Теми статей
Обрати теми

Нова мітла мете по-новому, або Про зміни в записах бухобліку

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Наказом Мінфіну від 11.04.17 р. № 427 до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку1 внесено зміни. Керівникам та головним бухгалтерам доцільно детально вивчити їх, адже Положення встановлює порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської та іншої звітності, що ґрунтується на даних бухгалтерського обліку юридичних осіб незалежно від форми власності. Тобто внесені зміни стосуються й бухгалтерського обліку в бюджетних установах.

1 Затверджено наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88, далі за текстом — Положення.

Які вони – ці зміни?

Лякатись не треба, а от взяти до уваги нові вимоги Положення вкрай важливо. Зауважимо, що оновлені вимоги до записів у бухгалтерському обліку з’явились не випадково. Зокрема, зміни у Положенні викликані дією Закону України від 03.11.16 р. № 1724-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг»2.

2 Далі за текстом — Закон № 1724.

Нагадаємо: Закон № 1724 набрав чинності 03.12.16 р.3 Цим документом внесені зміни до законів України від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»4 та від 22.05.03 р. № 852-IV «Про електронний цифровий підпис». Зміни до зазначених нормативно-правових актів торкнулись статусу первинних документів та його окремих обов’язкових реквізитів.

3 З дня, наступного за днем опублікування («Голос України», 12.02.12 р.).

4 Далі за текстом — Закон № 996.

Прийняття Закону № 1724 автоматично призвело до необхідності у поточному році удосконалити Положення з урахуванням змін, що відбулись порядку оформлення первинних документів та у документальному забезпеченні записів бухгалтерському обліку в цілому.

Своїм листом від 16.02.17 р. № 31-11410-06-5/4339 Мінфін надав роз’яснення щодо особливостей застосування первинних документів у зв’язку з прийняттям Закону № 1724.

Міністерством наголошується, що:

— підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи;

— первинний документ — це документ, який містить відомості про господарську операцію;

господарська операція — це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства.

Також компетентний орган зауважив, що оформлений належним чином рахунок-фактура (інвойс) може бути підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарської операції з постачання товарів, робіт (послуг) без складання акта приймання-передачі тільки у разі його оплати, що підтверджується відповідними документами. А от документами, що підтверджують оплату, можуть бути:

— платіжне доручення;

— розрахунковий та касовий чек, а також розрахункова квитанція;

— виписка з карткового рахунку;

— квитанція до прибуткового касового ордера тощо.

Увага! Рахунок-фактура може бути складений у паперовій або в електронній формі та повинен мати реквізити, які дають можливість ідентифікувати господарську операцію та її учасників, зокрема:

1

назву підприємства (установи, організації), від імені якого складено рахунок-фактуру

2

назву контрагента

3

зміст та обсяг господарської операції

4

одиницю виміру господарської операції

5

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь в оформленні рахунку-фактури

Детально про зміни

По-перше. Відтепер не лише усі первинні документи, облікові регістри, бухгалтерська, але й інша звітність повинні складатись українською мовою. Така вимога тепер закріплена п. 1.3 Положення.

Зауважимо, що таке уточнення, у першу чергу, стосувалось звітності, яка складалась російською мовою. Відтепер і така звітність повинна складатись державною мовою. Наголосимо, що ані Закон № 996, ані Положення не визначають навіть примірного переліку такої звітності. Тож бухгалтерам треба обов’язково перевіряти мову «бухгалтерських» документів, які вони отримують від контрагентів.

До речі, усі інші вимоги Положення завдяки змінам також поширюються на іншу звітність.

По-друге. Зазнали змін терміни «первинні документи» та «облікові регістри». Відтепер первинними документами є документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Нагадаємо: раніше первинні документи фіксували та підтверджували господарські операції.

Облікові регістри — це носії спеціального формату (паперові, електронні) у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів тощо, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з первинних документів, що прийняті до обліку.

По-третє. Уточнено, що підставою для бухобліку господарських операцій є саме первинні документи (п. 2.2 Положення). Одночасно у Положенні уточнені й обов’язкові реквізити первинних документів. Зокрема, з їх переліку виключене місце складання документа та електронний підпис.

Отже, з урахуванням змін первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити (п. 2.4 Положення):

1

назву документа (форми)

2

дату складання

3

назву підприємства, від імені якого складено документ

4

зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції

5

посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення

6

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції

По-четверте. Відтепер записи у первинних документах, облікових регістрах можна здійснювати не лише у темному кольорі чорнилом, пастою кулькових ручок, але й за допомогою електронних засобів оброблення інформації, а також іншими засобами, які б забезпечили збереження цих записів протягом установленого строку зберігання документів та запобігли внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень. Таку норму можна знайти у п. 2.10 Положення.

Нагадаємо: раніше Положення містило вимогу про внесення записів за допомогою друкарських машинок, принтерів та засобів механізації.

По-п’яте. Уточнено, що саме керівник підприємства, установи або організації забезпечує фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах та виконання вимог не тільки головного бухгалтера, але й особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку щодо порядку оформлення та подання для обліку відомостей і документів.

По-шосте. Закріплена вимога про можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента не отримано первинного документа. Відповідну норму можна знайти у п. 2.6 Положення.

Так, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухгалтерського обліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг.

Зауважимо: господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності.

По-сьоме. Уточнені способи виправлення помилок в первинних документах, облікових регістрах і звітності, що створені ручним способом. Відповідна зміна знайшла відображення у п. 4.2 Положення. Такі помилки виправляють способом «червоного сторно», додаткових бухгалтерських проводок або коректурним способом.

Чи будуть ще зміни?

На момент написання статті очікується розгляд законопроекту № 4646 «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (щодо удосконалення деяких положень)».

У згаданому законопроекті шляхом внесення змін до Закону № 996 запропоновано гармонізувати національне законодавство у сфері бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності із законодавством Європейського Союзу та Міжнародних стандартів фінансової звітності, правилами міжнародних стандартів фінансової звітності. Зокрема, ним пропонується:

1

надати визначення понять: «витрати», «доходи», «звітний період», «таксономія фінансової звітності» та «підприємства, що становлять суспільний інтерес»

2

встановити для цілей бухгалтерського обліку критерії віднесення підприємств до мікропідприємств, малих, середніх та великих підприємств відповідно до положень Директиви ЄС № 2013/34/ЄС

3

встановити, що підприємства, які здійснюють видобуток корисних копалин загальнодержавного значення, складають фінансову звітність за МСФЗ

4

скоротити перелік обов’язкових реквізитів для первинних документів

5

уточнити період складання проміжної фінансової звітності з метою забезпечення однозначності у визначенні періоду, за який вона складається

6

дозволити не складати консолідовану фінансову звітність малим групам

7

удосконалити порядок подання та оприлюднення фінансової звітності, зокрема, передбачивши її подання в єдиному електронному форматі, а також зобов’язати підприємства надавати копії фінансової звітності за запитом юридичних та фізичних осіб відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації»

Упевнені, стаття допоможе впоратись із нюансами оновленого документального забезпечення записів у бухгалтерському обліку.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі