяційний еквівалент яких становить 2 тисячі і більше, впровадження централізованого водовідведення є обов’язковим.

Якщо будівництво та впровадження системи централізованого водовідведення матиме негативний вплив на навколишнє природне середовище або пов’язане з надмірними витратами, повинні використовуватися індивідуальні або інші відповідні системи, які забезпечують такий самий рівень захисту навколишнього природного середовища, відповідно до нормативів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Скидання стічних вод у водні об’єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний ОМС не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Одразу слід зазначити, що станом на початок липня такі правила ще не затверджені, відповідно до прикінцевих положень міністерства та інші центральні органи виконавчої влади мають строк до середини грудня 2017 року на забезпечення приведення їх нормативно-правових актів у відповідність із Законом № 2918.

ОМС забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила мають включати таку інформацію:

1

основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення

2

популяційний еквівалент населеного пункту

3

основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб’єктами господарювання

4

вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод

5

визначення механізму контролю за скиданням стічних вод

6

розмір плати, що справляється із суб’єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод

7

визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод

8

інші вимоги, передбачені законом

Місцеві правила не можуть передбачати обов’язок фізичних чи юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також надавати повноваження органам державної влади, ОМС, їх посадовим особам, підприємствам, установам, організаціям, утвореним такими органами, щодо видачі дозвільних документів.

Зміни, які стосуються суб’єктів господарювання

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону № 2918 діяльність у сфері питного водопостачання та водовідведення можуть здійснювати підприємства всіх форм власності, якщо інше не передбачено законами України.

Разом із тим зміна форми власності або перехід права власності на системи питного водопостачання та/або системи водовідведення (крім об’єктів централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення) здійснюється в порядку, передбаченому законом, за умови, що це не призведе до порушення режиму функціонування таких систем або їх частин, погіршення якості питної води та умов надання послуг споживачам, у тому числі до підвищення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

Споживачі питної води, послуг з питного водопостачання та водовідведення мають право у т. ч. на забезпечення послугами з централізованого водовідведення відповідно до нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Споживачам надано також право на організацію та проведення громадського обговорення в процесі прийняття рішень з питань питної води, питного водопостачання та водовідведення відповідно до закону. Відповідно до попередньої редакції цієї статті аналогічне право реалізовувалось шляхом організації та проведення громадських слухань.

Права підприємств питного водопостачання та централізованого водовідведення розширено. Тепер, окрім іншого, їм надано право видавати дозволи і технічні умови на підключення споживачів до систем централізованого питного водопостачання та водовідведення, а також на повторне використання очищеної стічної води та осаду, за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Відповідальність

Статтею 46 Закону № 2918 встановлені підстави для відповідальності за порушення законодавства у сфері питної води та питного водопостачання.

Відповідальність мають нести особи, винні у:

1

постачанні споживачам питної води, яка не відповідає державним стандартам на питну воду або яка внаслідок порушення вимог стандартів, норм і правил є небезпечною для життя і здоров’я людей

2

порушенні без поважних причин встановленого режиму подачі питної води населенню для питних і господарсько-побутових потреб, а також підприємствам харчової та медичної промисловості

3

забрудненні, засміченні, виснаженні джерел питного водопостачання

4

порушенні режиму охорони, господарської чи іншої діяльності в зонах санітарної охорони джерел та об’єктів централізованого питного водопостачання

5

самовільному підключенні споживачів до об’єктів та систем питного водопостачання і водовідведення

6

провадженні діяльності з централізованого питного водопостачання та водовідведення без ліцензії або з порушенням ліцензійних умов

7

неповідомленні (приховуванні) або наданні недостовірної інформації про аварійні ситуації на об’єктах централізованого питного водопостачання та водовідведення, про якість питної води, стан джерел та систем питного водопостачання і водовідведення

8

пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) систем питного водопостачання, порушенні правил їх експлуатації та встановлених режимів роботи, діях, що становлять загрозу санітарному та епідемічному благополуччю населення

9

невиконанні обовязкових приписів посадових осіб

Законами може бути встановлена відповідальність і за інші види правопорушень у сфері питної води та питного водопостачання.

Стаття 47 Закону № 2918 викладена у новій редакції та встановлює правила відшкодування шкоди, завданої порушенням законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення.

Підприємствам питного водопостачання та централізованого водовідведення, яким заподіяно шкоду юридичними чи фізичними особами внаслідок порушення ними правил користування системами питного водопостачання та централізованого водовідведення, пошкодження цих систем, а також внаслідок створення перешкод у проведенні аварійно-відновлювальних робіт, у забезпеченні нормальної експлуатації систем питного водопостачання та централізованого водовідведення або шляхом забруднення, засмічення чи виснаження джерел питного водопостачання, збитки відшкодовуються відповідно до закону.

Підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення, які порушили законодавство у сфері питної води, питного водопостачання та централізованого водовідведення, що призвело до виникнення захворювань, отруєнь, тривалої або тимчасової втрати працездатності, зобов’язані відшкодувати збитки споживачам та компенсувати додаткові витрати органу державної виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі санітарного законодавства, на проведення санітарних заходів і витрати закладам охорони здоров’я на надання медичної допомоги потерпілим.

Заподіяна споживачеві моральна (немайнова) шкода, що є порушенням його законних прав, відшкодовується підприємством питного водопостачання та/або централізованого водовідведення у порядку, встановленому законом.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі