Теми статей
Обрати теми

Положення про преміювання: що передбачити?

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Приводом для написання статті стало наступне запитання від читача: «Наша рада бажає розробити систему преміювання і зафіксувати її в окремому документі — положенні про преміювання. Як скласти таке положення та що у ньому прописати? Надайте приклад складеного положення про преміювання для органів місцевого самоврядування». Отже, відповідаємо на поставлене запитання. Впевнені, багатьом радам стаття стане у нагоді.
img 1

Що воно таке: преміювання?

Система преміювання запроваджується в цілях посилення мотивації до праці працівників, їх матеріального стимулювання за добросовісне та якісне виконання поставлених перед ними завдань, забезпечення належного рівня виконавчої та трудової дисципліни.

І, звичайно ж, положення про преміювання для ОМС має розроблятись відповідно до вимог Кодексу законів про працю України, законів України від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці», від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» та з урахуванням положень колективного договору та нормативно-правових актів, які регулюють питання додаткової оплати праці.

За практикою, в Положенні про преміювання обов’язково визначають:

1

джерела формування фонду преміювання та його розмір

2

розмір виплати премій, доплат, надбавок або iнших заохочувальних та компенсацiйних виплат

3

показники та умови нарахування премiй, доплат, надбавок або iнших заохочувальних та компенсацiйних виплат

4

конкретний перелік умов, за яких основну заробiтну плату працiвникiв може бути пiдвищено або знижено до рiвня, передбаченого трудовим договором, з визначенням показникiв та умов дiяльностi, за якими це пiдвищення або зниження може бути застосовано, та розмiрiв такого пiдвищення або зниження.

Примітка. Показники і умови преміювання можуть бути поділені на основні та додаткові. Вибір основних показників має визначатись метою преміальної системи, а от їх виконання є обов’язковим для отримання премії. При невиконанні основних показників і умов премія не буде нараховуватись, про що треба зазначити у положенні про преміювання.

Що стосується:

— додаткових показників, то, як правило, вони виконують роль «коректорів» та додаткових стимулів та не допускають, щоб досягнення основних показників здійснювалось на шкоду іншим сторонам діяльності. У цілому виконання додаткових показників і умов є підставою для отримання премії у повному розмірі, а при їх невиконанні — розмір премії можна зменшити;

— виміру показників преміювання, вони можуть бути абсолютними (тобто вираженими в натуральних, умовно-натуральних, трудових і вартісних одиницях виміру) та відносними (тобто коефіцієнти, відсотки, індекси)

5

інші умови

Положення про преміювання вводять в дію наказом (розпорядженням) по бюджетній установі.

Процедура якості преміювання: навіщо?

Розробка та впровадження систем (процедур) управління якістю та її процесами є предметом особливої уваги в ході децентралізації, у тому числі й щодо питання преміювання працівників апарату ради та її виконавчих комітетів. Рада обов’язково повинна розробити, запровадити, підтримувати та постійно поліпшувати систему управління якістю, охоплюючи потрібні процеси та їхні взаємодії, відповідно до вимог стандартів ДСТУ ISO 9000:2007 «Системи управління якістю. Основні положення і словник термінів», ДСТУ ISO 9001-2015 «Системи управління якістю. Вимоги» та ДСТУ ISO 9004-2012 «Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності».

У цілому для впровадження процедур якості в питанні преміювання необхідно визначити процеси, потрібні для системи управління якістю та їх застосування в межах установи. Тобто:

1

визначити необхідні входи цих процесів і очікувані від них виходи

2

окреслити послідовність і взаємодію цих процесів

3

передбачити та застосовувати критерії та методи (зокрема моніторинг, вимірювання та відповідні

показники дієвості), потрібні для забезпечування результативності функціювання та контролювання цих процесів

4

передбачити ресурси, потрібні для цих процесів, і забезпечувати їх наявність

5

призначити осіб з відповідальністю та повноваженнями щодо цих процесів

6

розглядати ризики та можливості, оцінювати ці процеси та запроваджувати будь-які зміни, потрібні для забезпечування того, щоб ці процеси досягали своїх передбачених результатів

7

поліпшувати процеси та систему управління якістю

На практиці зустрічається безліч систем преміювання, що прагнуть найбільш справедливо оцінити працю персоналу, врахувати специфіку роботи, цілі та принципи організації та стимулювати підвищення ефективності, якості або продуктивності праці.

Треба пам’ятати, що ефективність преміювання працівників визначальною мірою залежить від правильного, об’єктивного визначення та затвердження показників і умов преміювання.

Особиста зацікавленість працівника в досягненні позитивних кінцевих результатів в цілому по установі, таких як зниження витрат, може бути реалізована тільки через виконання показників, обумовлених рамками його діяльності за функціональними обов’язками.

Cистема управління якістю є одним із дієвих інструментів управління персоналом, бо передбачає його оцінку та формування мотивації.

У кожній раді може бути розроблена власна система оцінювання персоналу, що:

— враховує критерії оцінки (компетентність, працездатність, відповідальність, орієнтацію на замовника послуг тощо);

— передбачає фінансову мотивацію за якісну роботу.

У цілому система управління якістю — це постійне покращення діяльності і, як наслідок, підвищення конкурентоспроможності підприємства, установи, організації.

Для того, щоб розробка та впровадження такої системи управління якістю були дійсно корисними, першому керівнику необхідно від самого початку усвідомити, що впроваджується не просто система, а система якісного управління.

Тобто у широкому розумінні система управління якістю складається з організаційної структури разом із системою планування, процесами діяльності, ресурсами та документацією, які потрібні для досягнення цілей у сфері якості. І, у першу чергу, це складення положення про преміювання з урахуванням системи управління якістю.

Для ОМС метою впровадження системи управління якістю є покращення діяльності, тобто підвищення результативності і ефективності своєї роботи шляхом вдосконалення функціонування структурних підрозділів і їх посадових осіб та підвищення якості послуг, які надаються громадянам за допомогою так званої «програми» стимулювання працівників.

Як на практиці працює і чи дійсно працює система управління якістю у питанні, що стосується преміювання працівників ради та її виконавчих органів, ми запитали у Людмили Макаренко, заступника міського голови — керуючого справами виконавчого комітету Чугуївської міської ради Харківської області:

Питання розробки та впровадження процедури якості щодо питання преміювання працівників нашої ради постало у зв’язку з необхідністю встановлення єдиних та чітко визначених вимог до процесу преміювання та надання матеріальної допомоги усім працівникам міської ради.

На даний час завдяки впровадженню цього документа дійсно вдалось забезпечити прозорий та зрозумілий процес встановлення розміру премій для кожного. При визначенні розміру премії ми застосовуємо перелік критеріїв оцінки діяльності кожного працівника. Це насправді сприяє підвищенню мотивації персоналу до покращення якості та результативності виконуваної роботи.

Відповідно до вимог системи управління якістю міжнародного стандарту ISO 9001, яка впроваджена в нашій раді ще з 2006 року, кожна процедура якості (локальний документ щодо стандартних вимог до процесу надання послуги зовнішньому або внутрішньому клієнту) має обов’язкові додатки. Такі документи дозволяють ефективно управляти самою процедурою якості та процесом її реалізації.

Зауважу, ми успішно використовуємо:

«Протокол узгодження», який необхідний для узгодження проекту процедури із зацікавленими сторонами (особами, які можуть управляти цим процесом, наприклад, це може бути заступник міського голови, начальник юридичного відділу, служби персоналу тощо) під час розробки для урахування усіх процедурних моментів та законодавчих норм;

«Протокол обліку ознайомлення з процедурою якості», що передбачає фіксацію факту ознайомлення усіх працівників під особистий підпис з цією процедурою якості після її затвердження;

«Протокол реєстрації наявності», у якому зазначають осіб, в яких зберігаються оригінали процедури якості, для здійснення контролю під час внесення змін до стандарту надання послуги або процесу (наприклад, загальний відділ, служба персоналу, відділ бухгалтерського обліку);

«Лист реєстрації змін», що фіксує документальні зміни, які впроваджуються та вносяться у процедуру якості (наприклад, Зміни № 1 від 10.10.17 р.).

Алгоритм визначення конкретного розміру премії у Чугуївській міській раді Харківської області виглядає так:

img 2

Надаємо примірні зразки Положення про преміювання та відповідні додатки відповідно до процедури якості:

img 3 img 4 img 5 img 6 img 7 img 8 img 9 img 10 img 11 img 12

Редакція висловлює вдячність за допомогу в підготовці статті адвокату, регіональному координатору зв’язків із громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Запорізькій області Олені Дємєнєвій.

Окрема подяка за практичні рекомендації з питань преміювання працівників висловлюється працівникам Чугуївської міської ради Харківської області та фінансового управління Чугуївської міської ради Харківської області.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі