Теми статей
Обрати теми

Запитували — відповідаємо: про застосування КЕКВ

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Приводом для написання статті стали актуальні запитання від наших читачів про застосування кодів економічної класифікації видатків1, які розміщені на Форумі порталу «Бухгалтер». Упевнені, відповіді будуть цікаві й іншим читачам видання «Місцеве самоврядування». Тож поспішаємо відповісти.
img 1

1 Далі за текстом — КЕКВ.

Запитання 1

«Допоможіть, будь ласка, розібратись з питанням застосування КЕКВ для виплати стипендій обдарованим дітям. Рішенням районної ради затверджено програму підтримки обдарованих дітей школи мистецтв. У заходах програми визначено, що виплата стипендій обдарованим дітям у кількості 5 осіб передбачена у розмірі 300 грн. щомісячно. Чи вважаються такі виплати стипендіями, що призначаються органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, які треба здійснювати за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню»? Наша бухгалтер наполягає на тому, аби віднести ці виплати до матеріальної допомоги учням за КЕКВ 2720 «Стипендії»? З якого КЕКВ правильно здійснювати такі виплати? До рішення районної ради додані клопотання адміністрації школи мистецтв щодо призначення стипендій обдарованим дітям та наказ адміністрації школи мистецтв про призначення стипендій учням».

З метою пошуку, підтримки і поліпшення умов інтелектуального розвитку обдарованої молоді та відповідно до вимог Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеві ради мають право затверджувати відповідні програми підтримки обдарованої молоді на відповідний рік.

Як правило, разом із програмою приймається положення про надання стипендії для обдарованих та талановитих учнів, студентів, які навчаються в навчальних закладах відповідного населеного пункту. У положенні передбачаються умови надання стипендії та її розмір. Такі стипендії виплачують у межах бюджетних асигнувань, передбачених у місцевому бюджеті на відповідний рік.

У випадку, що розглядається, стипендія для обдарованих дітей школи мистецтв призначена районною радою. На практиці для обліку стипендій, які призначаються ОМС, використовують КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню». Саме на використанні цього КЕКВ при здійсненні інших виплат, премій громадянам відповідно до законодавства України, рішень ОМС та розпоряджень органів виконавчої влади наголошувалось у листі Державної казначейської служби України від 05.06.13 р. № 17-10/1095-12385 «Щодо застосування кодів економічної класифікації видатків бюджету».

Нагадаємо: Інструкція щодо застосування кодів економічної класифікації видатків бюджету затверджена наказом Мінфіну від 12.03.12 р. № 3332. Економічна класифікація видатків бюджету призначена для чіткого розмежування видатків бюджетних установ та одержувачів бюджетних коштів за економічними характеристиками операцій, які здійснюють відповідно до функцій держави та місцевого самоврядування.

2 Далі за текстом — Інструкція № 333.

Запитання 2

«Наша рада прийняла програму про відшкодування частини відсоткових ставок населенню за енергозберігаючими кредитами. Кошти заплановано та обрано КЕКВ. Укладено договір з Ощадбанком, але територіальний орган Державної казначейської служби України не реєструє договір та каже, що ми використовуємо невірний КЕКВ. За яким саме КЕКВ треба здійснювати відшкодування відсоткових ставок населенню та оплачувати такі договори?»

Завдяки запровадженню Державної цільової економічної програми енергоефективності й розвитку сфери виробництва енергоносіїв із відновлювальних джерел енергії й альтернативних видів палива на 2010–2015 рр. постановою КМУ від 01.03.10 р. № 243 (далі — Державна програма енергозбереження) затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження (далі — Порядок № 1056).

Порядок затверджено постановою КМУ від 17.10.11 р. № 1056, яким визначено енергозберігаючі заходи й порядок використання коштів, передбачених у спецфонді держбюджету, що отримані від ЄС у рамках фінансування програми «Підтримка виконання Енергетичної стратегії України в галузі енергоефективності та відновлювальних джерел енергії». Тобто саме через Державну програму енергозбереження держава стимулює населення, ОСББ (об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) та ЖБК (житлово-будівельний кооператив) до активного впровадження енергоефективних заходів шляхом надання «теплого» кредиту. Це реальна можливість впровадити заходи з енергоефективності, придбати необхідні матеріали та обладнання майже за половину ринкової ціни.

Від місцевого бюджету населення, ОСББ та ЖБК теж можуть отримати компенсацію, яка залежно від рішення ради може становити від 20 до 50 %. Тобто місцеві ради (область, район, місто) можуть прийняти місцеві програми фінансування енергоефективності для населення, ОСББ та ЖБК. Розмір компенсації кожна рада встановлює виходячи з наявних фінансових ресурсів місцевого бюджету.

Як правило, ОМС приймають програми відшкодування відсотків за кредитами, отриманими населенням на впровадження енергозберігаючих заходів. У таких програмах прописують механізм використання коштів, передбачених у місцевому бюджеті на часткове відшкодування відсоткових ставок за залученими у відповідних кредитно-фінансових установах кредитів, що надаються фізичним особам на впровадження енергозберігаючих технологій.

Відповідно до вимог Інструкції № 333 за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню» здійснюють, зокрема, компенсацію згідно із законодавством відсоткової ставки за кредитами, наданими фізичним особам.

З 2017 року облік місцевих бюджетів, які мають відносини з державним бюджетом, відповідно до вимог п. 18 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України здійснюють за програмно-цільовим методом (ПЦМ). Планування витрат на відшкодування частини відсоткових ставок населенню за енергозберігаючими кредитами планують при затвердженні бюджетної програми окремого бюджету згідно з наказом Мінфіну від 02.12.14 р. №1195 за ТПКВКМБ 7410 «Заходи з енергозбереження» та КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню».

Увага! З 01.01.18 р. набирає чинності наказ Мінфіну від 20.09.17 р. № 793 «Про затвердження складових програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів» щодо програмно-цільового методу формування місцевих бюджетів.

Запитання 3

«Чи має право сільська рада придбати бетонний паркан на кладовище за рахунок бюджету розвитку? Який код та КЕКВ для цього правильно використовувати? Як ще можна придбати такий паркан?»

Місцева рада дійсно може придбати паркан на кладовище за рахунок бюджету розвитку з урахуванням вимог ст. 71 БК. При цьому кошти бюджету розвитку щодо здійснення заходів на будівництво, реконструкцію і реставрацію об’єктів виробничої, комунікаційної та соціальної інфраструктури розподіляють за об’єктами за рішенням відповідної місцевої ради при затвердженні місцевих бюджетів та при внесенні змін до них.

Окрім цього, порядок побудови паркану теж визначають відповідно до рішення ради. Тобто ОМС має вирішити, як саме збирається втілювати цю ідею у життя: власними силами чи через замовника. За практикою доцільно використовувати ТПКВКМБ 6060 «Благоустрій міст, сіл, селищ».

У цілому рада має наступні варіанти придбання паркану для кладовища (тобто не лише за кошти бюджету розвитку):

Варіант 1

придбання матеріалів та проведення робіт за рахунок поточних видатків за КЕКВ 2210 та 2240 відповідно. Складання Акта введення в експлуатацію основних засобів3, затвердженого наказом Мінфіну від 13.09.16 р. № 818 «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання». Взяття об`єкта (тобто паркану для кладовища) на баланс

Варіант 2

придбання матеріалів та проведення робіт власними силами за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» та 2110 «Оплата праці» відповідно. Складання Акта. Взяття виготовленого об`єкта основних засобів на баланс

Варіант 3

проведення робіт за рахунок бюджету розвитку КЕКВ 3122 «Капітальне будівництво (придбання) інших об’єктів» з визначенням замовника та наступним оприбуткуванням об`єкта основних засобів (тобто паркану для кладовища) на баланс

3 Далі за текстом — Акт.

Запитання 4

«За якими кодом економічної класифікації видатків бюджету бюджетні установи виплачують винагороду за надані послуги (виконані роботи) фізичним особам, які не є штатними працівниками установи, якщо роботи виконувались на підставі цивільно-правового договору?»

Винагороди та інші виплати, нараховані працівникам, які не перебувають у штаті установи (організації), відповідно до умов цивільно-правового договору (за винятком суб’єктів господарювання), проводять за КЕКВ 2111 «Заробітна плата». Підставою є вимоги п.п. 2.1.1.1 п.п. 2.1.1 п. 2.1 Інструкції № 333 (ср. ).

Зауважимо: у листі Державної казначейської служби України від 11.04.17 р. № 16-05/370-5947 «Про застосування КЕКВ» наголошувалося саме на використанні зазначеного КЕКВ у ситуації, що описана у запитанні.

Запитання 5

«За яким кодом економічної класифікації видатків бюджету можна провести оплату за виконані роботи (послуги) фізичній особі — підприємцю згідно з укладеним договором?»

Застосування кодів економічної класифікації видатків залежить від економічної сутності платежу (крім винагород та інших виплат, сплачених за КЕКВ 2111 «Заробітна плата»). Як відомо, видатки бюджету класифікують за економічною характеристикою операцій, що здійснюють при їх проведенні (економічна класифікація видатків бюджету), про що говорить ч. 5 ст. 10 Бюджетного кодексу України.

Отже, для правильного визначення КЕКВ необхідно спочатку визначити вид видатків: поточні чи капітальні.

Нагадаємо:

Капітальні видатки

видатки, які спрямовуються на придбання основного капіталу (обладнання і предметів довгострокового користування), необоротних активів (у тому числі землі, нематеріальних активів тощо), на капітальні інвестиції, капітальний ремонт; на створення державних запасів і резервів; на придбання капітальних активів

Поточні видатки

видатки, які спрямовуються на виконання бюджетних програм та забезпечують поточне функціонування бюджетних установ, проведення досліджень, розробок, заходів та надання поточних трансфертів населенню і підприємствам (установам, організаціям)

Запитання 6

«За яким КЕКВ потрібно проводити видатки на матеріальні цінності вартістю більше ніж 6 тис. грн., але які будуть обліковуватись як витратні матеріалі (запасні частини)?»

За категорією 2200 «Використання товарів і послуг» здійснюють оплату поточних видатків, оплату послуг, придбання матеріалів і предметів, які не беруть на облік як основні засоби (п. 2.2 Інструкції № 333).

Видатки на придбання або створення основних засобів, окремих інших необоротних матеріальних активів, збільшення вартості активів внаслідок поліпшення об’єкта (модернізація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), капітальний ремонт, створення державних запасів і резервів, придбання землі та нематеріальних активів передбачають за категорією 3100 «Придбання основного капіталу» (п. 3.1 Інструкції).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі