Теми статей
Обрати теми

Моніторинг земельних відносин: основні аспекти реалізації пілотного проекту

Даугуль В., експерт у галузі земельних правовідносин, радник президента Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області
Уряд України 23.08.17 р. прийняв постанову № 639 «Про реалізацію пілотного проекту щодо проведення моніторингу земельних відносин та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»1, згідно з якою з 01.09.17 р. запроваджується система моніторингу земельних відносин в Україні. Метою моніторингу є забезпечення прозорості функціонування земельних відносин в Україні та створення відкритої інформаційної системи, яка відображає стан їх розвитку. Зазначена система буде забезпечувати органи виконавчої влади та місцевого самоврядування відповідними інформаційно-аналітичними матеріалами щодо розвитку земельних відносин і в кінцевому рахунку стане базою для розробки економічного механізму регулювання земельних відносин як на рівні держави, так і на рівні територіальних громад. Крім того, рішення Уряду дозволить створити відкрите інформаційне джерело для громадян, юридичних осіб, громадських та міжнародних організацій стосовно стану розвитку земельних відносин, що відповідає реформуванню відповідно до міжнародних принципів та кращого міжнародного досвіду.

1 Далі за текстом — постанова № 639.

Загальні положення про моніторинг земельних відносин

Що ж таке моніторинг земельних відносин та що корисного ОМС з метою розвитку місцевих громад можуть отримати у разі реалізації цього пілотного проекту?

Отже, постановою № 639 затверджено Порядок реалізації пілотного проекту щодо проведення моніторингу земельних відносин2, який власне й визначає механізм взаємного обміну інформацією між суб’єктами інформаційної взаємодії з метою систематизації та узагальнення інформації про володіння, користування і розпорядження земельними ділянками шляхом проведення моніторингу земельних відносин, а також перелік відомостей, обмін якими може здійснюватися у процесі такої взаємодії.

2 Далі за текстом — Порядок.

Взаємний обмін інформацією спрямований на:

а)

підвищення рівня відкритості та прозорості у сфері земельних відносин

б)

забезпечення актуальною інформацією всіх суб’єктів інформаційної взаємодії

в)

наповнення державного та місцевого бюджетів

Моніторинг земельних відносин визначається як систематичний збір, збереження, узагальнення та оприлюднення інформації про стан земельних відносин, яка надається суб’єктами інформаційної взаємодії, згідно з рекомендованим переліком даних та показників, що подаються в процесі інформаційної взаємодії для проведення моніторингу.

Метою проведення моніторингу є створення відкритої інформаційної системи, яка відображає стан розвитку земельних відносин в Україні та забезпечення їх прозорості.

Завданнями моніторингу є:

1

запровадження системи обміну інформацією про земельні відносини між суб’єктами інформаційної взаємодії

2

підвищення якості надання послуг у сфері земельних відносин

3

підвищення якості управління земельними ресурсами на державному, регіональному та місцевому рівні

4

підвищення рівня інвестиційної привабливості земельних ресурсів та покращення бізнес-клімату у сфері земельних відносин

5

створення інформаційної бази для модернізації земельних відносин

Моніторинг ґрунтується на таких принципах:

1

своєчасність та комплексність отримання інформації, що надходить і зберігається в системі моніторингу

2

об’єктивність інформації

3

оперативність надання та внесення інформації до системи моніторингу

4

відкритість результатів моніторингу

Організація проведення моніторингу здійснюється Мінагрополітики. Відповідальними за проведення моніторингу є Держгеокадастр та його територіальні органи за участю суб’єктів інформаційної взаємодії.

Моніторинг земель — що це?

Слід зазначити, що термін «моніторинг» у земельному законодавстві не є новим. Чинний Земельний кодекс України3 вже з 01.01.02 р. містить главу 33 «Моніторинг земель». Тож доцільно коротко проаналізувати вказане поняття та чим воно відрізняється від пілотного «моніторингу земельних відносин».

3 Далі за текстом — ЗК.

Так, відповідно до ст. 191 ЗК моніторинг земель — це система спостереження за станом земель з метою своєчасного виявлення змін, їх оцінки, відвернення та ліквідації наслідків негативних процесів.

У системі моніторингу земель проводиться збирання, оброблення, передавання, збереження та аналіз інформації про стан земель, прогнозування їх змін і розроблення науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття рішень щодо запобігання негативним змінам стану земель та дотримання вимог екологічної безпеки.

Моніторинг земель є складовою частиною державної системи моніторингу довкілля.

Залежно від цілей, спостережень і охоплення територій моніторинг земель може бути національним, регіональним і локальним.

Основними завданнями моніторингу земель є прогноз еколого-економічних наслідків деградації земельних ділянок з метою запобігання або усунення дії негативних процесів.

Ведення моніторингу земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Порядок проведення моніторингу земель встановлюється КМУ, який постановою від 20.08.93 р. № 661 затвердив Положення про моніторинг земель.

Тож, відповідно до вказаного вище Положення об’єктом моніторингу є всі землі незалежно від форми власності на них.

Увага! Складовою частиною моніторингу земель є моніторинг ґрунтів.

Моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення проводиться Мінагрополітики відповідно до затвердженого ним же положення (наказ Міністерства аграрної політики України від 26.02.04 р. № 51 «Про затвердження Положення про моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення»).

Моніторинг земель складається із систематичних спостережень за станом земель (агрохімічна паспортизація земельних ділянок, зйомка, обстеження і вишукування), виявлення у ньому змін, а також проведення оцінки:

1

стану використання земельних ділянок

2

процесів, пов’язаних із змінами родючості ґрунтів (розвиток водної і вітрової ерозії, втрата гумусу, погіршення структури ґрунту, заболочення і засолення), заростання сільськогосподарських угідь, забруднення земель пестицидами, важкими металами, радіонуклідами та іншими токсичними речовинами

3

стану берегових ліній річок, морів, озер, заток, водосховищ, лиманів, гідротехнічних споруд

4

процесів, пов’язаних з утворенням ярів, зсувів, селевими потоками, землетрусами, карстовими, кріогенними та іншими явищами

5

стану земель населених пунктів, територій, зайнятих нафтогазодобувними об’єктами, очисними спорудами, гноєсховищами, складами паливно-мастильних матеріалів, добрив, стоянками автотранспорту, захороненням токсичних промислових відходів і радіоактивних матеріалів, а також іншими промисловими об’єктами

Проведення моніторингу земель здійснюється у такому порядку: виконання спеціальних зйомок і обстежень земель; виявлення негативних факторів, вплив яких потребує здійснення контролю; оцінка, прогноз, запобігання впливу негативних процесів.

На локальному та регіональному рівні моніторинг земель проводять територіальні органи Держгеокадастру, на національному рівні — Держгеокадастр.

Стан земельного фонду оцінюється шляхом аналізу ряду послідовних спостережень і порівнянь одержаних показників. Інформаційне забезпечення моніторингу земель складається з даних, які мають необхідну повноту для об’єктивної оцінки ситуації, її моделювання та прогнозування.

Ведення моніторингу земель здійснюють Держгеокадастр за участю Мінприроди, Мінагрополітики, Національної академії аграрних наук та Державне космічне агентство.

Моніторинг земель — це система спостереження за станом (якістю) земель, у тому числі ґрунтів, а моніторинг земельних відносин — це система взаємного обміну інформацією між суб’єктами інформаційної взаємодії з метою систематичного збору, збереження, узагальнення та оприлюднення інформації про стан земельних відносин, тобто з метою систематизації та узагальнення інформації про володіння, користування і розпорядження земельними ділянками.

Наразі повернемося до характеристики моніторингу земельних відносин.

Детально про моніторинг земельних відносин

Так, проведення моніторингу земельних відносин здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою № 639, та Положення про організацію взаємного обміну інформацією про стан земельних відносин між суб’єктами інформаційної взаємодії (моніторинг земельних відносин)4, затвердженого Мінагрополітики. Наразі на час написання статті вказане положення міністерством ще не прийнято.

4 Далі за текстом — Положення.

Інформаційна взаємодія суб’єктів інформаційної взаємодії передбачає:

1

координацію дій під час планування, організації та проведення моніторингу земельних відносин

2

відкритість, доступність інформації про земельні відносини та її обмін

3

об’єктивність, достовірність та своєчасність надання інформації про земельні відносини

4

повноту і точність інформації про земельні відносини

5

безоплатний інформаційний обмін між суб’єктами інформаційної взаємодії інформацією про земельні відносини

Об’єктом інформаційної взаємодії є дані та показники, які надаються суб’єктами інформаційної взаємодії.

Дані та показники, які надаються суб’єктами інформаційної взаємодії, підлягають перевірці відповідно до Положення, яке має бути затверджене Мінагрополітики.

Надання інформації про земельні відносини суб’єктами інформаційної взаємодії здійснюється на електронних носіях або шляхом безпосереднього автоматизованого обміну електронними даними чи іншими узгодженими суб’єктами інформаційної взаємодії способами, передбаченими Положенням, затвердженим Мінагрополітики.

Для проведення моніторингу земельних відносин дані та показники щодо стану земельних відносин формуються на рівні районів та міст обласного підпорядкування, мм. Києва та Севастополя.

Далі найцікавіше

Додатком до Порядку визначено Рекомендований перелік даних та показників, які подаються в процесі інформаційної взаємодії для проведення моніторингу земельних відносин. Саме ці дані і показники є максимально корисними для здійснення ефективного використання земельних ресурсів територіальних громад, у тому числі задля наповнення місцевих бюджетів. Крім того, п. 4 постанови № 639 рекомендовано ОМС долучитися до інформаційної взаємодії щодо проведення моніторингу земельних відносин.

Тож для зручності вказані вище дані та показники зведено у наступну таблицю:

№ з/п

Назва суб’єкта інформаційної взаємодії та вид даних (показників), які ним подаються

Держгеокадастр

Базові характеристики

1

Склад земель (за цільовим призначенням, угіддями та формою власності)

2

Кількість землевласників та землекористувачів: фізичних осіб; юридичних осіб, у тому числі державних та комунальних підприємств

3

Середній розмір зареєстрованих земельних ділянок (за формою власності та цільовим призначенням), гектарів, усього, у тому числі: приватної власності; державної власності; комунальної власності; колективної власності

4

Кількість об’єднаних територіальних громад та населених пунктів

Повнота державної реєстрації

5

Земельні ділянки, які зареєстровано в Державному земельному кадастрі та відомості про які оприлюднено на офіційному веб-сайті Держгеокадастру (за формою власності, організаційно-правовою формою юридичних осіб — власників і користувачів та за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

6

Кількість об’єднаних територіальних громад та населених пунктів з визначеними межами територій, внесених до Державного земельного кадастру

7

Інформація про власників та користувачів земельних ділянок, яка внесена до Державного земельного кадастру, усього у тому числі: приватної власності: юридичних осіб; фізичних осіб; державної власності; кількість державних підприємств, які мають у користуванні земельні ділянки; комунальної власності; кількість комунальних підприємств, які мають у користуванні земельні ділянки; колишньої колективної власності

8

Кількість землевласників, які мають індивідуальний податковий номер

9

Строк, протягом якого проведено первинну реєстрацію земельної ділянки, днів

10

Строк, протягом якого надано витяг, днів

11

Кількість державних кадастрових реєстраторів

12

Кількість земельних ділянок, на які видані правовстановлюючі документи та/або яким присвоєні кадастрові номери, але відомості про них відсутні в Державному земельному кадастрі:

— кількість земельних ділянок, на які видані правовстановлюючі документи, але відомості про них відсутні в Державному земельному кадастрі;

— кількість земельних ділянок, яким присвоєні кадастрові номери, але відомості про них відсутні в Державному земельному кадастрі

13

Кількість земельних сервітутів, установлених договором, законом, заповітом або рішенням суду та зареєстрованих у Державному земельному кадастрі: кількість постійних земельних сервітутів; площа частин земельних ділянок, на які встановлено постійні земельні сервітути, гектарів; кількість строкових земельних сервітутів; площа частин земельних ділянок, на які встановлено строкові земельні сервітути, гектарів

14

Інші обмеження щодо використання земель та земельних ділянок (крім сервітуту, суперфіцію та емфітевзису), зареєстровані в Державному земельному кадастрі: кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

15

Виявлено помилок у Державному земельному кадастрі: кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

Правочини із земельними ділянками

16

Земельні ділянки, які передані в оренду (за строком оренди, цільовим призначенням, формою власності): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів; орендна плата/сума платежів за рік, гривень; кількість орендарів: фізичних осіб; юридичних осіб

17

Земельні ділянки, які надані в постійне користування (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

Оподаткування земельних ділянок

18

Середня нормативна грошова оцінка земель та земельних ділянок (за цільовим призначенням та типом угідь), гривень: у межах населених пунктів; за межами населених пунктів

19

Загальна площа земель несільськогосподарського призначення (крім земель у межах населених пунктів), нормативна грошова оцінка яких проведена (за цільовим призначенням), гектарів

20

Загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення, нормативна грошова оцінка яких проведена (виготовлена технічна документація з нормативної грошової оцінки) (за цільовим призначенням), гектарів

21

Населені пункти, в яких проведена нормативна грошова оцінка земель: кількість населених пунктів; площа населених пунктів, гектарів

Приватизація та вилучення для суспільних потреб

22

Земельні ділянки, примусово відчужені для суспільних потреб (експропрійовані) (за цільовим призначенням): площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок; сума відшкодувань, гривень

23

Земельні ділянки, передані громадянам як компенсація за вилучені земельні ділянки для суспільних потреб (за цільовим призначенням): площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок

24

Земельні ділянки, передані громадянам у приватну власність (приватизовані) безоплатно (за цільовим призначенням): площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок

25

Земельні ділянки, передані громадянам у приватну власність (приватизовані) безоплатно за рішеннями ОМС (за цільовим призначенням): площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок

26

Земельні ділянки, передані громадянам у приватну власність (приватизовані) безоплатно за рішеннями органів виконавчої влади (за цільовим призначенням), крім земельних ділянок, переданих громадянам у приватну власність (приватизованих) безоплатно згідно з рішеннями територіальних органів Держгеокадастру: площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок

27

Земельні ділянки, передані громадянам у приватну власність (приватизовані) безоплатно згідно з рішеннями територіальних органів Держгеокадастру (за цільовим призначенням): площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок

28

Земельні ділянки, що перебували у державній та комунальній власності, викуплені під об’єктами нерухомого майна: площа земельних ділянок, що викуплені, гектарів; кількість земельних ділянок, що викуплені; сума надходження коштів від викупу земельних ділянок (державної/комунальної власності), тис. грн.

29

Кількість громадян, що мають право на безоплатну приватизацію земельних ділянок

30

Кількість громадян, що скористалися правом на безоплатну приватизацію земельних ділянок

31

Землі сільськогосподарських підприємств, які роздержавлені та приватизовані: кількість сільськогосподарських підприємств; площа земель, гектарів

32

Земельні ділянки, що перебувають у спільній сумісній власності (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

33

Земельні ділянки, що перебувають у спільній частковій власності (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

Рівність у реалізації прав на землю

34

Земельні ділянки, зареєстровані на ім’я жінок (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

35

Земельні ділянки, зареєстровані на ім’я чоловіків (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

Інша інформація про стан земельних відносин

36

Землі, що надані в оренду шляхом проведення аукціонів: кількість земельних ділянок (за формою власності (державна/комунальна) та цільовим призначенням); загальна площа земельних ділянок (за формою власності (державна/комунальна) та цільовим призначенням), гектарів; вартість проданих прав оренди, тис. грн.; середній розмір річної орендної плати (за формою власності (державна/комунальна) та цільовим призначенням), грн.

37

Землі, які продані із земель державної та комунальної власності у приватну (крім викупу земельних ділянок) шляхом проведення земельних торгів (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів; вартість, тис. грн.

38

Землі, права користування якими (емфітевзис, суперфіцій) продані шляхом проведення земельних торгів (за формою власності, строком та цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів; вартість проданих прав, тис. грн.; плата за викуплене право, грн.

39

Земельні ділянки відумерлої спадщини: кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів; кількість земельних ділянок, які передано в оренду; площа земельних ділянок, які передано в оренду, гектарів

Мін’юст

Базові характеристики

40

Кількість реєстраторів прав та нотаріусів: кількість реєстраторів прав в органах державної влади; кількість реєстраторів прав в ОМС; кількість державних нотаріусів; кількість приватних нотаріусів; кількість державних реєстраторів прав акредитованих суб’єктів державної реєстрації (юридичних осіб публічного права)

Повнота державної реєстрації

41

Кількість земельних ділянок, права власності на які зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (за цільовим призначенням та формою власності): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

42

Строк, протягом якого проведено реєстрацію прав на земельну ділянку, днів

Правочини із земельними ділянками

43

Викуп або купівля-продаж земельних ділянок (за цільовим призначенням та формою власності): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

44

Земельні ділянки, які передані у спадщину (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

45

Земельні ділянки, які обміняні/подаровані (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

46

Земельні ділянки, які передані в іпотеку (за цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів

47

Земельні ділянки, які передані в оренду (за строком оренди, цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів; кількість зареєстрованих прав; кількість орендарів: фізичних осіб; юридичних осіб

48

Земельні ділянки, на які зареєстровано право емфітевзису (за строком, цільовим призначенням): кількість земельних ділянок; площа земельних ділянок, гектарів; кількість зареєстрованих прав; кількість користувачів: фізичних осіб; юридичних осіб

Інша інформація про стан земельних відносин

49

Кількість зареєстрованих прав оренди (за суб’єктами державної реєстрації прав та державними реєстраторами): кількість зареєстрованих прав оренди; кількість зареєстрованих земельних ділянок; площа зареєстрованих земельних ділянок, гектарів

Держстат

Базові характеристики

50

Чисельність постійного населення, усього у тому числі: жінок; чоловіків; сільського; міського

Державна судова адміністрація

Земельні спори

51

Кількість адміністративних справ стосовно землеустрою, державної експертизи землевпорядної документації, регулювання земельних відносин

52

Кількість адміністративних справ стосовно розпорядження землями держави (територіальних громад), передачі таких земельних ділянок у власність і користування громадянам та юридичним особам

53

Кількість адміністративних справ стосовно відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності

54

Кількість адміністративних справ стосовно державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

55

Кількість справ у адміністративних судах щодо адміністрування плати за землю

56

Кількість цивільних справ щодо спорів стосовно земельних відносин

57

Кількість цивільних справ щодо припинення права власності на земельну ділянку

58

Кількість цивільних справ щодо спорів стосовно сервітутів

59

Кількість цивільних справ щодо права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис)

60

Кількість цивільних справ щодо спорів про право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій)

61

Кількість господарських справ стосовно земельних відносин

Державна фіскальна служба

Правочини із земельними ділянками

62

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної форм власності (за формою власності (державна/комунальна) та цільовим призначенням (сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення): кількість платників: фізичних осіб; юридичних осіб; сума нарахованих платежів фізичних осіб, тис. грн.; сума сплачених платежів фізичних осіб, тис. грн.; сума нарахованих платежів юридичних осіб, тис. грн.; сума сплачених платежів юридичних осіб, тис. грн.; площа сільськогосподарських земель, за оренду яких надійшла оплата, гектарів; площа несільськогосподарських земель, за оренду яких надійшла оплата, гектарів

Оподаткування земельних ділянок

63

Земельний податок (за цільовим призначенням, типом платника (фізичні/юридичні особи), місцем реєстрації права власності на землю): сума податку, тис. грн.; площа сільськогосподарських земель, за які нараховано податок, гектарів; площа несільськогосподарських земель, за які нараховано податок, гектарів; фактичні надходження, тис. грн.; площа земель, за які фактично сплачено податок, гектарів;

кількість платників; кількість платників податку, які підпадають під пільгове оподаткування (за місцем реєстрації права власності на землю)

64

Сплата єдиного податку платниками 4-тої групи за використання земель: сума податку, тис. грн.; кількість платників; площа, гектарів

Держводагентство

Інша інформація про стан земельних відносин

65

Інформація про осушені та зрошені землі: площа зрошуваних земель, гектарів, усього з них не використовувалося у поливному режимі; площа зрошуваних земель у сприятливому та задовільному стані, гектарів; площа зрошуваних земель у незадовільному стані, гектарів; площа осушених земель, гектарів, усього з них не використовувалося у сільськогосподарському виробництві; площа осушених земель у сприятливому та задовільному стані, гектарів; площа осушуваних земель у незадовільному стані, гектарів

Забезпечення координації дій суб’єктів інформаційної взаємодії щодо проведення моніторингу земельних відносин здійснюється робочою групою з проведення моніторингу, склад якої та положення про яку затверджуються Мінагрополітики.

Пропозиції щодо внесення змін до згаданого вище Рекомендованого переліку даних показників, які подаються в процесі інформаційної взаємодії для проведення моніторингу, можуть вноситися суб’єктами інформаційної взаємодії на засіданнях робочої групи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі