Теми статей
Обрати теми

Цей «страшний» ПЦМ: а чи є чого лякатись?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Цього року багато органів місцевого самоврядування вперше познайомились із програмно-цільовим методом1. Нагадаємо, що Міністерство фінансів України разом з Інститутом бюджету та соціально-економічних досліджень розробили нормативно-правову та методологічну базу для формування і виконання місцевих бюджетів у програмно-цільовому «форматі», яка постійно удосконалюється. У статті ми підготували найактуальніші роз’яснення щодо складання та виконання місцевих бюджетів за ПЦМ, які можна знайти на сайті Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень2 в розділі «Відповіді експертів». Тож лякатись ПЦМ в процесі роботи не треба. «Гарячі» роз’яснення від провідних експертів допоможуть впоратись із проблемами, що виникають в процесі формування і виконання місцевих бюджетів за ПЦМ.

1 Далі за текстом — ПЦМ.

2 http://www.ibser.org.ua.

Про утримання виконавчого комітету ради

Експерти надали роз’яснення з приводу застосування коду ТПКВКМБ для проведення фінансування видатків на утримання виконавчого комітету районної в місті ради та стосовно питання про те, яким буде код за тимчасовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів за КТКВК 010116 для виконавчого комітету міської ради (місто обласного значення) та структурних управлінь та відділів міської ради (головних розпорядників бюджетних коштів).

Щодо першого питання.

З метою приведення у відповідність кодів ТПКВКМБ до наказу Міністерства фінансів України від 16.02.17 р. № 236 «Про затвердження змін до Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів / Тимчасової класифікації видатків та кредитування для бюджетів місцевого самоврядування, які не застосовують програмно-цільового методу» для проведення фінансування видатків на утримання виконавчого комітету районної в місті ради необхідно використовувати код ТПКВКМБ 0170 «Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення) міської, селищної, сільських рад».

Щодо другого питання.

Коду тимчасової класифікації видатків та кредитування бюджету 010116 для виконавчого комітету міської ради (місто обласного значення) відповідає код типової програмної класифікації видатків та кредитування 0170. Підставою є наказ Мінфіну від 02.12.14 р. № 1195 «Про затвердження Структури кодування програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів і Типової програмної класифікації видатків та кредитування для бюджетів місцевого самоврядування, які не застосовують програмно-цільового методу».

Про формування результативних показників

Експерти надали відповідь на запитання про те, як визначити мету, завдання та результативні показники для формування паспорта по громадських роботах КТКВКМБ 090501 «Організація та проведення громадських робіт».

Зауважимо: наказом Мінфіну від 27.07.11 р. № 945 затверджено Примірний перелік результативних показників бюджетних програм для місцевих бюджетів за видатками3, що можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів. Цей Перелік не є вичерпним і, зокрема, не містить мету, завдання та результативні показники для формування паспорта по громадських роботах для КТКВКМБ 090501.

3 Далі за текстом — Перелік.

Нагадаємо, що результативні показники — індикатори, на підставі яких здійснюються оцінка й аналіз ефективності використання бюджетних коштів, передбачених на виконання бюджетної програми (підпрограми), для досягнення мети бюджетної програми (підпрограми) та реалізації її завдань.

Експерти зазначили, що за бюджетними програмами, за якими не визначено мету, завдання, результативні показники з огляду на специфіку для кожного окремого бюджету, останні формують з урахуванням стратегічних цінностей та цілей, на досягнення яких спрямована бюджетна програма.

Тобто кожний головний розпорядник бюджетних коштів, який отримує бюджетні асигнування, повинен сформулювати окрему бюджетну програму та визначити її конкретні та чіткі елементи:

1

назву та мету бюджетної програми

2

завдання (одне або декілька) бюджетної програми

3

результативні показники виконання бюджетної програми (затрат, продукту, ефективності, якості)

Як бачимо, відповідь є узагальненою та стосується усіх бюджетних програм, за якими не визначено мету, завдання та результативні показники. І це логічно. Адже, на жаль, визначити усі ці показники для усіх бюджетних програм та включити їх до Переліку неможливо через специфіку та індивідуальну стратегічну мету кожної програми, яку буде приймати місцева рада з урахуванням потреб своєї громади.

Зауважимо: КТКВКМБ 090501»Організація та проведення громадських робіт», який відповідає коду функціональної класифікації 1050 (соціальний захист безробітних), з’явився завдяки наказу Мінфіну від 09.10.15 р. № 874 «Про затвердження Змін до бюджетної класифікації».

Тобто головному розпоряднику коштів місцевого бюджету, визначеного рішенням про місцевий бюджет, та відповідальному, наприклад, за організацію і оплату громадських робіт із благоустрою передбачають відповідне фінансування за КТКВКМБ 090501.

Одночасно фінансування організації громадських робіт здійснюють за рахунок коштів місцевих бюджетів, роботодавців та інших не заборонених законодавством джерел, що підтверджується ч. 6 ст. 31 Закону України від 05.07.12 р. № 5067-VI «Про зайнятість населення» та п. 10 постанови КМУ від 20.03.13 р. № 175 «Про затвердження Порядку організації громадських та інших робіт тимчасового характеру».

Наведемо приклад.

Міська рада затвердила бюджетну програму «Про організацію та фінансування громадських робіт із благоустрою у м. Васильків у 2017 році».

Мета бюджетної програми: ефективне вирішення проблеми зайнятості осіб, які шукають роботу, шляхом залучення їх до громадських робіт із благоустрою на території міста.

Завдання бюджетної програми:

1

забезпечення тимчасової зайнятості осіб, які шукають роботу

2

соціальна підтримка безробітних

3

забезпечення додатковим заробітком осіб, які шукають роботу

4

проведення робіт із благоустрою на території міста

Результативні показники, що характеризують виконання бюджетної програми:

1. Показники затрат:

— протяжність придорожніх смуг на дорогах загального користування на території міста, які потребують благоустрою, км;

— кількість об’єктів, що потребують озеленення на території міста, од.;

— кількість осіб, які шукають роботу, осіб.

2. Показники продукту:

— кількість придбаного обладнання (техніки) для прибирання придорожніх смуг, од.;

— кількість об’єктів, які обслуговують особи, зайняті на громадських роботах, од.;

— протяжність дорожньої системи, що обслуговують особи, зайняті на громадських роботах, км.

3. Показники ефективності:

— середні видатки на прибирання 1 км придорожньої смуги, грн.;

— витрати на виплату заробітної плати особам, зайнятим на громадських роботах, тис. грн.

4. Показники якості:

— питома вага осіб, зайнятих на громадських роботах, у загальній кількості безробітних, які потребують працевлаштування, %;

— темп зростання кількості осіб, зайнятих на громадських роботах, %.

Про зміну суми бюджетних призначень

Експерти надали роз’яснення щодо випадку, коли призначення асигнувань в бюджетній програмі змінюються за погодженням бюджетної комісії (з подальшим винесенням на рішення сесії). У цій ситуації багатьох цікавить питання про те, чи треба робити новий паспорт бюджетної програми.

Отже, відповідь зводиться до того, що паспорт бюджетної програми в таких випадках робити не потрібно. Але паспорт має завжди відповідати рішенню про місцевий бюджет. Тож якщо вносяться зміни до рішення про місцевий бюджет, які призводять до зміни самих бюджетних призначень по бюджетній програмі, потрібно затверджувати паспорт такої бюджетної програми у новій редакції. Підставою для цього є вимоги наказу Мінфіну від 26.08.14 р. № 836 «Про деякі питання запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів»4.

4 Далі за текстом — наказ № 836.

Про зміни до паспорта бюджетної програми

Експерти розглянули таке питання: «Якщо заклад не планує спеціальний фонд, але протягом року постійно отримує благодійні внески, дарунки, батьківську плату за перебування дітей у закладі (таких довідок по спецфонду може бути до 30 за місяць), чи потрібно робити зміни до паспорта при постійних змінах в частині власних надходжень з умовою, що ці зміни не ведуть до виникнення нових завдань бюджетної програми?».

Нагадаємо: надходження від плати за послуги (зокрема батьківська плата), що надаються бюджетними установами згідно з законодавчими та нормативно-правовими актами, мають постійний характер і обов’язково плануються в бюджеті. Підставою є ст. 13 Бюджетного кодексу України5.

5 Далі за текстом — БК.

Експерти наголошують: заклад повинен обов’язково планувати надходження від батьківської плати, включати розподіл видатків за рахунок цих надходжень до бюджетного запиту з подальшим включенням їх до рішення про місцевий бюджет.

Зміни до паспортів бюджетних програм у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ вносяться тільки у разі виникнення нових завдань бюджетної програми (підпрограми). Підтвердження можна знайти у вимогах наказу № 836.

Про заходи з енергозбереження

Експерти відповіли на наступне запитання: «Чи обов’язковим є завдання в бюджетних програмах «Здійснення заходів з енергозбереження» та «Забезпечення збереження енергоресурсів», чи програму можна затверджувати без такого завдання?».

При наданні відповіді експерти керувались п. 29 Прикінцевих та перехідних положень БК.

Нагадаємо: даним пунктом визначено, що місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад включають до програм енергозбереження показники скорочення головними розпорядниками бюджетних коштів обсягів споживання комунальних послуг та енергоносії за рахунок здійснення енергозберігаючих заходів у межах надходжень відповідного бюджету, а також виконання енергосервісу.

Тож за умови планування та здійснення відповідних видатків за бюджетною програмою/підпрограмою, бажано включати до неї завдання із збереження енергоресурсів. Однак остаточне рішення щодо включення до бюджетної програми зазначених завдань приймає головний розпорядник бюджетних коштів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі