Теми статей
Обрати теми

Поговоримо про перспективи: утворення та ліквідація районів

Брусенцова Я., в. о. директора Департамента видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор», шеф-редактор, юрист
На сторінках нашого видання ми зрідка публікуємо матеріали, які стосуються проектів законодавчих актів, оскільки часто-густо вони змінюються протягом їх розгляду у Парламенті та на «виході» можемо отримати взагалі «новий» документ. У цьому номері ми зробили виняток: якщо ви на цій сторінці, то майте на увазі, читати будете саме про проект Закону, який поки що навіть не зареєстрований у Верховній Раді України, але встиг наробити галасу. Йдеться про проект Закону України «Про порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж»1. На наш погляд, мало хто з представників місцевого самоврядування може залишатися осторонь запропонованих в законопроекті нововведень, оскільки торкнуться в майбутньому вони кожного (якщо, звісно, його буде прийнято). Станом на сьогодні є ті, кого вони влаштовують, когось — не зовсім, а є й такі, напевно, хто взагалі вперше дізнається про них зі сторінок нашої газети.

1 Далі за текстом — проект Закону.

Проект Закону на порядку денному

Перш ніж перейдемо, власне, до змісту проекту Закону, спочатку слід сказати про те, що вперше голосно про нього було заявлено Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування2, яким за ініціативи Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України в травні було проведено «круглий стіл», темою якого було «Шляхи удосконалення районного рівня адміністративно-територіального устрою України в сучасних умовах проведення реформи децентралізації влади». До речі, участь у цьому заході брали й представники редакції газети «Місцеве самоврядування».

2 Далі за текстом — Комітет.

Підґрунтям для проведення «круглого столу» стали ті зміни, які сьогодні активно відбуваються в нашій державі — це процес формування спроможних територіальних громад відповідно до Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»3. В окремих випадках, як було означено на сайті Комітету, результатом об’єднання стало утворення однієї територіальної громади, межі якої повністю співпадають з межами відповідного району, а відтак відбувається дублювання повноважень органів місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад та районних рад, районних державних адміністрацій. Власне ці процеси й було заплановано обговорити на «круглому столі», а також почути думку кожного учасника щодо доцільності функціонування таких районів як окремих адміністративно-територіальних одиниць.

3 Далі за текстом — Закон № 157.

До участі у заході були запрошені народні депутати України, представники центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, громадянського суспільства, експертного і наукового середовища.

Від себе можемо додати, що мету, яку переслідували організатори «круглого столу», було досягнуто: всі зацікавлені в обговоренні проекту Закону мали можливість висловитися щодо кожної його статті та пункту. Думки були різні, але кожна обґрунтована та підкріплена своїм баченням ситуації, що склалася, та шляхів виходу з неї. Ми не будемо коментувати жодну з них, оскільки вважаємо, що це право належить представникам органів місцевого самоврядування, які станом на сьогодні «включені» в процедуру активного обговорення з наданням своїх пропозицій. Завдання, яке ми поставили перед собою, — донести загальну інформацію про зазначений проект Закону та спонукати вас долучитися до вказаного процесу.

Про проект Закону

Отже, основною метою проекту Закону є визначення порядку утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж в процесі формування об’єднаних територіальних громад відповідно до Закону № 157.

Так, ст. 1 проекту Закону визначає умови для утворення, ліквідації району, встановлення і зміни його меж. В її ч. 1, зокрема, зазначається, що утворення нового району здійснюється шляхом:

- по-перше, об’єднання в один район територій двох і більше суміжних районів чи їх частин;

- по-друге, визначення нового адміністративного центру району.

При цьому, ч. 2 цієї ж статті уточнюється, що при утворенні нового району шляхом об’єднання в один район територій двох і більше суміжних районів здійснюється ліквідація району (районів), які увійшли до складу новоутвореного району.

Також звертаємо вашу увагу на те, що проект Закону (ч. 3 ст. 1) визначив підставу, за наявності якої має відбутися обов’язкове утворення нового району шляхом об’єднання в один район територій двох і більше суміжних районів. Це створення в одному з цих районів територіальної громади (територіальних громад) у порядку, визначеному Законом № 157, яка відповідає Перспективному плану формування спроможних громад чи визнана КМУ спроможною, і при цьому:

- більше половини населення району входить до такої об’єднаної територіальної громади (об’єднаних територіальних громад);

- адміністративний центр району є адміністративним центром об’єднаної територіальної громади чи є містом республіканського АР Крим, обласного значення.

Частиною 4 ст. 1 проекту Закону передбачається, що при утворенні нового району встановлюються його межі. При цьому означено, що межі новоствореного району визначаються по зовнішніх межах територій міських, сільських, селищних рад, що в нього входять.

Без утворення ж нового району зміна меж районів відбувається шляхом віднесення частини території одного району до іншого (ч. 5 ст. 1 проекту Закону).

Увага! Частиною 6 ст. 1 проекту Закону визначено, що назва району, як правило, є похідною від назви його адміністративного центру.

Тепер щодо порядку утворення, ліквідації району, встановлення і зміни меж районів. Він встановлений ст. 2 проекту Закону.

Так, ч. 1 вказаної статті визначено, що утворення, ліквідація району, встановлення і зміна меж районів здійснюються ВРУ шляхом прийняття відповідного закону.

Щодо наведеної процедури експерт з децентралізації Юрій Ганущак зазначив, що:

«Передбачено дуже простий алгоритм для встановлення меж укрупненого району, щоб не було інсинуацій, що на кожний «чих» потрібно замовляти проект землеустрою, а це величезні гроші. Межі укрупненого району встановлюються по зовнішній межі одиниць місцевого самоврядування базового рівня – сільської, селищної, міської ради (незалежно чи це об’єднана чи необ’єднана громада).

Важливо, що законопроект нівелює практику, яка склалася – надалі рішення щодо адмінтерустрою повинні прийматися не постановою Верховної Ради, а законом.

Це буде рамковий закон, який пропонує універсальний алгоритм. Встановлюється, що Кабінет Міністрів має подати до Верховної Ради законопроекти про утворення/ліквідацію/зміну меж відповідних районів впродовж трьох місяців після набуття чинності законом. При 366 об’єднаних громадах, які утворилися станом на кінець 2016 року, щонайменше 50 районів вже підлягають реформуванню. З утворенням все нових і нових об’єднаних громад така потреба постійно з’являтиметься щодо інших районів.

Також це буде проміжний закон, покликаний забезпечити процес трансформації районів до прийняття Закону «Про адміністративно-територіальний устрій»4».

4 З повним текстом можна ознайомитися за посиланням: http://decentralization.gov.ua/news/item/id/5467.

Отже, Юрій Ганущак, говорячи про «дуже простий алгоритм», спирався на приписи ст. 2 проекту Закону. Так, дійсно, в ч. 2 цієї статті зазначається, що законопроект про утворення, ліквідацію району, встановлення і зміни меж районів вноситься на розгляд Верховної Ради України суб’єктом законодавчої ініціативи, визначеним відповідно до Конституції України, разом із висновком Кабінету Міністрів України про доцільність такого законопроекту та відповідність його вимогам цього Закону.

Також уточнюється, що при настанні умов, визначених ч. 3 ст. 1 цього Закону (тобто, поки що — проекту Закону) відповідний законопроект вноситься на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України протягом трьох місяців з моменту настання таких умов. Зокрема, мається на увазі та підстава, за наявності якої настає відбувається обов’язкове утворення нового району, про яку йшлося вище.

В свою чергу, ч. 3 ст. 2 проекту Закону конкретизує зміст закону про утворення, ліквідацію району, встановлення і зміни меж районів. Передбачається, що він має визначати:

- перелік сільських, селищних, міських територіальних громад, які входять до складу новоствореного району чи районів, межі яких змінюються без утворення нового району;

- перелік районів, які ліквідовуються;

- назву та адміністративний центр новоствореного району.

Крім того, в ч. 4 цієї ж статті наводиться перелік документів, які мають додаватися до пояснювальної записки до законопроекту, а саме:

1

відомості про основні демографічні показники у відповідних районах та їх відповідні значення новоствореного району чи районів, межі яких змінюються без утворення нового району

2

карта-схема новоствореного району чи районів, межі яких змінюються без утворення нового району, із зазначенням його (їх) площі

Слід вказати, що проект Закону не лише окреслив умови та порядок утворення, ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж, а також визначив правові наслідки таких «подій». Вони наведені в ст. 3 проекту Закону. Так, в ч. 1 вказаної статті зазначається, що райони вважаються утвореними, ліквідованими, такими, де встановлені чи змінені межі, після набуття чинності відповідним законом.

Увага! Передбачається, що при ліквідації району в порядку, визначеному законодавством, ліквідовуються районна рада, її апарат, районна державна адміністрація, районні територіальні органи центральних органів виконавчої влади.

Можливо, в когось виникне запитання: «А як же бути депутатам, яких було обрано до районних рад, які ліквідуються?». Відповідь на нього міститься в ч. 2 ст. 3 проекту Закону, де зазначається, що депутати районної ради району, що ліквідовується, продовжують виконувати свої повноваження до чергових місцевих виборів у складі районної ради району, до складу якого включено район, що ліквідовується.

При цьому ч. 3 вказаної статті передбачається, що голова районної ради, що ліквідовується, стає заступником голови районної ради району, до складу якого включено район, що ліквідовується.

Увага! Питання про його звільнення з цієї посади може ставитись не раніше ніж через півроку після ліквідації району.

Дещо інша ситуація у випадках зміни меж районів без утворення нового району: визначено, що депутати відповідних районних рад виконують свої обов‘язки до чергових місцевих виборів.

Також ч. 4 ст. 3 проекту Закону встановлено, що районні бюджети районів, що ліквідовуються, виконуються окремо до кінця бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цією частиною. Які ж це особливості? Власне, нічого нового. Відповідь аналогічна тій, яка передбачена у випадку утворення об’єднаної територіальної громади, і полягає вона в тому, що до завершення періоду окремого виконання районних бюджетів районів, що ліквідовуються, функції головного розпорядника, розпорядника бюджетних коштів районних бюджетів районів, що ліквідовуються, продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі голови районної державної адміністрації району, до складу якого включено район, що ліквідовується, керівників її структурних підрозділів, інших керівників бюджетних установ.

Також районній раді новоствореного району надається можливість вносити зміни до рішень про районні бюджети, які ліквідовуються.

Тепер щодо залишків коштів: передбачається, що залишки коштів на кінець бюджетного періоду районних бюджетів районів, що ліквідовуються, перераховуються до районного бюджету району, до складу якого включено район, що ліквідовується, на підставі платіжних доручень за підписом голови районної державної адміністрації району, до складу якого включено район, що ліквідовується.

За аналогією з утворенням об’єднаних територіальних громад було застосовано також інститут правонаступництва. Так ч. 6 ст. 3 проекту Закону передбачено, що районна рада новоствореного району є правонаступником прав та обов’язків районної (районних) рад району (районів), що ліквідовуються, з дня ліквідації району (районів).

Майно, яке перебувало у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст району, який ліквідовується, переходить у власність територіальної громади за місцем його розміщення, крім майна, яке передається до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст новоствореного району для виконання повноважень, визначених законодавством. Порядок передачі майна визначається Кабінетом Міністрів України.

Власне, це і всі норми, які віднайшли своє закріплення в проекті Закону. Відтепер залишається лише чекати, чи буде його прийнято та в якому вигляді. Ми, в свою чергу, будемо відстежувати його долю та, звісно, інформувати вас на сторінках нашого видання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі