Теми статей
Обрати теми

Розробляємо схеми санітарного очищення населених пунктів

Сербіна А., аналітик ВБ «Фактор», адвокат
Тема поводження із відходами гостро стоїть на порядку денному місцевих рад задля недопущення виникнення екологічної катастрофи. Відповідно до ст. 9 Закону України від 05.03.98 р. № 187/98-ВР «Про відходи»1 територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об’єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи). З огляду на зазначене, саме орган місцевого самоврядування як представник територіальної громади має забезпечити очищення населених пунктів від відходів.
img 1

1 Далі за текстом — Закон № 187.

Відходи — головний біль ради

Для початку трошки термінології:

відходи

будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення

видалення відходів

здійснення операцій з відходами, що не призводять до їх утилізації

поводження з відходами

дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення

З метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів виявлені безхазяйні відходи беруться на облік.

Державними санітарними нормами та правилами утримання територій населених місць, які затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 17.03.11 р. № 145, встановлені вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об’єктів благоустрою та державного санітарно-епідеміологічного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів і поводження з відходами, які є обов’язковими для виконання органами місцевого самоврядування2, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування і громадянами.

2 Далі за текстом — ОМС.

Статтею 21 Закону № 187 визначений вичерпний перелік повноважень ОМС у сфері поводження з відходами, до них належить забезпечення:

1

виконання вимог законодавства про відходи

2

розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів

3

організації збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організації роздільного збирання корисних компонентів цих відходів

4

затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням

5

вжиття заходів для стимулювання суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами

6

вирішення питань щодо розміщення на своїй території об’єктів поводження з відходами

7

координації діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції

8

здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території

9

ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів

10

сприяння роз’ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини

11

здійснення інших повноважень відповідно до законів України

12

надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об’єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю

13

здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи

Відповідно до ч. 2 цієї ж статті Закону № 187 ОМС приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об’єктів поводження з відходами.

Як ми бачимо, одним із повноважень ОМС у сфері поводження з відходами є розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.

До недавнього часу єдиних вимог до реалізації вказаного пункту повноважень не існувало, внаслідок чого кожний ОМС вирішував це питання на власний розсуд. З метою полегшення роботи ОМС щодо прийняття таких регуляторних актів Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України своїм наказом від 23.03.17 р. № 57 затвердило Порядок розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів3.

3 Далі за текстом — Порядок.

Склад та зміст Схеми санітарного очищення населених пунктів4 визначаються ДБН Б.2.2-6:2013 «Склад та зміст схеми санітарного очищення населеного пункту»5.

4 Далі за текстом — Схема.

5 Далі за текстом — БН Б.2.2-6:2013.

Розроблення, погодження та затвердження Схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації — для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради; Рада міністрів АР Крим, обласні та районні державні адміністрації — для населених пунктів, які входять до складу двох і більше сільських, селищних та міських рад.

Відповідно до п. 4 розділу І Положення загальний строк розроблення, погодження та затвердження Схеми не повинен перевищувати 12 місяців (з дати прийняття рішення про її розроблення) без урахування строку проведення передпроектних досліджень.

Розроблення, погодження та затвердження Схеми здійснюються з дотриманням вимог Закону України від 21.01.94 р. № 3855-XII «Про державну таємницю» та постанови КМУ від 09.08.93 р. № 611 «Про перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці».

Порядком також передбачено, що зміни до Схеми вносяться відповідно до правил розроблення, затвердження та погодження Схеми.

Крок перший. Розроблення Схеми

Розділом ІІ Порядку передбачена процедура розроблення Схеми.

Як уже було зазначено вище, розробниками Схеми можуть бути виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів АР Крим, обласні та районні державні адміністрації6.

6 Далі за текстом — Розробник.

Розробник здійснює розроблення Схеми самостійно або виступає замовником розроблення Схеми на договірних засадах.

Пунктом 2 розділу ІІ Порядку визначені такі етапи розроблення Схеми, якщо Розробник здійснює розроблення самостійно:

1

прийняття рішення про розроблення Схеми

2

складання завдання на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

3

формування вихідних даних на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

4

розроблення Схеми у складі текстових і графічних матеріалів згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

У разі ж якщо Розробник виступає замовником розроблення Схеми, її розроблення здійснюється суб’єктом господарювання, який має досвід роботи у сфері поводження з відходами — Виконавець, на підставі договору за такими етапами:

1

прийняття Замовником рішення про розроблення Схеми

2

складання Замовником завдання на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

3

формування Замовником вихідних даних на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

4

визначення Виконавця на конкурсних засадах та укладання з ним договору

5

розроблення Виконавцем Схеми у складі текстових і графічних матеріалів згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

На етапі розроблення Схеми у складі текстових і графічних матеріалів здійснюється погодження вибору місць розміщення нових об’єктів, які заплановані Схемою:

за межами населеного пункту, встановленими відповідною містобудівною документацією

зі структурними підрозділами Ради міністрів АР Крим, обласних та районних державних адміністрацій з питань містобудування та архітектури, агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів й охорони здоров’я, на території яких планується розміщення цих об’єктів

у межах населеного пункту, встановлених відповідною містобудівною документацією

з відповідними структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних та міських рад з питань будівництва, охорони здоров’я, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища

Для погодження вибору місць розміщення нових об’єктів, які заплановані Схемою, подаються:

1

перелік нових об’єктів

2

відомості про заплановане місце їх розміщення

3

стисле техніко-економічне обґрунтування доцільності розміщення цих об’єктів на обраних місцях

Крок другий. Погодження Схеми

Розділом ІІІ Порядку визначені правила погодження Схеми.

Заінтересованими органами, з якими має бути погоджена вже розроблена Схема, є:

1

якщо Схема розробляється Виконавцем, — відповідний структурний підрозділ Замовника з питань земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, будівництва, житлово-комунального господарства, бюджету, фінансів і цін

2

територіальний орган Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів

3

територіальний орган Державної екологічної інспекції України

4

територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій

Для погодження Схеми подаються:

1

текстові матеріали Схеми на паперовому та електронному носіях

2

графічні матеріали Схеми на паперовому та електронному носіях (за наявності)

3

матеріали щодо погодження вибору місць розміщення нових об’єктів, запланованих Схемою

4

матеріали щодо погодження Схеми (за наявності)

Заінтересований орган вивчає подані Розробником або Виконавцем матеріали і не пізніше ніж протягом 10 робочих днів після їх надходження погоджує Схему або надсилає листа за підписом керівника, в якому висловлює обґрунтовані зауваження щодо неї. У разі отримання обґрунтованих зауважень Схема доопрацьовується і подається на погодження згідно із зазначеним вище порядком.

Крок останній. Затвердження Схеми

Погоджена згідно з п. 1 розділу ІІІ цього Порядку Схема оформлюється відповідним рішенням Розробника (Замовника) і оприлюднюється у засобах масової інформації протягом 5 робочих днів після її затвердження.

Строк погодження та затвердження Схеми не повинен перевищувати трьох місяців.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі