Теми статей
Обрати теми

Назад у минуле чи крок у майбутнє: нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства (частина 2)

Даугуль В., експерт у галузі земельних правовідносин, радник президента Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області
Першу частину цієї статті було присвячено темі законодавчого регулювання діяльності Держгеокадастру1. У другій частині статті детально розглянемо питання притягнення до адміністративної відповідальності за правопорушення у галузі використання та охорони земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель, а також деякі питання кримінальної відповідальності за вчинення злочинів у зазначеній сфері.

1 Див. «Місцеве самоврядування», № 5 за травень 2017 р., с. 2.

img 1

Тож спочатку нагадаємо, що відповідно до ст. 9 Кодексу України про адміністративні правопорушення2 адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

2 Далі за текстом — КУпАП.

Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності. Наприклад, загальновідомим є випадок притягнення до відповідальності (адміністративної чи кримінальної) за самовільне зайняття земельної ділянки залежно від розміру шкоди, заподіяної її законному володільцю або власнику (ст. 53-1 КУпАП та ст. 197-1 Кримінального кодексу України3 відповідно.

3 Далі за текстом — КК.

Адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку.

КУпАП передбачено 12 складів адміністративних правопорушень, за які власне й наступає передбачена цим Кодексом адміністративна відповідальність у галузі використання та охорони земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель. Для зручності сприйняття матеріалу зведемо їх в наведену нижче таблицю:

з/п

Номер та назва статті КУпАП

Зміст правопорушення, передбачений відповідною статтею КУпАП

Вид адміні-стративного стягнення

Розмір штрафу

(в неоподатковуваних мінімумах доходів громадян4)

1

Стаття 52.

Псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель

Псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою і нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами, а так само невжиття заходів по боротьбі з бур’янами

Штраф

на громадян — від 20 до 80 НМДГ (від 340 до 1360 грн.);

на посадових осіб, громадян — суб’єктів підприємницької діяльності — від 50 до 100 НМДГ (від 850 до 1700 грн.)

2

Стаття 53. Порушення правил використання земель

Використання земель не за цільовим призначенням, невико-нання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об’єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень

Штраф

на громадян — від 5 до 25 НМДГ (від 85 до 425 грн.);

на посадових осіб — від 15 до 30 НМДГ (від 255 до 510 грн.)

3

Стаття 53 1. Самовільне зайняття земельної ділянки

Самовільне зайняття земельної ділянки

Штраф

на громадян — від 10 до 50 НМДГ (від 170 до 850 грн.);

на посадових осіб — від 20 до 100 НМДГ (від 340 до 1700 грн.)

4

Стаття 53 2. Перекручення або приховування даних державного земельного кадастру

Перекручення даних державного земельного кадастру, а також приховування інформації про стан земель, розміри, кількість земельних ділянок, наявність земель запасу або резервного фонду

Штраф

на посадових осіб — від 5 до 20 НМДГ (від 85 до 340 грн.)

5

Стаття 53 3.

Зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу

Зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу, а також невиконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту

Штраф

на громадян — від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн.);

на посадових осіб — від 20 до 50 НМДГ (від 340 до 850 грн.)

6

Стаття 53 4. Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель

Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель

Штраф

на громадян — від 30 до 70 НМДГ (від 510 до 1190 грн);

на посадових осіб — від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1700 грн.).

7

Стаття 53 5. Порушення строку погодження (відмови у погодженні) документації із землеустрою

Порушення посадовою особою Ради міністрів АР Крим, органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування встановленого законодавством строку погодження (відмови у погодженні) документації із землеустрою

Штраф

від 30 до 50 НМДГ (від 510 до 850 грн.)

ч. 2 ст. 53 5

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене посадовою особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме порушення

Штраф

від 50 до 200 НМДГ (від 850 до 3400 грн.)

8

Стаття 53 6. Порушення законодавства про Державний земельний кадастр

Порушення встановлених законом строків внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей, вимагання не передбачених законом документів для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та для надання таких відомостей

Штраф

на державних кадастрових реєстраторів — від 20 до 50 НМДГ (від 340 до 850 грн.)

ч. 2 ст. 53 6

Ті самі діяння, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, передбачених частиною першою цієї статті

Штраф

від 50 до 200 НМДГ (від 850 до 3400 грн.)

9

Стаття 54. Порушення строків повернення тимчасово зайнятих земель або неприведення їх у стан, придатний для використання за призначенням

Порушення строків повернення тимчасово зайнятих земель або невиконання обов’язків щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням

Штраф

на громадян — від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн.);

на посадових осіб — від 15 до 30 НМДГ (від 255 до 510 грн.)

ч. 2 ст. 54

Непроведення рекультивації порушених земель

Штраф

на громадян — від 5 до 10 НМДГ (від 85 до 170 грн.);

на посадових осіб — від 10 до 30 НМДГ (від 170 до 510 грн.)

10

Стаття 55. Порушення правил землеустрою

Відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою

Штраф

на громадян — від 5 до 20 НМДГ (від 85 до 340 грн.);

на посадових осіб — від 15 до 30 НМДГ (від 255 до 510 грн.)

ч. 2 ст. 55

Використання земельних ділянок сільськогосподарського призна-чення для ведення товарного сільськогосподарського вироб-ництва без затверджених у випадках, визначених законом, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь

Штраф

на громадян — від 50 до 100 НМДГ (від 850 до 1700 грн.);

на посадових осіб — від 300 до 500 НМДГ (від 5100 до 8500 грн.)

11

Стаття 56. Знищення межових знаків

Знищення громадянами межових знаків меж землекористувань

Штраф

від 5 до 10 НМДГ (від 85 до 170 грн.)

12

Стаття 188-5.

Невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів

Невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов’язків

Штраф

на громадян — від 9 до 15 НМДГ (від 153 до 255 грн.);

на посадових осіб — від 15 до 45 НМДГ (від 255 до 765 грн.)

4 Далі за текстом — НМДГ.

Щодо прив’язки розміру штрафу до НМДГ у розмірі 17 грн. слід зазначити таке.

Згідно з п. 5 підрозд. 1 розд. XX «Перехідні полoжeння» Податкового кодексу України (ПК), якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 грн., крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної пп. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 розд. IV цього Кодексу для відповідного року (на 2017 рік вказана сума становить 800 грн.). Тож розмір санкцій статей КУпАП у наведеній вище таблиці застосовується до правопорушників у вигляді штрафів, що обчислюються у відповідному розмірі, помноженому на 17 грн.

Детально порядок оформлення матеріалів у разі виявлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель порушень вимог земельного законодавства, їх обліку, розгляду, а також оскарження та контролю за провадженням у справах про адміністративні правопорушення врегульовано Інструкцією з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.17 р. № 6, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.02.17 р. за № 173/30041.

Вимоги Інструкції є обов’язковими для виконання державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру5 та її територіальних органів, яким відповідно до законодавства України надано право складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати справи про адміністративні правопорушення та накладати адміністративні стягнення, які діють як державні інспектори сільського господарства6 відповідно до ст. 244 КУпАП.

5 Далі за текстом — Держгеокадастр.

6 Далі за текстом — державні інспектори.

Що ж стосується кримінальної відповідальності за правопорушення (злочини) у сфері використання та охорони земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель, слід зазначити наступне.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 11 КК злочином є передбачене цим Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб’єктом злочину. Не є злочином дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого цим Кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі.

КК передбачає 5 складів злочинів у вказаній вище сфері, за які встановлюється кримінальна відповідальність. Для зручності сприйняття матеріалу зведемо їх в наведену нижче таблицю:

з/п

Номер та назва статті КК

Зміст злочину,

передбаченого відповідною статтею КК

Вид та розмір

кримінального покарання

1

Стаття 197 1. Самовільне зайняття земельної ділянки та самовільне будівництво

Частина 1. Самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику

Штраф від 200 до 300 НМДГ (від 3400 до 5100 грн.) або арешт на строк до 6 місяців

Частина 2. Самовільне зайняття земельної ділянки, вчинене особою, раніше судимою за злочин, передбачений цією статтею, або групою осіб, або щодо земельних ділянок особливо цінних земель, земель в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель

Обмеження волі на строк від 2 до 4 років або позбавлення волі на строк до 2 років

Частина 3. Самовільне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, зазначеній у частині першій цієї статті

Штраф від 300 до 500 НМДГ (від 5100 грн. до 8500 грн.) або арешт на строк до 6 місяців, або обмеження волі на строк до 3 років

Частина 4. Самовільне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, зазначеній у частині другій цієї статті, або вчинене особою, раніше судимою за такий саме злочин або злочин, передбачений частиною третьою цієї статті

Примітка. Відповідно до цієї статті шкода, передбачена частиною першою цієї статті, визнається значною, якщо вона у сто і більше разів перевищує НМДГ.

Як зазначалося вище, у цьому випадку відповідно до п. 5 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні полoжeння» ПК як НМДГ застосовується не 17 грн., а 800 грн., тобто: 100 х 800 грн. = 80 000 грн.

Позбавлення волі на строк від 1 до 3 років

2

Стаття 239. Забруднення або псування земель

Частина 1. Забруднення або псування земель речовинами, відходами чи іншими матеріалами, шкідливими для життя, здоров’я людей або довкілля, внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров’я людей чи довкілля

Штраф до 200 НМДГ (до 3400 грн.) або позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

Частина 2. Ті самі діяння, що спричинили загибель людей, їх масове захворювання або інші тяжкі наслідки

Обмеження волі на строк від 2 до 5 років або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років або без такого

3

Стаття 239 1. Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель

Частина 1. Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель, якщо це створило небезпеку для життя, здоров’я людей чи для довкілля

Штраф від 200 до 500 НМДГ (від 3400 до 8500 грн.) або обмеження волі на строк до 3 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

Частина 2. Та сама дія, якщо вона вчинена повторно, або за попередньою змовою групою осіб, або заподіяла матеріальну шкоду у великому розмірі

Обмеження волі на строк від 2 до 5 років або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

Частина 3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони вчинені шляхом підпалу, вибуху чи іншим загальнонебезпечним способом або спричинили загибель людей, масову загибель об’єктів тваринного чи рослинного світу або інші тяжкі наслідки

Примітка. У цій статті матеріальна шкода вважається заподіяною у великому розмірі, якщо її розмір у сто або більше разів перевищує НМДГ, який застосовується, як зазначалося вище, не у розмірі 17 грн, а 800 грн., тобто: 100 х х 800 = 80000 грн.

Обмеження волі на строк від 3 до 5 років або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

4

Стаття 239 2. Незаконне заволодіння землями водного фонду в особливо великих розмірах

Частина 1. Незаконне заволодіння поверхневим (ґрунтовим) шаром земель водного фонду в особливо великих розмірах

Штраф від 100 до 300 НМДГ (від 1700 до 5100 грн.) або обмеження волі на строк до 3 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

Частина 2. Та сама дія, вчинена повторно або за попередньою змовою групою осіб

Обмеження волі на строк від 2 до 5 років або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

Частина 3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки

Примітка. Особливо великим розміром у цій статті слід розуміти обсяг поверхневого (ґрунтового) шару земель, який становить більше ніж 10 кубічних метрів

Обмеження волі на строк від 3 до 5 років або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років

5

Стаття 254. Безгосподарське використання земель

Безгосподарське використання земель, якщо це спричинило тривале зниження або втрату їх родючості, виведення земель із сільськогосподарського обороту, змивання гумусного шару, порушення структури ґрунту

Штраф до 250 НМДГ (до 4250 грн.) або обмеження волі на строк до 2 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років або без такого

Етапи притягнення особи до адміністративної відповідальності

Далі детально розглянемо етапи притягнення до адміністративної відповідальності за правопорушення у галузі використання та охорони земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель особи, якою може бути й посадова особа місцевого самоврядування, наприклад, у разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст. 52, 53, 53-2, 53-5, 53-6, 188-5 КУпАП.

Тож посадовій особі, щодо якої може постати питання притягнення до адміністративної відповідальності, слід звернути увагу на таке.

Етап 1. Оформлення протоколу про адміністративне правопорушення.

Отже, у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке КУпАП передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складає протокол про адміністративне правопорушення7.

7 Далі за текстом — протокол.

Протокол оформляється державною мовою, складається у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Бланк протоколу виготовляється за допомогою комп’ютерної техніки та друкується чорно-білим з шаблону, внесеного до системи електронного документообігу Держгеокадастру.

Усі реквізити протоколу заповнюються розбірливим почерком. Не допускається заповнення протоколу олівцем. У разі здійснення виправлень вони засвідчуються підписом державного інспектора, який склав, та особи, на яку складається протокол.

У протоколі зазначаються:

— дата та місце його складання;

— посада, прізвище, ім’я та по батькові державного інспектора, який склав протокол (указуються повністю, без скорочень);

— відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (прізвище, ім’я та по батькові, день, місяць та рік народження, місце народження, сімейний стан, у тому числі кількість утриманців (у разі наявності інформації), фактичне місце проживання/реєстрації (поштова адреса), посада та місце роботи або навчання (повне найменування юридичної особи та її місцезнаходження); якщо особа не працює, про це робиться відмітка);

— місце, час вчинення та суть адміністративного правопорушення. Суть правопорушення описується якомога точніше згідно з вимогами відповідної статті КУпАП, на підставі якої складається протокол;

— нормативно-правові акти, вимоги яких порушено та які встановлюють відповідальність за вчинене правопорушення (з обов’язковим зазначенням статей (їх частин), пунктів, абзаців тощо;

— прізвища, імена та по батькові, місця проживання/реєстрації свідків та потерпілих (за наявності);

— пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності (можуть бути викладені в протоколі або на окремому аркуші з відміткою про це в протоколі). Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право надати в протоколі пояснення та зауваження щодо його змісту, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від надання пояснень у протоколі чи від його підписання, про це обов’язково робиться відповідний запис;

— інші відомості, необхідні для вирішення справи (наприклад, відомості про наявність актів обстеження земельної ділянки, відмітки про наявність документів і речей, які підтверджують правопорушення, клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності);

— про заподіяну правопорушенням матеріальну шкоду земельним ресурсам, що призвело до втрат сільськогосподарського або лісогосподарського виробництва.

Увага! У протоколі обов’язково робиться відмітка про роз’яснення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, її прав і обов’язків, передбачених ст. 268 КУпАП, а також про повідомлення її про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення.

У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу їй обов’язково направляється рекомендованим листом з повідомленням про вручення повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення із зазначенням часу і місця розгляду справи.

Далі, якщо державний інспектор під час складення протоколу не може визначити час і місце розгляду справи, особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, рекомендованим листом з повідомленням про вручення направляється повідомлення про розгляд справи про адміністративні правопорушення не пізніш як за п’ять діб до дня розгляду справи.

Протокол підписується особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, та державним інспектором, який його склав, а за наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписаний також і цими особами.

Відмова особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу та надання пояснень не припиняє провадження у справі про адміністративне правопорушення.

При вчиненні однією особою двох або більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.

Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим самим державним інспектором, стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення із числа вчинених.

До основного стягнення в такому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке із вчинених правопорушень. При цьому викладаються відомості про всі виявлені правопорушення та обов’язково зазначаються посилання на всі законодавчі та нормативно-правові акти, вимоги яких порушено, а також статті КУпАП, які передбачають відповідальність за виявлені порушення.

Якщо особу, на яку складається протокол за порушення земельного законодавства, неможливо встановити на місці вчинення правопорушення, державні інспектори можуть доставляти таких осіб до поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складання протоколу про адміністративне правопорушення в можливо короткий строк.

Етап 2. Розгляд справ про адміністративне правопорушення.

Справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення.

Справа розглядається у 15-денний строк з дня одержання державним інспектором, правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи.

Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — два місяці з дня його виявлення.

У разі закриття кримінального провадження, але за наявності в діях порушника ознак адміністративного правопорушення адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через місяць з дня прийняття рішення про закриття кримінального провадження.

Справа розглядається відкрито, крім випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці. У розгляді справи можуть брати участь потерпілі, законні представники, захисник (адвокат, інший фахівець у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи), свідки, експерт, перекладач.

Стягнення за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених КУпАП та іншими законами України. При накладенні стягнення враховуються характер вчиненого правопорушення, особа правопорушника, ступінь його вини, обставини, що пом’якшують або обтяжують відповідальність.

Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, державний інспектор виносить одну з таких постанов:

— про накладення адміністративного стягнення;

— про закриття справи.

Постанова про закриття справи виноситься на підставі обставин, передбачених ст. 247 і 253 КУпАП.

Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені КУпАП, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.

Якщо при розгляді справи державний інспектор дійде висновку щодо наявності у порушенні ознак кримінального правопорушення, він передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування (ст. 253 КУпАП). У такому випадку виноситься постанова про закриття справи, яка надсилається до вищезазначених органів разом з матеріалами справи. До органів прокуратури, органів досудового розслідування направляються оригінали документів.

Відповідно до вимог ст. 283 КУпАП постанова має містити:

— назву постанови (відповідно до вимог ст. 284 КУпАП);

— повну назву посади державного інспектора, який виніс постанову, його прізвище, ім’я та по батькові);

— дату розгляду справи та номер постанови;

— відомості про особу, щодо якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові, дата і місце народження, місце проживання/реєстрації та роботи або навчання, посада (для посадових осіб), ідентифікаційний номер фізичної особи (за наявності));

— опис обставин, установлених при розгляді справи;

— зазначення нормативно-правового акта, який передбачає відповідальність за це адміністративне правопорушення;

— розмір шкоди, що підлягає стягненню, порядок та строк її відшкодування;

— рішення по справі;

— порядок виконання постанови;

— порядок і строк оскарження постанови;

— порядок набрання чинності постановою;

— строк пред’явлення постанови до виконання.

У разі відмови в порушенні кримінальної справи за матеріалами, що передавалися прокурору, органу досудового розслідування та були повернуті для розгляду справи про адміністративне правопорушення за наявності в діях порушника ознак адміністративного правопорушення, винесення постанови про накладення адміністративного стягнення здійснюється з дотриманням вимог п. 8 ст. 247 КУпАП.

Постанова по справі про адміністративне правопорушення підписується державним інспектором, який розглянув справу. Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи.

Копія постанови протягом 3 днів вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності (потерпілому — на його прохання), під підпис, а в разі, якщо копія постанови надсилається поштою, про це робиться відповідна відмітка у справі (зазначаються реквізити поштової квитанції про відправлення, прізвище і посада особи, яка її відправила). У разі надсилання копії постанови особі, яка притягається до адміністративної відповідальності (потерпілому — на його прохання), копія постанови завіряється в установленому порядку.

Постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання/реєстрації порушника, за місцем роботи, навчання або за місцезнаходженням його майна у порядку, встановленому законом (ст. 308 КУпАП).

Етап 3. Оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення.

Постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено прокурором у випадках, передбачених ч. 5 ст. 7 КУпАП, особою, щодо якої її винесено, а також потерпілим.

Скарга на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подана протягом 10 днів з дня винесення постанови. У разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено державним інспектором, правомочним розглядати скаргу.

Постанову про накладення адміністративного стягнення може бути оскаржено державному інспектору вищого рівня або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими КУпАП.

Постанова у справі про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку оскарження цієї постанови.

Скарга на постанову по справі про адміністративне правопорушення розглядається правомочними державними інспекторами в 10-денний строк з дня її надходження, якщо інше не встановлено законами України.

Державний інспектор при розгляді скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови і приймає одне з таких рішень:

— залишає постанову без зміни, а скаргу без задоволення;

— скасовує постанову і надсилає справу на новий розгляд;

— скасовує постанову і закриває справу;

— змінює захід стягнення в межах, передбачених нормативно-правовим актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, однак без посилення стягнення.

У разі винесення постанови державним інспектором, неправомочним розглядати цю справу, така постанова скасовується і справа надсилається на розгляд державному інспектору, який правомочний розглядати справу.

Копія рішення щодо розгляду скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення протягом трьох днів надсилається особі, щодо якої її винесено.

У той самий строк копія постанови надсилається потерпілому (на його прохання).

За результатами розгляду скарги постанову про накладення адміністративного стягнення може бути скасовано або змінено Головним державним інспектором України з контролю за використанням і охороною земель чи його першим заступником (особами, що їх заміщують), головними державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель в АР Крим, області, містах Києві та Севастополі, районі чи їх першими заступниками (особами, які їх заміщують).

У такому разі виноситься рішення щодо скасування чи зміни постанови по справі про адміністративне правопорушення.

Скасування постанови із закриттям провадження у справі тягне за собою повернення стягнених грошових сум, а також скасування інших обмежень, пов’язаних із цією постановою.

Усі винесені постанови реєструються у системі електронного документообігу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру особою, яка відповідає за облік адміністративних справ в Держгеокадастрі чи його територіальному органі.

Етап 4. Контроль за виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення. Сплата штрафу.

Постанова про накладення адміністративного стягнення є обов’язковою для виконання державними і громадськими органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами і громадянами.

Постанова про накладення адміністративного стягнення підлягає виконанню з моменту її винесення, якщо інше не встановлено КУпАП та іншими законами України. При оскарженні постанови про накладення адміністративного стягнення постанова підлягає виконанню після залишення скарги без задоволення.

Постанова про накладення адміністративного стягнення звертається до виконання державним інспектором, який виніс постанову.

Постанова про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу підлягає примусовому виконанню не раніш як через 15 днів з дня вручення особі, щодо якої винесено постанову про накладення штрафу, а у разі оскарження такої постанови — не раніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

Не підлягає виконанню постанова про накладення адміністративного стягнення, якщо її не було звернуто до виконання протягом 3 місяців з дня винесення. У разі оскарження постанови перебіг строку давності зупиняється до розгляду скарги.

У разі відстрочки виконання постанови відповідно до ст. 301 КУпАП перебіг строку давності зупиняється до закінчення строку відстрочки.

Питання, пов’язані з виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення, вирішуються державним інспектором, який виніс постанову.

Контроль за правильним і своєчасним виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення здійснюється державним інспектором, який виніс постанову, та іншими органами державної влади в порядку, встановленому законом.

Штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через 15 днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови — не пізніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься порушником в установу банку України.

У разі несплати правопорушником штрафу у 15-денний строк з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а у разі оскарження такої постанови — у 15-денний строк з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.

Постанова про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення разом із супровідним листом. У разі потреби одночасно можуть бути надіслані інші необхідні матеріали.

Справа про адміністративне правопорушення зберігається в органі (його підрозділі), посадова особа якого винесла постанову по справі про адміністративне правопорушення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі